Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 8557
Sikkerhetsklarert
Kikket på tven i stad, og nrk sendte et eller annet dansk helseprogram som tok for seg nocebo effekten. Placebo har jeg jo hørt om, og ingen problemer med å forstå at er ett reellt fenomen.

Så det motsatte bør jo også være like sansynlig? Googlet litt og fant en del tvilsomme historier på www.webpsykologen.no

b.la følgende:

En velkjent rapport beskriver en mann med dødelig kreft som hørte om en ny mirakelmedisin. Da legen foreskrev ham den nye medisinen, gikk mannens svulster tilbake i løpet av kun én helg. Da han siden hørte at medisinen var under utprøving, kom svulstene tilbake. Legen forsikret ham deretter om at han ble gitt en særlig effektiv og konsentrert utgave av medisinen, noe som førte til at mannens svulster forsvant helt. Da Food and Drug Administration (FDA) offentliggjorde en rapport som sa at medisinen ikke virket, kom mannens kreft tilbake på nytt, og han døde.
Vis hele sitatet...
Hahn viser til Sam Shoemans tilfelle, som døde av leverkreft fordi legen hans feildiagnostiserte ham med en alvorlig form av denne typen cancer. En obduksjon avslørte at Shoeman kun hadde en liten svulst som aldri hadde spredt seg. “Han døde ikke av kreft, men av å tro at han skulle dø av kreft,” sier Meador. “Hvis alle behandler deg som om du skal dø, så kan du komme til å tro på det selv. Alt vil handle om å dø.”
Vis hele sitatet...
Er dette bare oppspinn, eller kan det ha rot i virkeligheten, om dette er tilfelle så er det jo ganske spennende.

Jeg leste også at Japsene under WWII brukte dette på sine krigsfanger, de hadde bind for øynene på fangene, fortalte de at de nå kom til å kutte pulsen dems. Dro så en kniv med baksiden ned over håndleddet, og de helte så lunkent vann på armen.. Med det resultatet at fangene faktisk døde.

Det samme gjelder også "voodoo" drap, der ofret er så overbevist om at de kommer til å dø av forbannelsen, at når de hører "presten" lese opp forbannelser mens han peker på de med tryllestaven sin så faller de døde om..

Om menneskeheten er så sårbar for psykologi så er det jo ganske skummelt slik media hauser opp alle farene vi står ovenfor ift svineinfluensa, mobilstråling, at man får kreft av hva som helst etc etc
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Er dette bare oppspinn, eller kan det ha rot i virkeligheten, om dette er tilfelle så er det jo ganske spennende.

Jeg leste også at Japsene under WWII brukte dette på sine krigsfanger, de hadde bind for øynene på fangene, fortalte de at de nå kom til å kutte pulsen dems. Dro så en kniv med baksiden ned over håndleddet, og de helte så lunkent vann på armen.. Med det resultatet at fangene faktisk døde.

Det samme gjelder også "voodoo" drap, der ofret er så overbevist om at de kommer til å dø av forbannelsen, at når de hører "presten" lese opp forbannelser mens han peker på de med tryllestaven sin så faller de døde om..

Om menneskeheten er så sårbar for psykologi så er det jo ganske skummelt slik media hauser opp alle farene vi står ovenfor ift svineinfluensa, mobilstråling, at man får kreft av hva som helst etc etc
Vis hele sitatet...
Høres mystisk ut som bullshit. Hvorfor skulle japanerne ikke like gjerne kutte pulsen? Voodoo er et uttrykk som forbindes med bullshit i dag, og det er det vel en grunn til. Kom med kilder som beviser noe, så skal jeg tro deg.

I mellomtiden: definitivt oppspinn.
Sist endret av robhol; 28. april 2011 kl. 21:01.
Spennende! Jeg ligger å vipper på kanskje pinnen på dette ..
Nocebo-effekten er vel like reell som placeboeffekten, er den ikke?

At man skal kunne dø av total leversvikt fordi man blir overbevist om at man har leverkreft tror jeg lite på. Stiller meg også svært tvilende til å ta livet av folk ved å helle varmt vann på håndleddet deres...
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Altså at nocebo og placebo finnes er det ingen tvil om. Men at det kan ha så stor effekt at folk stryker med kun ved å bli fortalt at de nå har uhelbredelig kreft og har kort tid igjen er jo rimelig heftig.

kilden min her var http://www.webpsykologen.no/artikler/noceboeffekten/ - som igjen har en god kildehenvisning nederst i artikkelen.
Nocebo-effekten er i høyeste grad reell, og kan fremkalle for eksempel allergiske reaksjoner eller annen symptomdannelse eller -forverring, og selv om det finnes spekulasjoner i hvorvidt psykogen eller psykosomatisk død – populært kalt "voodoo death" – er mulig og har skjedd, er det så vidt jeg vet fortsatt bare spekulasjoner.
Nocebo er i høyeste grad reell. Hvor vidt den kan få folk til å stryke med er nok noe mer tvilsomt, men det finnes mange eksempler på mennesker som har dødt uten annen overbevisende forklaring enn "hjertesorg" etter tap av livspartner og den type sjokk/dyp sorg.

Så psyken har nok absolutt et sterkt potensiale både for helbred og skade.
du så nok på schrodingers katt!7 http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/732681/

Må si jeg ble meget forbauset selv. på innslaget kan man se en med Parkinsons bli betydelig bedre, det viste seg at hun var i kontroll gruppen som fikk placebo.

