Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2489
Eg er ingen fysikar, men har 3FY frå vidaregåande og 20 studiepoeng fysikk frå UiB, og har fundert på eit problem ei stund no, som eg håper ein medfreak med litt betre fysikkunnskaper enn meg kan hjelpa med. Kort fortalt er spørsmålet korleis me kan sjå ei laserstripe. Eg skal forklara problemstillinga litt nærare.

Problemet byggjer på to føresetnadar eg lærte i 3FY. Det er derfor meget mogleg at det eg lærte der ikkje er heilt korrekt. Dei to føresetnadane er:
1) Ein laser har den eigenskapen at lys blir sendt ut i éi bestemt retning med (tilnerma) éi bølgelengde. Lyset frå ein laser blir derfor sendt ut i ei tynn stripe og har ein bestemt farge, til dømes rød.
2) For at me skal sjå lys, må foton frå ei lyskjelde treffa auget vårt.

Begge desse to hugser eg klart og tydeleg at me lærte i 3FY, men det er såklart mogleg at desse berre er forenklingar av korleis ting eigentleg fungerer. Uansett, la oss no anta at føresetnad 1 og 2 er korrekte, og anta me har følgande scenario:
Du er i eit mørkt rom og har ein relativt kraftig laser. Du lyser på ein vegg og ser tydelig både lysstripa frå laseren til veggen, og punktet kor laserstråla treffer veggen.

At du fint kan sjå punktet kor laserstråla treffer veggen, har eg ingen problem med å forstå: veggen er ikkje 100% flat, så fotona frå laseren blir reflektert i alle tenkelige retningar, dermed vil foton óg treffa auget ditt og følgelig ser du den raude prikken på veggen.

Korleis du kan sjå lysstripa frå laseren til veggen er ikkje openbart for meg. Ut frå føresetnad 1 skal jo alle fotona gå i rett linje frå laser til vegg sånn at ingen foton treffer auget ditt. Dermed burde det ikkje vera mogleg å sjå laserstripa. Likevel, har du ein kraftig nok laser, så ser ein jo laserstripa når ein er i eit mørkt rom. "Min" teori for å forklara dette er at nokre av fotona vekselvirker med luftmolekyla på veg mot veggen og dermed endrar retning sånn at nokre av dei likevel treffer auget ditt sånn at du kan sjå laserstripa.

Forutsatt at føresetnad 1 og 2 er korrekte, er dette den einaste logiske forklaringa eg finner på at ein kan sjå ei laserstripe. Men, dette medfører eit par spørsmål:

For det første, er føresetnadane og resonnementet mitt korrekte?
Viss det er det, så lurer eg på korleis foton vekselvirker med luftmolekyl? Eg meiner å ha lært at foton ikkje har nokon masse, så kva krefter kan eigentleg virka på dei for å endra retninga deira?
Viss teorien min er korrekt, vil dette medføra at om du har ein laser i vakuum, så vil det ikkje vera mogleg å sjå laserstripa. Nokon som veit om dette er tilfelle?

Viss føresetnadane og resonnementet mitt ikkje er korrekte, korleis henger ting då saman?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har opplevd at laserstrålen synes bedre når det er mye partikler i lufta, så jeg vil anta at det er partikler i lufta som får lyset til synes.
Loonie's Avatar
Trådstarter
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg har opplevd at laserstrålen synes bedre når det er mye partikler i lufta, så jeg vil anta at det er partikler i lufta som får lyset til synes.
Vis hele sitatet...
Partiklar som i til dømes støvpartiklar? Når du nemner det så meiner eg å ha høyrt at foton som treffer ein støvpartikkel, får partikkelen til å lysa sånn at det i praksis er lysande støvpartiklar me ser og ikkje sjølve laserstripa.
Men betyr dette at me ikkje vil sjå laserstripa viss det er ingen partiklar i lufta? Eller må me faktisk ha vakuum for at det skal vera umogleg å sjå laserstripa?
Om me ser laserstråla pga partiklane, så må dette framleis innebere at foton endrer retning og treffer auget vårt på eit eller anna vis.. eg ser framleis ikkje korleis det er mogleg.
Here you go:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rayleigh_scattering
Sist endret av Grix; 13. juni 2010 kl. 11:03.
Uten å ha mer enn 3FY fra gymnaset, så tror jeg egentlig du selv svarte på spørsmålet ditt. Det er selve luften, og partikler i den, som gjør at du ser laserlyset. Du har ingen problem med at laserlyset sprer seg når det treffer veggen, og det er ikke noen prinsipiell forskjell på veggen, og luft og støvpartiklene på veien til veggen.
Jeg vil tro at dersom du gjorde samme eksperiment i vakum, så ville du sannsynligvis ikke se laserstrålen på vei mot veggen.
Wikipedia: "The beam of a 5 mW green laser pointer is visible at night due to Rayleigh scattering and airborne dust."

