Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3161
Hei!

Igår mista madammen mobilen i vann, hun kom hjem og var så frustrert å lei seg så sa jeg at jeg hadde hørt at du kunne legge dem til tørk så ville de fungere. Etter det jeg hadde hørt så var dette bare en myte. Da hun kom hjem var hele mobilen helt ødelagt skjermen flimra og du kunne ikke se eller gjøre noe. Så tok vi den av for å så legge den til tørk. Vi tok den på idag og den er helt fin nå.

Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Hun har forsikring på telefonen så hun får lett en ny hvis det skulle være ett problem, men da må hun vente en stund. Burde vi levere den inn? Eller bare la være og fortsette med telefonen?

Takk for alle svar.
så lenge vannet er relativt rent, vil det ikke etterlate seg mineraler når det fordamper

hadde hun mistet den i saltvann, hadde det ikke vært håp for telefonen, da hadde salt blitt liggende igjen når vannet fordamper
Tar jeg ikke feil tar ikke elektronikk skade av vann så lenge det er avskrudd. Det er kortslutningene som ødelegger. Venter man til vannet et tørket skal det i utgangspunktet ikke være noe galt, men mindre en kortslutning har ødelagt noe eller deler av telefonen. Jeg snakker nå om ferskvann, og ikke saltvann. I ditt tilfelle kan det hende at det ikke var noen vitale deler av telefonen som kortsluttet, og telefonen fungerer fint når den er tørr.

Fint om noe kunne avkrefte/bektrefte

edit: gah, litt sen.
Sist endret av Kugie; 24. januar 2010 kl. 01:21.
Trådstarter
60 1
Hun kom hjem med mobilen på, fordi det gikk ikke ann å ta den av engang. Men etterhvert så funka dette også og da tok vi den av med engang.
Vannet burde vel helst vært destilert hvis det ikke skal ha noen effekt overhodet. Man vet aldri hva slags senskader som kan oppstå etter å ha mistet telefonen i vann, verken fersk- eller saltvann. Så jeg ville iallefall gått for å skaffe en ny på forsikringen hvis det er mulig, selvom man må vente litt.
Jeg ville uansett ha kontaktet forsikringsselskapet for å få den byttet. Du har ingen garanti på telefonen når den har vært i kontakt med væske, noe teknikere ikke har problemer med å finne ut. Det du imidlertid bør passe på, er om forsikringen dekker skader som er "hennes egen" feil.

Nå vet ikke jeg hvilket forsikringselskap du bruker, men de fleste forsikringer tilbudt av operatører dekker bare "uforutsette utenforstående" hendelser. Eksempelvis dekker ikke NetCom sin standardforsikring om hun mistet den i vannet, men den dekker det om en annen person skumper i henne og hun pga dette mister den i bakken. Bare en liten advarsel.
Er 90% sikker på at det er en eller en annen skade på mobilen når den stod på når den var våt. Da har det oppstått en kortslutning, det beste er vel å få igjen på forsikringen.
Eller selg den ^^