Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3993
God kveld.

Noen av dere har sikkert sett den spennende dokumentaren om Petter Amundsen
og hans hypotese om at Shakespeare i virkeligheten var Sir Francis Bacon,
og at hans antatt tapte manuskripter og andre historiske klenodier, er å finne
nedgravd på øya Oak Island utenfor Nova Scotia.

Del 1 av serien: nrk.no/nett-tv/shakespeare
(Det er også en eksisterende tråd rundt selve dokumentaren freakforum.nu)

Men det viser seg svært vanskelig å sette i gang med graving og undersøkelser på det som Amundsen
har utpekt som stedet X. Tidl. grunneier og nå rettighetshaver avviser alle forsøk på å komme i dialog.
Det eneste som kan nytte er å fremme vår sak overfor de rette kanadiske instanser og få dem til å definere
Oak Island som et sted av historisk og arkeologisk betydning.

Jeg vil med dette invitere hele forumet til en idémyldring:

Hvordan kan vi hjelpe Petter Amundsen med å få tilgang til øya og gi ham mulighet til å få gjort de nødvendige undersøkelser der?
Sist endret av DerComment; 5. januar 2010 kl. 02:34.
Kronerulling?
Facebook gruppe?
hva kan noen på nFF hjelpe med, når det er utenfor Nova Scotia? Hvorfor laget du tråden? Skal du hjelpe han?
btw: god dag*
Sist endret av eskil2k; 5. januar 2010 kl. 15:28.
Vi kan starte en underskriftskampanje, som sender han brev der vi ber han om å få seg et liv
Hvis vi vinkler på en annen måte, hvordan får vi som borgere tilgang til skattejakt/arkeologisk graving på privat eiendom? Hvis det ikke er mulig å få kontakt med grunneier?

[COLOR="Gray"]To eskil2k: Se på tidspunktet når tråden ble opprettet, da skjønner du hvorfor det er "God kveld". Les tråden en gang til.[/COLOR]
Sist endret av DerComment; 5. januar 2010 kl. 18:31.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Low Vis innlegg
Facebook gruppe?
Vis hele sitatet...
Den går jeg for

Eneste muligheten er vel å "tvinge" han. Kontakte myndighetene i Canada ville vel vært første steget, og prøvd å fortelle fyren om hvilke skatter som kan ligge gjemt under tomten hans.
Sist endret av MrMrtn; 5. januar 2010 kl. 18:48.
Sitat av Low Vis innlegg
Kontakte Myndighetene i USA? :P
Vis hele sitatet...
bare at det er i Canada...

som det ble sagt av marrinebiologen i del 4: "myndighetene gjør ikke noe med det. de lar det skje. de ble valgt av folket og burde følge deres interesser" eller så..
Sist endret av tlm1992; 5. januar 2010 kl. 18:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eventuelt slå opp øya på wikipedia, og finn ut at du kan gjere fornuftigere ting med penger, som f.eks. å brenne dei. Da får du i det minste gleda av varmen fra dei.

Oak island er ingenting nytt i litteraturen fra konspirasjonsteoretikere, og eg forstår utmerka godt at grunneigarane der er dritt lei dei.
Sist endret av vidarlo; 5. januar 2010 kl. 21:23.
Jeg poster denne lenken her også: http://skepsis.no/?p=698
Kan ikke dere gjøre dere selv en tjeneste og bruke 20 min på å lese gjennom den. Det vil spare dere for en mengde flauhet...

Og for de som ikke orker å lese:

Topp ti myter om Pengesjakten[24]

1) Oppdagelsen i 1795 er et historisk faktum.

Slett ikke. Det finnes ingen samtidige – eller nær samtidige kilder. McInnis var ikke engang i tenårene på denne tiden, men over 30 år. Det samme gjaldt den eneste Anthony Vaughn som er kjent fra området. Og begge eide land på øye før de skal ha ”oppdaget” noe.

2) Gropen inneholdt eikeplattformer hver tredje meter nedover

Dette lar seg heller ikke bekrefte i kilder. Historien ser ut til å være en senere påbygging av påstander fra 1860 om at det var noen tømmerplattformer øverst. Siden vi snakker om Oak Island må jo dette ha vært eik. Siden det var frimurere som i stor grad har fortalt historien, må det ha vært en serie plattformer som man kan fire noen ned gjennom. Og slik går dagan.

3) Steinen med innskriftene stemmer, ikke sant. Den er til og med oversatt!

Antagelig er de vanlige piktogrammene funnet på av presten A.T. Kempton. Uansett ble steinen, hvis den i det hele tatt har eksistert, ikke fremstilt før Edward Rowe Snow publiserte tegnene rundt 1948. Den er heller ikke å finne i dag..

4) Oversettelsen er ” Forty Feet Down, Two Million Pounds Are Buried.”

