Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3411
hva passer ikke bedre enn nå som julestria setter inn så kommer politiet inn på banen. og laget deres er ofte "toppet" med messig detaljer og tøffe titler.
fire mann (med spray som påviser narkotika rester/partikler), og hund med fører. 60 kvadrat meter leilighet og der holdes jeg så lenge i glattcelle mens de leter i ca 2 timer.

14 dager senere kommer det brev, saken henlegges da intet straffbart forhold synes bevist, anmeldesen var brudd på straffelovens paragraf 162,1

selv om de nå engang i tiden som kommer skulle slumpe til å ta fra meg noe julerøyk - vil det resultere i forelegg ca 3000 kr stort. 3000 kr inn, det kan neppe dekke lønnsutgiftene til de involverte tjenestemenn og jurister.

jeg sammenligner det med historier fra forsvaret om at det i nov/des skytes vannvittige mengder ammunisjon så det ikke vil bli kuttet i midlene for det neste året. økonomisk og økologisk helt på tryne.
Typisk, ser det samme ved hver jul her og. Bare at det er drift og anleggs gutta som setter i gang "urimlige" prosjekter rett før nyåret begynner. Alltids lurt på hvor effektivt det skal være? Starte på noe rett før man skal ta ferie?
Drit i å whine så jævlig. Du vet det kan skje om du røyker.
Sitat av vargnoir Vis innlegg
jeg sammenligner det med historier fra forsvaret om at det i nov/des skytes vannvittige mengder ammunisjon så det ikke vil bli kuttet i midlene for det neste året. økonomisk og økologisk helt på tryne.
Vis hele sitatet...

Det tror jeg du har HELT rett i! Har tenkte tanken selv, følger man med her og der så ser jo man at det er dette som skjer.

Men igjen, man kan aldri være sikker. Det blir jo bare synsing.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Drit i å whine så jævlig. Du vet det kan skje om du røyker.
Vis hele sitatet...
Drit i å kommentere "whininga" heller!
Det er slettes ikke dette som er sakens kjerne!

Jeg er helt enig med trådstarters oppfatning av situasjonen og syns rett og slett det blir for dumt at politiet skyter spurv med kanon på denne måten.

Da syns jeg heller at politiet kunne tatt turen ned til Grønland for å renske opp litt i de som pusher på gata.
Sålenge stonere fortsatt holder på, så vet de at det er en risk å drive med det. Alltid. Det kan man ikke sno seg unna.
Men var det saken som ble tatt opp her ehapuz, Mener du virkelig at en "stoner" er så farlig at det må brukes massevis av ressureser på en som har litt hasj lit eget bruk hjemme hos seg selv?
Ingenting som forhindrer deg å ta det opp med justisdepartementet. Finnes dessverre mange flere saker (ikke bare relatert til narkotika) hvor politiet bruker unødvendig mye resursser på "fillesaker". Men en ting må du innse, politiet driver ikke butikk, de er ikke avhengig av bøtene for å faktisk kunne holde på. Man kan ikke tenke på bøtene som en inntektskilde. Det er ment som en straff som tilfaller statskassen.
Sitat av blåhval Vis innlegg
Men var det saken som ble tatt opp her ehapuz, Mener du virkelig at en "stoner" er så farlig at det må brukes massevis av ressureser på en som har litt hasj lit eget bruk hjemme hos seg selv?
Vis hele sitatet...
Nei, og jeg skjønner heller ikke at politiet ikke bruker tiden på å fange voldtektsforbrytere og andre terrorister. Men, når man røyker så er det alltid en risiko for at politiet skal komme hjem på besøk til deg. Og når de først kommer, så hjelper det ikke å klage.
Hos en venn av meg har den såkalte uro-patruljen, en gjeng politi som er verre kriminell enn cannabisbrukere, sine årlige aksjoner startet. De har vært der 3 ganger nå på én måned. Første gang fant de kultiverings-utstyr til sopp, litt sopp, litt mycelium på glass, litt hasj, og litt røykeutstyr for cannabis.

