Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6318
Noen som har en guide på dette med krysset kabel.

DEt jeg gjorde var å finne ip adresse på maskinene med run cmd ipconfig. tcp/ip tok properties. Prøvde med 10.0.0.1 255 255 255 0 og med 10.0.0.2 osv på andre. Gikk så til remote desktop. Men litt usikker på hva jeg skal sette inn på computer, navn passord og domain

Hvor finner jeg dette? Er winxp på begge maskiner.

Og ikke minst hvordan får jeg maskinen tilbake som vanlig slik at jeg kan kjøre internett på de igjen?
Du skriver at du må sette inn domain og..Har du satt opp en domeneserver da ? Og visst man bruker krysset kabel for å koble sammen 2 pc'er, så kobler man jo bare kabelen direkte gjennom pc'ene, og ikke i noe hub eller router.


Du kan lese litt her og se om du finner noe nyttig der
Sist endret av zaronix; 16. mai 2003 kl. 15:42.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Zar0niX: Det trenger ikke å være et domene slik som du tenker på.
Gusto: Ok, jeg trodde bare det var det
...dessuten funker det fint bare meed en USB kabel også... Plug 'n'play....


-=BH-Eagle=-
Men nå var det vel med krysset kabel han ville ha en guide til.
er da vel bare å plugge den i da ? :P
plugge i og sette ip`n til nogenlunde samme ip fungerer vel i allefall ?

f.eks 14.14.14.14 og 14.14.14.15 ellerno..

trenger ikke fikse noe domene greier eller noe mer da tror jeg..

en stund siden jeg prøvde sist..
Og for å komme tilbake til det vanlige internett opplegget kan man ta en ipconfig /renew i ledetekst som det så fint heter på norsk.
Du skal sette opp begge som en arbeidsgruppe som IKKE er medlem i ett domene (siden du neppe kjører en domene server)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette var jo såre vanskelig dere skulle gjøre det for den stakkars gutten :P

Ta bare å koble Pcene sammen og sett opp en statisk ip Adresse på begge Pcene (10.0.0.1 og 10.0.0.2) og bare skru av denne igjen når du skal på internett igjen :P

Hvis du lurte på navnet på pcen kan du gå på Control Panel - System - Network ID eller.no
Sist jeg kobla to PCer sammen med kryssa kabel så gjorde jeg faktisk ingenting. Begge hadde WinXP og sto på "motta ip-adresse automatisk".
Samme her. Stappa inn kabelen, og det var alt...
Trådstarter
Takker for svar.

Men sliter litt fortsatt. Kobbler sammen PC'ne med krysset kabel og nettverkskort på begge. Om jeg har den på automatisk eller setter opp en 10.0.0.1 og 10.0.0.2 så hva gjør jeg etterpå?

Kommer denne automatisk opp noen sted eller må jeg inn på remote desktop? og legge inn navn og greier. Men da får jeg bare feilmelding?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
1. Koble sammen de to pcene

2. Sett ipen på den første maskinen (samme hvem) til f.eks 192.168.0.2 og den andre til 192.168.0.3. I nettverkssettingene for nettverkskortene (TCP/IP) må du også krysse av for Statisk IP - fremfor DHCP... (hvis jeg ikke husker feil)

3. Trykk Start > Søk etter maskiner/personer (eller noe slikt)

4. Skriv inn navnet på den andre maskinen

5. Finn maskinen

6. Dra ikonet til maskinen til skrivebordet. Da får du en kjekk snarvei.

Og det er alt. Du trenger ikke tenke på arbeidsgrupper eller noe slikt. Det er forholdsvis simple greier hvis man først gjør det noen ganger
Trådstarter
Nr 3 er uklar. Trykk start > søk?

Den andre maskinen heter helge.

Hva gjør jeg. Noen som sier jeg kan ta start-kjør. Men hva skriver jeg om jeg vil ha hele helge og er helge åpen for dette? Kan jeg få maskin helge over som explorer på min maskin?
Skulle ikke være så uklart det. Trykk på Start knappen, og deretter på søk. Så velger du at du skal søke etter datamaskin, som i ditt tilfelle blir 'helge'.
hm.. du har aktivert deling på begge maskinene? Dette må du gjøre for å kunne ha tilgang til mapper på en maskin fra den andre.

for å åpne den andre maskinen gjør du:
start (start-meny, nederst til venstre) -> kjør -> skriv "\\helge".
Trådstarter
Nå funka det.

Problemet hele tiden har vært at firewallen stod på.

Takker alle for svar.
Sist endret av arve28; 19. mai 2003 kl. 12:53.
dessuten funker det fint bare meed en USB kabel også
Vis hele sitatet...
går ikke det temmelig tregt?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
USB er vel 10-12Mb i sekundet, mens USB 2.0 er 480Mb, og det er jo helt akseptabelt
Altså, Windows XP har jo innbegyd delingsprogram som deler internett for 2 pc'er i lan.

Trenger jo ikke gjøre det vanskeligere enn kun å la winXP dele tilkoblingen.