Etter å ha sett hele programmet virker det som om placebo er kraftigere enn vi har trodd. Er litt skeptisk men anbefaler alle å se programmet.
Sitat av pamparius Vis innlegg
du så nok på schrodingers katt!7 http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/732681/

Må si jeg ble meget forbauset selv. på innslaget kan man se en med Parkinsons bli betydelig bedre, det viste seg at hun var i kontroll gruppen som fikk placebo.

Etter å ha sett hele programmet virker det som om placebo er kraftigere enn vi har trodd. Er litt skeptisk men anbefaler alle å se programmet.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tipset! Var en bra episode, faktisk.
Det var et kjempeprogram som ble vist idag! Meget interessant.

Jeg tror placebo/nocebo-effekten er sterkere enn vi aner pr nå.

Det som bekymrer meg er at samfunnet skriker ut om alt som er farlig. Hver gang en som røyker skal ta seg en røyk ser han på pakken som det står skrevet: "Røyking dreper"! Dermed får denne personen prikket inn i hjernen at han skal dø tidligere. Dermed utvikler denne personen lettere kols/kreft og dør tidligere. Deretter blir det kjørt statistikker som forsterker at en som røyker dør tidligere!!! En vond sirkel!

Hvor grensen egentlig går med tanke på å klare å dø/ta livet av et menneske, er jeg usikker på!

Placebo er kult! Jeg har selv vært med å sjenkt folk fulle på forskjellig essens
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Nocebo er i høyeste grad reell. Hvor vidt den kan få folk til å stryke med er nok noe mer tvilsomt, men det finnes mange eksempler på mennesker som har dødt uten annen overbevisende forklaring enn "hjertesorg" etter tap av livspartner og den type sjokk/dyp sorg.

Så psyken har nok absolutt et sterkt potensiale både for helbred og skade.
Vis hele sitatet...
Ja ja, men Broken Heart Syndrome (stresskardiomyopati) har tross alt en fysiologisk forklaring, og er dokumentert - og dukker uansett mest opp hos gamle damer som også kan ha andre risikofaktorer enn å være lei seg, og i tillegg... gamle. Her er det snakk om en "overdose" adrenalin og andre stoffer som nervesystemet plutselig slipper løs i blodomløpet, og som hjertet generelt... liker dårlig. Mer utdypende/Kilde

Nå tror jeg det skal litt mer til når det gjelder folk med et sunt og friskt hjerte som delte seg fra en liten haug celler for mindre enn 60 år siden - hovedproblemet mitt med konseptet er vel mer praktisk enn fysiologisk: det er så jævla mange lettere måter å drepe noen på. Å kutte pulsårer, for eksempel..?
Det jeg synes er spennende er hvis, som den amerikanske forskeren hevdet; at placebo har en effekt på 70-80% også ved legemidler med virkestoffer.
og at placebo gjør at man ser forbedringer på alvorlige sykdommer som Parkinsons, da må jo det ligge noe i alternativ medisin som homøopati? Spørsmålet er jo til hvilken grad.

Her har kanskje ignorante og "lettlurte" mennesker en fordel? Hvis man trur pillene du dytter i deg fungerer så gjør de også det..

Jeg personlig er helt og fult med på at sinnet utgjør mye fysisk, men jeg er usikker på hvor grensen går. Rart det ikke er forsket mer på dette emnet egentlig.
Som ene legen sa i programmet så var plaseboeffekten av "lykkepiller" (de sa ikke hvilken type) gått opp til 80% etter at de hadde fått tilgang på forskning som legemiddelindustrien i USA ikke hadde offentligjort.. Det er vel ganske klart at det er penger å tape her om folk får vite at man på sett og vis kan "velge" sin egen sinnstemning. Istedenfor å hive i seg å hive i seg piller.

Uansett hva man spiser og hvordan man lever i den moderne hverden i dag så får man trykkt inn i hodet av diverse media at mye av det man gjør fører til kreft, kols, fedme, osv...
- er det da så rart at folk blir syke ?

Vi har alle stor makt over vår egen sjebne, og man "velger" på sett og vis å være syk eller frisk (ubevisst, but still)
Etter at det er vist hvordan nocebo fikk en av de sterkeste smertelindrende legemiddel til å ikke ha effekt.. samtidig som en med heftig parkinsons ble frisk etter ein fake operasjon.. Begynner eg å bli bra overbevist.

Vi lever alle i vår egen virkelighet, og vår virkelighet er bare det hjernen vår forteller oss at den er..
Eg har tru på at man med god selvinnsikt, meditasjon og utforskning av seg selv kan lære seg å bevisst velge sin virkelighet. Men veien dit er lang..

At "lettlurte" personer har mer igjen for medisiner kan være så.. men du glømmer en ting; De vil lettere få en sykdom som resultat av medias fokus på F.EKS: brød gir deg kreft.. (!)
Sitat av pamparius Vis innlegg
og at placebo gjør at man ser forbedringer på alvorlige sykdommer som Parkinsons, da må jo det ligge noe i alternativ medisin som homøopati? Spørsmålet er jo til hvilken grad.
Vis hele sitatet...
Er ikke poenget ditt da at det IKKE ligger noe i alternativ medisin? Alternativ medisin er jo anklaget for nettopp å kun fungere gjennom placebo.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Er ikke poenget ditt da at det IKKE ligger noe i alternativ medisin? Alternativ medisin er jo anklaget for nettopp å kun fungere gjennom placebo.
Vis hele sitatet...
Det illustrerer poenget mitt. Hva akkurat er det homøopater mener utgjør virkningen av pillene sine?
Her har du en link til James Randi sitt foredrag på NTNU. Han toucher greit innom homeopati sett fra en skeptikers synsvinkel. Hele foredraget er forøvrig meget bra og anbefales! Videoen er ganske lang, og husker ikke helt når han snakker om homeopati.