Min venn nektet straffeskyld, og nektet for destruering av tingene. Saken skal bli tatt opp til retten, og der skal han forklare seg med at han ville aldri brukt soppen som ett rusmiddel, men han bruker det for seg selv i skogen, med mål om selvutvikling, noe som er sant. Han ble tatt med 26 gram hasj, men de skrev på papiret at det bare var 10g - er ikke det typisk? Hvor ble det av resten? De tok også 6000 kroner som lå i en konvolutt hjemme hos han, som ikke hadde noe med narkotika og gjøre. Disse tok politiet og skrev ingenting ned på papiret av beslaglagte ting.

Ene gangen kom de forkledd som eiendomsmeglere inn til han, lurte seg inn igjennom hans samboer som var hjemme da. De kjørte samboeren ned på glattcella, å ble sittende i leiligheta 5 timer før han kom hjem igjen. De hadde ransakingsordre da, men de 2 andre gangene kom de med "muntlig ransakingsordre, skjellig grunn til mistanke". Min venn er veldig flink i de norske lover og hans rettigheter, og spiller alltid på sine rettigheter, men når politiet overser hans rettigheter og gjør mange paragrafbrudd begynner man jo nesten og lure på hvem det er som er de virkelige kriminelle? De holder han som oftest på cella i 24 timer pga han nekter straffeskyld, og nekter urinprøve før han får se rettsordrelese på det, og rettsordrelese på ransakinga av leiligheta. De slipper han ut etter 24 timer, etter avhør på avhør hvor de prøver og få han til og informere om navn og personer i "miljøet".

Han har selvfølgelig gått til advokat og forklart seg, og blir og gå til søksmål imot politiet pga trakassering og terrorisering mot han. Det dere alle må gjøre er og nekt nekt nekt, ta det til rettsaken. Vær høflig og skriv ned alle paragrafbruddene til politiet. Ta med god advokat til retten. Alltid stå på dine rettigheter og spør om PAPIRER. Rettsordrelese på urinprøve, rettsordrelese på ransaking, spør om legitimasjon i døra, skriv ned deres politi nummer. Ikke la de tråkke på deg og tro de er bedre.

Vis til de at loven viser ikke alltid hvem som er snill og hvem som er slem. Bruk av ulovlige rusmidler trenger ikke knytte deg mot drap, tortur, kidnapping, vold, ran etc. De ser på brukere av ulovlige rusmidler som like kriminell som de som gjør slike ting. De slår deg i bakken, de bruker sleipe triks, de tar på deg håndjern, de kaster deg på en kald glattcelle uten mat, de behandler deg som en gris som skal slaktes, ikke som ett menneske.
Sist endret av Quetzalcoatl; 22. november 2009 kl. 15:40.
Det er et par ting i innegget til OP som får meg til å stusse:


Hva er egentlig problemet? Politiet har misstanke om at du oppbevarer / bruker ulovlige substanser i leiligheten din, så de foretar en ransakelse. Så langt har jeg ingen problemer. Derimot synes jeg det er prisverdig at politiet utfører de oppgaver de er satt til.

Vi kan selvsagt ha en debatt om hvorvidt det var nødvendig å bruke fire menn, når det kunne vært nok med to, men for meg virker det ikke som om det er problemet du tar opp, så mye som at de faktisk kom på døren i det hele tatt. Hvor mye ressurser mener du det da ville være riktig å bruke på en slik ransakelse? Skal du ta opp problemet bør du komme med noe konkret i forhold til hva som kunne vært gjort bedre.

Hva har en eventuell bot med saken å gjøre egentlig? Sist jeg sjekket ble ikke politifolk lønnet med provisjon av utskrevne bøter. I følge en slik logikk burde kanskje bøtesatsene vært mye høyere, men jeg har en misstanke om at det ikke er det du vil frem til heller.

Jeg synes ikke det er helt unaturlig at politiet stiller med fire mann når de skal ransake en leilighet. De kan ikke vite hvor mange som er inne i leiligheten, eller hvordan personen som er der inne vil reagere. Ved å stille med "overdreven" styrke ivaretar de sikkerheten for seg selv og den som er i leiligheten. Stiller en politimann alene er sjansene for at personen(e) som er i leiligheten vil motsette seg arrest / ransakelse mye større og dermed øker også sjansen for personskade (eller materiell skade for den saks skyld) betraktelig.

