Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5181
Hvordan fungerer egentlig dette med strafferabatt? Har selv fått tilbud om dette i avhør hvis jeg tilsto siktelsen. Da kunne jeg få opp til 30% avslag på straffen. Mens en annen jeg kjenner fikk bare 10% selv om han tilsto det han hadde gjort.
Hvorfor får ikke alle like mye strafferabatt? og hvordan kommer di frem til hvem som skal ha så å så mye?
Spøra jo helt og holdent om de syns du fortjener rabatt for da kanskje sjerper du deg etter straffen og hvor mye kommer vel ann på hvor intereserte de er at du innrømmet det.
Har politiet film på at du går inn og stjeler en tv så tviler jeg på de gidder og gi deg mye rabatt for da er de garanterte og få tatt deg
Sist endret av Daggy; 12. november 2009 kl. 01:02.
Det kommer an på hvor viktige opplysningene du kommer med faktisk er.

Husk at det med strafferabatt er standard prosedyre når politiet går gjennom dine rettigheter ved starten av et avhør i en straffesak.
Dette er slettes ikke noe man må la seg lure av.
Bruk hodet selv i slike situasjoner.
Tenk på om det faktisk lønner seg å innrømme noen ting som helst!

I flere tilfeller har politiet mistanke om at du har begått en straffbar handling, men ingen håndfaste bevis. Det er i slike situasjoner det kan være viktig å heller benytte seg av retten til å forholde seg taus.

Når man får strafferabatt pga. tilståelsessak har man ikke lenger krav på å få en advokat som er betalt av staten.
Dette er verd å merke seg!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mener at hvis du stadig lyver i avhør og forklarer feil historie om hva som skjedde flere ganger, før du faktisk forteller sannheten da kan di trekke av noen %.
Men er det ikke også sånn at alle har krav på 30% strafferabatt? Eller kommer jo sikkert litt ann på hvor viktig opplysningene er sånn som NitroFis sa.
Men i mange saker er det sånn at di har et videopptak med ett litt uklart bilde da blir du tilbudt 30% om man tilstår at det var deg. Selv om bildet på videoen er litt uklart holder dette som bevis for å få deg dømt så dette er noe man burde takke ja til..
Du får også som regel se videoen i avhør, ser du bilde er veldig uklart og det er umulig å se det er deg så fortsett å nekt.
Men er det bare litt uklart og man kan se ganske bra bilde så takk ja selv om di ikke er helt sikre, for den videoen er nok til å få deg dømt i en rettsak.

Glemte en ting men gikk ikke redigere:P
Som regel vet di det er deg selv om du ikke ser det helt tydlig på videoen. En tilståelse gir da politiet mindre jobb og deg en lavere straff. Så det blir på en måte win win.

Btw det var en politimann som sa alle hadde krav på 30% til å begyne med
strafferabatt er noe jeg syns virker synonymt med tysting dersom det er noen andre inblanda i denne saken.
vel, jeg ville ikke benyttet meg av strafferabatten en gang til for å si det sånn, jeg ga strafferabatten minst 2 sjangser, like skuffa hver gang ettersom eneste rabatten jeg noen gang fikk var 1 dag mindre i varetekt kontra 2 timer mindre samfunnstjeneste.

grunnen til at jeg "testet" dette er at jeg ble tatt alene og det har vært mindre sakert og en større sak hvor jeg alene var mistenkt.

det å benytte seg av strafferabatt er ikke synonymt med tysting på noen måte, ettersom man skal drite langveis i å legge seg oppi andre sine saker og bare snakke for seg selv når politiet er tilstede eller i retten.

+ man har heller ikke krav på minimumsrabatt såvidt jeg vet, strafferabatten er sannsynelig vis opp til 30% men verken minimum eller maksimum. spørs hvor mye arbeid du sparer onkel blålys.

beklager rotete inlegg, mårninsen satt
Sist endret av f-w0rd; 24. november 2009 kl. 11:43. Grunn: ,.
Trådstarter:
Du sa "OPPTIL 30%". Betyr vel ikke at det er faktum at du FÅR hele 30%..?
Er jo riktig at kompisen din fikk 10% med forklaringa over her.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det kommer an på hvor viktige opplysningene du kommer med faktisk er.

Husk at det med strafferabatt er standard prosedyre når politiet går gjennom dine rettigheter ved starten av et avhør i en straffesak.
Dette er slettes ikke noe man må la seg lure av.
Bruk hodet selv i slike situasjoner.
Tenk på om det faktisk lønner seg å innrømme noen ting som helst!

I flere tilfeller har politiet mistanke om at du har begått en straffbar handling, men ingen håndfaste bevis. Det er i slike situasjoner det kan være viktig å heller benytte seg av retten til å forholde seg taus.