Du har sikkert sett en laserstråle bli mye mer synlig når det er masse skitt\røyk\støv i luften enn når luften er ren.
serr, dette kunne vel en femåring svart på?

jeg tror vi kan dra konklusjonen at lyset reflekteres små partikler i lufta, populært kalt støv
Blir det ikkje at:
*Den sterke strålen blir reflekter av støv/stoff i atmosfæren slik at auget kan oppfatte lyset?...

Det er min logikk.


Btw, er det til sterkare/varmare laser at farger blir lysare?

Eg tenker at siden det er kvit lys som fær fortast så må det verer det som har mest varme potensiale?
Og at til mørkare fargen blir grøn, rød OSV. så kan ikkje den bli like varm som den kvite? Men at lyset må skifte farge før det kan utvikle meir varme? (Eller at lyset skifter farge når det utvikler meir varme)
Sist endret av Fyllingz; 13. juni 2010 kl. 12:32.
Fyllingz: her var det mye rart

UV-lys har mer energi enn synlig lys og infrarødt lys.

"Hvitt lys" er en blanding av mange farger og ikke en bølgelengde.
Alt lys går like fort i vacuum (lysets hastighet).
Lys skifter ikke farge, det du tenker på er hvordan hvitt lys fra sola brytes i atmosfæren?
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Fyllingz: her var det mye rart

UV-lys har mer energi enn synlig lys og infrarødt lys.

"Hvitt lys" er en blanding av mange farger og ikke en bølgelengde.
Alt lys går like fort i vacuum (lysets hastighet).
Lys skifter ikke farge, det du tenker på er hvordan hvitt lys fra sola brytes i atmosfæren?
Vis hele sitatet...
Uhm, ja.
Vår lærar sa at farta forandrer seg. Er det totalt feil altså?

Ja, det du seier med nedbryting blir riktig, eg brukte bare ein forferdelig måte å sei det på. Beklger.

Så når kvit lys har blit bråte ned så har det mindre energi enn "ikkje-nedbrote-lys"? :P


Glømte av at vi har energi :P Er litt lost idag
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Vår lærar sa at farta forandrer seg. Er det totalt feil altså?
Vis hele sitatet...
Hvis læreren din sa at forskjellige typer lys har forskjellig hastighet bør du slå han hardt med ei fysikkbok. Det er helt på trynet.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis læreren din sa at forskjellige typer lys har forskjellig hastighet bør du slå han hardt med ei fysikkbok. Det er helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Det spørs vel litt hva denne læreren egentlig mente. Lyshastigheten er ikke konstant i alle tilfeller. Virtuelle fotoner i kvantefeltteori kan muligens i noen kalkulasjoner bevege seg med andre hastigheter f.eks. Lyshastigheten er også tregere avhengig av hva slags medium lyset beveger seg i. Når vi generelt snakker om lysets hastighet snakker vi trossalt om lysets hastighet i vakuum, c
Sist endret av Sky; 13. juni 2010 kl. 21:58.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Btw, er det til sterkare/varmare laser at farger blir lysare?
Vis hele sitatet...
Lysfarge er avhengig av frekvensen/bølgelengden og ikke effekten. Se Wikipedia: Visuelt spektrum.

Sitat av Fyllingz
Eg tenker at siden det er kvit lys som fær fortast så må det verer det som har mest varme potensiale?
Vis hele sitatet...
Alt lys går like fort, og ekte hvitt lys er bare en kombinasjon av alle andre frekvenser (menneskeøyet vil også oppfatte en riktig kombinasjon av rødt, grønt og gult, eventuelt kombinasjon av blått og gult, som hvitt lys, men det er litt utenfor temaet).