Det høres ut som om denne episoden gikk etter boken. Du kom tydeligvis ikke til skade (da ville vi nok hørt om det) og sannsynligvis ikke politifolkene heller. Politiet fant ikke noe på denne ransakelsen, og dermed satt du to timer på glattcelle uten grunn. Det er selvsagt beklagelig, men en uunngåelig konsekvens av at politiet må gjøre jobben sin. Ut i fra hva du skriver kunne politiet like gjerne funnet noe, så helt ubegrunnet var vel neppe ransakelsen.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva er egentlig problemet? Politiet har misstanke om at du oppbevarer / bruker ulovlige substanser i leiligheten din, så de foretar en ransakelse. Så langt har jeg ingen problemer. Derimot synes jeg det er prisverdig at politiet utfører de oppgaver de er satt til.
Vis hele sitatet...
Dette er trådens kjerne, politiet har mange oppgaver, og med knappe ressurser og overtidsnekt er det på sin plass at de først og fremst prioriterer alvorlige saker og annet der noen er skadelidende på et vis.

Det finnes flere grader av ulovlig, og vi ligger langt bak mange europeiske land når det gjelder synet på cannabis. Trenger ikke dra lenger enn til f.eks. Frankrike, Spania, Italia eller Hellas, før det sees på som rart hvis politiet skulle kommet på døra di på grunn av _bruk_ av cannabis. Politiet har i aller høyeste grad muligheten til å påvirke hva som skal prioriteres. Bare se på det nedlagte Snøhvit-prosjektet for eksempel...

Jeg er dog enig i at man bør regne med en razzia hvis man oppbevarer illegale substanser, men det er ikke diskusjonen her.

Politiets ressursbruk, derimot...
Sist endret av Nichotin; 22. november 2009 kl. 15:53.
Sitat av vargnoir Vis innlegg
jeg sammenligner det med historier fra forsvaret om at det i nov/des skytes vannvittige mengder ammunisjon så det ikke vil bli kuttet i midlene for det neste året. økonomisk og økologisk helt på tryne.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan forsvaret kommer inn i bildet her?

Forsvaret skyter opp endel ammunisjon på slutten av året, JA. Men hvor vil du henn?

Det kan være utallig grunner til skyting:

- Test av ammunisjon
- Teste om ammunisjon holder standard etter lagring
- Best før dato på ammunisjon
- Trene soldater, store øvelser
- Og ja, kanskje for å skyte opp ammunisjon for å få like stort budsjett til neste år.

Så hvorfor whining om forsvaret?
Hvorvidt Cannabis skal være lovlig eller ikke blir en helt annen debatt, det er et politisk spørsmål, og absolutt verd en debatt, men det blir helt på siden av denne diskusjonen.

Så lenge cannabis og/eller andre narkotiske substanser er ulovlige er det politiets oppgave å gripe inn i slike situasjoner. Det skal ikke være politiets oppgave å bruke skjønn på hvilke lovbrudd de skal etterforske eller ikke. Det er klart at politiet har for lite ressurser og må prioritere, men det er ikke et argument for at de skal droppe slike saker som dette helt.

Narkotika er et profilert og prioritert område i norsk rettsvesen, overdrevent prioritert vil nok mange si, men det er igjen et politisk spørsmål og intil vi (folket) bestemmer oss for noe annet vil det fortsatt være det, og politiet må følge de politiske føringer de får.

OPs argumentasjon i denne tråden er at politiet "skyter spurv med kanoner", noe jeg har argumentert for at er ikke bare riktig men faktisk nødvendig for å ivareta sikkerheten til alle parter.

Det er andre områder (lovbrudd) hvor jeg mener det er helt meningsløst at politiet bruker ressurser, men jeg mener likevel at de er riktig at politiet gjør det så lenge lovverket er som det er. Politiets oppgave er ikke å vurdere vilke deler av lovverket de liker, men å opprettholde de lover som er der. Da må vi som borgere sørge for at lovverket oppdateres slik at de er i tråd med hva vi mener.

Den dagen politiet plukker fritt blandt de lover de mener det er verdt å opprettholde da har vi som samfunn et stort problem. Hvor langt er da veien til at politiet innfører lover som de mener er verdt å opprettholde?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan forsvaret kommer inn i bildet her?

