Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2663
Når en person lager en falsk profil på Facebook, blir da brukeren bak profilen straffet eller blir bare den falske profilen slettet uten videre konsekvenser? Er det noen som vet?
Det er da ærlig talt ingen lov som sier at du ikke kan lage en profil hvor du registrerer et annet navn enn det du har, på nettstedet facebook, så en straff skal du lete lenge etter
Sist endret av olli408; 17. juni 2010 kl. 19:51.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av olli408 Vis innlegg
Det er da ærlig talt ingen lov som sier at du ikke kan lage en profil hvor du registrerer et annet navn enn det du har, på nettstedet facebook, så en straff skal du lete lenge etter
Vis hele sitatet...
Identitets tyveri?
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Så vidt jeg vet står det i reglementet til Facebook at det ikke er lov å lage falske profiler og hvertfall ikke profiler hvor du later som om du er en annen virkelig person. Og de fleste land har lover mot identitetstyveri også, men nå var det bare om den ordentlige profilen til personen som laget den falske også vil bli straffet i form av å bli sperret?
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av olli408 Vis innlegg
Det er da ærlig talt ingen lov som sier at du ikke kan lage en profil hvor du registrerer et annet navn enn det du har, på nettstedet facebook, så en straff skal du lete lenge etter
Vis hele sitatet...
- Registration and Account Security

Facebook users provide their real names and information, and we need your help to keep it that way. Here are some commitments you make to us relating to registering and maintaining the security of your account:
  1. You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.
Kilde: http://www.facebook.com/?ref=logo#!/terms.php?ref=pf
Sitat av Waver Vis innlegg
- Registration and Account Security

Facebook users provide their real names and information, and we need your help to keep it that way. Here are some commitments you make to us relating to registering and maintaining the security of your account:
  1. You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.
Kilde: http://www.facebook.com/?ref=logo#!/terms.php?ref=pf
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet at det er i strid med retningslinjene til Facebook å gjøre det, men jeg mener fortsatt at dette ikke vil gå under Identitets tyveri. Selvfølgelig kommer det an på hvor langt dette blir dratt. Hvis personen lager en profil hvor han sier at han er en annen person, blir "venn" med en intetanende person som gir bort viktig informasjon eller noe i den duren, vil det bli en sak av det, tror jeg.

Men, det verste Facebook kan gjøre hvis du registrerer et annet navn vil være å kaste deg ut / blokke IP'en din
Sist endret av olli408; 17. juni 2010 kl. 20:03.
At Facebook har som krav at du ikke skal lage falske kontoer gjør det ikke ulovlig å opprette en falsk konto - men gjør det til et kontraktsbrudd som gjør at alle gjensidige ytelser/lovnader fra facebook selv opphører.

Hvis du skal finne ut om noe er ulovlig må du se til lover, ikke kontrakter. Norsk lov har flere paragrafer som sier det er ulovlig å late som en er en annen person enn den man er - og jeg gidder ikke lete etter de spesifikke med mindre noen vil krangle.
De blir bare slettet, det er vanskelig å straffe folk de ikke vet hvem er som gjerne bruker proxyer til profilene også.