Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 620
Første spørsmål: Jeg har en fil jeg gjerne skulle "gjemt" bort, eller hvertfall plassert den et annet sted enn i /home/minbruker. Kan man legge den i for eksempel /home/ ved siden av "minbruker" eller i noen av de andre mappene i / (eks bin, usv, var). Kan jeg lage en mappe i /home/ hvor jeg kan legge filer uten at OSet blir ustabilt eller noe sånt?

Andre spørsmål: Hvis jeg lager en mappe i /home/ (eks /home/nymappe) med eks bilder. Kan jeg endre tilgang slik at jeg kun får tilgang via root (via su i terminal)?

OS: Ubuntu 10.10
Sist endret av Foxtrot-1; 25. november 2010 kl. 23:59.
Sitat av Foxtrot-1 Vis innlegg
Første spørsmål: Jeg har en fil jeg gjerne skulle "gjemt" bort, eller hvertfall plassert den et annet sted enn i /home/minbruker. Kan man legge den i for eksempel /home/ ved siden av "minbruker" eller i noen av de andre mappene i / (eks bin, usv, var). Kan jeg lage en mappe i /home/ hvor jeg kan legge filer uten at OSet blir ustabilt eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Ja det kan du. Hvor du legger filen påvirker ikke stabiliteten til systemet, så lenge du ikke endrer på permissions til andre systemfiler.

Sitat av Foxtrot-1 Vis innlegg
Andre spørsmål: Hvis jeg lager en mappe i /home/ (eks /home/nymappe) med eks bilder. Kan jeg endre tilgang slik at jeg kun får tilgang via root (via su i terminal)?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du
ok. hypp på å forklare meg kort hvordan jeg gjør slik at kun root får tilgang til mappa jeg lager (/home/nymappe/)?

sry, litt lat der fant det ut men kom kom frem til at det var like greit å skjule filen. det gjorde jobben Det jeg lurte mest på var om det å lage mapper eller lagre filer rundt i filsystemet (eks /home, /tmp) ville gjøre oset ustabilt. Takk for svar
Hvorfor ikke bare kryptere mappen?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Foxtrot-1 Vis innlegg
ok. hypp på å forklare meg kort hvordan jeg gjør slik at kun root får tilgang til mappa jeg lager (/home/nymappe/)?

sry, litt lat der fant det ut
Vis hele sitatet...
Supert at du deler kunnskapen din med andre, slik at andre kan dra nytte av denne tråden

chmod er nok svaret.

For å skjule en fil eller mappe:

Kode

mv mappe .mappe