Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6245
Jeg leier en leilighet med en avtale om leie i ett år, jeg skal i utgangspunktet skal bo her frem til august 2010.

For 2-3 måneder siden så begynte jeg å kjenne hvor dårlig denne leiligheten var isolert, jeg var nødt til å fyre i peisen for å holde det noenlunde varmt, panelovnene strakk ikke til. Om ovnen slukket så tok det ikke mange timene før all varmen var ute av hus.

Dette var ikke noe stort problem der og da, men nå som det begynner å bli kaldt ute, er det tilnærmet uutholdelig her. Kjøkkenet og stua holder ca. 4 grader, om jeg fyrer i peisen så må jeg lukke alle dørene inn til stua, og putte inn vedkubber hvert 20 minutt for å kunne oppholde meg der.
Jeg er nødt til å gå med jakke og sko når jeg skal lage mat, og har gitt opp å holde stua/kjøkkenet varmt. Det eneste oppholdsstedet mitt nå er rommet mitt på ca. 7m2, hvor det er såppass lite at jeg klarer meg med en oljeovn. Om det blir kaldere enn -10 så tror jeg at jeg er nødt til å ha to ovner, klarer meg såvidt med én nå.

Jeg lurer egentlig på om jeg har noensomhelst krav som leietaker i dette tilfellet? For min del så virker det ikke som at leiligheten er isolert idetheletatt, isåfall kan det ikke være med annet enn gamle aviser. Leiligheten er gammel, hvor gammel aner jeg ikke.
Sist endret av f00b; 19. desember 2009 kl. 20:41.
Dette lurer jeg også på om.
Jeg har ingen isolasjon, bor i toppetage, og badet står i gangen og det er alltid frostrim på doringen.
Jeg kan bruke kottet som kjøleskap etc etc.
så mye for at norge skal være verdens beste land å bo i når det er frost på doringene

lurer også på dette, siden huset her er falleferdig omtrent. kjenner det trekker fra vegger osv

en ting er jo at du er klar over dette når du signerer kontrakten, mens en annen ting er jo å faktisk få dette slengt i ansiktet da vinetern kommer..
Mener å huske at det finnes regler på dette, og at det er krav til utleier om at leiligheten skal være godt nok isolert/lydisolert.

Hadde en leilighetet med gammel plankeparkett, hvor det trakk opp fra sprekker i gulvet, så det er lenge siden jeg har undersøkt dette, men la fra meg tanken om formelle klager da jeg fikk ved gratis som løste problemet.

Brudd på dette gjør det i tilfelle ulovlig for utleier å en leieboer i leiligheten. Konsekvenser blir vel å fikse opp, betale strøm og fyre for kråka, eller at du frigjøres fra kontrakten.
Sist endret av BonesCon; 19. desember 2009 kl. 22:46.
det høres jo helt jævlig ut. :/
Hvis det trekker fra gulvet, eller er veldig kaldt der, så hjelper det med tepper.
Kansje ikke så fint, men det finnes vel noen billige tepper på IKEA som du kan legge ut?
Hjelper vel litt, men ikke så mye hvis det er så dårøig som dere fremstiller?
Om det ikke er ikke spesifikke lovparagrafer om dette, faller det garantert inn under mer generelle paragrafer om at utleieobjektet skal være egnet for å bo i. Jeg har to råd:

1. Ta kontakt med huseier, og forsøk å ordne opp i minnelighet.

2. Samtidig som du er høflig, skikkelig og samarbeidsvillig, forbereder du deg til tvist. Dokumenter at du har tatt kontakt med husleier, dokumenter hvor kaldt det er (både med bilder og temperaturmålinger) og dokumenter hvor samarbeidsvillig og ordentlig du har vært.