I tråden som omhandler det aktuelle foredraget snakkes det også litt om homeopati.

Sakset fra wikipedia

Homøopatisk behandling bygger på prinsippet om at likt behandler likt. Behandlingen baserer seg på å gi den syke uttynnede preparater som ville gi samme symptomer hos en frisk person, for på denne måten å stimulere immunsystemet til aktivitet.
I følge moderne medisin mangler homøopati påviselig medisinsk virkning og studier tyder på at eventuelle effekter som pasientene føler er et resultat av placebo-effekten.[1]
I følge homøopatien kan man behandle både kroniske og akutte, psykiske og fysiske sykdommer. Det skal kunne brukes til forebyggende arbeide ved å styrke immunapparatet, og skal ved riktig bruk være uten bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Men til slutt. Som James Randi sier:

"Det er vanskelig og forklare/snakke om homeopati uten å fremstå som totalt useriøs eller at du kødder." - Noe som stemmer meget bra.
Jeg har det man kalle for sterk allergi for nøtter og bønner. Dvs jeg ender opp i anafylaktisk sjokk hvis jeg svelger en peanøtt.

Her er det morsomme, hvis jeg sitter å spiser en sjokolade og en kompis av meg sier at den inneholder nøtter(egentlig så inneholder den ikke nøtter). Så får jeg merkbare kløe på tungen, og svak hevelse i ganen, med andre ord så får jeg en svak allergisk reaksjon bare fordi jeg tror jeg har spist nøtter og at jeg forventer en reaksjon som kroppen skaper.
Bare spør Snåsamannen hva han driver med..
Snåsamannen er en mann som uten tvil det er noe med. Men man kan aldri i verden bevise at det er hans varme hender som gjør en del folk som har oppsøkt han friske. Men dette ser jeg på som en endeløs diskusjon som alt annet som diskuteres her på forumet om overnaturlige fenomener. Hadde det derimot stått i en forskningsrapport, da ville det ikke vært noe å diskutere, for da hadde det garantert vært det riktige svaret. For alt som står i en forskningsrapport stilles det aldri spørsmål til, for dette er det respekterte forskere som har funnet ut, og det kan da det umulig være tilfellet at de har feil.
respekterte forskere har gjerne en form for bevis bak påstandene sine. Noe snåsamannen mangler..
Akkurat. Men selv om det står i en forskningsrapport at de ikke finnes noe annet en det vi mennesker kan se eller forstå,
nekter jeg å bøye meg i støvet for det.
Sitat av GrønnUgle
Det er vel ganske klart at det er penger å tape her om folk får vite at man på sett og vis kan "velge" sin egen sinnstemning. Istedenfor å hive i seg å hive i seg piller.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke riktig så enkelt. Selv om noe lar seg påvirke gjennom placeboeffekten, betyr ikke det at det er viljestyrt. Det er heller ingenting som tyder på at placebovirkningen har noen korrelasjon med hvor lettlurt man er.

Sitat av shitrich
Akkurat. Men selv om det står i en forskningsrapport at de ikke finnes noe annet en det vi mennesker kan se eller forstå,
nekter jeg å bøye meg i støvet for det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal slite med å finne den forskningsrapporten hvor dette står.. Det er nok heller en manglende forståelse for vitenskapelige metoder og prosesser som er den underliggende årsaken for skepsisen din, for vitenskapen påstår på ingen måte at det ikke finnes ting vi mennesker ikke kan se eller forstå. Og på tross av hva du påstår kan man fint bevise om snåsamannens virkning utelukkende er placebo eller ikke – problemet er bare snåsamannen ikke vil la seg teste. Han sa riktignok ja til å bli testet i forbindelse med Schrödingers katt på NRK rett før den siste boklanseringen hans, men han ombestemte seg i all stillhet etterpå.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er helt overbevist at både placebo og nocebo effekten eksisterer, MEN jeg tror ikke på at de er så sterke at de kan skille mellom liv og død.

Sånn jeg ser det så er placebo en viktig del av behandlingsopplegget uansett hva man lider av. Uten en positiv innstilling blir det vanskelig å dra full nytte av behandlingen man får. Tenker man negativt og er skeptisk så tror jeg kroppen på en måte vil "motsette" seg virkningen av medisinene mye lettere enn om man tror på gode resultater. Men at kreftsvulster forsvinner bare pga ren tankekraft høres helt urimelig og usannsynlig ut. Hvorfor eksisterer da kreft i det hele tatt? Ingen har lyst til å bli syke, snarere tvert imot, de aller, aller fleste av oss tenker at "det skjer aldri meg".

En annen ting er jo de tusenvis av hypokondere der ute, som tror helt og holdent at de feiler alt mulig rart. Har lest i Natur og Vitenskap at det er relativt skjelden at hypokondere faktisk utvikler den eller de sykdommene de innbiller seg at de har, selv om de selv er 100% overbevist om at de har den lidelsen.

