Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1776
Hei. jeg var på toalettet og tenkte på noe her om dagen. det er flere som klager over for stor innvandring og de fleste sier: vi trenger dem til arbeidskraft og at det er flere norske familier som ikke klarer/vill eller har råd til flere en 1 eller 2 barn. Hvorfor kan ikke norge gjøre slik Kina gjør? Bare omvendt. I Kina er det jo overfult med mennesker og vis man får 1 barn får man mere penger av staten eller skatten går ned. Men får du 2 barn mister du alle ''godene'' som du hadde fått da du hadde 1 barn. Hvorfor kan ikke norge gjør det slik at prosenten på skatten går ned etter du har fått 1 barn og mere ned etter du har fått 2?

Altså

Får du 1 barn er skatten som normalt
Får du 2 barn går skatten ned 5-10%
Får du 3 barn går skatten ned med 13-15%

dette er bare en rar ide men tror dere at dette kan gjennomføres?
Tror dere at det hadde økt med barn i norske familier?

Nå må ikke dere flame meg vis jeg er på ville veier med det med Kina er ikke 100% sikker på om det er slik men har hørt det for lenge siden.

Og beklager skrivefeil
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sikkert fordi det fra før er alt for mange mennesker på denne jordkloden.
Sitat av nso Vis innlegg
Sikkert fordi det fra før er alt for mange mennesker på denne jordkloden.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer. men det hadde kansje oppmuntret familier til og ha mer en 1-2 barn slik at Norge kansje vokste litt og det ikke var dyrt og ha et barn. (Nå har jeg ingen erfaring om hvor mye det koster og ha et barn men går utifra at det ikke er billig )
Sist endret av Toadftw; 31. oktober 2009 kl. 23:59.
Det er ikke snakk om at folk i vestlige land ikke vil/har muligheten til å få flere barn. Det er bare sånn trenden er i den fasen Norge og andre vestlige land er. Det har med statlige helsetilbud, økonomi og utdanning å gjøre. Kvinners posisjon i samfunnet har også mye å si. Syns jeg kan huske å ha lest at gjennomsnitt for første fødte barn for kvinner var godt over 30 i Bærum, og sånn blir det når veldig mange prioriterer høyere utdanning fremfor familieliv.

Jeg tror ikke man kan lokke folk med småpenger når alternativet er å ta seg en skikkelig utdannelse og tjene +100.000 i året.

Edit:

Når det gjelder befolkningsvekst i Norge tror jeg ikke du trenger være redd. