Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6722
Hei. solgte nyelig en bil, og kjøper har kontaktet meg og krever kjøpet hevet, ettersom han klarte å herpe toppakningen iløpet av en dag. Den røk ikke i mitt eie, men likefullt vil han ha pengene tilbake.

Jeg traff aldri fyren som kjøpte bilen da jeg skulle reise vekk, så kjøpet ble gjort under oppsyn av et familiemedlem. Jeg hadde alt fyllt ut min del. I kontrakten krysset jeg av for at bilen er besiktiget av kjøper, og at bilen selges i den stand den er.

Han begrunner ønsket omheving av kjøpet med at jeg var så positiv i omtale om bilen i annonse, og han mente dette altså teller som en garanti for bilen. Jeg har aldri garantert for bilens stand, kun sagt at den så lenge den har vært i mitt eie har den fungert bra.

Jeg kontaktet en NAF-advokat for å sjekke mine rettigheter, og da fikk jeg beskjed om at jeg ike hadde noe å bekymre meg for. Men fikk i dag brev fra advokaten til kjøper som mener at min annonse antyder at bilen er i pefekt stand. Dette skjønner jeg ikke noe av med tanke på at bilen er 91modell og gått nesten 330 tusen. Dette i seg selv er jo et klart tegn på at bilen ikke er perfekt. Solgte den for 13 000 noe jeg mener er en grei sum for en bil som går.

Synes det er synd at bilen skulle svikte han kun etter 4 mil, men hvem kan vel noen gang forutse når toppakningen skal takke for seg?

noen synspunkter?
Tror ikke du skal bekymre deg for det tullet! Du har solgt en gammel bil og så lenge den "selges i den stand den er" har kjøper ansvaret. Kjøper kan ikke forvente seg at en så gammel bil en strøken. Syns du skal kontakte naf advokat hvis du er medlem å få hjelp fra dem med å sende brev til kjøpers advokat å benekte det hele.
Du har ingenting å bekymre deg om hvis du ikke har hevdet at bilen er i god stand eller noe sånt.
Dette kan du ta med stor ro, pris, km stand og alder tilsier at det er momenter som tilsier at ting kan skje.
Men nå poster du ikke teksten i annonsen, og om den ikke spesifikk lover noe er du trygg grunn.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan nok tenke meg at han har presset bilen litt, hvis topppakningen røk på dagen, eller det kan være helt random, slitasje gjennom tid.

Uansett, hvis du står på ditt, så har du ingenting å bekymre deg for, 13000 for en bil som er sviver, og sikkert var i daglig bruk er uansett god pris.
Hentet fra NAFs 'Råd ved salg av bil'
Ved salg av bruktbil, er det også vanlig å ta forbehold om at bilen selges ”som den er”, ”som forevist” eller lignende. Når bilen selges som den er, er dette ansvarsfraskrivelse for selger. Dette betyr at kjøper aksepterer at han kjøper en bil i den tilstand den er og med de feil og mangler som erfaringsmessig følger med en bil av aktuelle type og alder. Med andre ord kan ikke kjøper påberope seg enhver feil som viser seg i ettertid. Selger vil likevel kunne bli ansvarlig hvis det er gitt mangelfulle eller uriktige opplysninger om bilen eller dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å forvente.
Vis hele sitatet...
Om du ikke hadde informasjon om at toppakningen ville ryke, eventuelt forklarte at den ikke ville ryke, sitter du nok trygt.
Det er det samme hva som sto i anonsen dersom du har unnerskrift på at bilen selges i den stand den er.
Har du ikke den unnerskriften kan han heve kjøpet.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det er det samme hva som sto i anonsen dersom du har unnerskrift på at bilen selges i den stand den er.
Har du ikke den unnerskriften kan han heve kjøpet.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Det at noe blir solgt som det er, betyr ikke at alt ansvar er fraskrevet fra selger sin side..
F.eks om selger vet om noe som er dårlig med tingen som skal selges, og ikke opplyser om det, og tingen ryker pga av feilen, så kan kjøpet heves. Eventuelt komme til enighet om en godtgjøring.
Altså gjelder dette ting som selger selv burde ha visst, eller vet er feil.

