Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1763
Hei!

Jeg er er en student med litt for mye tanker angående det å starte en egen bedrift. Jeg går språk og samfunsfag på vgs og har planer om enten økonomi og administrasjon eller innovasjon på høyskole neste år.

Saker er som følger:
Jeg lurer egentlig på hva som skal til for å starte egen bedrift. Det er i hovedsak snakk om ett enkeltmansforetak i begynnelsen, men som kanskje kan utvikle seg til noe mer? Jeg har vært borti noe lignende før (salg av varer på finn) og har ikke sviktet noen av kundene mine så langt! Nettbutikk er av interesse, der jeg importerer varer og selger til fornuftige priser.

Så hva må til?

Jeg har som sagt en del erfaring med innkjøp av varer og videresalg, men vil gjerne gjøre dette på en (mer) lovlig og ryddig måte (ikke at jeg drev ulovlig salg).
- Nettbutikk og en nettside til å markedsføre meg på.

Jeg har ett par planer liggende om hva jeg kan gå inn for å selge, men mangler som sagt kunnskap om hvordan jeg skal gå frem for å få dette til å virke.

Jeg må registrer meg i Brønnøysund-Registeret, men hva skjer videre?
Hvordan går jeg frem? Hvilke kostnader har det å startfasen å komme i gang med dette? Er det noen som kan fortelle meg litt og gi meg en liten pekepinn?

Noen OK nettsider som selger domener som kan brukes som nettbutikk? Pris og kvalitet?
Tips angående nettsider jeg burde sjekke ut takker jeg for!

Takker for alle svar!
På denne nettsiden kan du lese masse om det å starte en bedrift.
Du burde lese på http://bedin.no/ har flere venner som benyttet denne små, men hjelpsomme bedriftsveiledningen.
Det er bare litt generel informasjon om hva du trenger osv for å sette opp en bedrift. Selvfølgelig om du bare skal drive hjemmefra med webside trenger du ikke alt dette. En lur ting å gjøre er å kanskje ansette en designer eller to og sette opp siden først, prøv å få litt reklame opp i aviser osv og reklamer om hva du vil selge.
Vet ikke hva du har tenkt å selge, men du kan tjene veldig godt på å selge klær med morsomme designs nå til dags.
Kjenner flere fra min skole som har tjent godt på å designe klær å solgt de selv via webside.

Når det kommer til startkapital må du nok ha en del, du trenger iallefall vil jeg si rundt 200 tusen for å komme igang. Det vil nok bli noen måneder uten store inntekter, men om du gjør det riktig så kan det etterhvert gå bedre. Du må huske at om du skal sette opp webside og være en seriøs selger må du ha et godt image. Det hjelper ikke å sette opp en freewebs side og selge hjemmelagde grytepotter.


Har som sagt flere venner som har greid seg fint i denne bransjen med klessalg, men det er mye hardt arbeid.
Ellers kan du jo alltids selvfølgelig selge noe som du finner mer interessant, men det må også være noe flere liker
Sist endret av Apu; 13. november 2009 kl. 15:16.
Takk for tipsene! Har sjekket litt ut Bedin allerede

Jeg kan vel si at klær er av stor interesse å selge! Er ikke så altfor mye som skal til for å få igang noe kult som selger fett... Det er en sjangse å ta, men den sjangsen kommer jeg til å ta. Når det gjelder bedriften i seg selv så ser jeg dette som noe jeg kan drive med "etter arbeidstid". Jeg er selv student, men har fortsatt litt penger å rutte med! Men må det koste så himla mye for å sette igang noe websider etc? Mnd. leie på de sidene ligger på for tiden da? Har kontakter innen design etc så tror det skal gå bra!
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
Takk for tipsene! Har sjekket litt ut Bedin allerede