Forsvaret skyter opp endel ammunisjon på slutten av året, JA. Men hvor vil du henn?

Det kan være utallig grunner til skyting:

- Test av ammunisjon
- Teste om ammunisjon holder standard etter lagring
- Best før dato på ammunisjon
- Trene soldater, store øvelser
- Og ja, kanskje for å skyte opp ammunisjon for å få like stort budsjett til neste år.

Så hvorfor whining om forsvaret?
Vis hele sitatet...


Fordi forsvaret angivelig skal bruke opp all ammo før året er omme.
Dette gjøres pga. det blir loggført hvor mye av ammo, utstyr og proviant som er brukt i løpet av et år.
Neste års budsjett bestemmes ut i fra hvor mye som ble brukt året før.

Om dette stemmer kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har hør denne historien nærmere ti ganger før.

Trådstarter trekke nok paraleller mellom politi og forsvaret pga. beregningen av neste års budsjett avhenger av hvor mye ressurser som har blitt brukt året før.

Noen som kan dokumentere dette?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Fordi forsvaret angivelig skal bruke opp all ammo før året er omme.
Dette gjøres pga. det blir loggført hvor mye av ammo, utstyr og proviant som er brukt i løpet av et år.
Neste års budsjett bestemmes ut i fra hvor mye som ble brukt året før.

Om dette stemmer kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har hør denne historien nærmere ti ganger før.

Trådstarter trekke nok paraleller mellom politi og forsvaret pga. beregningen av neste års budsjett avhenger av hvor mye ressurser som har blitt brukt året før.

Noen som kan dokumentere dette?
Vis hele sitatet...
Er veldig godt kjent med denne historien, er en litt mer røver-historie enn det er fakta.

Ikke glem at de store øvelsene går i Oktober,November og Desember. NATO øvelsen og brigade øvelser!
Dette er ikke en røverhistorie det veit alle som har vært til førstegangstjeneste.
Sitat av bent hamer Vis innlegg
Dette er ikke en røverhistorie det veit alle som har vært til førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Ja fordi de som er til førstegangstjenste får jo vite alt.

Det vil da si at jeg har førstegangstjeneste + 3 år. Da vet jeg mer enn deg da?

Men nå er vi så OT at det er skummelt!
Sitat av Cikey Vis innlegg

Så lenge cannabis og/eller andre narkotiske substanser er ulovlige er det politiets oppgave å gripe inn i slike situasjoner. Det skal ikke være politiets oppgave å bruke skjønn på hvilke lovbrudd de skal etterforske eller ikke. Det er klart at politiet har for lite ressurser og må prioritere, men det er ikke et argument for at de skal droppe slike saker som dette helt.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt noe om å droppe en sak? Fyren er jo ikke anmeldt en gang.

Det er statsadvokaten som bestemmer hvilken saker som må etterforskes, men det er politiet selv som velger hvordan de vil prioritere. Bare for noen uker siden var jeg i avhør og fikk beskjed om at det ville ta tid, for hun nedprioriterte saken.

Men dette er som sagt noe annet, dette er å oppsøke saker. Med lite ressurser og helt garantert et tyngre rusmiljø i nærheten så er det jo faktisk ingen argumenter for at de skal komme til han, gjentatte ganger.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er et par ting i innegget til OP som får meg til å stusse:


Hva er egentlig problemet? Politiet har misstanke om at du oppbevarer / bruker ulovlige substanser i leiligheten din, så de foretar en ransakelse. Så langt har jeg ingen problemer. Derimot synes jeg det er prisverdig at politiet utfører de oppgaver de er satt til.

Vi kan selvsagt ha en debatt om hvorvidt det var nødvendig å bruke fire menn, når det kunne vært nok med to, men for meg virker det ikke som om det er problemet du tar opp, så mye som at de faktisk kom på døren i det hele tatt. Hvor mye ressurser mener du det da ville være riktig å bruke på en slik ransakelse? Skal du ta opp problemet bør du komme med noe konkret i forhold til hva som kunne vært gjort bedre.

