Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 829
Hei.
For litt siden oppdaterte jeg Pc'en min med no ny HW. Skjermkort, harddisk, strømforsyning og hovedkort. Jeg har hatt en del problemer da jeg kommer innen gamingfronten. Jeg har prøvd en del mulige løsninger men alle ser ut til å ikke være problemet.
Problemet er at uansett hvilket spill jeg spiller (Wolfenstein, NFS Shift, Prototype, Operation flashpoint dragon rising eller Resident evil 5) får jeg spilt i kanskje 30 - 60 min max så fryser pcen helt og ingen annen løsning kan utføres enn å restarte pc'en.
Her er ting jeg har prøvd for å løse problemet:

- Update alt av drivere og alt er "up to date"
- Ekstra kjøling mot skjermkort, Har en max tempratur på 53 grader hittil.
- sjekket spenning med voltmeter, 12,14 V og 5,6 V
- Sette ned grafikk og div så spillet ikke krever like mye
- Spille med åpen kabinettdør.
- Sjekket tempraturer og prosessorytelse med speedfan, alle tempraturene ligger på 26 - 53 grader

Jeg bruker nå W7 som operativsystem og HW:

- Chieftec Smart Series PSU ATX 550W
- ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775
- Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2
- Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX
- Western digital 500GB
- Samsung DDR 2 1024 MB (x2)
- Intel Core 2 Duo 6400 @ 2.13 GHz

Jeg har en 12 cm vifte som blåser ut bak i kabinettet, Cpukjøler, en vifte på harddiskene og en egen harddiskkjøler på 1TB disken, Viftestyring, dobbel vifte på skjemkortet + en som står i kabinettdøren rettet mot skjermkortet.

Håper det er noen som kan gi meg noen mulige løsninger eller idet heletatt noen ledetråder for hva som kan være feil

Takk på forhånd
I slike saker kan det faktisk være hovedkortet som faktisk er defekt...
Lillebroren min hadde samme problemet, vi prøvde alt, og siden alt av skjermkort og det var nytt. samt cpu osv.
Så prøvde vi å skifte hovedkort, og problemet forsvant, ingen laggspikes, og pc'n frøs heller ikke.
Og nå har jeg kjørt memtest som gikk altfor bra. Men det er ikke programmer som sjekker hovedkortet? og hvis det hadde vært noe galt, hadde jeg ikke da fått beskjed automatisk? Windows burde jo merke det...
tomdah's Avatar
Trådstarter
90 0
Sitat av tomdah Vis innlegg
Og nå har jeg kjørt memtest som gikk altfor bra. Men det er ikke programmer som sjekker hovedkortet? og hvis det hadde vært noe galt, hadde jeg ikke da fått beskjed automatisk? Windows burde jo merke det...
Vis hele sitatet...
Nå satt jeg også å prøvde meg frem på CS 1.6 for å sjekke om det samme skjedde her i og med at dette spillet ikke krever allverdens, men joda... etter en liten stund frøys pc'en helt men jeg fikk en konstant pipelyd fra Pcen, altså hovedkortet. kanskje dette kan gi svar på noe? Gav hvertfall lyd om at noe var feil...
Svaret på den feilmeldingen finner du mest sannsynlig i manualen til hovedkortet. Jeg tipper små-defekt hovedkort
GANSKE SIKKER PÅ AT DET ER EN DEL PÅ HOVEDKORTET ELLER GRAFIKKKORTET SOM BLIR FOR VARM. PRØV LEGGE INN EN NY DRIVER
▼ ... over en uke senere ... ▼
tomdah's Avatar
Trådstarter
90 0
Hmmm. har prøvd å laste ned nye drivere men det samme problemet oppstår bare... er helt hjelpesløs nå, føler jeg har prøvd alt nå som har med software å gjøre...=( kanskje det er et HW problem selvom det ikke virker sånn...!`?
tomdah's Avatar
Trådstarter
90 0
Men det er vel en ting jeg ikke har prøvd å det er å installere XP. Hørt at Windows 7 henger seg på spesielle Dataer, kommer helt ann på HW'en. ? det neste blir vel å installere xp og se hvordan det funker...
Frysproblematikk er ofte relatert til strøm \ varme dog, og har neppe noe med drivere å gjøre.

Jeg tipper det er 99.8% sjans for at samme problemer vil oppleves i XP (for all del, hvis du vil gå tilbake til steinalderen skal du bare gjøre det).
▼ ... over en måned senere ... ▼
tomdah's Avatar
Trådstarter
90 0
Ha rikke prøvd XP enda og velger å vente med det men har lastet ned "PC Probe" og med en gang programmet åpnes får jeg en feilmeliding " There are som warnings: CPU Fan" men det sier meg ingen ting om hva som er feil og CPU'en blir jo heler ikke for varm, ifølge speedfan da!-

Kan speedfan ta fryktelig feil og det som faktisk er problemet er CPU varme?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Den sier ikke noe om varme ifølge din melding, den sier CPU-fan ikke melder om noe status, mao har du kanskje koblet CPU-viften i feil plugg.
tomdah's Avatar
Trådstarter
90 0
hm! er ganske sikker på at jeg ikke har koblet CPU viften feil, den går rundt og den er koblet i type "CPU FAN" kontakt på hovedkortet?!!