Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4304
Hei jeg er nå ferdig med VGS til våren og vill nå jobbe i utlandet. Så sitter jeg her på det store internett og ser etter måter å kunne å få jobb i feks Australia. Det er jo mange firmaer som tilbyr bo og jobb løsninger i utlandet men, vilke firmaer/tilbud er best? Har noen erfaringer med sånne reise/jobb løsninger evt annbefalninger?

Takker for svar!
Jeg vil tippe at du ikke har noen revlusjonerende kvalifikasjoner ut av VGS å tilby et utenlandsk firma såppas at du får noe voldsomt til jobb. Men hvis du bare ønsker å reise og jobbe i utlandet så kan du jo prøve deg på et work and travel visa/working holiday , som bl.a. tilbys gjennom Kilroy http://www.kilroytravels.no/Jobbe+%2...ng_holiday.htm
Dette blir riktignok litt sånn backpacker opplegg, men møtt mange som har hatt det utrolig kjekt på sånne turer.

Ellers så kan du jo liksågreit hoppe i det og videreutdanne deg i utlandet, ie. 3årig bachelorgrad.

http://www.kilroyeducation.no/ og http://www.ansa.no
Sist endret av oink; 17. mars 2010 kl. 13:10.
Dra til Australia med enveis billett, finn deg en jobb der og en plass å bo.


Eksisterer vell egentlig ingen lettere måte.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dra til Australia med enveis billett, finn deg en jobb der og en plass å bo.


Eksisterer vell egentlig ingen lettere måte.
Vis hele sitatet...
Sett vekk fra arbeidstillatele og manglende stående kapital?
problemet med å jobbe i utlandet slik jeg ser det er det at ..du må nesten sette deg i arbeidsgiverens sko.. hvorfor skal de ansette deg i forhold til en som allerede bor i landet og kjenner til hvordan alt fungerer, slik jeg ser det har det alltid vært slik at en ofte må kunne tilby noe som en ikke finner så enkelt i hjemlandet der du søker jobb.. så problemet er visa og det å faktisk få seg en jobb.. dersom du ikke får det har du sannsynligvis ikke penger til å komme deg tilbake
Synes det er flott at det enda finnes folk som gjør andre ting, ting de selv vil. Ikke bare kjører A4, som alle andre. Men det er en god del ting du bør undersøke før du setter avgårde, jeg vil fraråde deg og bare sette deg på et fly å regne med at du både har jobb, hus, båt og en hytte ved vannet når du kommer frem.

Er også stygg fare for at du kanskje blir der litt mer enn 1 år når du først drar
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Jeg flyttet selv ned til Singapore etter endt bachelorgrad i fjor, med en plan om å finne meg en jobb. Jeg kan oppsummere mine erfaringer ganske kjapt.

1. Du må ha kompetanse. Hvorfor skal en arbeidsgiver ansette nettopp DEG fremfor alle andre? Landet har garantert mer enn nok av arbeidstakere som ikke har mer utdanning enn VGS. Personlig mener jeg det er tull å satse på en utenlandskarriere med noe mindre enn en bachelorgrad, da dette i mange land er et minstekriterie for å få arbeidstillatelse.

2. Uten sterk utdannelse (mastergrad osv), og uten lang arbeidserfaring innen det aktuelle feltet kan du nok bare glemme en expat tilværelse hvor arbeidsgiver dekker dine bo og levekostnader. Som nevnt, hvorfor skal arbeidsgiver betale for dette når han kan få en lokal arbeidstaker med minst like gode kvalifikasjoner uten disse merkostnadene?

3. Lønnen er lav. Du blir slettes ikke rik av å starte nederst på rangstigen i utlandet. Minstelønnen er minimal, og arbeidsdagene er mye lengre enn i Norge. Selv har jeg aldri en arbeidsdag som er kortere enn 9 timer, og det som driver meg er at jeg DIGGER jobben min. Uten det hadde det vært hardt med et liv hvor alle ukedagene stort sett består av frokost, buss til jobb, jobb, buss hjem, middag, så maks 2-3 timer fritid før man legger seg igjen.

For å avslutte realismetalen min vil jeg kort og godt anbefale deg å ta en utdannelse først, gjerne med ett eller flere år i utlandet slik at du får feelingen av å bo ute. Deretter vil jeg definitivt anbefale at du flytter utenlands for å søke lykken. Vær bare klar over at det krever masse innsats, og at ingenting kommer gratis. Her har du ikke noe NAV som passer på deg.

Du har best sjans til å få deg jobb hos norske selskaper, rett og slett fordi du da har noe de lokale ikke kan tilby: du er nordmann og forstår norsk. Regn med at du gjerne må bruke måneder på å banke dører. Ring og avtal møter med HR-sjefene i bedriftene, presenter deg selv og lever en godt gjennomført CV. Prøv også å oppsøk miljøer med unge expats. Det kan være mye støtte og tips å få blant unge nordmenn som ligger noen år foran og som har vært i dine sko.

Se også http://freak.no/forum/showthread.php...=jobb+utlandet
Tørkie's Avatar
Trådstarter
34 2
Takker for svar Dette har gitt meg en pekepinn jeg kommer helt klart ikke til å reise helt uten penger og mulighet til å reise hjem igjen vis det skulle gå galt. Jeg har jobb her i helgene og har fått tilbud om fast annsetelse men, har lyst til å prøve et lite eventyr før jeg etablerer meg. Jeg er ikke av typen som liker å leve et A4 liv.