Jeg sier ikke at det er slik i denne settingen. Trådstarter har nok sitt på det tørre. Men bare sier det så ikke alle tror at alt er lov ved bruk av "selges som den står".
Sist endret av Grimdoc; 30. juni 2010 kl. 15:35.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det at noe blir solgt som det er, betyr ikke at alt ansvar er fraskrevet fra selger sin side..
F.eks om selger vet om noe som er dårlig med tingen som skal selges, og ikke opplyser om det, og tingen ryker pga av feilen, så kan kjøpet heves. Eventuelt komme til enighet om en godtgjøring.
Altså gjelder dette ting som selger selv burde ha visst, eller vet er feil.

Jeg sier ikke at det er slik i denne settingen. Trådstarter har nok sitt på det tørre. Men bare sier det så ikke alle tror at alt er lov ved bruk av "selges som den står".
Vis hele sitatet...
Hvem i alle dager tar på seg en feil etter at bilen er solgt i den stand den står? Det vil jo bare føre til at kjøper konspirerer mot selger.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hvem i alle dager tar på seg en feil etter at bilen er solgt i den stand den står? Det vil jo bare føre til at kjøper konspirerer mot selger.
Vis hele sitatet...
Det er sannsynligvis ingen som tar på seg feilen.
Men les reglene angående "Selges som den er".

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Vis hele sitatet...
heh, toppakningen er vel en slitedel, i alle fall til en viss grad. Tror ikke du skal bekymre deg for mye, kompiss. : P
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Dette betyr at kjøper aksepterer at han kjøper en bil i den tilstand den er og med de feil og mangler som erfaringsmessig følger med en bil av aktuelle type og alder.
Vis hele sitatet...
Dette er egentlig ganske vesentlig.

En nitten år gammel bil til 13 000, som har gått en halv runde rundt jorda.
Pris, alder og kilometerstand tilsier at man ikke burde bli sjokkert at det kommer til å bli vedlikeholdskostander.
En gåen toppakning er vanskelig å forespeile og er ingen skjult feil - her har kjøper absolutt ingenting å stille med.

Hva slags advokat og firma er det som har sendt deg dette brevet, og hva står det ordrett i det?
Sist endret av Ond^Sofa; 30. juni 2010 kl. 21:08.
Advokaten til han du kjøpte den av vil så klart ha fornøyde kunder og prøver å kuke ting til for deg. Men så lenge både du og kjøper har skrevet under på at den blir solgt "som den er" og at kjøper har sett den selv, så har ikke advokaten noe å fare med.

Kan du skrive ordrett det du skreiv i annonsa, så vi kan vurdere? :P
Sitat av Evig Nabb Vis innlegg
...
Men fikk i dag brev fra advokaten til kjøper som mener at min annonse antyder at bilen er i pefekt stand. Dette skjønner jeg ikke noe av med tanke på at bilen er 91modell og gått nesten 330 tusen.
...
Vis hele sitatet...
Hvis en advokat er villig til å ta i denne fillesaken, er det ikke mye til advokat det er snakk om. Sikkert en bekjent eller slektning som har vært villig til å sende deg en henvendelse på formelt brevpapir i håp om at du blir skremt.

Ut fra det du har beskrevet her har du ingenting å frykte. Hva en vilkårlig advokat mener om saken, er like lite interessant som hva grønnsakhandleren på hjørnet mener. Det er som kjent retten som avgjør utfallet av privatrettslige tvister her i landet. Ikke advokater. Du er ikke pliktig til å svare på vedkommendes henvendelser engang.

Hvor lenge har denne saken pågått, siden kjøper nå har engasjert en advokat? Var det ikke et salgsbeløp på 13.000 du nevnte?
Hvilken bil er det du har solgt?
Trådstarter
11 0
bilen ble solgt på fredag, også etter mye telefoner fra fyren hele helga, kom brev fra advokaten i posten i dag.

