Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 16949
Heei!

Jeg bare lurte på hvordan det er mulig å avlytte en politiradio?
Grunnen til at jeg spør er fordi en person prata om det i en tråd, men det var off-topic så jeg må bare spørre her.

Q: Er det mulig og avlytte en politiradio?
Q: Isåfall, hva trenger man og hvordan gjøres det?
Sist endret av oppned5; 29. januar 2011 kl. 22:30.
http://www.kjeltring.com/content/view/40/68/
Sist endret av SRB; 29. januar 2011 kl. 22:32.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
google er rare greier gitt!
Trådstarter
Vet det er ulovlig, men jeg bare spør for nyskjerrighetens skyld.
Tetra. Du har ikke sjangs. Og nei, det er ikke ulovlig å høre på politiradio.
Sist endret av Donkeybrain; 29. januar 2011 kl. 22:33.
Trådstarter
Å, det var så lett ja..
Politiradio er ulovlig om du har radioen i bilen innenfor rekkevidde til å kunne ta den. Ergo, om du har den i bagasjerommet er den lovlig.
Trådstarter
Men funker de sidene da, altså er frekvensen riktig og sånt?
Hvis ikke så er det stille i kveld..
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Vet det er ulovlig, men jeg bare spør for nyskjerrighetens skyld.
Vis hele sitatet...
så lenge du ikke bruker den for og unngå trafikkkontroller så er den ikke ulovlig
Sitat av xavi0n Vis innlegg
så lenge du ikke bruker den for og unngå trafikkkontroller så er den ikke ulovlig
Vis hele sitatet...
Feil, så lenge du ikke har radioen innen høre-avstand inne i bilen, er det lovlig.
Så en avskrudd politiradio i bagasjerommet er fult lovlig, men har du den påskrudd i bagasjerommet og du hører den, da er det ulovlig.

Hva du bruker den til er uvesentlig.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Feil, så lenge du ikke har radioen innen høre-avstand inne i bilen, er det lovlig.
Så en avskrudd politiradio i bagasjerommet er fult lovlig, men har du den påskrudd i bagasjerommet og du hører den, da er det ulovlig.

Hva du bruker den til er uvesentlig.
Vis hele sitatet...
nei der tar du nok feil den kan være i høre avstand i bilen men den skal ikke være sånn at du kan strekke ut armen til den..... og å ha en radio hjemme er lovlig... alle jornalister har en hjemme
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Ingen av linkene dere postet funker jo? Er heldt dødt.
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Ingen av linkene dere postet funker jo? Er heldt dødt.
Vis hele sitatet...
Det kan være stille på radioen i timer, ikke forvent deg gissel-situasjon og action hele tiden, da blir du skuffet.

Er som oftest mest trafikk på radioen når utestedene i byen stenger 01:00-03:00
Å herregud, jeg har hatt politiradio i både lastebil/privatbil i 5 år nå, og hver gang jeg har blitt stoppa har dem ikke sagt en shit på det! Ulovlig på papiret, men dem bryr seg ikke.. De får bare litt noia når de hører seg selv snakke inni min bil..
Trådstarter
Hørte noe for 15 min sia, var på trondheimsradioen.
Men kjører musikk samtidig, sånn at hvis jeg hører noe utenom så pauser jeg og hører. Utrolig fett egentlig!
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Politiradio er ulovlig om du har radioen i bilen innenfor rekkevidde til å kunne ta den. Ergo, om du har den i bagasjerommet er den lovlig.
Vis hele sitatet...
det er lov og lytte på politi radio men ikke lov og bryte inn, fattern er gammel radioamatør, og når politiet ikke vsar noe hyggelig mot han hadde han mulighet til å kjøre over hele nettet dems og fucke for dem, men nå bruker de tetra noen steder i norge og det er umulig for vanlig folk og lytte til trur jeg. helt syke greier.
Trådstarter
Trondheimsradioen funker hvertfall på pcen!
Om dere ønsker å skjule at dere hører på politiradio i bil, kan dere for eksempel legge politiradioen et sted skjult i bagasjerommet, med FM-sender på, slik at du får den inn på bilradioen.

Selv pleier jeg å koble den til en vanlig telefon, for deretter å ringe opp denne telefonen når jeg er på farten. På den måten slipper du også å ha den med deg overalt - så om du ser blålys og blir interessert, så er det bare å ringe "hjem".

