Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 13065
Er det egentlig en måte å bli kvitt hoste på?
Sånn generelt? - Har hostet lenge nå, jeg hadde feber frem til i går, og fra og med da begynte det å bli veldig mye hosting, jeg hoster meg rett og slett ihjel.
Jeg drikker Bisolvon og tar Noskapin.

Finns det en måte å bli kvitt det på? Så jeg kan få litt _SØVN_ om nettene også.
Ta Hostesaften din litt ut på kvelden, er det slimhoste så spi knekkebrød og før du legger deg, ta et par shots med Dooley's eller baileys, no sprit som kan virke "Smørende". Føl Varmen i kroppen og halsen når du drikker og du sover som en stein, kan ikke garantere noe men etter egen erfaring sover jeg aldri bedre
Sitat av tomdah Vis innlegg
Ta Hostesaften din litt ut på kvelden, er det slimhoste så spi knekkebrød og før du legger deg, ta et par shots med Dooley's eller baileys, no sprit som kan virke "Smørende". Føl Varmen i kroppen og halsen når du drikker og du sover som en stein, kan ikke garantere noe men etter egen erfaring sover jeg aldri bedre
Vis hele sitatet...
Har tørr hoste for det meste, ingen slim som kommer snikende, bare uttpå kvelden iblant, men svelger det igjen og prøver å legge meg
Kanskje du har fått kikhoste?

Symtomer:
Sykdommen starter med moderat feber, forkjølelse og tørrhoste om natten. Disse symptomene kan vare 1-2 uker. Deretter begynner den typiske hosten, den kommer ofte og i serier. Hostene kommer raskt etter hverandre, og er umulig å stoppe. Det er vanskelig å puste inn under hosteanfallet, særlig små barn kan få åndenød, bli redd og få blålig ansiktsfarge. Når hostingen gir seg, begynner barnet å puste raskt og dypt og får "kiking" (pipende lyd under innpustingen) - derav navnet "kikhoste". Det kan også komme brekninger etter et hosteanfall. Hosten kan vare i 2-3 måneder eller mer.
Noe som hjelper på vanlig hoste er ventoline, det er asma medisin, men fungerer like bra mot hoste. Vell å merke så er det resept belagt, men det skal vel ikke være noe problem med tanke på at 1/4 av norge har asma.
Pass deg.

Jeg hadde akkuratt det samme i sommer. Gikk 3 uker med irriterende, kløende hoste som var verst på kvelden og morraen. Dette gikk etterhvert over til feber og lite matlyst og derigjen over til full stille lungebetennelse. Har aldri hatt det så vondt tror jeg. Rett og slett helt jævlig.

Ble ikke tatt seriøst på legevakten (svineinfluensa hype/hysteri ftw!) så fikk ikke noen antibiotika e.l før 1 1/2 2 uker ut i lungebetennelsen. Fikk cosylan etterhvert.

Drikk noe sprit eller noe sånt før du legger deg så du får renset halsen din. Gå til legen å få de til å ta deg seriøst så du slipper å sitte der med en følelse av 10 kniver som stikker deg i brystet hver gang du puster (i mitt tilfelle var jeg på 1600-2000m (jotunheieimen) og var derfor ekstra kjipt) :P

Kan selvfølgelig være noe helt annet, men vet aldri


EDIT: Post nr 100!! \o/
Sist endret av Morgul; 5. november 2009 kl. 12:32.
Sitat av Masi Vis innlegg
Noe som hjelper på vanlig hoste er ventoline, det er asma medisin, men fungerer like bra mot hoste. Vell å merke så er det resept belagt, men det skal vel ikke være noe problem med tanke på at 1/4 av norge har asma.
Vis hele sitatet...
Har astma selv ja. ;/

Sitat av Ondskap Vis innlegg
Kanskje du har fått kikhoste?

Symtomer:
Sykdommen starter med moderat feber, forkjølelse og tørrhoste om natten. Disse symptomene kan vare 1-2 uker. Deretter begynner den typiske hosten, den kommer ofte og i serier. Hostene kommer raskt etter hverandre, og er umulig å stoppe. Det er vanskelig å puste inn under hosteanfallet, særlig små barn kan få åndenød, bli redd og få blålig ansiktsfarge. Når hostingen gir seg, begynner barnet å puste raskt og dypt og får "kiking" (pipende lyd under innpustingen) - derav navnet "kikhoste". Det kan også komme brekninger etter et hosteanfall. Hosten kan vare i 2-3 måneder eller mer.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende jeg har fått dette, hmm, lurer på å ta en tur til legen egentlig.

Sitat av Morgul Vis innlegg
Pass deg.

Jeg hadde akkuratt det samme i sommer. Gikk 3 uker med irriterende, kløende hoste som var verst på kvelden og morraen. Dette gikk etterhvert over til feber og lite matlyst og derigjen over til full stille lungebetennelse. Har aldri hatt det så vondt tror jeg. Rett og slett helt jævlig.

Ble ikke tatt seriøst på legevakten (svineinfluensa hype/hysteri ftw!) så fikk ikke noen antibiotika e.l før 1 1/2 2 uker ut i lungebetennelsen. Fikk cosylan etterhvert.

