Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3510
Snakker med en kompis på skype, så hver gang jeg skal ha meg noe å drikke så sier han: kaster du en boks brus over til meg å.
Dette er usannsynelig men kan noen regne ut matten vist jeg hadde vært supermann?

Distanse: 1,33 km

Så tenkte: 1. Hvor lang tid bruker boksen bort dit vist jeg kaster?
2. Hvor hardt må jeg ha kastet?
3. Hvor stor fart hadde boksen fått?

0,33l eller 0,5l ?

Spm 1 og 3 avhenger jo av hverandre. Tidsforbruket på boksen vil jo avhenge av farten!

1 newton er vell at 1 kg akselererer 1m/s om jeg ikke husker jævli feil fra fysikken
Sist endret av UngarEffect; 10. september 2010 kl. 00:44. Grunn: tillegg
Hva er den relative høydeforskjellen mellom dere? hvis jeg ikke får svar så antar jeg at den er 0m

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
0,33l eller 0,5l ?

Spm 1 og 3 avhenger jo av hverandre. Tidsforbruket på boksen vil jo avhenge av farten!

1 newton er vell at 1 kg akselererer 1m/s om jeg ikke husker jævli feil fra fysikken
Vis hele sitatet...
Det står i innlegget at det er en boks.

Vi får gjøre som den gamle termodynamikklæreren min sa hele tiden, vi antar
drita's Avatar
Trådstarter
13 1
vi sier en 0,33 liter cola boks
Mye ukjente variabler her, sitter her og prøvere å finne ut av dette. Morsom tanke da
drita's Avatar
Trådstarter
13 1
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Mye ukjente variabler her, sitter her og prøvere å finne ut av dette. Morsom tanke da
Vis hele sitatet...
sant det, la oss si en rett strekning og vind stille
Ok, jeg ser bort fra jordas rotasjon, luftmotstand og andre ytre påvirkninger.
Hittil så har jeg antatt at man kaster ut boksen i en vinkel på 30 grader og jeg har gitt den en svevetid(bare for og få et tall) på 30 sek. Dette gir en hastighet som er 294,3m/s eller 1060 km/t

formelen jeg brukte er
y(f) = v(i) x sin(θ) t - (0.5) g x t^2 ,

y(f)= høydeforskjell på deg og målet, den er 0m i min utregning
θ=vinkel i forhold til horisontalt, antar 30 grader
t= tid, 30s
v(i)=Hastighet, ukjent i mitt tilfelle.
g=9.81m/s^2

for og finne v(i) så blir formelen som følger

v(i)=((0.5) x g x t^2) / (sin(θ) x 30)

så innlegget ditt litt for sent, fortsetter snart, må bare gå å jobbe litt først.
Selv om den har sine begrensninger (som dessverre ødelegger i eksempelet her) er denne fin for å leke litt med kastbevegelse.
beklager mitt forrige innlegg, tror jeg er helt i ørska nå, glemte jo faen meg å ta hensyn til lengede. Haha. prøver igjen jeg.

x(f) = v(i) x cos(θ) x t

Dette er nærmeste jeg kommer noe løsning, eneste man egentlig kan gjøre er å leke med variabler og lignende. Det som hadde vært morsomt og finne ut er hvor mye kraft må til for å få flyttet boksen fra a til b for i det hele tatt å komme frem til målet.
For kastrørsla:
Om me legger til grunn at det er inga luftmotstand så kan me nytta formlane
x = v0x*t = 1330, y = v0y*t+gt^2/2 = 0 om me antek at husa dykkar ligg i same høgde. v0x og v0y er starthastigheit i hhv horisontal og vertikal retning. Desse er gitt ved v0x = v0*cos(v), v0y = v0*sin(v) kor v0 er starthastigheit og v er vinkelen mellom horisontalen og kastretning. Optimal kastevinkel er 45 grader, så eg har antatt at du kastar med den. g = -9.81 er tyngdeakselerasjonen.
Nyttar me likningane skriven ovanfor og løyser for t og v0, får me at t = 16.47 s og v0 = 114.22 m/s. Altså, for at colaboksen skal landa akkurat 1330 m vekke, i same høgde som deg, og du har optimal kastevinkel, må du kasta med ei utgangshastigheit på 114.22 m/2 og colaboksen nyttar då 16.47 s på å koma seg bort.

