Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 11432
Hei.

Jeg dessverre ikke av den godt trente typen, men nå har det seg sånn at vi snart har løpetest på skolen. Denne testen går ut på å løpe/jogge så fort man kan rundt på en bane i 1500m.

Jeg har så og si ingen erfaring med trening, og trener ikke utenfor gymmen på skolen(bortsett fra de to siste månedene der jeg har jogget tre ganger i uken - 30min).

Noen som har noen tips for å unngå hold, eller for å få bedre tid?
Burde jeg løpe fort og pause da jeg blir sliten, eller holde et lavt tempo gjennom hele øvelsen?

Noe annet og si om dette?

Takker for svar : )
Kjøp inn to-tre monster/urge energy eller hva det heter. Du blir selvfølgelig sinnsykt hyper!
Hvis du til vanlig er en slappfesk, så blir du den gale løperen på null sek!
Pust rolig hele veien når du løper, ikke pust som en hund som har jokket seg i hel.

Inn med nesen, ut med munnen.
Spis energirik mat en halvtime før du skal løpe, hold et jevnt tempo hele tiden. Har du en pulsklokke er det lurt å løpe så raskt du kan opp til din "maxpuls". Men "kardio" løping er helt pointless.
Bare å peise på alt du har. På madla leir er vel rekorden på 3000m 8min elns: D så 100% er bare å spurte det til melkesyra tar fatt
Få i deg en større dose koffein ca 30 min før løpingen, da får du godt med energi å bruke.

1.5 km er ikke langt, så det kan være grett å holde et jevnt og høyt tempo. Ikke press deg max og ikke spring i intervaler, da blir du mer sliten enn nødvendig.
Kan være grett å øke tempoet gradvis når du nermer deg slutten og har blitt litt varm i kroppen. Siste 50-100 metrene kan du bare kjøre på for fult (alt ettersom hvor god form du er i)
Det Blackkoz kommer med er smart.

Hold et jevnt tempo. Og gi bånn gass de siste metrene!
Kroppen klarer mye mer enn du tror. Hvis du har viljestyrke nok til å presse deg til det aller ytterste, vil jeg anbefale deg å åpne hardt. Du må muligens justere tempoet litt underveis.

En annen ting som hjelper er å finne en som du tror er litt bedre trent enn deg, og gjøre et forsøk på å holde ryggen hans. Dette gjør at du får litt ekstra motivasjon, samtidig som luftmotstanden blir betraktelig mindre.

Lykke til
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du gjør lurest i å løpe akkurat denne distansen flere ganger før du skal ha testen. Det kalles distansetrening og er den beste måten om man skal få en god tid på en bestemt distanse. Da finner du selv ut hvilken løpestrategi som fungerer for deg.Vil anbefale at du holder et jevnt tempo gjennom hele distansen. Om man senker tempoet syns iallfall jeg at det er vanskelig å øke det igjen.

For å unngå hold vil jeg anbefale å spise veldig lett mat før du skal løpe. Tung mat som store brødskiver med leverpostei og majones er neppe det lureste å hive i seg rett før man skal løpe. Yoghurt, et eple eller en banan og et glass melk burde være rimelig optimalt 20-30min før du skal løpe. Husk også å drikke mye vann på starten av dagen. Selv om man ikke står i fare for å bli spesielt dehydrert etter 1500m løping, er det bedre å ha gode vannreserver å gå på. Begynn gjerne dagen før. Det er selvfølgelig ikke lurt å drikke 2l vann 10min før start, men noen gode slurker kan være godt å ha i seg.
1. Ikke spis 30 minutter før du skal løpe. Spis ca. 1,5 timer før du skal løpe!
2. Energi-drikk for å løpe fortere på 1500m? Jeg har ingen erfaring, men tviler sterkt - kanskje noen er heldigere enn andre, men jeg har stått å sett folk løpe med en battery i hånda på 3000m, de følte seg ikke så bra i etterkant.
3. Ikke løp alt du kan, ingen greier å spurte så langt, ikke på maks. Ta deg noen løpeturer å finn deg et fint tempo
4. Hvis du har nok energi til å spurte de siste 200 meterne så har du gjort noe feil!
Bør vel egentlig ikke verken spise eller drikke store mengder før løpingen, er ikke noe maraton heller. Litt koffein kan kanskje hjelpe, og vær passe hydrert. Få deg en god natt søvn, varm opp før treningen slik at du blir litt varm i trøya, ikke tren hardt dagen før. Løp i et gjevnt tempo og psyk deg opp til å presse deg maks. Plukk ut en som er litt bedre enn deg og prøv å holde deg bak. Yogurt kan kanskje hjelpe å spise mot hold, men vet ikke om det stemmer.
Du kan alltids jukse ved å benytte deg av ulovlige dopingmidler.