Blir dere ikke enige, skaff et nytt sted å bo, flytt dit og si opp depositumskontoen. Så kommer den morsomme kranglingen, som sannsynligvis ender opp i konfliktrådet.
Nei du har ingen andre krav en de som evt står i kontrakten. Alle gamle hus og bygg er bygget etter regler og forskrifter som var da de ble bygget.
Du kan holde tilbake husleia pga leiligheten ikke er i full bobar stand som forskriftene sier. Tanta mi ba meg om dette i en leil jeg bodde i som ikke hadde vindu på soverommet enda, så måtte sove i stua i noen mnd. Det er huseiers ansvar å holde leiligheten i den bobare standen som ikke er direkte påført av leietaker. Og isolasjon er ganske vesentlig i disse kalde vinterdager.
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Du kan holde tilbake husleia pga leiligheten ikke er i full bobar stand som forskriftene sier. Tanta mi ba meg om dette i en leil jeg bodde i som ikke hadde vindu på soverommet enda, så måtte sove i stua i noen mnd. Det er huseiers ansvar å holde leiligheten i den bobare standen som ikke er direkte påført av leietaker. Og isolasjon er ganske vesentlig i disse kalde vinterdager.
Vis hele sitatet...
Du har ingenting du skulle sagt, du må bare se deg nødt til å fyre med strøm eller ved(du sparer ca 5 kr i strøm pr kubbe).

(du kan jo ønske noen panleovner under vinduer osv, dette kan du ta opp med leietaker) tett gjerne dører og hull med lister og glava. gå rundt med et stearinlys og se hvor det trekker fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av noobpower Vis innlegg
Du har ingenting du skulle sagt, du må bare se deg nødt til å fyre med strøm eller ved(du sparer ca 5 kr i strøm pr kubbe).

(du kan jo ønske noen panleovner under vinduer osv, dette kan du ta opp med leietaker) tett gjerne dører og hull med lister og glava. gå rundt med et stearinlys og se hvor det trekker fra.
Vis hele sitatet...
Kan du underbygge påstandane dine en anelse, og ikkje bare konkludere med at en ikkje har rettar? Eg synst det høres rart ut, mtp. at en har byggforskrifter her i landet, kombinert med rimeleg ekstrem beskyttelse av leigetakarar sitt ansvar ovanfor huseigar.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Du har ingenting du skulle sagt, du må bare se deg nødt til å fyre med strøm eller ved(du sparer ca 5 kr i strøm pr kubbe).

(du kan jo ønske noen panleovner under vinduer osv, dette kan du ta opp med leietaker) tett gjerne dører og hull med lister og glava. gå rundt med et stearinlys og se hvor det trekker fra.
Vis hele sitatet...
Forbrukerportalen

Dessuten plikter utleieren i leieperioden å holde boligen i avtalt eller alminnelig god stand.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at denne dårlige isoleringen er alminnelig god stand når det går ut over bo-evnen til vedkommende.
Dette må da være et klart brudd på Plan- og bygningsloven, der finner du myndighetenes krav til byggverk.
Les litt på den, bør finne noe som virkelig strider mot den.
Finn deg en ny bolig med en gang, ikke fortell om dette før du har funnet ny, og lever oppsigelse hvor du krever depositum og øyeblikkelig fratredelse også forteller du at dette er en stor svakhet det skulle vært informert om også viser du til bruddet i Plan- og bygningsloven.

Mulig det blir en liten sak rund depositumet, ettersom du flytter ut og stopper leie med en gang, med du har alt på ditt tørre så det bør fint gå din vei. Kjenner en som flyttet ut på samme måten grunnet tegn til mugg.
Det er da bare å finne seg et annet sted som er varmere ???
Sitat av Ella Vis innlegg
Det er da bare å finne seg et annet sted som er varmere ???
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid bare-bare det da?
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70131446 + http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90160008 + varme fra peisen er kanskje noe for deg?
Ja du kan ikke bevege deg, men du er varm?

Angående rettigheter ; http://www.jusstorget.no/article.asp...=37&ArtKey=126 her står det sikkert endel info...

Lykke til med varmen!
Må jo ordnes på en måte og det enkleste kan være å flytte med tanke på at å isolere kan ta sin tid det og.
Sist endret av prick; 20. desember 2009 kl. 01:24.
Når det blir så kaldt er det vel også fare for att vannet skal fryse, og da blir det ihvertfall umulig å bo der. Men da blir du sikkert løst fra kontrakten..