=)
Sist endret av Freak; 29. januar 2011 kl. 23:43.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Rogaland politidistrikt ( + brann og ambulanse)
http://scanner.pjatt.com/
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Å herregud, jeg har hatt politiradio i både lastebil/privatbil i 5 år nå, og hver gang jeg har blitt stoppa har dem ikke sagt en shit på det! Ulovlig på papiret, men dem bryr seg ikke.. De får bare litt noia når de hører seg selv snakke inni min bil..
Vis hele sitatet...
Vell noen bryr seg,

Da jeg kjørte nordover i sommer fikk jeg en bot som var sinnsyk..

Var akuratt komt til Mosjøen da politiet vinket meg inn. Var nok en vanlig radar kontroll, men jeg ble vinket inn for at jeg dro på en nok så overlastet tilhenger.

Jeg blir som sakt vinket inn og får beskjed om å rulle ned fører vinduet. Kjører en nok så høy bil, så politimannen tar seg den friheten til å trakke i stigetrinnet på bilen og lene seg mot meg. Uansett, jeg dro frem førerkortet og vognkortet Plutselig svinger den ene politimannen laserpistolen i alle rettninger.. Noe som førte til at min radarvarsler går amokk.
Jeg prøvde bortforklare ulydene med å si at det telefonen min, men jeg får beskjed om å gå ut av kjøretøyet.

I bilen min fant politiet en splitter ny radarvarsler og politi radio.

Deretter blir jeg kjørt ned til Mosjøen politikammer..

Der får jeg 10.000,- kr i bot for Radarvarsleren og 10.000,-kr for politiradioen.
Når man har radarvarsler OG politiradio så begynner dem selvfølgelig å lure. Radarvarsler er vel ikke lov å bruke sist jeg sjekka? Politiradio har jeg aldri hatt noe problemer med, og har vel blitt stoppa ihvertfall i 50 kontroller, både av svv, miljøpatruljen og politiet i forskjellige landsdeler Du var nok bare MAX uheldig hehe
Det er vel sånn at det er lovlig å lytte, men ulovlig å "bruke" noe av det du hører/informasjon over radioen til eget bruk. Correct me if I'm wrong!

Er jo litt av hvert som skjer på Trondheimskanalen nå, ikke akkurat noe NOKAS-ran men.
Sist endret av downing; 30. januar 2011 kl. 01:40.
Trådstarter
Hva er forskjellen på en radarvarsler og politiradio, egentlig?
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Hva er forskjellen på en radarvarsler og politiradio, egentlig?
Vis hele sitatet...
Det sier seg vel helt selv?

Radarvarsler = Varsler radar/kontroll
Politiradio = Politiradio.... Sambandet dems.
Trådstarter
Ja, men hvordan funker radarvarsleren liksom?
Hihi.. noen cops som holder inn sendknappen mens de avslutter en fest i Trondheim. Krangling høres over sambandet
Radarvarslere "søker" etter radiobølger fra lasermålere. Når en politimann sikter på deg for å måle fart, skjønner radarvarsleren det og piper.

Sitat av nissenisse Vis innlegg
Vell noen bryr seg...
Vis hele sitatet...
Er det ingen av/på bryter på disse?
Sist endret av Freak; 30. januar 2011 kl. 15:11.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har en Politiscanner om noen vil kjøpe...
Vis hele sitatet...
Den skal du ha mye for? ;s
Sitat av MrTalmus Vis innlegg
Den skal du ha mye for? ;s
Vis hele sitatet...
Vel, så alt for mye håper jeg ikke han tar. Scannere går relativt billig for tiden, av den grunn at Tetra er på vei. Sjekk f.eks ut Maycom AR-108 på finn.no
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Vel, så alt for mye håper jeg ikke han tar. Scannere går relativt billig for tiden, av den grunn at Tetra er på vei. Sjekk f.eks ut Maycom AR-108 på finn.no
Vis hele sitatet...
Hva er egentli tetra ?
Sorry om jeg er dom
Sist endret av MrTalmus; 1. februar 2011 kl. 18:36.
Noen som vet hvor man får kjøpt politiradio billig hen?

EDIT: Ville bare legge til; Så vidt jeg vet, så er det lov å ha politiradio i bilen, så lenge den ikke er påslått. Men når jeg tenker meg om så har jeg hørt før at den ikke skal være innen armsrekkevidde. Men om noe av dette er sant vet jeg ikke desverre!
Sist endret av KarlsenK; 1. februar 2011 kl. 18:40.
Sitat av MrTalmus Vis innlegg
Hva er egentli tetra ?
Sorry om jeg er dom
Vis hele sitatet...
Tetra er et nett du ikke får muligheten til å lytte på
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Tetra er et nett du ikke får muligheten til å lytte på
Vis hele sitatet...
ok titegn
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Noen som vet hvor man får kjøpt politiradio billig hen?

