Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4486
Jeg så en gang en graf som politiet viste klassen min, grafen viste "stegene" for å bli narkoman.

Ingen som tilfeldigvis har den i baklomma?

KP hvis noen klarer å google det !
Sist endret av Oransje; 20. oktober 2010 kl. 23:05.
Fant ikke noe desverre.
OT: Fra hasj til helvete med harald eia.
Litt vanskelig å vite hva det var for noe da ikke beskrev "bildet" annet enn graf.

Uansett i forebygging refereres det ofte til Willy Pedersen: Bittersøtt. Han nevner "som trinn i en trapp". Videre lanserte Pedersen i 2000 "stadier i bruk av rusmidler".


Da har du noen søkeord. Ingen garanti for at det faktisk har noen sammenheng Eksempel på treff
BUMPER på tråden og håper noen her ute vet å finne dette bilde !
Vel, tviler på at denne grafen eksisterer på noe professionelt sted :P Sannsynligvis er det en "skissert" graf politiet har laget selv uten noen form for forskning som ligger bak. Regner med at innholdet er noe som viser at hvis en skulle finne på å misbruke hasj (husk, all bruk av hasj er misbruk:P), så ser man klart på grafen at risikoen for å bli heroinavhengig øker med noe slikt som 1650 %. Alkohol/tobakksbruk er sannsynligvis ignorert i grafen. Sett slike grafer sjæl, jævla idiotpoliti som sprer propaganda og løgner til norsk ungdom. Hadde de bare visst at en god del av veien til å bli narkoman går gjennom å utvikle mistillt til stat/politi etter at en finner ut at de har løyet om cannabis......
Sitat av Vargas Vis innlegg
Vel, tviler på at denne grafen eksisterer på noe professionelt sted :P Sannsynligvis er det en "skissert" graf politiet har laget selv uten noen form for forskning som ligger bak. Regner med at innholdet er noe som viser at hvis en skulle finne på å misbruke hasj (husk, all bruk av hasj er misbruk:P), så ser man klart på grafen at risikoen for å bli heroinavhengig øker med noe slikt som 1650 %. Alkohol/tobakksbruk er sannsynligvis ignorert i grafen. Sett slike grafer sjæl, jævla idiotpoliti som sprer propaganda og løgner til norsk ungdom. Hadde de bare visst at en god del av veien til å bli narkoman går gjennom å utvikle mistillt til stat/politi etter at en finner ut at de har løyet om cannabis......
Vis hele sitatet...
Det heter missbruk så lenge det er et narkotikum i bildet, om vi skulle være så heldig å få *type drug here* så ville de heller vurdert om det ikke bare går ann å missbruke det men også bruke det.

Alkohol og sigaretter er lovlige rusmidler. Så per dags dato har ikke politiet noe dem skulle ha sagt her, med mindre det er fyllebråk eller lignende.
MOT-folka svinger forresten litt innom her når dem har fått den eventuelle klassen til å innse hvor farlig cannabis faktisk kan være.

All rus(miss)bruk starter som regel pga at den eventuelle personen faller for gruppepresset, og gjerne føler seg som en taper om h*n ikke følger flowen. Eller at dem har hatt det helt forferdelig i et tidligere punkt i livet og må drømme seg bort i dop drømmene sine for å flykte fra hverdagen, med mindre det er en av dem uheldige som har fått GHB/L i alkoholen sin og blitt avhengig på flekken (om ikke død).

Grafen kan jeg ikke hjelpe deg med, men håper dette hjalp deg litt

[COLOR="Silver"]Siden jeg har brent meg her tidligere og sarkasme kan være litt vanskelig og forstå via bokstaver syns jeg at jeg burde ligge til at dette bare er klassisk propaganda eller en smule fakta (som f.eks flykte fra hverdagen) men sotte ganske på spissen. Om dere moderatorer syns denne posten ble for dum, er det bare til å slette [/COLOR]
Mener jeg ble presentert en graf som lignet på dette i løpet av grunnskolen:

http://bildr.no/image/743435.jpeg
Tegnet fritt etter hukommelsen. Dette er ikke fakta.
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Det heter missbruk så lenge det er et narkotikum i bildet, om vi skulle være så heldig å få *type drug here* så ville de heller vurdert om det ikke bare går ann å missbruke det men også bruke det.