Ang kraft du må nytta: Når du kastar colaboksen gir du han fart ved å bevega armen din. Anta colaboksen startar frå ro og du kan bevega armen 1m for å akselerera colaboksen opp til v = 114.22 m/s. Nyttar me formelen 2as = v^2, kor då s = 1 og a er akselerasjonen som trengs, får me at a = 6523.1 m/s^2. Antek me at colaboksen veier m = 0.4 kg (sjølve boksen veger jo òg litt, men eg veit ikkje kor mykje), tilsvarer dette ei kraft på F = ma = 2609.2 N. Til samanlikning har ein person på 70 kg ei tyngdekraft på 686.7 N. Så krafta 2609.2 N tilsvarer krafta som trengs for å løfta ein person på 266 kg, evt 4 personar på 66.5 kg. Lykke til!
Sitat av Loonie Vis innlegg
For kastrørsla:
Om me legger til grunn at det er inga luftmotstand så kan me nytta formlane
x = v0x*t = 1330, y = v0y*t+gt^2/2 = 0 om me antek at husa dykkar ligg i same høgde. v0x og v0y er starthastigheit i hhv horisontal og vertikal retning. Desse er gitt ved v0x = v0*cos(v), v0y = v0*sin(v) kor v0 er starthastigheit og v er vinkelen mellom horisontalen og kastretning. Optimal kastevinkel er 45 grader, så eg har antatt at du kastar med den. g = -9.81 er tyngdeakselerasjonen.
Nyttar me likningane skriven ovanfor og løyser for t og v0, får me at t = 16.47 s og v0 = 114.22 m/s. Altså, for at colaboksen skal landa akkurat 1330 m vekke, i same høgde som deg, og du har optimal kastevinkel, må du kasta med ei utgangshastigheit på 114.22 m/2 og colaboksen nyttar då 16.47 s på å koma seg bort.

Ang kraft du må nytta: Når du kastar colaboksen gir du han fart ved å bevega armen din. Anta colaboksen startar frå ro og du kan bevega armen 1m for å akselerera colaboksen opp til v = 114.22 m/s. Nyttar me formelen 2as = v^2, kor då s = 1 og a er akselerasjonen som trengs, får me at a = 6523.1 m/s^2. Antek me at colaboksen veier m = 0.4 kg (sjølve boksen veger jo òg litt, men eg veit ikkje kor mykje), tilsvarer dette ei kraft på F = ma = 2609.2 N. Til samanlikning har ein person på 70 kg ei tyngdekraft på 686.7 N. Så krafta 2609.2 N tilsvarer krafta som trengs for å løfta ein person på 266 kg, evt 4 personar på 66.5 kg. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hva skulle vi gjort uten folk som deg, daamn.

Håper du er medlem av Mensa! : O
Sist endret av Edited; 10. september 2010 kl. 10:14.
Sitat av Edited Vis innlegg
Hva skulle vi gjort uten folk som deg, daamn.

Håper du er medlem av Mensa! : O
Vis hele sitatet...
Jo, hyggeleg det, men det eg skreiv er berre basert på pensum i fysikk frå videregåande. Så ein trenger ikkje vera medlem i Mensa for å få til det der.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Wow, takker for svar. Virker som jeg får gå tørst en liten stund til
Bygg ein katapult? =P
Sist endret av Wolfenheart; 10. september 2010 kl. 15:27.
Sitat av Loonie Vis innlegg
Jo, hyggeleg det, men det eg skreiv er berre basert på pensum i fysikk frå videregåande. Så ein trenger ikkje vera medlem i Mensa for å få til det der.
Vis hele sitatet...
Må si at det er en ting å gjøre oppgaver i boka på skolen.

Men å legge det ut i praksis som du gjorde her er hver fall for meg impressiv
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Edited Vis innlegg
Må si at det er en ting å gjøre oppgaver i boka på skolen.

Men å legge det ut i praksis som du gjorde her er hver fall for meg impressiv
Vis hele sitatet...
Det han gjorde kunne godt vært tatt ut av ei fysikkbok, hvis du ser bort i fra at det er totalt urealistisk.