EDIT: Ville bare legge til; Så vidt jeg vet, så er det lov å ha politiradio i bilen, så lenge den ikke er påslått. Men når jeg tenker meg om så har jeg hørt før at den ikke skal være innen armsrekkevidde. Men om noe av dette er sant vet jeg ikke desverre!
Vis hele sitatet...
http://cgi.ebay.co.uk/VHF-HANDHELD-R...item41567c662b

400 kr inkl frakt
Har leta en del selv etter frekvenser for bergensområdet; har prøvd ca alle jeg har funnet, men har bare vært stillhet hittil.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Har leta en del selv etter frekvenser for bergensområdet; har prøvd ca alle jeg har funnet, men har bare vært stillhet hittil.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke ha undersøkt særlig godt.

Politi: 170.6500
Brannvesen: 172.5750
AMK: 169.0000
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Du kan ikke ha undersøkt særlig godt.

Politi: 170.6500
Brannvesen: 172.5750
AMK: 169.0000
Vis hele sitatet...
Har stilt inn på frekvensene, hørt etter i et par timer hver dag, hører fint lite. Uttal deg når du har praktisk erfaring i stedefor å dra opp det første googletreffet, for så å kjøre smartass med det.

Ps: om man googler Bergen Politiradio, ser man at streams osv og linker er hovedsakelig fra 2003. fint lite fra nyere tid.

Kan du selv bekrefte at frekvensene faktisk er aktive?
Sitat av blueshift Vis innlegg
Har stilt inn på frekvensene, hørt etter i et par timer hver dag, hører fint lite. Uttal deg når du har praktisk erfaring i stedefor å dra opp det første googletreffet, for så å kjøre smartass med det.

Ps: om man googler Bergen Politiradio, ser man at streams osv og linker er hovedsakelig fra 2003. fint lite fra nyere tid.

Kan du selv bekrefte at frekvensene faktisk er aktive?
Vis hele sitatet...
Vel, nå skal du høre mister. For det første har jeg praktisk erfaring i bøtter og spann, og for det andre leker jeg ikke smartass.

Jeg hørte aktivitet på politiets frekvens for senest fem minutter siden. AMK og brannvesenet var jeg innom tidligere i dag, og den fungerer som alltids før.

Politiet har brukt samme frekvens så lenge jeg kan huske, DERFOR sier jeg at du umulig kan ha undersøkt godt nok.

Streams for politiet i Bergen har ikke eksistert på mange år, det er helt korrekt.

Dersom du alikevel ikke får inn signal kan du gi oss mer informasjon i form av hvor i Bergen du bor og hvilken scanner du bruker.
noen som kan poste link til noen stream her? (bortsett fra kjeltring da)
The Merciful One
mr5050's Avatar
tror både kjeltring og politiradio.net er nede
vet at det er mulig og laste ned en politiradio på piraten som du kan høre på politiet og brannvesen i usa og politi i noen byer i norge

har selv en scanner og jeg kan bekrefte at politet ikke har byttet noen frekvenser på ihvertfall 10 år
RogalandScanner funker. Stussa litt på at de legger ut fullt navn på folk. Ei som har tatt overdose på sovetabeletter nå.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Noen som vet hvor man får kjøpt politiradio billig hen?

EDIT: Ville bare legge til; Så vidt jeg vet, så er det lov å ha politiradio i bilen, så lenge den ikke er påslått. Men når jeg tenker meg om så har jeg hørt før at den ikke skal være innen armsrekkevidde. Men om noe av dette er sant vet jeg ikke desverre!
Vis hele sitatet...
Husk at du skal ha en scanner, ikke en transceiver. Man vil nødig ha en gjeng løpende rundt med to-veis radioer.

Og "politiradio" i bil er helt lovlig, så lenge du ikke bruker den til å unndra deg kontroll. Dersom du med andre ord ruller inn på en politipost og de ser/hører radioen din, har du ikke brukt den til å unndra deg kontroll.
Fullt lovlig å kjøpe, eie, bruke, selge og spise.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det slik at man fortsatt kan høre på sambandet på stream?
Noen stream som funker for Oslo fortsatt? Hører bare datastøy på kjeltring.com
The Merciful One
mr5050's Avatar
oslo bruker tetra nå
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Tido Vis innlegg
Er det slik at man fortsatt kan høre på sambandet på stream?
Vis hele sitatet...
RogalandScanner - http://scanner.pjatt.com funker for Rogaland (som ikke enda har gått over til tetra)
Anbefaler heller P4.

Mindre risikabelt og bedre underholdning en "Drita mann på Oslo S, la oss ta en kebab og gi han en gratis tur"