Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2160
Hei.

Er 17 år og har lyst til å flytte ut, mye pågrunn av situasjonen hjemme. Familien mener jeg har ett narko problem, selvsagt ser ikke jeg på det som ett problem. Det har ført til at jeg ikke får penger, jeg får sjelden klær, penger til skole, måndeskort osv.. Jeg tjener litt penger ved en jobb jeg har, men den tjener jeg hovedsaklig penger på sommer tider april-september.

Så jeg tenkte jeg skulle gå til NAV og spørre om penger til leilighet, men hvordan går jeg frem?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409

Flytt ut og krev penger av foreldrene dine.
Det første jeg tenker er en henvendelse via psykolog. En ting som er viktig når skal snakke med NAV er å kunne lovene, hva du har rett på.

Det var min personlige input : )
Sitat av DfenZ Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409

Flytt ut og krev penger av foreldrene dine.
Vis hele sitatet...
Det har jeg snakka med foreldrene mine om alt. Å da fikk jeg beskjed om at "Jeg brenner noen bruer om jeg går videre med dette"

Men jeg tenkte på noe lignende
Sitat av HighTech Vis innlegg
Det har jeg snakka med foreldrene mine om alt. Å da fikk jeg beskjed om at "Jeg brenner noen bruer om jeg går videre med dette"

Men jeg tenkte på noe lignende
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke tro det bedrer forholdet mellom deg og foreldrene dine noe særlig akkurat, så jeg ville droppet det.

Ellers så kan du ta deg turen til NAV og høre hva du kan få midler til mens du er i denne situasjonen. Eller evt. gå gjennom skolen/helsesøster.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Jeg vil ikke tro det bedrer forholdet mellom deg og foreldrene dine noe særlig akkurat, så jeg ville droppet det.

Ellers så kan du ta deg turen til NAV og høre hva du kan få midler til mens du er i denne situasjonen. Eller evt. gå gjennom skolen/helsesøster.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå bryr jeg meg ikke stort om foreldrene mine, og forholdet mitt til dem. så om det må gå til hælvete for at jeg skal flytte ut, so go on.

Tror du det lønner seg gå igjennom skolen altså?
Sist endret av Since1866; 11. januar 2011 kl. 12:31.
Sitat av HighTech Vis innlegg
...
Så jeg tenkte jeg skulle gå til NAV og spørre om penger til leilighet, men hvordan går jeg frem?
Vis hele sitatet...
Frem til du er myndig er det dessverre (eller heldigvis) dine foreldre som bestemmer om du kan flytte ut eller ikke.

Så første trinn i planen din må være å bli voksen, eller i det minste myndig.
Sitat av capidog Vis innlegg
Frem til du er myndig er det dessverre (eller heldigvis) dine foreldre som bestemmer om du kan flytte ut eller ikke.

Så første trinn i planen din må være å bli voksen, eller i det minste myndig.
Vis hele sitatet...
Foreldrene mine ser gjerne at jeg flytter ut, så det er ikke ett problem.
Hvis du går til nav, så kan det være at de blander inn Barnevernet. Pga du er under 18.

Det skjedde en kompis av meg. Det hele endte med at han måtte bu hos fosterforeldre til han ble 18år.
Det beste er nok å holde ut til du fyller 18, ser det ut som.
Eller slutt på skolen og skaff deg en jobb. Så slipper du å la resten av samfunnet betale for at du vil flytte hjemefra.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det beste er nok å holde ut til du fyller 18, ser det ut som.
Eller slutt på skolen og skaff deg en jobb. Så slipper du å la resten av samfunnet betale for at du vil flytte hjemefra.
Vis hele sitatet...
men når han ikke klarer og omgåes med foreldrene sine så skjønner jeg godt at han ønsker og flytte ut.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det beste er nok å holde ut til du fyller 18, ser det ut som.
Eller slutt på skolen og skaff deg en jobb. Så slipper du å la resten av samfunnet betale for at du vil flytte hjemefra.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke det valget at jeg kan slutte på skolen. Selvom jeg ikken har mulighet til å bo hjemme, vil ikke det si at jeg skal ødelegge kariere mulighetene mine?

Hvis du tror jeg ser på det å flytte ut som morro tar du helt feil.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det beste er nok å holde ut til du fyller 18, ser det ut som.
Eller slutt på skolen og skaff deg en jobb. Så slipper du å la resten av samfunnet betale for at du vil flytte hjemefra.
Vis hele sitatet...
hmm ja er jo veldig dumt å la samfunnet betale litt , så fyren går skoler å tjener mere penger å gir mere penger tilbake til samfunnet, en å starte å jobbe med et lavtlønnet møkka yrke som gir lite til staten og som gjør han trygda før han er 50!

Applaus for den uttalelsen der !