Og den historien om mannen med kreftsvulsten har absolutt ingen vitenskapelig verdi. Ett enkelt tilfelle er på ingen måte noe man kan dra noen som helst slutninger av. Vitenskapen krever en stor og omfattende forskningmasse på mange tusen individer for i det hele tatt å kunne kalle det en "teori". Ja, jeg vet selvsagt at dette bare var ett eksempel og at det sikkert finnes flere eksempler der ute, men det er uansett altfor tidlig å begynne å snakke om disse "forskningsresultatene" som fakta. Inntil videre vil jeg mene disse resultatene går under kategorien "interessant", ikke noe mer.

Jeg så forresten det samme Schrødingers Katt programmet og anbefaler de som synes det er interessant å gå inn på NRK Nett-TV og kikke på noen av de andre episodene også, de har flere program med noen av de samme temaene. Synes det er interessant å se at verden, og ikke minst legevitenskapen, går videre og vi oppdager stadig nye ting.
Som mamma alltid sa til meg når jeg var liten:
"Du kan tenke deg syk og du kan tenkte deg frisk"
Viktig med god possetiv mentalitet.
_Personlig_ mener jeg at din mentalitet har sterkere effekt enn medisiner
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Viktig med god possetiv mentalitet.
Vis hele sitatet...
Enig
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
_Personlig_ mener jeg at din mentalitet har sterkere effekt enn medisiner
Vis hele sitatet...
Alle legemidler som lanseres på markedet er testet opp mot placebo. Du får det ikke godkjent med mindre det gir en målbart bedre effekt enn placebo (ellers kunne man like godt solgt sukkerpiller).
Men nå må du også huske at når du får fks. en tablet mot hodepine, så har du virkestoffer til kroppen som hjelper mot problemet, OG du har mentaliteten din som er sikker på at problemet skal gå bort pga tabeletten.
Så da har du natulig/kjemisk hjelpemiddel pluss din mentalitet.

Er sikker på at hvis du dro inn 100 syke personer og medisinerte de ubevisst ville du ikke hadd samme resultat som om de tok de bevisst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Er sikker på at hvis du dro inn 100 syke personer og medisinerte de ubevisst ville du ikke hadd samme resultat som om de tok de bevisst.
Vis hele sitatet...
Dobbeltblinde tester sørger for å fjerne den feilfaktoren.

Du gir t.d. 1/3 aktiv medisin, 1/3 placebo (eller ved meir alvorlege lidelser der placebo ville vere grovt uetisk, ein annan medisin med kjent virkningsgrad), og 1/3 ingenting (ikkje ved alvorlige lidelser, av etiske grunner). På den måten får du sortert ut kva som kjem frå placebo, og kva som er faktisk virkning. Motsett er det også utført studier der en tester responsen på å gi sukkerpiller og fortelle pasienten at det er ekte, og det å gi sukkerpiller og gi beskjed om at det er sukkerpiller, versus det å gi ingenting. Påfallande nok så har dei som er klar over at dei får sukkerpiller betre respons enn dei som får ingenting, men dårlegare enn dei som trur dei får the real deal.
Ubevisst medisinering og blindtest blir forskjellig. I blindtesten så vet du at du faktisk intar noe igjen som påvirker din mentalitet. Og er nocebo effekten reel så vill det påvirke resultatet på blindtest, placebo og virkelig medisin avhengig av personens mentalitet.

Det jeg altså mener er at skal du ha 100% nøyaktig svar og faktisk eliminere nocebo effekten så må alle forsøks kaniner ikke vite at de deltar i heletatt. Så fort de er bevisst over hva som skjer vill de stille seg posetiv/negativ/neutral til forsøket eller ha en slags oppfattning av det, noe som vill påvirke resultatene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sigurd4u: det faktum at personer som positivt veit at dei får sukkerpiller viser bedre respons enn dei som ikkje får noko i heile teke viser vel effekten av placebo? Og når ein tester medisiner sjekker ein som sagt at medisinen har vesentlig bedre virkning enn placebo, og i tilfeller som svake smertestillande så er det etisk lite problemfyllt å teste ut om det har bedre respons enn ingenting. Så eg er usikker på kva du sikter til, men det er rimelig veletablert faktum at t.d. paracet fungerer vesentleg betre enn både ingenting og sukkerpiller. Du kan til ein viss grad finne kor mykje betre ved å sjå på skilnaden mellom gruppa som får placebo og dei som får medisin med virkestoff. Ved å trekke fra gruppa som får placebo, sit du igjen med gruppa som hadde virkning på grunn av virkestoffa.

Så kritikken din ser strengt tatt ut til å delvis vere basert på manglande tiltru til dei som designer slike studier.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er nok heller en manglende forståelse for vitenskapelige metoder og prosesser som er den underliggende årsaken for skepsisen din
Vis hele sitatet...
Akkurat det er en gjennomgående tendens blandt folk flest. Mannen i gata forstår rett og slett ikke hvorfor det er så mange som betviler ting som healing, spøkelser, homeopati og så videre, men svaret er jo såre enkelt; Man ser ingen pålitelig statistisk sammenheng mellom behandling og positivt resultat, mye fordi de som driver med slikt ofte ikke er interessert i å bli undersøkt på den måten.

