Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 693
Har en PC med denne skjermen https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477710
og dette skjermkortet https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585755.

PCen kjører Windows 7 ultimate 64 bit.

Under oppstarten viser skjermen et helt og fullt skjermbilde, men så fort man går inn i windows vises ikke hele skjermbildet. Dette skjer når jeg kjører en oppløsning på 1920 x 1080. Skjermkortet skal kunne klare en oppløsning på 2560 x 1600, så jeg antar ikke problemet ligger der. Kjører jeg på en lavere oppløsning enn 1920 x 1080 blir skjermbildet normalt igjen.

Når jeg kjører en oppløsning (1600x900) som vist på "bilde" blir skjermen fyllt helt ut i kantene. Men kjører jeg 1920 x 1080 mister jeg en del av skjermen.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få brukt full skjermoppløsning uten av skjermbildet blir avskåret?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ifølge spec på skjermen du linket til skal den kjøre 1920x1080 fint.
Kan du lese av på baksiden at det er samme modellnummer som den du linker til ?
Hvilken tilkobling bruker du ?
CorLeX's Avatar
Trådstarter
Det er samme modellnummer jeg linker til ja. Bestilte dette skjermkortet.
Nå er det HDMI tilkobling jeg benytter. Kanskje jeg bør prøve DVI?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kjører iallefall 1920x1080 fint over to skjermer med et Ati x1600 (lørvgammelt) og 2x BenQ G2411HDA.

En er tilkoblet via D-SUB og en er tilkoblet via DVI.
CorLeX's Avatar
Trådstarter
Ser nå at problemet ligger ved HDMI tilkoblingen. Når jeg bruker D-sub får jeg optimalt skjermbilde. Jeg ønsker dog å benytte meg av HDMI tilkoblingen istedenfor D-sub. Noen videre tips til hvordan jeg får HDMI tilkoblingen til å bli optimal?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Regner med du har prøvd siste driver fra ati ?
CorLeX's Avatar
Trådstarter
Ja, har de siste driverne installert.
Prøvd å trykke på skjermens autoconfig-knapp? De aller fleste skjermer har en slik, som (iaf. prøver å) justerer bildet til å matche skjermoverflaten. Er vanligvis merket med "Auto."
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Samme skjerm som meg

Auto knappen er helt til venstre av de 6 knappene, du kan også velge posisjonen manuelt ved å trykke på MENU knappen.
CorLeX's Avatar
Trådstarter
Når jeg trykker på auto på skjermen så skjer ingenting... Noen feil med skjermen da eller?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Les i manualen til skjermen og skjermkortet og se hva maks oppløsning via HDMI er, kan være en begrensing på en av de.
Har du prøvd å stille selve skjermbildet via menyen på skjermen?
CorLeX's Avatar
Trådstarter
Skjermen vil ikke la meg gjøre det heller.
Sjekk om skjermdriveren din evt. har en overscan-innstilling. Dette er noe som brukes for å korrigere for beskjæring av tv-bilder da disse inneholder mye "søppel" (les: styresignaler o.l., ikke bildemateriale) rundt kantene av bildet.