Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4307
Hei alle sammen! Jeg er en noob når det gjelder routere, internett. bla bla bla.

Derfor lurer jeg på hva jeg skal kløpe for å få et bra internett på ps3 min så jeg får er bra, og hører alle bra i mikrofonen min.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hei alle sammen! Jeg er en noob når det gjelder routere, internett. bla bla bla.

Derfor lurer jeg på hva jeg skal kløpe for å få et bra internett på ps3 min så jeg får er bra, og hører alle bra i mikrofonen min.
Vis hele sitatet...
Det teller veldig på hvor bra linje du har.
Hvor stor linje har du foreløpig?

Jeg har 7 megabit inn, og 3 megabit ut hos faren min. Dette fungerer faktisk utrolig bra. Har også 10 megabit inn og ut på serveren, merker stort sett ikke noe forskjell, bortsett fra at på serveren kan vi ha flere lyttere samtidig blant annet.

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe denne ruteren som jeg ALLTID har anbefalt folk til tross for maaaaaaaaaange motstridende svar fra nFF-brukere:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078
ELLER et billigere men omtrent like bra alternativ
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316996 <- Dønn stabil på hjemmenettet ihvertfall.

Sitat av meg selv, dette er mitt forrige innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078
ELLER et billigere men omtrent like bra alternativ
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316907 <- Dønn stabil på hjemmenettet ihvertfall.
EDIT: æhh. Hvordan klarte jeg å si at d-linken er billigere, tro?...
Vis hele sitatet...
Sist endret av Verdaling; 30. november 2009 kl. 10:14.
Ikke kjøp d-link.
Routeren jeg har hjemme hos min mor suger hardt, må trekke ut strømmen til routeren 3-4 ganger om dagen, om ikke mere.

nettverkskortet jeg kjøpte av merket d-link for 600-700 kroner er ustabilt, og det klikker stadig vekk.

så igjen, ikke finn på og kjøpe noe av merket d-link.
hvordan finner men ut hvor stor linje man har?
Kontakt leverandør, blir alltid det beste. Evt har du jo speedometeret til ITavsien eller andre slike sider som kan gi deg et cirka mål.

Må si jeg liker D-link, har aldri hatt noen dårlig erfaring med det jeg.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
hvordan finner men ut hvor stor linje man har?
Vis hele sitatet...
http://speedtest.net
http://linjetest.no(Bare nedlastning)

eller last ned en tilfeldig fil fra ftp.uio.no (Bare nedlastning), og se hvor raskt det er i midten ca

Argh.
http://linjetest.no (Bare nedlastning) <- riktig link
Har selv d-link dir-635 og er veldig fornøyd. Har satt den sammen med servern i kjellern og har supre trådløse signaler helt opp. Den kabla biten er det vel ikke noe problem med på noen routere i dag, så noen ytterligere kommentarer der er vel bortkasta. 99% av alle middels, og over, interesserte har i dag bredbånd som fint takler både spill og snakking.

Linjetest:
http://www.itavisen.no/speedometeret/ - Funker fint for oss her i Norge, hvertfall. Hastigheter til sider langt, lang borte kan avhenge av så mange faktorer.
Sier dette dere noe=

Nedlastingshastighet:
3 430 kbit/s
(4 000 000 bytes på 9,329 sek)

Opplastingshastighet:
479 kbit/s
(1 000 000 bytes på 16,707 sek)
32 kbit
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Sier dette dere noe=

Nedlastingshastighet:
3 430 kbit/s
(4 000 000 bytes på 9,329 sek)

Opplastingshastighet:
479 kbit/s
(1 000 000 bytes på 16,707 sek)
32 kbit
Vis hele sitatet...
De dataene sier at du har 3.5Mbit ned, og 0.5Mbit opp omtrentlig, men slike tester kan ofte være misvisende etter når \ hvor du kjører de.
Hvis du ikke engang vet hvilken linje du betaler for har du vel ingenting å klage på internett-tilgangen din.
De linkene du linket til der var jo bullcrap. Selv itavisen sin speedtest er bedre.

http://www.bredbandskollen.se/

Ble kåret til den beste av onlinemagasinet.no

Kjøp en bedre mikrofon hvis folk skal høre deg klarere. Er nok ikke LANet ditt som er flaskehalsen der.