Anyhoo; Jeg tror nok nocebo-effekten er reell, men kanskje ikke i den forstand som blir forespeilet i første innlegget her. Jeg tviler f.eks at kreft kan forsvinne helt, og så plutselig dukke opp, løpe og gjemme seg for andre gang, for så å komme tilbake IGJEN og ta livet av personen, med disse nyhetene som eneste variabel.

At sinnet påvirker kroppen er vel ikke nødvendig å tvile på, er det det ? Takotsubo kardiomypati, f.eks, er en hjertelidelse som har en ganske veldokumentert sammenheng med stress og sorg. På engelsk kaller de sykdommen "Broken heart-syndrome".

Men så kan man jo også lure på om det er en omvendt korrelasjon der. At enkelte sykdommer som forverres, forårsaker kjemiske reaksjoner i hjernen som forårsaker f.eks depresjon, mens en vinnende kamp mot kreft, f.eks., kan frigjøre stoffer som gir en slags lykkerus?

Det er viktig forskning, for all del, til tross for all vår kunnskap om kroppen, forstår vi svært lite av den enormt komplekse kjemiske sammenhengen foreløpig. Slik kunnskap vil redde liv i fremtiden.
Det er da klart at det psykiske kan påvirke det fysiske i så stor grad at man blir skadet av det.

I boken "Uro" skriver psykiateren Finn Skårderud om en pasient som ville at han skulle hjelpe henne til å dø. Han skulle hypnotisere henne, og under hypnosen litt etter litt "overbevise" kroppen til å stoppe de vitale funksjonene.

Skårderud gjorde seff aldri dette, men han kunne ikke utelukke at man ved hypnose kunne medvirke til et menneskes død.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Det er da klart at det psykiske kan påvirke det fysiske i så stor grad at man blir skadet av det.

I boken "Uro" skriver psykiateren Finn Skårderud om en pasient som ville at han skulle hjelpe henne til å dø. Han skulle hypnotisere henne, og under hypnosen litt etter litt "overbevise" kroppen til å stoppe de vitale funksjonene.

Skårderud gjorde seff aldri dette, men han kunne ikke utelukke at man ved hypnose kunne medvirke til et menneskes død.
Vis hele sitatet...
Sikkert en interessant bok, og helt klart et spennende tema, men at en psykaiter ikke kan utelukke at hypnose kan volde en pasients død er vel knapt noe godt "bevis" på nocebo-effekten? Jeg benekter ikke at nocebo er reelt, men jeg synes ikke eksemplet du kommer med underbygger dette i noen særlig grad.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Den dagen mennesker, uten å være i en ekstrem meditasjonstilstand, klarer å overbevise seg selv, helt og holdent, om å bli frisk fra en sykdom e.l. er en dag jeg ser frem til! For det er det jeg tror det handler om. Er man overbevist over at en medisin skal virke, så virker den, uavhengig om det er placebo eller ikke. Så om man da uten denne pillen, eller den spesielle drikken, klarer å overbevise seg om å bli frisk, vil det jo sikkert ha samme effekt?

Next step evolution!
Sist endret av bamsegutt; 19. mai 2011 kl. 12:19.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Som mamma alltid sa til meg når jeg var liten:
"Du kan tenke deg syk og du kan tenkte deg frisk"
Viktig med god possetiv mentalitet.
_Personlig_ mener jeg at din mentalitet har sterkere effekt enn medisiner
Vis hele sitatet...
Tell me about it, vet mye om den, er aldri syk, fordi jeg tillater det rett å slett ikke
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Den dagen mennesker, uten å være i en ekstrem meditasjonstilstand, klarer å overbevise seg selv, helt og holdent, om å bli frisk fra en sykdom e.l. er en dag jeg ser frem til! For det er det jeg tror det handler om. Er man overbevist over at en medisin skal virke, så virker den, uavhengig om det er placebo eller ikke. Så om man da uten denne pillen, eller den spesielle drikken, klarer å overbevise seg om å bli frisk, vil det jo sikkert ha samme effekt?

Next step evolution!
Vis hele sitatet...
Nei. Både placebo og nocebo har betydelige begrensninger, og jeg har forklart dette tidligere i en annen tråd. Evidensbasert medisin skal alltid virke vesentlig bedre enn placebo – medregnet de som tilfeldigvis ble friske av seg selv og de som bare føler seg bedre – og man får ikke godkjent legemidler hvor dette ikke er tilfelle.

Sitat av Yoshii
Tell me about it, vet mye om den, er aldri syk, fordi jeg tillater det rett å slett ikke
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt bare tull. At du ikke blir syk tyder på at du har et godt immunforsvar og/eller sjelden utsettes for situasjoner med høy sannsynlighet for smitte, og har ingenting med hvorvidt du "tillater" det eller ei.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei. Både placebo og nocebo har betydelige begrensninger, og jeg har forklart dette tidligere i en annen tråd. Evidensbasert medisin skal alltid virke vesentlig bedre enn placebo – medregnet de som tilfeldigvis ble friske av seg selv og de som bare føler seg bedre – og man får ikke godkjent legemidler hvor dette ikke er tilfelle.


Dette er selvsagt bare tull. At du ikke blir syk tyder på at du har et godt immunforsvar og/eller sjelden utsettes for situasjoner med høy sannsynlighet for smitte, og har ingenting med hvorvidt du "tillater" det eller ei.
Vis hele sitatet...
Høy sannsynlighet for smitte? jeg vet nå ikke, hvorfor blir alle rundt meg syk hele tiden, folk jeg er sammen med veldig mye, sesong influensa osv, noe som tar absolutt alle jeg kjenner, men aldri meg, tror ikke jeg har mye bedre immunforsvar enn alle jeg kjenner, jeg som har drukke jævlig mye før, sniffa bensin lightergass u name it.