Men fra spøk til revolver, ikke bruk opp all energien på oppvarming. Begynn med litt lett uttøying, så varm rolig opp med veldig sakte jogging. Når selve løpingen begynner, så ligg på 50-60% av maksen din.
Sitat av thomasf Vis innlegg
For å unngå hold vil jeg anbefale å spise veldig lett mat før du skal løpe. Tung mat som store brødskiver med leverpostei og majones er neppe det lureste å hive i seg rett før man skal løpe. Yoghurt, et eple eller en banan og et glass melk burde være rimelig optimalt 20-30min før du skal løpe.
Vis hele sitatet...
Må bare rette på deg bittelitt: Mat burde man generelt holde seg unna 1 time før man skal trene/springe. Men om man ikke har mulighet til å spise så lenge før treningen, så er f.eks yoghurt som du nevner et alternativ. Alt annet enn tung kost i allefall før trening.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Når selve løpingen begynner, så ligg på 50-60% av maksen din.
Vis hele sitatet...
På 3000m ligger jeg på ~85/90% av makspuls, hvis det gir deg noe hint om hvor latterlig 50/60% er.
1. Drikk en kopp med ekstremt sterk svart kaffe rett før du skal løpe
2. Ikke spis noe særlig på 45-60 minutter før du skal løpe

Den største tabben du kan gjøre er å starte for rolig. I overkant av 80% av makspuls er fint, som er nevnt over her også. Det er en test, ikke en joggetur.

Hvis du finner ut at du har mye mer å gå på når det nærmer seg slutten er det fint lite å gjøre med det. Merker du at du har gått for hardt ut er det bare å skru ned tempoet, men du har allerede tjent en del tid på å starte raskt.
Og ikke bry deg om andre som du vil løpe sammen med. Hvis du skal løpe sammen med noen, prøv å heng deg på noen raske, også holder du deg bak dem og benytter deg av at du slipper en del luftmotstand (man merker større forskjell enn man tror, spesielt hvis det blåser litt).
Sist endret av drittunge; 5. mai 2010 kl. 22:34.
Jeg går ut i fra at trådstarter ikke er veltrent og cardiobunny. Selvfølgelig er det muligheter for at jeg tar feil, men å sende trådstarter ut i nesten full sprint er ikke noe jeg vil gjøre.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Jeg går ut i fra at trådstarter ikke er veltrent og cardiobunny. Selvfølgelig er det muligheter for at jeg tar feil, men å sende trådstarter ut i nesten full sprint er ikke noe jeg vil gjøre.
Vis hele sitatet...
Han trenger da vel ikke å gå av den grunn?
Sitat av drittunge Vis innlegg
1. Drikk en kopp med ekstremt sterk svart kaffe rett før du skal løpe
Vis hele sitatet...

Synd det tar rundt 30 min for kroppen å ta opp koffeinen slik at den kan utnytte den.
Så, rundt 20-25 minutter etter han er ferdig, vil den koppen med kaffe få sin virkning...

Smart
Vi får vente å se da, om tipset mitt hjelper eller ikke.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synd det tar rundt 30 min for kroppen å ta opp koffeinen slik at den kan utnytte den.
Så, rundt 20-25 minutter etter han er ferdig, vil den koppen med kaffe få sin virkning...