Fikk 3.5Mbit inn på de testene du linket til der, itavisen sin og bredbandskollen fikk jeg rundt 70Mbit inn og ut. Skal i teorien ha 100/100Mbit tho. Men blir litt vanskelig å måle med tanke på avstander ol.
Det man kjøper for å ha et bra internett, er rett og slett et bra internett. Opplever du noe annet enn "bra" når du betaler for "bra", er det en helt annen sak. Dette er stort sett lite vits for deg å bry deg om, så kjøp heller en bedre mikrofon og unngå ustabile trådløse nettverk.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
De linkene du linket til der var jo bullcrap. Selv itavisen sin speedtest er bedre.

http://www.bredbandskollen.se/

Ble kåret til den beste av onlinemagasinet.no

Kjøp en bedre mikrofon hvis folk skal høre deg klarere. Er nok ikke LANet ditt som er flaskehalsen der.

Fikk 3.5Mbit inn på de testene du linket til der, itavisen sin og bredbandskollen fikk jeg rundt 70Mbit inn og ut. Skal i teorien ha 100/100Mbit tho. Men blir litt vanskelig å måle med tanke på avstander ol.
Vis hele sitatet...

100/100Mbit
hvor mye betaler du i internett? og har du spesial kabler?
Det inngår i leien, får nett rett fra NTNU(2Gbit) på fiber til huset(bor rundt 100 folk her.) Derifra går alt gjennom vanlig cat6 kabler.

Drømmer om dagen da det blir gigabit nett her
Sist endret av MikeHunt; 30. november 2009 kl. 17:49.
Merkelig at du kan få slik hastighet ut av en cat6 kabel! Sist jeg sjekket kunne ikke en kompis få full hastighet ut av sitt 20/mbit nett pga en cat6 kabel og ikke fibet kabel til pcen og, for det skal visst senke ned hastigheten? og 100/100Mbit må være piss dyrt i måneden for en privat person ^^
Sitat av Dykkermann Vis innlegg
Merkelig at du kan få slik hastighet ut av en cat6 kabel! Sist jeg sjekket kunne ikke en kompis få full hastighet ut av sitt 20/mbit nett pga en cat6 kabel og ikke fibet kabel til pcen og, for det skal visst senke ned hastigheten? og 100/100Mbit må være piss dyrt i måneden for en privat person ^^
Vis hele sitatet...
Kompisen din er en idiot da.

Du kan fint få 1Gbit uten problemer med CAT5 og CAT6, og hvis du vil ha 10Gbit trenger du bare CX4 eller fiber hvis du har lengere avstander.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kompisen din er en idiot da.

Du kan fint få 1Gbit uten problemer med CAT5 og CAT6, og hvis du vil ha 10Gbit trenger du bare CX4 eller fiber hvis du har lengere avstander.
Vis hele sitatet...
Er ikke kompisen min som er en idiot?
Med mindre du mener det at han ikke får full effekt av 20 Mbit linje til og fungere 100%, selv på min pc er bare dl speeden på 2mbit/s
At en cat6 kabel er flaskehalsen som gjør at han får max 20mbit er bare tullball. Cat6 klarer 1000mbit (1gbit) i teorien. Har selv kablet gbit nettverk her hjemme og kopierer lokalt på 7-800mbit.

Så, at han ikke får mer enn 20 mbit på en cat6 kabel er som at en bilforhandler sier til en kunde at grunnen til at han ikke får kjørt i mer enn 50 km/t, er at han kjører på en 2-felts motorvei isteden for en 3-felts.
Sitat av vlad Vis innlegg
At en cat6 kabel er flaskehalsen som gjør at han får max 20mbit er bare tullball. Cat6 klarer 1000mbit (1gbit) i teorien. Har selv kablet gbit nettverk her hjemme og kopierer lokalt på 7-800mbit.

