Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1131
Vi har en liten diskusjon i vennegjengen om en persons bruk, og jeg tenkte jeg skulle rådføre meg med noen litt mer kompetente personer.

Vedkommende inntar på en vanlig uke sånn ca:
2-6 nøtter" (rivotril eller apodorm, skjelden mer enn 2-3 av gangen).
1-3 gram kokain. (gjerne en stripe eller to for å kose seg, og mer når han drikker)
3-10 gram cannabis (røykes som regel på kvelden i ukedager)
1 gram amfetamin (brukes mer for å komme gjennom kjipe gjøremål enn for å ruse seg)
I tillegg til dette har han 1-2 fyllakuler i uken (10-18 alkoholenheter)

Innimellom er det også utskeilser med alt fra sopp til GHB (ikke opiater), men dette er uansett for infrekvent til å ha noe med dette å gjøre.

Hva tenker dere om denne bruken? Kan man forsvare en slik bruk eller er det rett og slett over streken?

Kan nevne at vedkommende både studerer, jobber, driver med idret og spiser sunt. Med andre ord er det kun rusmiddlene som skiller han fra en "vanlig" sunn person.
Høres for meg ut som det er LAAAANGT over streken! uten å diskutere noe mere....
Dette vil jeg nok klassifisere som veldig ekstremt, når er han edru? vil nok tro at kompisen din trenger hjelp.
Dette er ekstremt. fatter ikke at han ikkje blir sliten i kroppen å mere slakk på jobb/studeringen
Sitat av wolwerin Vis innlegg
Dette er ekstremt. fatter ikke at han ikkje blir sliten i kroppen å mere slakk på jobb/studeringen
Vis hele sitatet...
Det kan jo hende han blir nettopp det.
Trådstarter skriver jo ikke noe om hvilke resultater han har på skolen feks.

Jeg vet ikke hva som er normalt, men jeg syns det virker som inntaket av rusmidler er en smule høyt hos vedkommende.
Med unntak av når han drikker og er ekstremt skeiv så fungerer han som sagt helt fint i samfunnet, og i sosiale sammenhenger. Det skal dog nevnes at han veldig sjelden bruker mye på en gang, og derfor ikke oppfattes som noen dopbruker at all av folk han omgåes til vanlig.

Siden han faktisk greier seg så bra og er veldig oppegående og kunnskapsrik finner jeg det vanskelig å argumentere mot bruken hans. Er det noen som har vært borti tilsvarende, eller har tilsvarende erfaringer?

Sitat av olebull Vis innlegg
Det kan jo hende han blir nettopp det.
Trådstarter skriver jo ikke noe om hvilke resultater han har på skolen feks.

Jeg vet ikke hva som er normalt, men jeg syns det virker som inntaket av rusmidler er en smule høyt hos vedkommende.
Vis hele sitatet...
Amfetaminen og nøttene bruker han mye i forbindelse med jobb og studier, og resultatene er det ingenting å si noe på.

Han er ikke "ute" (altså tydelig påvirket) annet enn når han drikker eller når han røyker seg veldig skeiv på kvelden.
1-3 gram kokain + 1 gram amfetamin i uken? pillene er sikkert for å dempe nedturen? så i kommer det 2 fyllekuler og cannabis? Han er nok ute å kjører, tar ikke lang tid før han er avhengig av piller og sentralstimulerende for å fungere i det hele tatt.
Syntes det så dyrt ut
Sitat av Jehes Vis innlegg
1-3 gram kokain + 1 gram amfetamin i uken? pillene er sikkert for å dempe nedturen? så i kommer det 2 fyllekuler og cannabis? Han er nok ute å kjører, tar ikke lang tid før han er avhengig av piller og sentralstimulerende for å fungere i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Nei pillene er nok bare fordi han er ganske stresset, faktisk skjelden han bruker de mot nedtur. Som sagt så er spesielt amfetamin noe han tar i små doser, tror egentlig ikke han får særlig nedtur av de dosene. Sjelden han tar over 0,25 pr dag. Så det er ikke snakk om "justering", går ut ifra at det var det du siktet til.
Uansett så er selvmedisinering på denne måten ikke noe bra og et så stort forbruk vil føre til avhengighet før eller senere. Han burde tatt seg en tur til legen.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Uansett så er selvmedisinering på denne måten ikke noe bra og et så stort forbruk vil føre til avhengighet før eller senere. Han burde tatt seg en tur til legen.
Vis hele sitatet...
Hva tror du legen kan gjøre med dette?