Bilen var en audi 100 2,8 liter c4 174 hester

jeg kan ikke skrive ordrett det jeg skrev i annonsen siden den er blitt slettet, men jeg har kontaktet finn.no og spurt om de har den i noen database av noe slag. er over en måned siden jeg skrev selve annonsen. så litt vanskelig å huske noe ordrett, men jeg skrev aldri at bilen fulgte med garanti av noe slag, og sa heller aldri at bilen var perfekt, som advokaten påstår, noe som bør være innlysende med en så gammel bil som har gått så mange mil.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du får ikke en perfekt bil fra 91, som har gått over 300 000km, UTEN at den har nyoverhalt motor, og hele bilen er gått over, og bytter nærmest alle deler.

Virker som advokaten "bøgger" med deg, uansett hva han prøver å gjøre, så kommer han til å tape saken
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis advokaten påstår at du har skrevet at den var strøken og perfekt, så bør han vel også kunne bevise dette.
Dumt for hans del at det står noe annet i kontrakten?

Og som nevnt flere ganger, så lenge bilen faktisk er så gammel og gikk så billig, er det egentlig ikke noe sak en gang.
Virker som at du har ditt på det rene. Hvis han skal gjøre en sak om at du har gjort villedende markedsføring som har ført til salg på feil premisser så er det hans ansvar å frembringe bevis. Om finn.no ikke har lagret annonsen og kjøperen heller ikke har det så blir det bare hans påstand og det er nok ikke godt nok.

Selv om bilen er gammel så betyr ikke det at man kan advertere den som hva som helst og forvente at kjøperen har det kritiske ansvar. Men det virker ikke som du har gjort det i dette tilfellet, og det er heller ikke beviser på det, så da kan du nok la dette ligge rolig evt. følge deg trygg når du går i retten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er en rekke forhold man må ta stilling til i forhold til bruktbilkjøp, og andre brukte ting. Det er for det første kjøpsloven av 1988 som gjelder, når partene er likestilt. Som to privatpersoner eller to profesjonelle parter.

Når man legger ut en annonse for å beskrive bilen, gjør selger i de fleste tilfellene det så pent ut slik at han/hun får solgt bilen. Problemet som kan oppstå ved å "pynte" på annonsen er nettopp en slik tvist. Da gir du som selger, mye høyere forventninger til kjøper i form av bilens tilstand.
I flere høyesterettsdommer kommer det frem at setningen som brukes: "selges som forevist" eller lignende, ikke alltid holder mål. Nettopp på grunn av at det er andre momenter som trekker i en annen retning.
I denne saken vil det neppe være hensiktsmessig å spørre meg eller de andre brukerne her på forumet for hva de synes å mene.

Jeg vil heller oppfordre deg til å gå mer i detalj i saken og se hvilke dokumenter/annonser/samtaler som er blitt gjort forut for kjøpet. En slik sak kan ikke avgjøres basert på de momentene som taler i din retning, men det må bli gitt en sammensatt helhetsvurdering ut fra omstendighetene.
Advokaten hans kan synes hva han vil, det har ingen betydning for deg foreløpig.
Det er jo litt dumt at du ikke kan henvise til annonsen din... det gjør vel igrunn "jobben" vår mye enklere.
Advokater jobber på timelønn(HØY timelønn), og denne lønna får de uansett om de vinner saken eller ikke. Derfor tar de på seg sånne drittsaker, det brevet du fikk kosta sikkert noen tusen . De kommer aldri til å komme noen vei med dette i en rettssak, det er bare tomme trusler. Som dumdidum sier, advokaten kan synes hva han vil, det har ingen betydning. Så lenge bilen ikke ble solgt for en altfor høy pris i forhold til tilsvarende biler, er du på trygg grunn.
Sitat av Evig Nabb Vis innlegg
Jeg hadde alt fyllt ut min del. I kontrakten krysset jeg av for at bilen er besiktiget av kjøper, og at bilen selges i den stand den er.
noen synspunkter?
Vis hele sitatet...
Om kjøper skriver under etter du har krysset av for "selges i den stand den er", som kommer av det gamle "kjøpes på rot" som kommer av da man solgte gårder, låver og redksapsbuer, har du ikke mer ansvar når kjøper setter seg i bilen å kjøper.