Man trenger ikke >150 i IQ for å forstå fysikkpensumet på videregående.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det han gjorde kunne godt vært tatt ut av ei fysikkbok, hvis du ser bort i fra at det er totalt urealistisk.
Vis hele sitatet...
Det kan det helt sikkert, selv har jeg ikke Fysikk, men S2 Matte Studie-spesialiserende (Almen) og selv med det har jeg STORE problemer med å bruke selv de enkleste formlene i en "reel" problemstilling! Så det å bruke avanserte fysikk formler på noe så urealistisk som dette blir som sagt veldig impressiv!

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Man trenger ikke >150 i IQ for å forstå fysikkpensumet på videregående.
Vis hele sitatet...
Nei, sant det.
Det med Mensa var bare en måte å uttrykke at du må være ganske klok får å få det til
Sitat av Edited Vis innlegg
Det med Mensa var bare en måte å uttrykke at du må være ganske klok får å få det til
Vis hele sitatet...
Jeg har møtt mennesker som er medlem i mensa, og de kan til tider virke som avvikere.
drita's Avatar
Trådstarter
13 1
Sitat av Loonie Vis innlegg
For kastrørsla:
Om me legger til grunn at det er inga luftmotstand så kan me nytta formlane
x = v0x*t = 1330, y = v0y*t+gt^2/2 = 0 om me antek at husa dykkar ligg i same høgde. v0x og v0y er starthastigheit i hhv horisontal og vertikal retning. Desse er gitt ved v0x = v0*cos(v), v0y = v0*sin(v) kor v0 er starthastigheit og v er vinkelen mellom horisontalen og kastretning. Optimal kastevinkel er 45 grader, så eg har antatt at du kastar med den. g = -9.81 er tyngdeakselerasjonen.
Nyttar me likningane skriven ovanfor og løyser for t og v0, får me at t = 16.47 s og v0 = 114.22 m/s. Altså, for at colaboksen skal landa akkurat 1330 m vekke, i same høgde som deg, og du har optimal kastevinkel, må du kasta med ei utgangshastigheit på 114.22 m/2 og colaboksen nyttar då 16.47 s på å koma seg bort.

Ang kraft du må nytta: Når du kastar colaboksen gir du han fart ved å bevega armen din. Anta colaboksen startar frå ro og du kan bevega armen 1m for å akselerera colaboksen opp til v = 114.22 m/s. Nyttar me formelen 2as = v^2, kor då s = 1 og a er akselerasjonen som trengs, får me at a = 6523.1 m/s^2. Antek me at colaboksen veier m = 0.4 kg (sjølve boksen veger jo òg litt, men eg veit ikkje kor mykje), tilsvarer dette ei kraft på F = ma = 2609.2 N. Til samanlikning har ein person på 70 kg ei tyngdekraft på 686.7 N. Så krafta 2609.2 N tilsvarer krafta som trengs for å løfta ein person på 266 kg, evt 4 personar på 66.5 kg. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hehe, du min venn, er en nasjonal skatt!
Ser ut som det blir en ganske vanskelig oppgave det der å kaste boksen, får vel melde meg inn på elexia i et par år :P hehe

Takker
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg har møtt mennesker som er medlem i mensa, og de kan til tider virke som avvikere.
Vis hele sitatet...
Det var et uttrykk! Damn :P

Slutt å heng deg opp i små detaljer!
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg har møtt mennesker som er medlem i mensa, og de kan til tider virke som avvikere.
Vis hele sitatet...
Om du mener at mensa folk er rar/merkelig, så kan jeg skrive under på den. Hadde en lærer som var medlem i mensa. Hu var totalt bomba i huet. Hevda at skjeden på jenter er 6 cm.. I tillegg løy hun om alt. Til og med hva hu hadde til middag dagen før..
Mensa testen består utelukkende av logiske spørsmål.
Om noen kan matte og fysikk fra videregående har lite å si angående mensa
(som for øvrig er en gjeng besserwissere hvis du leser litt på forumet dems)
Sist endret av Bombasa; 10. september 2010 kl. 18:47.
Dette var ikke morsom matte.
Kva har Mensa folk med å få kasta brus? Stay on topic!
Sitat av Demolution guy Vis innlegg
Kva har Mensa folk med å få kasta brus? Stay on topic!
Vis hele sitatet...
Mensa folk har absolutt ikke en dritt med å kaste brus å gjøre, jeg mener bare at han er klok som kan dette. Å om du ikke forstår det så synn for deg.

Det var et komplemang for alle de som ikke skjønte dette.

Takk for meg, å god natt.
Sist endret av Edited; 11. september 2010 kl. 01:12.