Alkohol og sigaretter er lovlige rusmidler. Så per dags dato har ikke politiet noe dem skulle ha sagt her, med mindre det er fyllebråk eller lignende.
MOT-folka svinger forresten litt innom her når dem har fått den eventuelle klassen til å innse hvor farlig cannabis faktisk kan være.

All rus(miss)bruk starter som regel pga at den eventuelle personen faller for gruppepresset, og gjerne føler seg som en taper om h*n ikke følger flowen. Eller at dem har hatt det helt forferdelig i et tidligere punkt i livet og må drømme seg bort i dop drømmene sine for å flykte fra hverdagen, med mindre det er en av dem uheldige som har fått GHB/L i alkoholen sin og blitt avhengig på flekken (om ikke død).

Grafen kan jeg ikke hjelpe deg med, men håper dette hjalp deg litt

[COLOR="Silver"]Siden jeg har brent meg her tidligere og sarkasme kan være litt vanskelig og forstå via bokstaver syns jeg at jeg burde ligge til at dette bare er klassisk propaganda eller en smule fakta (som f.eks flykte fra hverdagen) men sotte ganske på spissen. Om dere moderatorer syns denne posten ble for dum, er det bare til å slette [/COLOR]
Vis hele sitatet...
Bra at du skrev det med sarkasme xD Pleier å forstå sånt, men så seint på kvelden var det nesten så jeg begynte å bli irritert over innlegget ditt :P haha xD Bra satt på spissen, vent.. det er faktisk ikke satt på spissen heller, det er nøyaktig slik politi, ungdom mot narkotika etc opererer. Meget trist!!

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Mener jeg ble presentert en graf som lignet på dette i løpet av grunnskolen:

http://bildr.no/image/743435.jpeg
Tegnet fritt etter hukommelsen. Dette er ikke fakta.
Vis hele sitatet...
Kunne du legge ved et større bilde, ikke veldig lett å lese, denne her
Vargas:
Høyreklikk og åpne bildet

http://picz.no/l/937
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vargas Vis innlegg
Vel, tviler på at denne grafen eksisterer på noe professionelt sted :P Sannsynligvis er det en "skissert" graf politiet har laget selv uten noen form for forskning som ligger bak. Regner med at innholdet er noe som viser at hvis en skulle finne på å misbruke hasj (husk, all bruk av hasj er misbruk:P), så ser man klart på grafen at risikoen for å bli heroinavhengig øker med noe slikt som 1650 %. Alkohol/tobakksbruk er sannsynligvis ignorert i grafen. Sett slike grafer sjæl, jævla idiotpoliti som sprer propaganda og løgner til norsk ungdom. Hadde de bare visst at en god del av veien til å bli narkoman går gjennom å utvikle mistillt til stat/politi etter at en finner ut at de har løyet om cannabis......
Vis hele sitatet...
Joda i denne "trappen" var alle de forskjellige rusmidlene representert, røyk og snus var faktisk det første steget om jeg ikke husker helt feil
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Høres ut som en overforenkling av hvordan de forskjellige stoffene fungerer som "gateway drugs". Jeg vil tro at ssb eller lignende kan gi deg statistikken for å plotte din egen visuallisering
Sitat av Vargas Vis innlegg
Bra at du skrev det med sarkasme xD Pleier å forstå sånt, men så seint på kvelden var det nesten så jeg begynte å bli irritert over innlegget ditt :P haha xD Bra satt på spissen, vent.. det er faktisk ikke satt på spissen heller, det er nøyaktig slik politi, ungdom mot narkotika etc opererer. Meget trist!!
Vis hele sitatet...
Javisst er det trist, ennå tristere er at dette er metoden de ennå bruker etter flere tiår med feiling ved å hindre ungdom i å starte en ruskarriere.

Om skolen bare kunne byttet ut nynorsk (eventuelt bokmål om nynorsk er hovedmålet ditt) med rusopplæring hvor ungdommen blir grundig opplært i emnet rus og rusmidler.

Dette faget hadde etter mine beregninger gitt mange ungdommer mer glede over skolen siden (ihverftall jeg syns) dette er et ganske spennende tema. For å ikke snakke om at ungdommen ville fått et sunnere syn på rusmidler.