Moralen er: aldri som kjøper skriv under en kontrakt hvor selger har krysset av i den ruten. (ja, har 30 studiepoeng i juss, retteresagt forretningsjuss, men dette er basics.)
Å selge noe "som den står" fraskriver ikke selgeren alt ansvar, så det er bare tåpelig å fraråde folk det der.

I praksis vil vi da ende opp med at færre eldre biler omsettes. Selger eg en bil til 10k så kan du banne på at eg krysser av for at den selges som den står.
panserjohan: hvis det er slik du gjør det, kan du aldri kjøpe en gammel bruktbil ihvertfall. Hvis man ikke har greie på bil, er det å kjøpe bruktbil av privatpersoner ren gambling, og det er kjøpers plikt å undersøke bilen grundig før kjøp.
En privatperson kan ikke stå økonomisk ansvarlig for alt som kan skje med en gammel bruktbil, som kanskje har hatt 5-6 forskjellige eiere og ukjent fortid. Skal man få reklamasjonsrett på feil som oppstår etter kjøp, bør man kjøpe bruktbil av en forhandler.

For min del er den saken grei, vil ikke kjøper skrive under kontrakten pga "selges som den er", så blir det ikke noe salg heller. Da går jeg til nestemann.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ved kjøp av privatpersoner kan man IKKE heve kjøpet ettersom selgeren ikke er yrkesselger

les på lovdata, nettopp hatt om loveverket på skolen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av am93 Vis innlegg
Ved kjøp av privatpersoner kan man IKKE heve kjøpet ettersom selgeren ikke er yrkesselger

les på lovdata, nettopp hatt om loveverket på skolen.
Vis hele sitatet...
Åjoda, det kan du, gitt at vara har ein mangel. Det er kjøpslova som regulerer dette, og den slår rimelig klart fast at du har rett til å heve kjøpet om tingen t.d. ikkje er i den stand en kunne forvente ut frå pris, eller om selger har holdt tilbake opplysninger.

Så du burde kanskje ha ein runde til med lovverket på skulen.
Sitat av am93 Vis innlegg
Ved kjøp av privatpersoner kan man IKKE heve kjøpet ettersom selgeren ikke er yrkesselger

les på lovdata, nettopp hatt om loveverket på skolen.
Vis hele sitatet...
Her må du ha missforstått noe grunnleggende, eller så er dere blitt kraftig feilinformert. Uansett ville eg ikke stått frem på et norsk forum og reklamert med den kunnskapen der.

Kjøper man noe av en privatperson har man riktignok ikke forbrukerkjøpsloven i ryggen, men man har i stede kjøpsloven. Og her, som i forbrukerkjøpsloven, har kjøper rett til heve kjøpet om varen har en mangel.
Ting som kan gi deg rett til å få igjen penger/heve kjøp av privatbil:

-Bilen har vesentlige mangler som selger har utelatt å fortelle om. Det må bevises/sannsynliggjøres at selger visste om manglene.
-Bilen ble solgt for en vesentlig høyere pris enn antatt markedsverdi

Med andre ord, det skal endel til for å heve et slikt kjøp. Heldigvis, ellers ville det vært umulig å selge en bruktbil. Hvis man som privatperson skulle garantert for bilens kvalitet i f.eks ett år fram i tid etter salg, ville det sannsynligvis vært mer lønnsomt å parkere bilen i skogen og la den råtne. Det er viktig at folk skjønner at det er gambling å kjøpe bruktbil. Kjøper man en nesten ny bil kan jeg skjønne det, da bør man forvente en viss kvalitet. Men når folk kjøper en bil til 20 lapper, og klager etter et halvt år, da mener jeg det er noe alvorlig galt et sted. En bil i denne prisklassen er en tikkende bombe, hva angår kostnader.
Bilen selges som den er.. Fineste som finnes da man skal selge en gammel brukt bil! : ) Latterlig av kjøper å kreve kjøpet hevet spørr du meg! Har man ikke peiling på biler, å skal kjøpe en gammel bil, så er det smart å ha med seg en som er litt oppdatert, slik at eventuelt han kan sjekke ut bilens stand!
Å hvis toppakninga har røket sånn momentant så tilsier det at han har dratt den litt for langt spørr du meg! Koster heller ikke mange kronene og reparere, hvis man bare viser litt innsats. Men det spørs jo også om det er toppakning mellom blokka og topplokket, eller toppdekselpakning mellom topplokk og toppdeksel.