Har jo stoppa med sniffinga, men har nå begynt med hasj, amf, å drikker endel, ikke så mye som før da men, trener aldri heller, har jævla dårlig kondis også.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Høy sannsynlighet for smitte? jeg vet nå ikke, hvorfor blir alle rundt meg syk hele tiden, folk jeg er sammen med veldig mye, sesong influensa osv, noe som tar absolutt alle jeg kjenner, men aldri meg, tror ikke jeg har mye bedre immunforsvar enn alle jeg kjenner, jeg som har drukke jævlig mye før, sniffa bensin lightergass u name it.

Har jo stoppa med sniffinga, men har nå begynt med hasj, amf, å drikker endel, ikke så mye som før da men, trener aldri heller, har jævla dårlig kondis også.
Vis hele sitatet...
Jeg trener heller ikke utover daglige turer med bikkjene, befinner meg ofte i forelesningssaler og busser tettpakket med andre mennesker, og folk rundt meg blir syke med jevne mellomrom, men selv har jeg vært syk noe slik som én dag i løpet av de siste 8 årene. Det har ingenting med vilje å gjøre – noen har bare bedre immunforsvar enn andre. Å påstå at du konsekvent kan "ville" deg fra å bli syk bryter med alt vi vet om medisin og biologi.
Sitat av Provo Vis innlegg
befinner meg ofte i forelesningssaler og busser tettpakket med andre mennesker
Vis hele sitatet...
Hehe, ante meg det

Men skal ikke nekte mer, du å bøkern dine vet nok uansett best
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei. Både placebo og nocebo har betydelige begrensninger, og jeg har forklart dette tidligere i en annen tråd. Evidensbasert medisin skal alltid virke vesentlig bedre enn placebo – medregnet de som tilfeldigvis ble friske av seg selv og de som bare føler seg bedre – og man får ikke godkjent legemidler hvor dette ikke er tilfelle.


Dette er selvsagt bare tull. At du ikke blir syk tyder på at du har et godt immunforsvar og/eller sjelden utsettes for situasjoner med høy sannsynlighet for smitte, og har ingenting med hvorvidt du "tillater" det eller ei.
Vis hele sitatet...
Orker ikke lese gjennom hele den posten, men jeg har da aldri sagt at det ikke har begrensninger? For alt vi vet kan det være vanlig ¨å kurere seg selv med tankekraft om 100 000 år
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Orker ikke lese gjennom hele den posten, men jeg har da aldri sagt at det ikke har begrensninger? For alt vi vet kan det være vanlig ¨å kurere seg selv med tankekraft om 100 000 år
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si i mot noe du ikke har lest?
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Orker ikke lese gjennom hele den posten, men jeg har da aldri sagt at det ikke har begrensninger? For alt vi vet kan det være vanlig ¨å kurere seg selv med tankekraft om 100 000 år
Vis hele sitatet...
For alt vi vet bruker vi lemen som penger om 100 000 år også, men det gir ingen mening å spekulere i det..
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvordan kan du si i mot noe du ikke har lest?
Vis hele sitatet...
Wow, har jeg fornærmet deg eller noe? Jeg har ikke sagt noe i mot noe som helst?

Sitat av Semjuel Vis innlegg
For alt vi vet bruker vi lemen som penger om 100 000 år også, men det gir ingen mening å spekulere i det..
Vis hele sitatet...
Nei spekulasjoner har jo aldri ledet til noen ting... Jeg bare syns det var en interessant tanke. Syns ikke du? Godt eksempel foresten. Jeg syns tanken om å bruke lemen som penger er minst, om ikke mer, interessant enn tanken om å lege seg selv ved bruk av vilje.
Sist endret av bamsegutt; 19. mai 2011 kl. 23:24.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Wow, har jeg fornærmet deg eller noe? Jeg har ikke sagt noe i mot noe som helst?
Vis hele sitatet...
Nei, du har absolutt ikke fornærmet meg. Men jeg linket til en post hvor jeg forklarer hvordan placebo-effekten fungerer, og hvorfor dens begrensninger gjør at du ikke kan tenke deg frisk fra hva som helst. Og da kan du jo lese den før du fortsetter å si i mot.

Hvis det hadde gått an å tenke seg frisk fra hva som helst på kort tid gjennom en viljestyring av placeboeffekten, så skulle man vel tro at mange dyr allerede hadde utviklet denne enorme fordelen gjennom millioner av år med evolusjon?
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, du har absolutt ikke fornærmet meg. Men jeg linket til en post hvor jeg forklarer hvordan placebo-effekten fungerer, og hvorfor dens begrensninger gjør at du ikke kan tenke deg frisk fra hva som helst. Og da kan du jo lese den før du fortsetter å si i mot.