Eneste risken (jeg ser) er at kanskje fler hadde testet ut div rusmidler, men om dem skulle være av den fornuftige typen som følger med på skolen hadde dem allerede hatt vett nok til å vise respekt for rusmidlene å ikke ta helt av.

Beklager at jeg sklei helt offtopic nå, men røykte nettop et trekk av fredspipen, å da kan slik hende om du sitter på freak og loker rundt.

Sitat av onClipEvent
Om du hadde gjort det slik istede tror jeg faktisk at det kunne ha stemt i mange tilfeller
Vis hele sitatet...
Få *Type drug her* [COLOR="Red"]Legalisert[/COLOR].
Burde se litt mer etter skrivefeil ol. før jeg sender inn svar når jeg absolutt må skrive noe på Freak etter et par trekk jazztobakk.

Så jeg hadde fått et par KPer her så måtte jo inn å sjekke, da jeg så en major feil. Quoten til onClipEvent skulle egentlig ikke lyde slik, dette var det jeg egentlig skulle skrive til hans post.
Og det med legaliseringen av det eventuellet droget skulle selvsagt være i posten over der igjen.

Sløvt av meg.
Denne grafen så jeg selv på skolen får mange år tilbake. Den viste hvordan en går fra å ha en "normal" gledesfølelse og hvordan denne gleden stiger over normalen ved inntak av rusmidler. Over tid ville den "normale" gleden bli mindre og inntaket av rusmidler ville til slutt bare få bruker opp på "normalen" etter inntak av rusmidler. Teorien var da at en rusmisbruker som var nykter ville ligge veldig lavt i forhold til "normalen" og han/hun ville ikke kunne komme over "normalen" selv etter inntak av rusmidler. Politiets poeng var da å si at selv om du føler deg lykkelig når du ruser deg vil du etter tid miste muligheten til å føle sterk lykke og man må justere seg bare for å være "vanlig". Dette er ikke noen graf som er arbeidet ut av faktatall, men mer en visualisering av påstanden til politiet. Grafen du har laget er dermed like nøyaktig som den du så på skolen. Om det er noe hold i selve teorien blir vel opp til hver enkelt person.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Takker for svar men det er ikke snakk om humørsvingninger men som nevnt over "gatewaysene" for å komme til det mest heavy heroinmissbruket
Gateway drug kan likesågodt være alkohol. Fjoddekarene/kvinnene er kanskje ikke like ofte på fest/byn, og der florerer det trossalt med partydop. Men selfølgelig er det lettere å ordne kontakter på andre rusmidler når du allerede er på det svarte markede og handler ulovlig cannabis.
▼ ... noen uker senere ... ▼
handler vell mest om at du henger i sånne miljøer at du kanskje kan bli utsatt for litt mer en det grønne,
Sist endret av Lhem; 14. november 2010 kl. 18:24.
ifølge politiet er vel ca 40% av alle over 18-20 narkomane da så.. skal vi høre på de har vi dårlige tider i vente gitt..

Sitat av Lhem Vis innlegg
handler vell mest om at du henger i sånne miljøer at du kanskje kan bli utsatt for litt mer en det grønne,
Vis hele sitatet...
i oslo hvertfall, så går det nesten ikke å gå igjennom Oslo S og opp Karl Johan (Main Street) uten å bli tilbudt både kokain og hasj. og går man andre veien (utgangen mot operaen) så blir man gjerne tilbudt både speed og piller der også da så. er vel ikke så vanskelig å få tak i noe hvis man bor på sånne steder uansett :P
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
ifølge politiet er vel ca 40% av alle over 18-20 narkomane da så.. skal vi høre på de har vi dårlige tider i vente gitt..



i oslo hvertfall, så går det nesten ikke å gå igjennom Oslo S og opp Karl Johan (Main Street) uten å bli tilbudt både kokain og hasj. og går man andre veien (utgangen mot operaen) så blir man gjerne tilbudt både speed og piller der også da så. er vel ikke så vanskelig å få tak i noe hvis man bor på sånne steder uansett :P
Vis hele sitatet...
dette, Oslo S er en vits...