Litt av problemet er at det ikke er noe konkret problem. Det er ingen konkret avhengighet av noen av stoffene, han kan gjerne gå noen uker uten hvilket som helst av stoffene. Det er heller en dragning mot rus generelt som er problemet.

Tror han er ganske stresset, noe som igjen forsterker behovet for å "slippe litt unna". Mange ganger bruker han også rus som hjelp til å konfrontere konkrete problemer. Han var f.eks ruset på eksamen og gjorde det overraskende bra. Det at han føler rusen er et "hjelpemiddel" i tillegg til selve følelsen gjør det enda vanskeligere for han å innse at det kanskje går litt over streken.
Vel, hvis han er konstant stresset så får han gjøre noe med det da. En dop og pille-cocktail som dette er går bare en vei.
Det burde blinke store røde varsellamper over alt hvis han har ett liv som krever at han kjører i seg det der på ei uke, bare for å stresse ned. Det er jo nødt til å gå til helvetet.
Hvor er det han får penga ifra?
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Hva tror du legen kan gjøre med dette?
Vis hele sitatet...
For det første finner du ikke helsepersonell her inne, ihvertfall ikke kvalifisert. Det er en tråd om det som du bør lese.
Legen har taushetsplikt og er mer enn behjelpelig ved tilfeller som dette. Min erfaring er at leger viser avsky til narkotiske stoffer ovenfor pasienter helt til pasienten kommer og har et problem. Da er legen enkel å ha med å gjøre, og viser god forståelse.

Litt av problemet er at det ikke er noe konkret problem. Det er ingen konkret avhengighet av noen av stoffene, han kan gjerne gå noen uker uten hvilket som helst av stoffene. Det er heller en dragning mot rus generelt som er problemet.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du definere dette som "ingen konkret avhengighet"? Fyren ruser seg jo på flere, vanedannende stoffer, og han ruser seg langt mer enn det som er å anse som på grensa til ufornuftig. Hvordan kan dette forsvares?

Tror han er ganske stresset, noe som igjen forsterker behovet for å "slippe litt unna". Mange ganger bruker han også rus som hjelp til å konfrontere konkrete problemer.
Vis hele sitatet...
Hva slags konkrete problemer er det snakk om her? Dersom det er av typen følelsesmessige, personlige problemer som vedkommende forsøker å bekjempe, er han vel i ferd med å grave sin egen grav.

Så mange sterke stoffer samtidig er hinsides all fornuft. Vær en god kompis, stopp ham før du mister ham.
Sist endret av lambador; 4. februar 2010 kl. 15:41.
Jeg må bare føye meg inn i rekken av de som skriver at dette forbruket er ytterst risikabelt for din venns fysiske og mentale helse. Han burde kutte drastisk ned på forbruket sitt, ellers ender han sansynligvis opp med et skikkelig rusproblem. Noen ville nok ment han har det allerede.
Både psyken og kroppen kan gå til helvete, spesielt om han bruker både stimulanter, psykedelika og cannabis, selv om det ikke i kombinasjon. Abstinenser kan forekomme over tid også etter sporadisk bruk, tenker da spesielt på benzoene. Jeg har også hørt om et par tilfeller av folk som bruker stimulanter og piller for å komme ned får et stigende rusbehov som følge av det.

En cold-turkey fra alt dette bruket kan faktisk også føre til en form for abstinenser.

Siden han bruker mye amfetamin for å få unnagjort ting, og benzoer for å komme ned, noe som gjør at man lettere ignorerer kroppens behov (fordi nedturen blir såpass mye mildere, og man lett tenker "jaja, da er jeg fin da") så vil han gjerne miste mye næring, speeden tørker deg ut som en svamp. Kombinert med dårligere søvnkvalitet (som cannabis gir) så kan han også ende opp som totalt utslitt/utbrent.

Kombinasjonen cola og benzoer har en tendens til å medføre ekstremt kort lunte og humørsvingninger.

Dette er bare ting jeg kommer på i farten, og som ikke må taes uten en klype salt, men det er eksempler på problemer som kan oppstå og som kan føre til både store og små konsekvenser, hvilke blir litt vanskelig å forutsi uten å kjenne personen.