Når man får strafferabatt pga. tilståelsessak har man ikke lenger krav på å få en advokat som er betalt av staten.
Dette er verd å merke seg!
Vis hele sitatet...
Riktig at det kommer helt an på hvor viktig forklaringen din er, og hvor mye arbeid den sparer for politiet. Husk allikevel at selv om politiet kanskje ikke har så mye bevis første gang du får tilbud om å tilstå så kan det hende de etter hvert innhenter dette - og da svekkes betydningen av en eventuell tilståelse. Straffeutmålingen hører til retten, og fradraget pga tilståelse ligge på c.a 0 - 1/3.

Det egentlig ville poengtere er en liten modifikasjon i det du sier om forsvarer.

§ 99. 1 Når en sak er sendt retten til pådømmelse etter § 248 og det er spørsmål om å idømme ubetinget frihetsstraff i mer enn 6 måneder, skal siktede ha forsvarer. Dette gjelder likevel ikke i saker etter vegtrafikkloven 2 § 22 første og annet ledd, jf § 31, eller hvor retten på grunnlag av sakens art og forholdene ellers finner det ubetenkelig at han er uten forsvarer.

Siktede skal alltid ha forsvarer når en sak er sendt til pådømmelse etter § 248 og det er oppnevnt bistandsadvokat for fornærmede i medhold av straffeprosessloven § 107 a.
Vis hele sitatet...
§ 248 = tilståelsesdom.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
strafferabatt er noe jeg syns virker synonymt med tysting dersom det er noen andre inblanda i denne saken.
Vis hele sitatet...
Du skal gi en uforbeholden tilståelse om dine forhold. Du har full anledning til ikke å implisere eventuelle andre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Strafferabat er pisspreik for fitter og tystere ...
Jo tidligere du tilstår i en eterforskning desto større strafferabat får du.
Lykke til med alle og til alle som tilsto i saker hvor purken ikke hadde en DRITT på dem og bare fiska :-)
Ofte er det like greit å holde kjeft å ikke innrømme noe. Da risikierer du frifinnelse, kontra å få 15 dager av 5-6 mnd.
Det er riktig som flere påpeker at man kan få rabatt. Dette er ikke noe politiet sier for å lure vedkommende til å snakke, og det er heller ikke politiet som bestemmer hvor mye rabatt han skal få. Det med å bare holde kjeft lønner seg svært sjeldent. Det som er viktig å påpeke er at dette er en tilståelserabatt og ikke en innrømmelserabatt.

Det vil si at for å få full pott med rabatt må man legge alle, og alle kortene på bordet med en gang. Da også informasjon som politiet ikke har fra før. Det nytter ikke å innrømme ting etter at politiet har slått i bordet med bevis. Det er da mer en innrømmelse enn en uforbeholden tilståelse. Derfor er det ikke alltid så lurt å ikke snakke, for man vet sjeldent hvilke bevis politiet sitter på før det for seint.
Det der strafferabatt greiene er no sinnsykt vage greier, folk kan få opptil 50% rabatt, men da snakker vi at de gjør så god innsats at de kunne like greit vært ansatt av politiet. I min erfaring får du like mye rabatt om du tilstår like før rettsaken starter som om du gjør det i politiavhør. Meste med rabatt går som regel på prosessvurderinga av saken. Du vil få endel rabatt om du har en sak som vil ta 2 uker i rettsystemet men velger å tilstå alle punkter så dem blir ferdig med deg etter 1 dag i retten. Men er igrunn ikke noe som burde vurderes før du vet skroget har mangen hull...
Straffe rabatt på tilståelse av siktelse er 10%
Dermed gir du informasjon som leder til flere pågripelser eller en mer ledende etterforsking kan du få opp til 30% rabatt
Med andre ord er du snitch så får du 30% avslag på din forbrytelser + kontantkort i månden for å tyste framover. (Politiet ser nå på deg som en informant)
Jeg satt og leste om denn Faiza-kidnappingen på VG.
Der har nå en 25 åring tilstått å ha drept henne.

Sitat av VG
To menn er siktet i saken. En 28-årig norskpakistaner for å ha bestilt bortføringen, og en 25-årig etnisk norsk mann for å ha gjennomført den. Gjennombruddet i saken kom 25-åringen erkjente i avhør at han bortførte henne og drepte henne
Vis hele sitatet...
Det jeg da lurer litt på; Vil 25-åringen få noen form for strafferabatt fordi han kom med tilståelse og opplysninger, som førte til at saken ble oppklart?

Jeg kan tenke meg at det er i litt mindre kriminelle saker, at strafferabbat blir gitt ved tilståelse eller tysting.
Men jeg lurer litt på hvordan politiet praktiserer dette i grove saker som drap og lignende.
Du SKAL ha strafferabatt ved innrømmelse, hjelper din innrømmelse til oppklaring av saken skal du ha 1/3 eller mer..

Men juristene og de horene der klarer nok legge påstanden mye høyere enn hva den skulle vært om systemet vil ta ibruk mye rabatt for vedkommende, så han lander nok rimelig høyt uansett..
Sist endret av et eller annet; 25. februar 2010 kl. 12:07.
Olebull, de hjelper jo Politiet selvom det er en såpass alvorlig sak, vet kanskje ikke om det blir noe kortere straff, men kanskje litt flere privilegier.