Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2514
Hei alle sammen , jeg fyller snart år , og skal derfor arrangere et lite lan party for meg og mine venner
det er helt nytt for meg, og spør derfor om masse hjelp , blir vell og spille mw2 og black ops ...

vist noen har tips og sånt , hadde det ver fint
Siden det bare er 10stykk så trenger du bare en switch/router og sørge for at ingen holder på med torrentz.

Holder du det klarer du deg :P
Først og fremst - hva er spørsmålet?

For det andre, det hovedsakelige.
- Dere trenger en switsj med minst 10 porter.
- Skal dere ha internett bør den ha 11 eller en ekstra port for dette.
- Hver deltaker trenger en tp-/nettverkskabel.
- Om det er lokalnett, uten internett, må alle maskinene konfigureres mot samme lokalnettverk.
- Om det er modem med router vil det med stor sannsynlighet være DHCP slik at dere får utdelt én lokal-iper hver

PS! Husk at man med 99 % garanti deler samme IP ut mot internett på hjemme-LAN, og det er ikke mange servere som tillatter fler koblinger fra samme IP. Bare til informasjon.
lan for en liten gjeng er vel ikke store problemet? Det eneste som er problemet da er jo plassen og eventuelt internett hastighet om dere alle skal spille på nettet med andre og ikke på lan med hverandre.

Noe spesifikt ut lurer på?
Hjemme hos meg satt vi 8 stk på lan på en 5mbit linje. Gikk fint å game wow og CS så lenge ingen voldtok nettet med nedlasting.
du trengre 10 stoer, 5 bord 40L sprudlevann av deres valg, 3 stk må ta med seg rutern sin m.m en av dere har en med mange plug-ins, 5g dop og 2 flasker sprit for shots.
er altid greit at en har greit PC anlegg for muzzah! og laner dere 10 stk synes jeg der ekan få til WC3 hero defence, ingenting som slår den kombon! rus + sammarbeid med venner haha kake blir det vel siden det er bursdag! grattis med dagen på forhånd

kan være greit med skjøteledninger i tilfelle dere overlaster sikringene :P da kan dere bare overlaste sikringene et annet sted! :P
Sist endret av enerlighter; 21. mars 2011 kl. 16:13.
Trenger sannsynglivs bare en switch på 12 porter kobler denne sammen med modem som står i gangen eller noe slikt så kobler dere switchen sammen med denne pass på å ha LANG Tp opp til den så kobler dere inn i switchen, Kan også være greit å ha padder så at dere ikke tar sikringen og masse mat og masse drikke! Drikk vann! Have fun!
Greit å tenke på strømmen, er det 10-ampers kurser bør dere ha to kurser. Vis det er 16-ampers kurser så vil dere klare dere med én kurs.
alle hus har vell 16 ampers kurser så tror ikke det er noe problem siden det er det mest vanligeste
Sitat av CookieY Vis innlegg
alle hus har vell 16 ampers kurser så tror ikke det er noe problem siden det er det mest vanligeste
Vis hele sitatet...
DET er ikke sikkert. Spørs på hvor gammelt huset er. Og det har my å si om det er gamle patronsikringer eller automatsikringer. Også om det er gamle eller nye automatsikringer faktisk... Det var og delvis er brukelig med 10A på soverom. Oppholdsrom har som oftest en 16A eller 2 10A kurser avhengig av størrelsen. Er det patron sikringer er det ingen problem å belaste opp til 10A og "litt" mer i perioder. Dette på grunn av overbelastningskarakteristikken (I2 tror jeg det var). Har du automater så bør du ikke basere på å laste på 10A... Automater løser ut ganske raskt om de kommer over 10A. På nyere automater er I2 redusert for at de skal løse ut raskere. Det enkleste er om du eller en foresatt sil å se i sikringskapet om det er stor kurs og legge opp en sjøteledning fra en annen kurs. Dere laster ikke på med 20A uansett om dere ikke har med dere masse xboxer, storskjermer og heftige pcer og lydanlegg...
Synes tråden ble tatt litt FOR serrøst, privat lan med under 15deltagere trenger ingen forberedelse.

Så lenge de har nokk nettverksporter og padder så går alt fint...
Vi spleisa på en baby'n vår fra komplett, 16-porters. Etter jeg fikk den ba jeg inn folk til lan, vi endte opp med å bli 14 stk på 20mb/s opp og ned.

Bare pass på å ha 1 switch, før vi skaffa oss baby'n hadde vi store problemer med dc og shit.

Ikke stress med det, det går bra så lenge siste jeg nevnte over er fiksa
Sist endret av Oransje; 21. mars 2011 kl. 21:00.
Og pass på ha god ventilasjon. Det er hvertfall noe jeg setter stor pris på
Hei , det er ennå noen ting jeg må få gjort klart før lane ...
tror kansje jeg har internette i boks , hør her :
det har seg sånn at vi bare har en sånn internett kontakt :http://www.netshop.no/Avdelinger/Dat...ort-12333.aspx

____________________________________________________________ _______________________

i hele huset ,den er i andre etasje på kjøkkenet, ved den stasjonære pc'en ....
vi har en zyxel 5-6 ports router ?

jeg skal ha lanet nede i kjelleren og har nå testet at tp/lan kabelen er lang nokk fra kontakten og ned ...
lurer på om det vil virke og skøyte routeren ned til 1 etasje med hjelp av tp/lan kabelen ?

____________________________________________________________ ____________________________
og en ting til noen som vet hvordan jeg kan skaffe bord ? :P
Sist endret av Xx-Bolla-xX; 23. mars 2011 kl. 17:07. Grunn: Ops , skrivefeiler ! hudet = huset
Vet jo ikke hvordan dere er og alder osv, men hadde jeg hatt et lan med 10 stk hadde det virkelig holdt med router slik at alle har nett.
Andre viktige ting: weed, munch og koffeinpiller.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Trådløst nett funker fint. Hadde LAN hjemme for 1 mnd sida, brukte bare trådløs ruter og 2 stue-bord..