Smart
Vis hele sitatet...
Placeboen er ofte bedre enn effekten av koffeinen. For meg funker det supert med sterk kaffe før jeg skal løpe
Sist endret av drittunge; 5. mai 2010 kl. 22:38.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Placeboen er ofte bedre enn effekten av koffeinen. For meg funker det supert med sterk kaffe før jeg skal løpe
Vis hele sitatet...
Like grett å ha ekte energi å gå på, enn å bare tære på kroppen sin egen energi (som gjerne kan være mangelfull for alt vi vet).


Men for all del, drikk gjerne en god kopp kaffe 30 min før, og så en like stor kopp 2-3 min før. Så får du ekte energi + placebo
Finn en passe stor sten du kan ha i hånden når du løper. Får du hold i venstre side, så klemmer du stenen i den høyre hånden til det går over, eller omvendt. Vet ikke om det psykisk eller hva det er, men det fungerer alltid for meg.

Spis halvannen time før. Litt havregrøt av vann, da får du i deg væske og energi. Ikke drikke mye før du skal løpe, da kommer du til å slite.
gjør en avtale med en som løper bra, heng deg på han hele veien, IKKE gi deg.
Oppvarming er veldig viktig, 30 - 40 minutter (korte distanser - mer oppvarming). Hvis ikke du varmer opp godt nok, bruker du halve løpet til å få kroppen skikkelig i gang, og du får et mye dårligere resultat enn hva du hadde fått om du hadde varmet opp. Du skal faktisk være så varm at du nesten svetter.

Jogg rolig i ca 20+ minutter, tøy ut og ta et par stigningsløp. Husk å være i bevegelse helt til starskuddet går.

Siden du ikke har erfaring, anbefaler jeg deg å ta et testløp eller to for å finne ut hvilket tempo du bør ha. Men siden 1500m er en relativt kort distanse, så bør du egentlig åpne ganske hardt, og øke etter hvert. De siste 200-300m sprinter du.

Mat bør spises ca 1 time før løpet for å unngå hold, helst noe lett fordøyelig. Banan er ypperlig. Sportsdrikk er veldig bra som drikke, og kan drikkes helt frem til løpet starter, men bare i små slurker om gangen.
Legg deg 1-2 timer før din vanlige leggetid natta før ^^
1500m er som sagt ikke langt, går mye på viljen og å kunne tyne seg selv. 5-6 min med hat så er det over :P
Tren intervall hvis du ikke gjør det fra før, må ha hurtighet med utholdenheten.
1. Spis et godt måltid 2 timer før løpet, som er karbo-rikt, havregryn, ris, pasta, brød er ypperlig. Det er fordi glykogenlagrene ikke skal tømmes, noe de neppe gjør under 1500-meter da men, rikt på energi.
2. Hold deg hydrert, vann kan øke dine prestasjoner med opptil 10 %
3. Ikke hør på de andre, varm godt opp før du løper. Dette gjør at du blir varm i kroppen, og du er full av energi til løpet begynner, og du forhindrer skader.
4. Finn en som er i like "dårlig" form som deg, og ha som mål å gjøre det bedre enn ham.
5. Er du ikke vand med koffein, hjelper det å drikke burn/battery/urge intensity/kaffe 15-20 minutter før du løper.
6. Start rolig, og gradvis øk tempoet slik at kroppen klarer å vende seg til intensiteten, og på de siste 100- meterne spurter du.

Dette bør hjelpe!
Hva legger du i "snart"?

Du vet at du kan komme i form på 14 dager, sant? Hva med å bare trene opp? Hjertet er et dynamisk organ som tilpasser seg etter aktivitetsnivå. Det er helt utrolig hvor raskt det kan endre størrelse og pumpevolum.
hvis du skal løpe på bane er dette ca 4 runder. Litt under faktisk, da en bane som regel er 400 meter i omkrets. Da har du en grei målepin. klin til
Som andre har sagt, spis godt og legg deg tidlig, så du føler deg opplagt. Viktigste her er vel at du føler deg i god form og pigg, ikke nødvendigvis at du har store energilagre som du trenger å tære på den lange turen. Selv om det ikke er noe negativt.

Jeg ville varmet opp godt før du skal løpe, så du er god og varm. Da åpner vel blodårene seg, så du transporterer blod og dermed oksygen fortere, så det er mindre sjanse for at du f.eks stivner.(?)