Hvis det hadde gått an å tenke seg frisk fra hva som helst på kort tid gjennom en viljestyring av placeboeffekten, så skulle man vel tro at mange dyr allerede hadde utviklet denne enorme fordelen gjennom millioner av år med evolusjon?
Vis hele sitatet...
Sånn, da har jeg lest posten din. Du sier absolutt ingenting om hva fremtidig evolusjon kan føre til. Du inkluderte ingen beviser som sier at "Nei, vi kan aldri, aldri, aldri, aldri utvikle oss til å lege oss selv med vår egen viljestyrke.". Jeg hadde en spekulasjon, en morsom tanke, en idé om hva fremtiden kanskje kan bringe, og så velger du å linke meg til en post som ikke motbeviser noe som helst av det jeg har sagt. Ikke at jeg har påstått at noe av det jeg sier er sant i det hele tatt.

Jeg skjønner ikke hva du vil

Edit: Det du sier med at det ville eksistert allerede hvis det var mulig, pga milioner av år med evolusjon, er da en like stor spekulasjon som den jeg kom med.
Sist endret av bamsegutt; 20. mai 2011 kl. 14:21.
Er det ikke slik at svært mange eldre dør kort tid etter at ektefellen har gått bort? Kan dette kalles for nocebo? Det må vel i så tilfelle ligge psykisk?
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, du har absolutt ikke fornærmet meg. Men jeg linket til en post hvor jeg forklarer hvordan placebo-effekten fungerer, og hvorfor dens begrensninger gjør at du ikke kan tenke deg frisk fra hva som helst. Og da kan du jo lese den før du fortsetter å si i mot.

Hvis det hadde gått an å tenke seg frisk fra hva som helst på kort tid gjennom en viljestyring av placeboeffekten, så skulle man vel tro at mange dyr allerede hadde utviklet denne enorme fordelen gjennom millioner av år med evolusjon?
Vis hele sitatet...
Den er jeg litt uenig i. Det er da ikke usannsynlig at arter kan utvikle en evne til å mobilisere immunsystemet når de vil.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Edit: Det du sier med at det ville eksistert allerede hvis det var mulig, pga milioner av år med evolusjon, er da en like stor spekulasjon som den jeg kom med.
Vis hele sitatet...
Nei. Man vet allerede at dyr kan oppleve placeboeffekt (kilde), og da er det nærliggende å tro at om den egenskapen kunne utvikles til en cure-all-effekt, da ville den gjort det, da det gir en enorm evolusjonistisk fordel.

Sitat av caperno Vis innlegg
Er det ikke slik at svært mange eldre dør kort tid etter at ektefellen har gått bort? Kan dette kalles for nocebo? Det må vel i så tilfelle ligge psykisk?
Vis hele sitatet...
Om det virkelig er slik at det skjer ofte vet jeg ikke, men tap av en ektefelle vil jo i de fleste tilfeller være en veldig stor påkjenning og føre til mye stress - som jo ikke er spesielt livsforlengende.

Sitat av Orph Vis innlegg
Den er jeg litt uenig i. Det er da ikke usannsynlig at arter kan utvikle en evne til å mobilisere immunsystemet når de vil.
Vis hele sitatet...
Immunforsvaret settes jo i gang automatisk. Hvorfor skulle det være en fordel å kunne gjøre dette manuelt?
Sist endret av Gamgee; 20. mai 2011 kl. 21:19.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Nei. Man vet allerede at dyr kan oppleve placeboeffekt (kilde), og da er det nærliggende å tro at om den egenskapen kunne utvikles til en cure-all-effekt, da ville den gjort det, da det gir en enorm evolusjonistisk fordel.
Vis hele sitatet...
Å si at det er "nærliggende å tro at" er jo fortsatt en påstand...
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Sånn, da har jeg lest posten din. Du sier absolutt ingenting om hva fremtidig evolusjon kan føre til. Du inkluderte ingen beviser som sier at "Nei, vi kan aldri, aldri, aldri, aldri utvikle oss til å lege oss selv med vår egen viljestyrke.". Jeg hadde en spekulasjon, en morsom tanke, en idé om hva fremtiden kanskje kan bringe, og så velger du å linke meg til en post som ikke motbeviser noe som helst av det jeg har sagt. Ikke at jeg har påstått at noe av det jeg sier er sant i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Ok, da kan jeg forklare litt nærmere da.

Immunforsvaret er ikke én enkelt mekanisme som kan skrus av eller på. Immunforsvaret består av en rekke forskjellige mekanismer, hvor veldig mange sykdomssymptomer er en del av det. For eksempel er diaré og feber slike forsvarsmekanismer. Man har også andre symptomer som er et indirekte resultat av reaksjoner fra immunforsvaret, som for eksempel utslett.

En annen del av immunforsvaret er det humorale immunforsvaret, som benytter antistoffer. Antistoffer er spesielle molekyler som er laget for å binde seg til én spesiell inntrenger kalt et antigen – for eksempel ett spesielt rhinovirus. Hvis du blir smittet av et antigen som du har vært smittet av før, eller fått vaksine mot, for ikke alt for lenge siden, finnes det allerede "hukommelse"-B-lymfocytter tilpasset dette antigenet i blodet og antigenet bekjempes som regel umiddelbart – du er med andre ord immun mot dette antigenet. Hvis ikke tar prosessen mye lenger tid, og antigenet kan formere seg og få fotfeste i mellomtiden. Antistoffet binder seg til antigenet gjennom et slags "lås og nøkkel"-prinsipp, og forhindrer at antigenet kan entre celler samtidig som det fungerer som en merking av antigenet så andre deler av immunforsvaret kan angripe det. Det hjelper altså ikke å viljestyre noe av dette, om det så av en eller annen merkelig grunn skulle være mulig, ettersom antigen og antistoff må være en perfekt match og vil produseres på samme vis uansett.