Antagelig er det mer snakk om en konstruert tekst enn en oversettelse. Saken blir ikke bedre av at andre kilder hevder at det betyr “ten feet down, two million pounds.” Skulle steinen likevel gjenoppdages med en ”ekte” innskrift, kan den like gjerne være laget av en av de tidlig involverte. Steiner med symboler er ellers et standardelement i svært mange skattehistorier.

5) De underjordiske tunnelene er blitt kartlagt

Ikke de heller. De har kun vært antatt i generasjoner, men ingen har noen gang avdekket eller sporet dem. På 1960-tallet tok Robert Dunfield seg ned til bunnen av en av sjaktene, men fant ingen tuneller. Vannet som strømmet inn skyldtes kun naturlig tilsig. Troverdigheten av tunnelene øker ikke ved at man har benyttet seg av søkekvister for å påvise dem.

6) Oversvømmelsene lages av en kunstig strand

I beste fall helt usannsynlig. Selv om stranden eksisterer og er interessant nok, ender ”avløpet” som er funnet blindt. At det eksisterer noe slik som en konstruert strand på øya, beviser uansett ikke påstander om merkelige ting andre steder på øya.

7) Man fant to lenker fra en gullkjede og et pergamentstykke

Muligens. De angivelige lenkene har ingen sett på 150 år. Hvis de noen gang har eksistert. Selv om flere kan fortelle at de har hatt noe som lignet på et pergamentstykke i hendene, er dette nå borte. Det lar seg dermed verken bekrefte at dette er en original bit eller at den ikke uansett bare var plantet i sjakten.

8.) Man har funnet mange andre gjenstander i sjakten

Mulig det, men dette kan like gjerne stamme fra andre ekspedisjoner, som noen opprinnelige konstruktører. Området er fullt av sammenraste sjakter, forlatte tunneler (ekspedisjonene har ikke akkurat opptrådt som arkeologer med nitid nedtegning av hvor man har gravd), avfall og etterlatenskaper. Det er dermed godt gjort om man ikke skulle ha funnet noe under graving.

9) En ”avhogd hånd” og hjørne av en kiste ble sett på bunnen av Borehull 10-X

Dette er kun en tolkning av en dårlig video tatt av CBC tidlig på 1970-tallet. Alle bruddstykkene av kalkstein i vannet gjorde ikke saken bedre. Man aner i det hele tatt få detaljer og ingen ser egentlig helt ut som noen hånd eller kiste. De hele smaker mer av forventningsfylte tolkninger enn faglige funn.

10) Utenomjordiske begravde en remolekylisator under øya

Mistenker du noe slik, er det nok på tide å slutte å lese om temaer som dette.
Vis hele sitatet...
Hvem kan ikke ha vært på Oak Island?

Men det dukket etter hvert også opp hele andre kandidater. Hadde noen gjemt de engelske eller franske kronjuvelene? Var det vikingskatter? Var det andre før-colombianske sjøfarere, som skotten Henry St. Clair, rundt år 1400, hvis familie senere bygget Roslyn-kapellet? Et begravet mayaskip? Inkaer på flukt fra Pizarro?

Francis Drake? Walter Raleigh? Franske hugenotter i eksil? Engelske katolikker? Marie Antoinette? Tempelskattene fra Jerusalem? Eller noe så prosaisk som et verksted for å reparere skip, og der tunnelene ble brukt til å heve og senke vannstanden i et avdemmet område i bukta? Var det et rent naturfenomen?

Eller Shakespeares originalmanuskripter? For ikke å si Francis Bacons, noe som hvis man finner disse tekstene kan bevise at Shakespeare ikke var Shakespeare?

Koblingen mellom sistnevnte teori og Oak Island dukker først opp i kjølvannet av en Dr. Orville Owen som reiste til England i 1911 og deretter ledet en ekspedisjon til Wales basert på spor i Bacons kjente skrifter. Siden en av tekstene inneholdt en oppskrift for å bevare tekster i kvikksølv, og Bacon andre steder hadde skrevet om kunstige vannkilder, var det bare å slå sammen to og to da en av skattejegerne i 1939 kom over spor av kvikksølv på Oak Island.

Alle disse teoriene er i det minste noe mer plausible enn de som bygger på utenomjordiske og tapte sivilisasjoner. Likevel forundrer det ikke at forfatteren William Crooker klarer å binde sammen Påskeøya, Bermuda-trianglet, gamle Egypt og ufo’er og konkluderer med at the Money Pit er bevis for en eldgammel sivilisasjon[10]. Som så mange steder med en aura av mystikk, er Oak Island er blitt en katalysator for stadig mer eksentriske teorier.