Jeg kan vel si at klær er av stor interesse å selge! Er ikke så altfor mye som skal til for å få igang noe kult som selger fett... Det er en sjangse å ta, men den sjangsen kommer jeg til å ta. Når det gjelder bedriften i seg selv så ser jeg dette som noe jeg kan drive med "etter arbeidstid". Jeg er selv student, men har fortsatt litt penger å rutte med! Men må det koste så himla mye for å sette igang noe websider etc? Mnd. leie på de sidene ligger på for tiden da? Har kontakter innen design etc så tror det skal gå bra!
Vis hele sitatet...
Det er ikke selve siden som er dyr, men du må kjøpe inn varer. Det å drive en bransje hvor du selger ting, men du kjøper inn 1 og 1 etter hvor mye folk bestiller er ikke smart. Selvfølgelig kan du bli en distributør og bare få varer inn for et større firma, men ikke mange vil sette opp kontrakter med en student som prøver for første gang.
Og det er vel ikke siden som koster så mye å ha, men det er vel design og innkjøp. Du må huske at paint designs ikke virker, og du må jo kunne designe de og få de på selve klærene.


Noe du kan gjøre, om du bare skal selge t-shorter er å kjøpe inn mange og kanskje sette opp avtale med noen om å presse flere like designs. Men jeg ville nok helst satset på å i ettertid iallefall ansette folk som presset designs osv.
Å ha en webshop koster jo ikke særlig mye. Du betaler vel 335 kr første året, inkludert domeneregistrering, leie og oppstart. Det finnes jo mange ferdiglagde løsninger innen webshop, så skal ikke være for vanskelig å få til. Til å begynne med kan du jo bruke paypal til betaling, det er gratis og sikkert.

Jeg opprettet nylig enkeltmannsforetak. Er ikke noe stress, bare fylle ut et skjema som du finner på altinn.no Skjemaet finner du her:
https://www.altinn.no/no/Skjema-og-t...Hovedblankett/

Husk at med en gang du tjener over 50 000kr er du mva pliktig. Da må du også registrere deg i avgiftsmanntallet.

Klær er jo et vanskelig marked. Du må konkurrere med store sider som nelly.com, samt alle de utenlandske alternativene som mange benytter seg av, hvis du da skal selge merkeklær. Kan bli tøft hvis du ikke har mye penger til reklame og lignende. Men lykke til!
Det er svært viktig med en god og klar forretningside. Det, i tillegg til en godt utarbeidet forretningsplan er nøkkelen til suksess. Det er mange som roter seg bort og er ikke helt klar over hva de selv gjør. Men om du har en god forretningside, så vet du hvertfall hva du skal gjøre.
Skal du selge klær så må du ha noe orginalt som folk ikke kan lage eller kjøpe like billig selv. Skal du lage t-shirts med morsomme motiver kan folk bare dra til www.spreadshirt.com å bestemme alle farger osv sånt selv der. En annen ting som har lyktes er www.heltkonfeksjon.no ettersom dette er vedlig orginalt og du får de ikke mange andre steder. De har også lagd med litt dristige farger som folk liker.
Sist endret av AndaRockaz; 13. november 2009 kl. 21:02.
Ang. mva:

I utgangspunktet stemmer det hosjmeister sier, men hvis du skal drive med kjøp og salg av VARER, dvs foreksempel klær, som du nevner, så er det mva-pliktig fra starten av.
Sitat av atomet Vis innlegg
Ang. mva:

I utgangspunktet stemmer det hosjmeister sier, men hvis du skal drive med kjøp og salg av VARER, dvs foreksempel klær, som du nevner, så er det mva-pliktig fra starten av.
Vis hele sitatet...
Ah, takk for oppklaring. Da lærte jeg noe nytt i dag også
hvis du ikke kan lage nettsider selv,så sjekk ut denne siden. one.com

koster 120kr i året tror jeg.
Sånt rent utenom detaljspesifikke ting vil jeg anbefale deg å enten høre med en lokal organisasjon som driver med entreprenørskap/innovasjon og/eller noen du kjenner som driver eget foretak.