Sitat av Fyllingz
Og at til mørkare fargen blir grøn, rød OSV. så kan ikkje den bli like varm som den kvite? Men at lyset må skifte farge før det kan utvikle meir varme? (Eller at lyset skifter farge når det utvikler meir varme)
Vis hele sitatet...
Jeg tror du blander sammen med at et legeme (en "ting") som blir varm nok vil lyse, og fargen på dette lyset vil avhenge av temperaturen på legemet. Det kan også hende du roter litt sammen med konseptet "fargetemperatur". Uansett kan man ikke si at lys har noen varme, men at det har en energi, og jo høyere energi et foton har, desto høyere er frekvensen, og frekvensen bestemmer fargen.

Sitat av Monkey_drone
Lys skifter ikke farge, det du tenker på er hvordan hvitt lys fra sola brytes i atmosfæren?
Vis hele sitatet...
Jo, lys kan endre farge gjennom doppler-effekten. Det kalles "red-shift" og "blue-shift", avhengig av om frekvensen øker eller synker.

Sitat av Fyllingz
Vår lærar sa at farta forandrer seg. Er det totalt feil altså?
Vis hele sitatet...
Ja, det er totalt feil. Han/hun blander nok sammen med fasehastighet eller gruppehastighet på lysbølgene — et mer komplisert tema. Farten lysstrålen/fotonet forflytter seg med er ikke avhengig av farge/frekvens/bølgelengde.

Sitat av Fyllingz
Så når kvit lys har blit bråte ned så har det mindre energi enn "ikkje-nedbrote-lys"? :P
Vis hele sitatet...
Det blir i grunn ikke nedbrutt på den måten. Det er bare at det hvite lyset er en kombinasjon av mange frekvenser/bølgelengder/farger, og at man kan skille disse bølgelengdene fra hverandre med et prisme. Du kan forestille deg en enorm mengde fotoner med forskjellig farge som ligger så tett på hverandre at det oppfattes som en blanding av alle fargene, nemlig hvitt. Når disse kommer inn i prismet, så vil de i overgangen fra luft til prisme og omvendt endre litt retning, og hvor mye retning de endrer avhenger av fargen (energien). Derfor vil lyset spre seg, men de fotonene med samme farge vil ende opp i samme retning, og du vil se alle fargene oppdelt i alle synlige farger (forutsatt at det hvite lyset er "ekte" hvitt og dermed en kombinasjon av alle disse fargene). Dette er også prinsippet bak regnbuer. I en slik sammenheng blir det litt spesielt å snakke om energien i lyset på annen måte enn at de fotonene som har høyest frekvens/kortest bølgelengde har størst energi og motsatt. Du kan se et eksempel på hvordan lyset sprer seg etter farge gjennom et prisme under.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Prism_rainbow_schema.png
tenn bål, lys gjennom med laser og vips: Du ser strålen!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Sky Vis innlegg
Det spørs vel litt hva denne læreren egentlig mente. Lyshastigheten er ikke konstant i alle tilfeller. Virtuelle fotoner i kvantefeltteori kan muligens i noen kalkulasjoner bevege seg med andre hastigheter f.eks. Lyshastigheten er også tregere avhengig av hva slags medium lyset beveger seg i. Når vi generelt snakker om lysets hastighet snakker vi trossalt om lysets hastighet i vakuum, c
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over - men lyshastigheten er ikke avhengig av bølgelengde eller frekvens. Virtuelle partikler er et helt annet (og mye mer komplisert) tema.

Tillegg:
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, det er totalt feil. Han/hun blander nok sammen med fasehastighet eller gruppehastighet på lysbølgene — et mer komplisert tema. Farten lysstrålen/fotonet forflytter seg med er ikke avhengig av farge/frekvens/bølgelengde.
Vis hele sitatet...
Tror ikke en ungdomsskolelærer vet hva fasehastighet og gruppehastighet er, så jeg tror heller vi skylder på uvitenhet.
Sist endret av BomberMan; 13. juni 2010 kl. 22:17.