Drikk noe sprit eller noe sånt før du legger deg så du får renset halsen din. Gå til legen å få de til å ta deg seriøst så du slipper å sitte der med en følelse av 10 kniver som stikker deg i brystet hver gang du puster (i mitt tilfelle var jeg på 1600-2000m (jotunheieimen) og var derfor ekstra kjipt) :P

Kan selvfølgelig være noe helt annet, men vet aldri


EDIT: Post nr 100!! \o/
Vis hele sitatet...
Hmm, ja, jeg skal se hvordan hosten blir ikveld, blir det jævlig, så stikker jeg til legen imorra, takk for advarsel.
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Har astma selv ja. ;/
Vis hele sitatet...
Huff-Huff, jeg har selv asma, og asma å svineinfluensa kan ikke være god sort.

Jeg ville kanskje ha prøvd å skylt halsen med brennvin som tidligere nevt, og hvis det blir for ille så kjøre på me en sjokkdose me asma medisin.
Med tanke på at han kan ha fått kikhoste ville jeg tatt en tur til legen, og fått resept på noe som hjelper mot akkurat det.
Også i etterkant ta evt. vaksine, for kikhoste er forjævlig.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Med tanke på at han kan ha fått kikhoste ville jeg tatt en tur til legen, og fått resept på noe som hjelper mot akkurat det.
Også i etterkant ta evt. vaksine, for kikhoste er forjævlig.
Vis hele sitatet...

Tror kanskje jeg skal ta til meg rådene dine, og gi deg ett KP.
For dette var til stor hjelp, skal prøve å komme meg til legen iløpet av dagen/morgendagen.
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Tror kanskje jeg skal ta til meg rådene dine, og gi deg ett KP.
For dette var til stor hjelp, skal prøve å komme meg til legen iløpet av dagen/morgendagen.
Vis hele sitatet...
Ja du gjør lurt i å gå til legen, så fort som mulig.

Jeg våknet en morgen å hadde plutselig vondt i et ledd i stortåa.
Tenkte jeg bare hadde spendt i veggen i søvne så tenkte ikke mere over det.
Men det gjorde vondt å gå, men fortsatte.

Etter 2 uker ble jeg lagt inn på sykehus.

Altså, det jeg mener er...
En uskyldig hoste kan være noe annet som utvikler seg, i ditt tilfelle kan det være kikhoste.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Ja du gjør lurt i å gå til legen, så fort som mulig.

Jeg våknet en morgen å hadde plutselig vondt i et ledd i stortåa.
Tenkte jeg bare hadde spendt i veggen i søvne så tenkte ikke mere over det.
Men det gjorde vondt å gå, men fortsatte.

Etter 2 uker ble jeg lagt inn på sykehus.

Altså, det jeg mener er...
En uskyldig hoste kan være noe annet som utvikler seg, i ditt tilfelle kan det være kikhoste.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen, skal ta en tur til lege imorgen tror jeg, og se hva de sier.
Surkler litt lunger når jeg puster også, så. :/
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Med tanke på at han kan ha fått kikhoste ville jeg tatt en tur til legen, og fått resept på noe som hjelper mot akkurat det.
Også i etterkant ta evt. vaksine, for kikhoste er forjævlig.
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at nFF har en "regel": nFF er ikke helsepersonell. Hvorfor du finner det for godt å stille diagnosen kikhoste (som forresten ikke er altfor vanlig) aner jeg ikke, men hvis du ikke har noe imot det, tar jeg det med et trailerlass salt og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Dessuten er vanlig forkjølelse eller liknende mye mer sannsynlig, da kikhoste stort sett regnes som en relativt sjelden sykdom. Hørt om "Occam's Razor"?
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er en grunn til at nFF har en "regel": nFF er ikke helsepersonell. Hvorfor du finner det for godt å stille diagnosen kikhoste (som forresten ikke er altfor vanlig) aner jeg ikke
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke stilt noen diagnose?

Jeg sier at han burde komme seg til lege, for å få sjekket denne hosten, og surklingen i lungene.
Med tanke på symptomene sier jeg at han kan ha fått kikhoste.
Å ja den er sjelden, men folk får den jo fordeom, han kan være on in a million u know.

Jeg ville heller gått til legen enn å følge mange kjærringråd fra random brukere på et forum. Plutselig kan det faktisk være kikhoste.
Uten å gå inn på hva slags sykdom du har, så har jeg ett godt (men ikke så nam) råd til å bli kvitt hoste.

Det er at du blander chilipulver og ingefærpulver i en kopp med glovarmt vann og drikker dette. Det er ikke mye krydder som skal til, en halv teskje av hver del kanskje. Det skal være så sterkt at du sliter med å få det ned, hehe.

Dette hjelper veldig mot hoste, og det er også masse antioksidanter i krydder.

Ellers er det også lønnsomt å gurgle biola mange ganger daglig ved halssyke

Ellers går det jo også an å spørre legen om en hostesaft som er litt sterkere enn det man får kjøpt reseptfritt da, cosylan f.eks
Cosylan burde funke Du hoster mindre og blir mer døsig så det blir enklere og sove om nettene + at du føler deg bedre av en eller annen grunn
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Cosylan burde funke Du hoster mindre og blir mer døsig så det blir enklere og sove om nettene + at du føler deg bedre av en eller annen grunn
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen, kanskje spørre lege om dette imorgen da, om det skulle bli aktuelt, og att jeg ikke har kikhoste.
Som nevnt tidligere, er Cosylan det mest effektive. Det inneholder spor av morfin, noe som hemmer hoste-refleksen. Det er selvsagt reseptbelagt.