Det er utrolig mange som feiler på begynnerstadiet, samme type feil er gjenganger blant etablerere. Dette har har bl.a. Innovasjon Norge peiling på, de kan gi deg noen tips i startfasen.
Om du er over middels seriøs anbefaler jeg deg å sende en mail eller ringe dem. Forklar situasjonen og fortell dem hvilke planer du har. Har de da et snev av tro på deg, vil du forhåpentligvis få et møte. Her kan det være mange tips å hente, og det er en god start på veien.

Å få et møte med Innovasjon Norge eller en annen lignende organisasjon trenger ikke være så skummelt som det høres ut. De er stort sett veldig interesserte i få folk til å lykkes, da det er til alles beste. Du kan lese litt på siden til Innovasjon Norge, så får du se om du tror det har noen verdi for deg å kontakte dem. Virker ikke som om du har så store planer til å begynne med, men uansett vil jeg anbefale deg i det minste å sende en mail.

http://www.innovasjonnorge.no/Satsin...lgrupper/unge/

Evt. kan du google "Entreprenørskap <ditt område>". Iblant kjøres det etablererkurs i regi av ulike organisasjoner, og jeg vil tro du kan høste mye lærdom av dette. :-)

Ungt Entreprenørskap er også en mulighet, kanskje har de et lokallag i nærheten av deg. Du vil da få muligheten til å starte en studentbedrift. Så lenge du holder deg under en grense på ca. 130 000,- slipper du å tenke på mva. En forenklet bedrift, med gode læringsmuligheter og mulighet til å tjene penger. Les litt på www.ue.no.

Til syvende og sist er det pågangsmot, ståpåvilje, litt flaks og det å forstå hva du driver med som gjør at du vil lykkes.
Ikke vær redd for å ta kontakt med personer innafor innovasjon, det å skape relasjoner og å bygge nettverk er utrolig viktig. Du taper faktisk ingenting på å sende Ungt Entreprenørskap eller Innovasjon Norge en mail, du har faktisk tvert om gode muligheter for å lære veldig mye.
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
Hei!

Jeg er er en student med litt for mye tanker angående det å starte en egen bedrift. Jeg går språk og samfunsfag på vgs(...)
!
Vis hele sitatet...
Bare for å rette opp i måte du bruker ordet "student". Student er en som er ferdig med og har bestått eksamener på videregående skole (tidligere kalt examen artium). Og videre har blitt tatt opp til høyere utdanning. Høyskole eller universitet. Ikke en som enda går på videregående skole.
Sist endret av gjett_; 16. november 2009 kl. 10:36.
Jeg har selv hatt dette med å starte en nettbutikk i tankene en stund. Og tingene du bør tenke på er:

Organisjonsform (ENK, AS, ANS/DA, NUF osv.)

Dett er et veldig viktig valg for deg. Hvis du velger AS, må du ha 100.000 kr i egenkapital. Dette bør ikke være penger, men kan være f. eks PC osv. Men dette må da godkjennes av en takstmann. Det fine med et AS er at gjelden står til bedriften, og ikke til deg selv personlig.

De andre selskapsformene gjør deg personlig ansvartlig for bedriftens økonomi.

Regnskap

Regnskap kan du klare selv hvis du vil. Men her er det mye å tenke på. I et AS er du pliktet til å ha en revisor. Dette koster penger.

Frakt
For f. eks klær er ikke dette store problemet, men for andre ting. f. eks ferskvarer må dette sendes med spesialfrakt.
Du kan også bruke drop-shipping(sende rett fra leverandør) som gjør at du slipper kapitalbinding.

Nettside
Nettsiden 24nettbutikk kan designe en side for deg, med muligheter for kunden å betale med Visa osv. Og fraktberegninger(tror jeg) fra kr. 250 i mnd.


Men husk at det er mye som må gjøres for å starte en bedrift. Snakk med leverandører, få prislister, produktkataloger, snakk med en rådgiver på bedin.no (Er mulighet for chat med en rådgiver fra 10.00 - 15.00 på hverdager)

Et regnskapsprogram fra f. eks Mamut kan være lurt, da dette viser deg lover og regler osv.

Håper dette kan være til noe hjelp


Mvh Bror