Anyways viktig å holde et godt og jevnt tempo og gjerne øk tempo om du føler du har krefter til det. Som andre har sagt kan det være lurt å legge seg i rygg på noen som er litt bedre trent enn deg, så følger du de. Ellers er det å anbefale å høre på musikk med litt tempo i. Det hjelper særlig den siste runden når du holder på å gi opp..

Kjør på!
Som trening på forhånd, så løper du halvparten (750m) så fort du klarer. Så regner du på dette, og finner ut om tempoet du klarer å holde på 750m ville tilfredsstilt målet ditt på 1500m. Hvis det gjør det, så øker du gradvis med 100 og 100 meter ettersom dagene/ukene går, imens du fortsatt prøver å holde samme tempo. Lykke til
På 1500meter burde de ferreste ha problemer med å tømme seg helt fra starten av, og du må det for å få en akseptabel tid.
En runde som er i overkant av 4km da? Jeg prøvde i dag og løp på 19 minutter og 45 sekunder, skal helst under 19 blank. Noen spesielle tips?
Eneste tipset til deg kakeflekk, er å legge seg på et tempo som du klarer å holde gjennom hele runden, og ikke løpe for fort, for så å dabbe av, så løpe raskt igjen. Dette vet jeg av personlig erfaring.
Utifra personlige observasjoner, vil jeg si at viljestyrke og smerteterskel er de to
områdene hvor dårlig trente personer har mest å hente på kort tid.

Anbefaler på bakgrunn av dette ting som
* Personlig oppmuntrer - "det her greier du for helvete, bare 300 meter igjen!"
* Sette ting i perspektiv - Pain is temporary, glory is forever
* Være ambisiøs - Jeg SKAL løpe fortere enn...

Oppvarming og tidligere løpeerfaring på samme strekning er gull verdt.
Good luck!
Sitat av Snerk Vis innlegg
Utifra personlige observasjoner, vil jeg si at viljestyrke og smerteterskel er de to
områdene hvor dårlig trente personer har mest å hente på kort tid.

Anbefaler på bakgrunn av dette ting som
* Personlig oppmuntrer - "det her greier du for helvete, bare 300 meter igjen!"
* Sette ting i perspektiv - Pain is temporary, glory is forever
* Være ambisiøs - Jeg SKAL løpe fortere enn...

Oppvarming og tidligere løpeerfaring på samme strekning er gull verdt.
Good luck!
Vis hele sitatet...
Og; Pain is just weekness leaving the body
Sitat av Rejolo Vis innlegg
4. Hvis du har nok energi til å spurte de siste 200 meterne så har du gjort noe feil!
Vis hele sitatet...
Bullshit! Jeg løper ganske mye, og jeg klarer alltid å ta meg ut litt mer på de siste 200 m. Jeg holder et jevnt tempo under hele løpet og tar meg ut ganske bra, så de siste 200m bruker jeg alltid å kjøre på litt mer. Dette handler om vilje og å presse seg selv, vet litt om dette ettersom jeg driver aktivt med løping og idrett.

Er mye rart som står her, men å spise 1 time før løp er noe du ikke bør gjøre. Spis 2 timer så unngår du hold og sting. En annen ting du kan gjøre for å unngå hold (hold er når du vår vondt rundt ribb beinene) er å ikke drikke og spise mye rett før løpet. Ta deg noen få slurker med vann før du starter løpet, gjerne ta en kaffe/cola blanding 30 min før løpet (bruker dette selv på konkurranser). For å unngå sting (under ribb beinene, mye vondere enn hold) er å puste godt inn og godt ut, ikke stress for da får du sting med en gang.

Så spis et skikkelig måltid 2-3 timer før løpet, drikk litt kvelden før (vann), varm opp godt (30-40 min ettersom det er så kort), ikke drikk/spis for mye rett før, finn deg en rygg under løpet som løper litt raskere enn deg, men ikke mye raskere. Du klarer å presse deg mer enn du tror, får du melkesyre så må du roe ned litt. Etter rundt 1km kan du begynne å øke tempoet litt etter hvilken for du er i, så kan du bare øke nesten til maks de siste 200m. Bare ikke stress for mye, da går det til helvete.