Hva har en eventuell bot med saken å gjøre egentlig? Sist jeg sjekket ble ikke politifolk lønnet med provisjon av utskrevne bøter. I følge en slik logikk burde kanskje bøtesatsene vært mye høyere, men jeg har en misstanke om at det ikke er det du vil frem til heller.

Jeg synes ikke det er helt unaturlig at politiet stiller med fire mann når de skal ransake en leilighet. De kan ikke vite hvor mange som er inne i leiligheten, eller hvordan personen som er der inne vil reagere. Ved å stille med "overdreven" styrke ivaretar de sikkerheten for seg selv og den som er i leiligheten. Stiller en politimann alene er sjansene for at personen(e) som er i leiligheten vil motsette seg arrest / ransakelse mye større og dermed øker også sjansen for personskade (eller materiell skade for den saks skyld) betraktelig.

Det høres ut som om denne episoden gikk etter boken. Du kom tydeligvis ikke til skade (da ville vi nok hørt om det) og sannsynligvis ikke politifolkene heller. Politiet fant ikke noe på denne ransakelsen, og dermed satt du to timer på glattcelle uten grunn. Det er selvsagt beklagelig, men en uunngåelig konsekvens av at politiet må gjøre jobben sin. Ut i fra hva du skriver kunne politiet like gjerne funnet noe, så helt ubegrunnet var vel neppe ransakelsen.
Vis hele sitatet...
Hei
Går det faktisk ann og nekte pisseprøve? Trodde politiet har lov til og få deg til og pisse. Sist gang jeg var i avhør, sa fyren ''Ja, har du noen problemer med og ta en urinprøve?''

Nei svarer jeg, men jeg kommer ikke til og ta den, pga jeg liker ikke holdningen din. Da ble han bare forbanna og forsvant ut av rommet, henta en pissekop og hadde snakka med en kollege, han dro opp masse regler, og om jeg nekta og ta den prøven måtte kom jeg til og få positivt automatisk.
Stemmer ikke dette? eller er det bare jeg som alltid blir lurt trill rundt?
Om du nekter kan ikke de si at du blir siktet for å ha røykt hasj. Det må de BEVISE uansett.

eller jo, de kan SI det, men de kan ikke sikte deg.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Dette er trådens kjerne, politiet har mange oppgaver, og med knappe ressurser og overtidsnekt er det på sin plass at de først og fremst prioriterer alvorlige saker og annet der noen er skadelidende på et vis.

Det finnes flere grader av ulovlig, og vi ligger langt bak mange europeiske land når det gjelder synet på cannabis. Trenger ikke dra lenger enn til f.eks. Frankrike, Spania, Italia eller Hellas, før det sees på som rart hvis politiet skulle kommet på døra di på grunn av _bruk_ av cannabis. Politiet har i aller høyeste grad muligheten til å påvirke hva som skal prioriteres. Bare se på det nedlagte Snøhvit-prosjektet for eksempel...

Jeg er dog enig i at man bør regne med en razzia hvis man oppbevarer illegale substanser, men det er ikke diskusjonen her.

Politiets ressursbruk, derimot...
Vis hele sitatet...
Heh, sorry for litt off-topic, men man trenger ikke dra så langt en gang.. Man trenger knapt krysse sjøen. B.la i Tyskland og Storbritannia så gidder ikke politiet bry seg noe særlig om små mengder bruk av hasj. Har til og med hørt(merk: hørt!) at i Tyskland er det lovlig med inntil 1g besittelse av Cannabis, og at dyrking også er lov.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Sitat av bent hamer Vis innlegg
Dette er ikke en røverhistorie det veit alle som har vært til førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Ja fordi de som er til førstegangstjenste får jo vite alt.

Det vil da si at jeg har førstegangstjeneste + 3 år. Da vet jeg mer enn deg da?
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke, jeg fikk også med meg dette når jeg var i førstegangstjenesten. Det virker ikke akkurat som om dette er noe de forsøker å hemmeligholde, for vi ble fortalt hvorfor vi skulle ut å skyte av befalet vårt.
Ønsker virkelig politiet å virke som ubehøvlede drittsekker ovenfor samfunnet eller er de bare noen fascistiske jævler hele gjengen?
BTW Kan jeg be om rådføring med advokat før jeg i det hele tatt trenger å forklare meg for politiet?