Og å true foreldrene dine evnt sette dem i den pengeknipa er bare forkastelig, hvis ikke det er andre måter å få penger av nav på!
Dem har tross alt fora på deg i 17 år!, det kan virke som foreldra dine er teite nå, men om noen år i dem fleste tilfeller, vil du skjønne at dem faktisk ikke var så dumme..

Sitat av HighTech Vis innlegg
Jeg har ikke det valget at jeg kan slutte på skolen. Selvom jeg ikken har mulighet til å bo hjemme, vil ikke det si at jeg skal ødelegge kariere mulighetene mine?

Hvis du tror jeg ser på det å flytte ut som morro tar du helt feil.
Vis hele sitatet...
Helt enig , ikke slutt på skolen, ikke tenk på det som en mulighet en gang
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hmm ja er jo veldig dumt å la samfunnet betale litt , så fyren går skoler å tjener mere penger å gir mere penger tilbake til samfunnet, en å starte å jobbe med et lavtlønnet møkka yrke som gir lite til staten og som gjør han trygda før han er 50!

Applaus for den uttalelsen der !


Og å true foreldrene dine evnt sette dem i den pengeknipa er bare forkastelig, hvis ikke det er andre måter å få penger av nav på!
Dem har tross alt fora på deg i 17 år!, det kan virke som foreldra dine er teite nå, men om noen år i dem fleste tilfeller, vil du skjønne at dem faktisk ikke var så dumme..

Helt enig , ikke slutt på skolen, ikke tenk på det som en mulighet en gang
Vis hele sitatet...


Jeg setter ikke foreldrene mine i en pengeknipe, dem har nok penger det er ikke det. Det er heller at dem ikke gir meg noe av det. Og da må jeg gå en annen vei en og spørre om penger, for penger trenger jeg, har ikke lyst til å bli kriminell for og få penger til det jeg trenger i livet.
om du er på jakt etter penger vil jeg tro det mest normale er å arbeide for de? om du bare har sommerjobb, hvorfor ikke søke en helge jobb, kveldsjobb nå om vinteren?
Jeg spørr ikke etter hvor jeg kan få penger, og hvilken jobb jeg skal og ikke skal ta. vær så snill å bare svar på deg jeg spørr om.

Hvis jeg hadde hatt tid til å jobbe ved siden av skole+ holde meg i godnok form for jobben jeg hovedsaklig har om sommeren hadde jeg gjort det.
jeg ser hva du spør om, men tror du helt seriøst nav er laget for barn som ikke vil bo hjemme..?

Problemene dine kommer på bakgrunn av at du bruker narkotika, og foreldrene dine ikke vil støtte dette økonomisk. Om problemene kom ut i fra missbruk på noen som helst måte, evt avstander til skole, andre umuligheter for å bo hjemme, så vil jeg tro du kan motta støtte.

Det du evt kan få tilbud om av nav/barnevernet vil jeg tro er avrusning, oppfølging av sosialtjeneste osv.

"Hvis jeg hadde hatt tid til å jobbe ved siden av skole+ holde meg i godnok form for jobben jeg hovedsaklig har om sommeren hadde jeg gjort det. "

Om dette er en såpass krevende jobb at den tar hele året i trening, men kun betaler i noen mnd på sommeren, da anbefaler jeg sterkt jobbbytte! må jo være en av verdens dårligste jobber!
Sist endret av seven_up; 11. januar 2011 kl. 14:02.
Du er 17 år, hvis rusmidler er så viktig for deg at du prioriterer dem over å ha godt forhold med familie, bo gratis med familie og muligens skolegang, da er det virkelig et problem. Utsett bruk av rusmidler til et senere stadie i livet hvor du er i en god økonomisk situasjon og det ikke vil gå utover ditt forhold til mennesker rundt deg.
Du klager på at foreldrene dine ikke gir deg penger om jeg forstod det rett.
Du er faktisk heldig om du får penger av dem i det hele tatt, å få penger er ikke noe enn kan kreve.
Så lenge du forsårger deg har du ikke krav på noe mer.

Mitt råd til deg er å slutte med alt av narkotiske stoffer en periode, være åpen mot dem å prøve å skrape sammen all tillit de er villig til å vise deg.
Hvis du klarer å få dem til å stole på deg vil nok pengestrømmen åpne seg litt
Sitat av seven_up Vis innlegg
jeg ser hva du spør om, men tror du helt seriøst nav er laget for barn som ikke vil bo hjemme..?

Problemene dine kommer på bakgrunn av at du bruker narkotika, og foreldrene dine ikke vil støtte dette økonomisk. Om problemene kom ut i fra missbruk på noen som helst måte, evt avstander til skole, andre umuligheter for å bo hjemme, så vil jeg tro du kan motta støtte.