men uansett da, en sånn feil kan man nesten ikke forutsi. Å den som kjøpte bilen får bare bite tenna sammen og ta regninga fra sin egen lommebok.

Var dette en Quattro foresten?
Sitat av panserjohan Vis innlegg
Moralen er: aldri som kjøper skriv under en kontrakt hvor selger har krysset av i den ruten. (ja, har 30 studiepoeng i juss, retteresagt forretningsjuss, men dette er basics.)
Vis hele sitatet...
Lykke til med å kjøpe deg bruktbil om du skal følge det prinsippet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Moralen er: aldri selg noe til noen som har studert juss. Det blir bare bråk av det.
Nei nei nei.

Den virkelige moralen her er at man aldri skal kjøpe seg en Audi med høy km-stand.

Fra nå av vet vi at det kun er Mercedes og Volvo som kan kjøpes trygt med høy km stand.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Nei nei nei.

Den virkelige moralen her er at man aldri skal kjøpe seg en Audi med høy km-stand.

Fra nå av vet vi at det kun er Mercedes og Volvo som kan kjøpes trygt med høy km stand.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, sant det også
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av am93 Vis innlegg
Ved kjøp av privatpersoner kan man IKKE heve kjøpet ettersom selgeren ikke er yrkesselger

les på lovdata, nettopp hatt om loveverket på skolen.
Vis hele sitatet...
Vet det er mange som har terpa på inlegget ditt, men jeg føler jeg bare burde nevne at uansett om det dreier seg om offentlige eller private personer, så er menneskehandel strengt forbudt i Norge.
Sist endret av Bothrops; 20. september 2010 kl. 16:21.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Zohan Vis innlegg
Bilen selges som den er.. Fineste som finnes da man skal selge en gammel brukt bil! : ) Latterlig av kjøper å kreve kjøpet hevet spørr du meg! Har man ikke peiling på biler, å skal kjøpe en gammel bil, så er det smart å ha med seg en som er litt oppdatert, slik at eventuelt han kan sjekke ut bilens stand!
Å hvis toppakninga har røket sånn momentant så tilsier det at han har dratt den litt for langt spørr du meg! Koster heller ikke mange kronene og reparere, hvis man bare viser litt innsats. Men det spørs jo også om det er toppakning mellom blokka og topplokket, eller toppdekselpakning mellom topplokk og toppdeksel.

men uansett da, en sånn feil kan man nesten ikke forutsi. Å den som kjøpte bilen får bare bite tenna sammen og ta regninga fra sin egen lommebok.

Var dette en Quattro foresten?
Vis hele sitatet...
Hadde det vært toppdekselpakning (VDP), så hadde ikke saken eksistert. Når du kjøper en Audi 100 2,8 til 13 000,- så kan du ikke forvente en plettfri bil. På denne bilen er det to toppakninger, har begge røket?
Alle biler jeg har solgt, har blitt solgt som de står. Samme med de jeg har kjøpt. Det er en enkel greie, når du kjøper gammel bruktbil, så kjøper du nettopp det. Mye greiere når kjøper og selger er inneforstått med at det ikke er noen garanti på en 10-15-20 år gammel bil. Skulle det skje noe, vel, innimellom går man på en smell.
Å ja, man kjøper ikke gammel Audi med over 300 på telleren
Sist endret av Atheos; 27. september 2010 kl. 17:12.