Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1888
Hey yo! Jeg har en relativt ny HP Pavillion dv7-3120 som jeg kjører Windows 7 Ultimate på. I det siste har vifta begynt å bråke noe sinnsykt, til tross for at jeg kjører få prosesser. Om jeg går inn i Task Manager viser den ofte at prosessene bruker til sammen rundt 20% av CPU'en, mens CPU Usage-grafikken ofte jokker opp og ned mellom si 10% og 60%. I skrivende stund hopper CPU-Usage grafikken mellom 29% og 49%, mens om jeg sjekker listen av prosesser er CPU-bruken max 15% til sammen.

Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Er det noe galt med noe hardware noe sted, eller er det noe annet som kan forårsake denne type problem?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Er nok bare noen prosesser som laster prosessoren unødvendig.. Kan du ikke se på hvilken(e) prosess(er) som bruker mest i task manager og skrive det her?
Jeg glemte å skrive at jeg omtrent alltid har en ekstern hard disk koblet til laptopen. Skrudde den av litt nå, og nå går ikke CPU-bruken i taket, som den har gjort tidligere (dog, vifta bråker stadig mer enn den har pleid å gjøre). Men jeg har da klart å ha på den eksterne hard disken uten at det har skapt CPU-problemer tidligere. Trekker den egentlig noe særlig CPU? Og er det i såfall noen måte jeg kan begrense dens CPU-bruk på?

De prosessene som faktisk bruker CPU er Firefox (slukte faktisk enormt mye, såpass at jeg endret til Opera tidligere i dag) og uTorrent. De andre programmene jeg kjører ofte er Winamp (som tar litt) og Photoshop (som og tar litt), men ingen av disse tar noe så voldsomt mye. Problemet er jo litt at summen av prosentpoengene prosessene bruker (i følge Taskmanager) ikke stemmer overens med CPU-Usage grafikken som ofte viser nesten dobbelt så mye.
Sist endret av Kenosis; 2. januar 2011 kl. 20:55.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Hm, du har pådratt deg et mysterium her! Syntes dog det hørtes litt spessielt ut at uTorrent bruker mer enn 2-3%, og at det slutter når du tar ut den eksterne disken. Det er ikke utorrent som får noe i vrangstrupen når den seeder fra den eksterne disken din? Den deler jo ikke når disken er koblet fra, så da slutter plagene.. sett at du faktisk downloader direkte til den eksterne hdd din

HP er jo ikke akkurat kjent for og ha et bra kjøle system. Så hvis du blåser pc'n ren for støv, og tar en liten formatering, kan jeg nesten garantere deg at den blir bedre enn ny! (er jo ikke noe stress det, du har jo en ekstern disk for backup!)
Det er godt mulig det er uTorrent som skaper problemet. I går frøys laptopen ved to anledninger mens vi så film og nett-tv, så en formatering er nok rett rundt hjørnet. Yes, takk for respons.
Jeg har dv6, og etter at jeg skiftet til SSD sluttet prosessoren og hyle. Merkelig nok
Du skifta den interne harddisken? Er det mye risiko involvert i å forsøke å skifte den (for en som sjelden åpner noe som helst av tekniske dupeditter)?
Sitat av Daisuk Vis innlegg
Du skifta den interne harddisken? Er det mye risiko involvert i å forsøke å skifte den (for en som sjelden åpner noe som helst av tekniske dupeditter)?
Vis hele sitatet...

Nei. Jeg er 74% sikker på att det er ca 2-4 skruer. så har du tilgang til å bytte.
Sitat av Zaek Vis innlegg
Nei. Jeg er 74% sikker på att det er ca 2-4 skruer. så har du tilgang til å bytte.
Vis hele sitatet...
Det er verdt å ha i bakhodet, takk. Har forøvrig funnet ut at det var en Media Sharing-greie i Windows Media Player som spiste opp all CPU'en. Har nå disabla denne og fiksa noe i registry'en, så får håpe det fikser problemet. Så i tilfelle andre som sliter med dette kommer over denne posten, så fikser dette problemet;

- disable Windows Media Player Network Sharing Service using services.msc
- Set the Registry value: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\MediaPlayer\P references\HME
DWORD DisableBrowse & DisableDiscovery = 1 and 2 respectively