Det du evt kan få tilbud om av nav/barnevernet vil jeg tro er avrusning, oppfølging av sosialtjeneste osv.

"Hvis jeg hadde hatt tid til å jobbe ved siden av skole+ holde meg i godnok form for jobben jeg hovedsaklig har om sommeren hadde jeg gjort det. "

Om dette er en såpass krevende jobb at den tar hele året i trening, men kun betaler i noen mnd på sommeren, da anbefaler jeg sterkt jobbbytte! må jo være en av verdens dårligste jobber!
Vis hele sitatet...
Der sa du noe som kunne hjelpe, avstand til skolen. skolen er 4,6 mil unna.
Jeg er fotball dommer , og satser på det, tjener nok ikke så bra nå(50-60k) i året, men om noen år håper jeg at jeg kan leve av det.

Jeg trenger ikke hjelp til avrusining, jeg har ikke ett problem når det kommer til narko, jeg tar meg kansje en joint i helgene, men det er det.
Mindreårige som røyker hasj og har problemer hjemme er ikke en sak for NAV, det er en sak for barnevernet.
Med mindre du har lyst til å kontakte dem får du bare holde ut ett år til eller til du er ferdig med VGS.
Sist endret av Mith; 11. januar 2011 kl. 14:17.
Sitat av Mith Vis innlegg
Mindreårige som røyker hasj og har problemer hjemme er ikke en sak for NAV, det er en sak for barnevernet.
Med mindre du har lyst til å kontakte dem får du bare holde ut ett år til eller til du er ferdig med VGS.
Vis hele sitatet...
glem at jeg røyker hasj en gang iblandt. det er ikke poenget i tråden, hadde det vært så lett som at jeg kunne slutta røyka hasj, så var forholdet til foreldrene mine bedre med engang, så hadde jo det vært greit. men ligger mere til bakgrunn enn det, desverre..

men nå gir jeg opp. Kan ikke se ett serriøst svar i denne tråden.
HighTech, Jeg har selv drevet prfesjonell idrett, og også levd av dette i en del år, og ja, man kan jobbe ved siden av fotballdommer trening. Det er tull å si noe annet.

Prøv deg gjerne på nav kontoret med de forkaringene om treningen for å bli fotballdommer som tar all tiden hele året så du ikke kan jobbe, men bare betaler noen mnd. Samt at du ikke får penger pga narkotika av foreldrene. Men forbred deg på at de mulig tar det som god humor og at du rett og slett ikke blir tatt seriøst.
Hvis du går på skole og vil flytte hjemmefra, så er det en sak for lånekassen. Ikke NAV.

Ettersom du bor såpass langt unna skolen tilfredsstiller du kravet for å få borteboerstipend. Hvis noen skulle spørre, så blir du utslitt av å reise så langt hver dag.

http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780
Sist endret av dweeb; 11. januar 2011 kl. 14:23.
Sitat av HighTech Vis innlegg
glem at jeg røyker hasj en gang iblandt. det er ikke poenget i tråden, hadde det vært så lett som at jeg kunne slutta røyka hasj, så var forholdet til foreldrene mine bedre med engang, så hadde jo det vært greit. men ligger mere til bakgrunn enn det, desverre..

men nå gir jeg opp. Kan ikke se ett serriøst svar i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Seriøse svar? NAV hjelper i utgangspunktet ikke barn eller elever på VGS, så du får nesten klage til riktig instans før du legger inn årene. Det er i dette tilfellet barnevernet, gjerne gjennom skolen (rådgiver/helsesøster)
Alternativ 2 er å overtale foreldrene dine til å la deg flytte ut og at de betaler for deg.
Tredje alternativ er å bite tenna sammen den siste tia og prøve å komme overens med familien din. Som de sier så brenner du en del bruer hvis du ikke gjør det.
Sist endret av Mith; 11. januar 2011 kl. 14:23.
Spar opp penger til et depositum (penger du gir utleier som sikkerhet når du leier) så du er sikker på at nav ikke flytter deg til narkisleilighet 7b når du er myndig.

Du må ikke ha fullført videregående opplæring for å få begynne som lærling og tjene penger.
Ganske sikker på at du har krav på å få prøve deg selv om du ikke har fullført vg2.

Et år i militæret gjorde susen for meg hadde det litt kjipt der men jævla fett å fikk lærdom for livet.

Kan også prøve deg som lærling på sjøen som motormann/matros hvis du vil kutte litt ned/komme deg vekk.

Må ikke sitte med sprøyta i armen uten jobb selv om du eksperimenterer litt bare være jævla god på å balansere, flink til og holde på en jobb, kutte ned på forbruket og PISSE REINT
Det er ikke sånn at man bare kan gå til NAV å få en leilighet. Du er 17 år og frisk, og dermed i perfekt jobbe-alder. Man må ikke være 18 for å få seg jobb vet du..