Det er riktignok deler av placeboeffekten man ikke har en fullgod forklaring på, og forskjellige studier har varierende konklusjoner rundt hvor vesentlig placeboresponsen er, og hvilke sykdommer det fungerer på. Det som imidlertid er rimelig tydelig er at placeboeffekten er absolutt sterkest i de tilfeller hvor det man måler etter er pasientens subjektive tilbakemelding. Mye skyldes altså at pasienten føler seg bedre, uten å nødvendigvis være friskere. Andre ting kan være sterkt knyttet til psyken, slik som depresjoner, angst og fobier. Placebo kan også påvirke produksjonen av endogene opiater (endorfiner) som fungerer som smertestillende – med andre ord, smertene kan dempes uten at den underliggende årsaken til smertene nødvendigvis har endret seg.

Som du da ser er det veldig lite av dette som lar seg viljestyre, og veldig lite som nødvendigvis gir noen fordel om hadde vært viljestyrt. Om du selv måtte styre nivået av diaré og feber, hadde det vært spesielt heldig? Sannsynligvis ikke, og en mer optimal styring fra kroppen sin side som gjør deg syk når du trenger å være syk, og som ikke gjør deg farlig syk, er nok mer praktisk og gir bedre resultater.

Det er også viktig å huske at immunforsvarets aktivitet ligger og vipper på en likevekt, hvor et for lite aktivt immunforsvar kan medføre immunbristsykdom som gjør deg dødelig sårbar for de minste infeksjoner, og et for aktivt immunforsvar kan medføre autoimmune sykdommer hvor immunforsvaret angriper sin egen organisme. Viljestyring av immunforsvaret gjør deg veldig sårbar for begge deler.

Ute i den ville naturen, hvor de fleste dyr har naturlige fiender, så er det ikke nødvendigvis slik at den sterkeste immunreaksjonen som fjerner sykdommen på raskest mulig vis er den mest fornuftige. Dette kan kreve veldig mye energi og sette individet helt ut av spill, og kan gjøre individet sårbart for angrep og utnyttelser. Da kan det være mer fornuftig å ha en roligere respons som ikke setter en for mye tilbake, og som bruker litt lenger tid på å fjerne sykdommen. Har man derimot trygge omgivelser er det rom for kraftigere respons, og det er en teori som forklarer store deler av placeboresponsen i form av dette – altså at trygghetsfølelsen man får av å motta behandling og medisiner medfører at immunforsvaret tillater seg å reagere noe kraftigere. Jeg har ikke sett noen studier på hvorvidt de som reagerer best på placebo – og da tenker jeg på objektivt observerbare sykdomsbilder styrt og kontrollert av immunforsvaret – også har de kraftigste sykdomssymptomene, men jeg finner det naturlig å tro at dette i stor grad er tilfelle.

Hvis evolusjonen skulle forbedre immunforsvaret vårt i forhold til vanlige sykdommer, så vil jeg tro at en endring mot kraftigere respons på bekostning av at vi blir utslått og utmattet i større grad, og ikke viljestyring av sykdomssymptomer, er plausibelt på grunn av at vi får stadig tryggere omgivelser – men likevel ikke spesielt sannsynlig da evolusjonspresset for at mennesker skal riste av seg relativt ufarlige sykdommer raskere ikke er spesielt stort, om i det hele tatt eksisterende. Man må heller ikke glemme at evolusjonspresset for mer effektive bakterier og virus er i et kontinuerlig våpenkappløp mot dyrs immunforsvar, så det er ikke slik at sykdomstrusler fra bakterier og virus er statisk mens kun vi utvikler oss videre.
Sist endret av Provo; 21. mai 2011 kl. 10:36.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Ute i den ville naturen, hvor de fleste dyr har naturlige fiender, så er det ikke nødvendigvis slik at den sterkeste immunreaksjonen som fjerner sykdommen på raskest mulig vis er den mest fornuftige. Dette kan kreve veldig mye energi og sette individet helt ut av spill, og kan gjøre individet sårbart for angrep og utnyttelser. Da kan det være mer fornuftig å ha en roligere respons som ikke setter en for mye tilbake, og som bruker litt lenger tid på å fjerne sykdommen. Har man derimot trygge omgivelser er det rom for kraftigere respons, og det er en teori som forklarer store deler av placeboresponsen i form av dette – altså at trygghetsfølelsen man får av å motta behandling og medisiner medfører at immunforsvaret tillater seg å reagere noe kraftigere. Jeg har ikke sett noen studier på hvorvidt de som reagerer best på placebo – og da tenker jeg på objektivt observerbare sykdomsbilder styrt og kontrollert av immunforsvaret – også har de kraftigste sykdomssymptomene, men jeg finner det naturlig å tro at dette i stor grad er tilfelle.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at i mitt orginale innlegg var jeg litt over-entusiastisk. Men dette du sier med trygghetsfølelsen vil jo være noe man kanskje kan overbevise seg selv om? Og når da imunforsvaret kan reagere kraftigere, kan det vel også kurere sykdommer som er rimelig vanskelig å kurere om det måtte reagert sakte og svakt? Jeg er ikke egentlig ute etter å diskutere det her, som jeg sa, det er en interessant tanke. Kanskje fremtiden bringer ting vi ikke kan forestille oss i dag