Leser man bøker om øya, overrasker det lite at man kommer man over heller kilder som den synske Edgar Cayce og Donellys Atlantis-historier, for ikke å si frimurerhistorie, den moderne ritualmagiens far Eliphas Levi, forfatterne av ”Hellig Blod Hellig Gral”, før-colombianske oppdagere av Amerika, Arthur-legender, Paktens Ark og selvsagt de obligatoriske katarene.
Vis hele sitatet...
Det gjelder å få bred støtte bak et krav til myndighetene i Kanada som er skrevet slik at det appellerer selv til trangsynte byråkrater. Det vil ikke være en enkel oppgave, men ikke helt umulig heller.

Lag en konkret, konsis og overtalende utredning til de kanadiske myndighetene der du forteller hvor viktig det er med symbolsaker som dette i nedgangstidene, hvor mye verdier som kan tenkes å ligge der og hvilken seier det vil være for det moderne intellektuelle mennesket, som må i gjennom h*lvete for å endre konsensus av et tema så konservativt som dette. Å nevne at det muligens ligger religiøse skatter der vil bare svekke saken tror jeg.

Skaff så mange underskrifter som mulig og sørg for å få med de som gidder av kjente politikere, vitenskapsmenn, religiøse ledere osv. Spesielt viktig å få med noen kjente kanadiere og autoriteter innen arkeologi og historie. Institusjoner som The British Museum hadde det jo vært fett å få med, selv om jeg tviler sterkt på akkurat det. Spør Alle og noen eminente vil garantert henge seg på. Den smarte sveitseren har sikkert en prominent vennegjeng.

Lag nettside med info for å skape blest rundt saken. Bygg det rundt fakta. Gjør det gjennomført og saklig.

Amundsen vil garantert hjelpe til med arbeidet.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Lag nettside med info for å skape blest rundt saken. Bygg det rundt fakta. Gjør det gjennomført og saklig.
Vis hele sitatet...
Hvilke fakta?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg skjønner meg ikke på Petter..

Han har brukt 7 år på å finne tilfeldigheter i Shakespeare's verker.
Personlig mener jeg at alt er bare tilfeldigheter.
men Facebookgruppe kan vel få et par medlemmer?
Til dere bedrevitere som tror dere er så opplyst. Har dere egentlig sett serien, eller lest om det på noen måte? Og så du serien med åpent sinn eller hadde du i din bedrevitenhet allerede bestemt deg for at det bare var tull før du så det? Selvfølgelig er sikkert mesteparten av det han sier feil og bare rein gjetning (eks. det med stjernebildet og guds siste tempel etc.) Men hvis du kan litt om frimurere og deres kjærlighet for geometri og symboler så er det ganske innlysende at de må ha hatt noe med disse bøkene å gjøre. Kanskje ikke originalene, men uansett er det interresant for det må jo være en grunn til det og det må jo bety noe. Kanskje var Shakespeare Shakespeare og kanskje er det ingenting på øyen, men hadde det ikke vært kult å sjekket det ut? Jeg mener ihvertfall at denne saken skulle fått mer oppmerksomhet slik at det kunne blitt gjort noe skikkelig forskning på det.

Hadde alle vært like trangsynte som noen av dere så hadde verden stått stille.
Jeg har sett serien, og går ikke på.

Funnene er helt klart fascinerende, men det mangler allikevel det lille ekstra jeg trenger for å tro på dette.

Hva grunneierne av myra angår, de har vel sikkert drept noen og begravd i myra, og vil følgelig ikke ha snushaner som kan avsløre lovbruddene deres.
Sitat av luni Vis innlegg
Hvilke fakta?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke satt meg helt inn i saken og jeg har ikke tenkt å gjøre det, men ett solid fakta er at Amundsen fant to ganske spesielle steiner, som det bør være lite tvil om, var plassert der med en hensikt. De fant han nøyaktig på noen av de punktene som gjorde opp livets tre. Koblingen dem i mellom er for entydig til at det skulle være tilfeldig. De steinene alene er grunn nok til å undersøke den øya.
Slapshox: Amundsen trenger da ikke å gå igjennom alt det der for å få gravetillatelse på Oak Island! Alt han trenger er å søke om en gyldig Treasure Trove License (TTL) på øya. Jepp, en egen lisens for skattejakt på øya! Det er dog et lite problem med disse lisensene. Hvis du vil kan du sende Amundsen denne linken per email om hvordan han går frem for å få tillatelse til skattejakt på øya, så han slipper en masse unødvendig plunder med underskriftkampanjer osv.

Men det kan hende at Amundsen må vente litt før han får klarering, siden utgravinger skjer nå i skrivende stund bare et lite stykke unna den berømte Pengesjakten - eller the Money Pit - som snegler skriver om noen hakk over denne posten. Til tross for skeptikerne har arkeologer godkjent av NS Museum rekognosert på forhånd noen områder tiltenkt for utgravinger i 2010, og videre innvilget TTL-søknader for 5 år fremover, datert tilbake fra Juni 2008 for skattejegerne i the Money Pit, også kalt the Oak Island Treasure.