Får du sting under løpet så puster du skikkelig ut og ikke så alt for mye luft inn, altså mer luft ut enn inn på en måte, helt til stinget kommer bort. Får du hold så tar du en stein eller tommelen din og klemmer på den siden det gjør vondt, så går det bort. Er viktig at du kjenner om du har sting eller hold. Slapp av i overkroppen og prøv å få brystkassen og hofta frem, da løper du lettere og du slapper av mer i kroppen.
Sist endret av SemiColon; 6. mai 2010 kl. 16:51.
Mange gode tips her.

Oppsummert:
-Lett mat 1 time før start.
-Koffein ca. 30 min før kan være en fordel.
-Jevnt tempo, ikke maks.
-Henge meg på en som er litt bedre, øker motivasjon og minker luftmotstand.

Aktiv trening før får jeg ta til høsten, for testen nærmer seg veldig snart. Er kun i det siste jeg har funnet motivasjon til å starte å trene smått.

Takk for gode tips : )
”You may be more talented than me. You might be smarter than me. And you may be better looking than me. But if we get on a treadmill together, you are going to get off first or I’m going to die. It’s really that simple. I’m not going to be outworked.”.
- Will Smith

Alle kan bruke det sitatet til oppmuntring! Sinnsykt bra sagt
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Når selve løpingen begynner, så ligg på 50-60% av maksen din.
Vis hele sitatet...
50-60% av maks er vanlig på langturer som gjerne varer i 2-3 timer. Det er 1500 det er snakk om her.

Som nevnt tidligere, det er lurt å løpe distansen på forhånd. Løp så fort du kan og noter deg tiden. Så kan du sette deg ett mål som er litt høyere enn dette. Deretter kan du regne ut hvor fort du må løpe på hver runde for å nå dette målet. Men for all del, sett deg realistiske mål. Hvis du setter deg alt for høye mål, og allerede etter én runde ligger 5-10 sek bak skjema kan dette virke de-motiverende.

Drikk godt på forhånd, men ikke for tett opp mot løpet. Spis lett mat, ganske lenge før selve løpet.

For å varme opp til slike løp kan det være greit å starte med noen veldig rolige runder rundt banen. Tøying og bøying er heller ikke dumt. Ett par minutter før start burde du gjennomføre ett par stigningsløp på langsiden. Dette går ut på å løpe, mens du øker tempo jevnt, helt til du spurter. Men pass på, dette skal bare gå over ca 70 meter, og du skal ikke bli sliten, bare få opp pulsen raskt og få opp varmen i vevet i musklene.

Du får ha lykke til med testen !
vel, jeg kan jo legge til noe. Uten å si at jeg er noen proff, så har jeg litt erfaring med å løpe, også konkurranser.
Det er som sagt veldig viktig med en god oppvarming, mye tøying og strekning. ta gjerne et par sit ups og push ups for å få skikklig blod sirkulering. Personlig, så pleide jeg å spise noe frukt før jeg skulle løpe en konkurranse. Feks appelsiner eller kiwi er noe som fungerte veldig fint for meg.

I løpet, selvom 1500 meter ikke er så veldig langt, og du vil kanskje være ferdig innen 5-6 minuter, så hadde jeg prøvd mitt beste med å holde følge med noen som kanskje er litt raskere enn deg, fra starten av.
Dog hvis du blir veldig fort sliten, eller mister motivasjon... så er det veldig greit å prøve å få tankene på andre spor. Det er veldig mye som skjer oppe i hjernen. Du kan for eksempel, telle hvert steg du tar på venstre fot. Også teller du hvor mange steg du bruker på en runde, også starter du på nytt når du har passert hele runden. Slik gjør det at du vet sånn ca. hvor langt det er igjen.

Til slutt, så vil jeg anbefale å bare bite tennene sammen de siste 150-200 meterene. For da kan du tenke at du er ferdig med løpet om bare 25-30 sek. Og da føler du at du har gjort ditt beste, og kan være fornøyd med det
Lykke til
Sist endret av Hippe; 6. mai 2010 kl. 22:45.