Så, at han ikke får mer enn 20 mbit på en cat6 kabel er som at en bilforhandler sier til en kunde at grunnen til at han ikke får kjørt i mer enn 50 km/t, er at han kjører på en 2-felts motorvei isteden for en 3-felts.
Vis hele sitatet...
Han FÅR ikke 20Mbit, det er det nette hannes er sotte opp for nedlastning, alstå det de leverer til han!
Lokalt? joda, men fra nette, så er det høyeste vi oppnår 2 mb/s, why`s that? :O
Sitat av Dykkermann Vis innlegg
Han FÅR ikke 20Mbit, det er det nette hannes er sotte opp for nedlastning, alstå det de leverer til han!
Lokalt? joda, men fra nette, så er det høyeste vi oppnår 2 mb/s, why`s that? :O
Vis hele sitatet...
FØRSTE tanken som faller inn er bit/byte paradokset.

jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å se forskjell.

20 Mbit/s linjehastighet gir deg teoretisk maks nedlastingshastighet på 2,5 MB/s (megaBYTE, ikke bit, som linjehastigheten er oppgitt i)

kan dog være ruteren din også som kuker her
Sist endret av VivaLatrina; 1. desember 2009 kl. 00:55.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
FØRSTE tanken som faller inn er bit/byte paradokset.

jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å se forskjell.

20 Mbit/s linjehastighet gir deg teoretisk maks nedlastingshastighet på 2,5 MB/s (megaBYTE, ikke bit, som linjehastigheten er oppgitt i)

kan dog være ruteren din også som kuker her
Vis hele sitatet...
Jeg må vel ærlige innrømme at jeg er ikke flink på rette området, så det sier jo sitt da men er alltid greit og lære

Men, men er ikke mitt nett det handler om mitt nett funker til mitt bruk ^^
Sitat av Dykkermann Vis innlegg
Han FÅR ikke 20Mbit, det er det nette hannes er sotte opp for nedlastning, alstå det de leverer til han!
Lokalt? joda, men fra nette, så er det høyeste vi oppnår 2 mb/s, why`s that? :O
Vis hele sitatet...
Som han andre her sa, så kan det være bit/byte greine som er forvirrende. Del på 8, så får du byte, istedenfor bit.

20 megaBIT / 8 = 2,5 megaBYTE

De hastighetene som leveres er ofte kun garantert (hvis garantert i det hele tatt) til leverandørens sentral. Derfor bør det påregnes noe lavere hastigheter til andre steder. Om det er rundt 2 megabyte du får, så høres det riktig ut (noe stort tap, men ikke "unormalt") :-)
Sitat av vlad Vis innlegg
Som han andre her sa, så kan det være bit/byte greine som er forvirrende. Del på 8, så får du byte, istedenfor bit.

20 megaBIT / 8 = 2,5 megaBYTE

De hastighetene som leveres er ofte kun garantert (hvis garantert i det hele tatt) til leverandørens sentral. Derfor bør det påregnes noe lavere hastigheter til andre steder. Om det er rundt 2 megabyte du får, så høres det riktig ut (noe stort tap, men ikke "unormalt") :-)
Vis hele sitatet...
tusen tusen takk for all hjelp
men! jeg får fortsatt NAT type:strict på ps3 hva skal jeg gjøre med dette?
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
men! jeg får fortsatt NAT type:strict på ps3 hva skal jeg gjøre med dette?
Vis hele sitatet...
Prøv å koble deg direkte i modemet istedet for via en router, se hvilken NAT-type du får da.
jeg får fortsatt det samme:/
Nettleseren spiller også en stor rolle, jeg kan anbefale deg utifra mine erfaringer Opera og/eller Firefox
Sist endret av Dotten; 6. desember 2009 kl. 22:30.
bruker google chrome, dette er da ikke noe dårlig alternativ?