Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1419
Hei,

Jeg har drevet med foto delvis aktivt i et par år nå, og jeg har et problem. Enkelt og greit mangel på kreative evner. Jeg er en veldig teknisk person som lærer hvordan man bruker utstyret (i dette tilfelle kameraet) raskt, og jeg kjører manuelt på alt uten at det er noe problem.

Det jeg sliter med er at alle bildene jeg tar er helt A4. Ingenting nytt som ikke er sett før. Hvordan kan jeg utvikle evnen til å tenke nytt og gjøre ting annerledes? Hvis planen min blir å ta utdanning som fotograf gidder jeg ikke være elevfotograf som gjør det samme dag ut og inn, men en som bruker nye metoder for å fremstille spennende historier.

Det samme gjelder for så vidt bilderedigering. Jeg vet hvordan jeg gjør det meste i foto, men jeg vet aldri hva jeg BØR gjøre sett bort fra å fikse over/under-eksponering, rette bilder, det gylne snitt osv.

Tips & råd?
Du spør oss om hvordan du kan utvikle talent innenfor fotografi?
hvis du ikke har det allerede: kjøp blitser og radiosendere så du kan bruke blitsene av kameraet.
det vil utvide mulighetshorisonten betraktelig.

og så surfer du nettet og ser på hva andre fotografer gjør og så bruker du det til å lage din egen stil.
Ta bilde av nye ting? eks noe grusomt? noe farlig?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg har hørt at om man lærer seg å utøve kreativitet til faste punkter på døgnet vil hjernen venne seg til dette, nesten som en vane.
Man vil da være mer kreativ i denne tiden på døgnet hver dag.

Kilden min er en lærer på videregående, jeg kan derfor ikke lenke til en side eller noe liknende. Jeg lykktes heller ikke i å finne en kilde som substitutt via google. Men jeg kjøper myten
Sist endret av Sio; 3. januar 2010 kl. 00:47.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg har hørt at om man lærer seg å utøve kreativitet til faste punkter på døgnet vil hjernen venne seg til dette, nesten som en vane.
Man vil da være mer kreativ i denne tiden på døgnet hver dag.

Kilden min er en lærer på videregående, jeg kan derfor ikke lenke til en side eller noe liknende. Jeg lykktes heller ikke i å finne en kilde som substitutt via google. Men jeg kjøper myten
Vis hele sitatet...
Så det er derfor jeg bare kan programmere om natten -.-"

</offtopic>

Sjekk ut Deviantart, der er det MANGE flott bilder. Prøv rett og slett kopier, det er slik man lager en egen stil (sier den gærne kunst&håndtverk-læreren min)
Sist endret av MrMrtn; 3. januar 2010 kl. 00:51.
Prøv på alt du i utgangspunktet ikke synes er en god ide. En dag kommer du til å finne ut at det kanskje funker likevel, selv om førsteinntrykket tilsier at det ikke blir bra...
Coptercat
Trådstarter
Takk for gode råd. Jeg får vel bare prøve å skyte enda mer og prøve å ta lærdom fra flickr og deviantart. Det er bare å poste flere forslag om noen kjenner seg igjen i problemet.

Sitat av flexd Vis innlegg
Du spør oss om hvordan du kan utvikle talent innenfor fotografi?
Vis hele sitatet...
På en måte. Selv om alt henger sammen innenfor fotografi så kan det (på en måte) deles inn i to biter. Det tekniske og det kreative. For å være en god fotograf krysser man disse to. Jeg kan mye innenfor det tekniske, men mangler mye på det kreative. Det gjelder også tegning og skriving. Jeg har godt språk med få feil, men skriver drittkjedelig.

Enkelte andre har det stikk motsatt. Skriver crappy, men har gode idéer og tar gode bilder på automatmodus :P.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Lær å tegne
"Imagination is more important than knowledge."

Det var et sitat av Albert Einstein. Dette sitatet inneholdet nøkkelordet vi er ute etter i din problemstilling.
Du intresserer deg for tekniske ting? Ta bilde av tekniske ting, bruk FANTASIEN til å danne det "perfekte" fotografiet oppi hodet ditt.