Jeg er sikker på at hvis Amundsens bevismateriale er så gode som det påstås at de er, får han innvilget en TTL-søknad for en to-års utgraving i 2013!
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Jeg har ikke satt meg helt inn i saken og jeg har ikke tenkt å gjøre det, men ett solid fakta er at Amundsen fant to ganske spesielle steiner, som det bør være lite tvil om, var plassert der med en hensikt. De fant han nøyaktig på noen av de punktene som gjorde opp livets tre. Koblingen dem i mellom er for entydig til at det skulle være tilfeldig. De steinene alene er grunn nok til å undersøke den øya.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett serien, og det som kjennetegner sporene hans hele veien er at de er virkelig syltynne, to delte steiner i skogen inkludert.
Når Amundsen hevder å kunne se tre distinkte merker i den ene steinen basert på videoopptak i etterkant, som helt sikkert står for bokstaven G, da burde det blinke noen varsellamper om hvor biased denne mannen er.

Denne mannen hadde jeg ikke latt grave på min tomt for å være hyggelig engang. Jeg tror ikke ett negativt forsøk vil gi ham sinnsro.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Alt han trenger er å søke om en gyldig Treasure Trove License (TTL) på øya. Jepp, en egen lisens for skattejakt på øya!
Vis hele sitatet...
Haha! Var det så enkelt.. Får være en påminnelse om at jeg må google litt mer


Luni: "Jeg har sett serien, og det som kjennetegner sporene hans hele veien er at de er virkelig syltynne, to delte steiner i skogen inkludert.
Når Amundsen hevder å kunne se tre distinkte merker i den ene steinen basert på videoopptak i etterkant, som helt sikkert står for bokstaven G, da burde det blinke noen varsellamper om hvor biased denne mannen er."


De steinenes plassering er suspekte, først fordi de er to halve uten den andre halvdelen. Hvor er den andre delen? Er den utenfor radiusen de gravde er den plassert. Det ble riktignok bare bekreftet på det ene stedet, men det er allikevel nok for meg. Han visste akkurat hvor de skulle grave. At funnet ble noe annet kan han ikke akkurat klandres for.

Nest er det rart at det er merker på den steina. (Jo, det er det! :P) At han drar bokstaven G ut av tre forsenkninger synes også jeg er drøyt, men jeg synes jeg ser tegn etter tre punkt. Hvem gjorde det og hvorfor?

Når det fra før av er påvist at noen har plassert steiner der i perfekt symmetri, så blir det ikke utenkelig at det er mer å finne.

Jeg venter i hvert fall spent!
Jeg var egentlig litt sarkastisk i posten min over, Slapshox

Men jeg står fast ved at hvis Amundsens beviser er så påfallende som det hevdes, burde det ikke være noe problem i å få innvilget en TTL. Men som jeg såvidt nevnte i posten min over så er det visse problemer med innvilgelsen også her. Blant annet må området det ønskes utgraving fra være rekognisert av arkeologer godkjent av National Museum i Nova Scotia, og relevante dokumentasjon fra dem må vedlegges med søknaden i tillegg til Amundsens såkalte beviser.

Jeg overså også at det var en privat grunneier, så nødvendig tillatelse må kanskje komme fra denne personen også - eller i hvertfall en kompensasjon for whatever utgifter eller kostnader dette medfører grunneieren. Så Amundsen er nok nødt til å finne seg en investor også som kan sette inn et depositum til grunneieren. I tillegg kommer utgifter og kostnader for selve utgravingen og skattejakten. Hvis bevisene hans er så påfallende som det hevdes, burde det ikke være vanskelig å finne eventyrlystne investorer, dog. Det blir kanskje hans minste problem..

Men Nova Scotia er ikke ukjent med fantastiske mysterier, og Amundsens beviser skal virkelig være overbevisende før han mottar en TTL. Det er allerede nevnt the Money Pit på Oak Island. I tillegg har du Concepcione, en av datidens mest fabellaktige spanske galleoner som bar på enorme spanske skatter (erobret av kolonimaktene) og som angivelig skal ha synket i dette området utenfor kysten av Nova Scotia (Oak Island) er det fremsatt noen teorier om, og ikke minst - the Shag Harbour incident, som fremstår som et virkelig mysterium i Nova Scotias historie.

Hvis Amundsens beviser er sammenlignbart med disse tre hendelsene; the Money Pit, Concepcione og the Shag Harbour incident (hendelsen), så tror jeg nok at Nova Scotias myndigheter vil kikke nærmere på søknaden hans. Hvis ikke så fremstår de vel som nok en eventyrlysten skattejegers ville drømmer, som heller ikke er ukjent for denne øya!

NB!
Men selvsagt, skatter har blitt funnet før så jeg avviser ingenting..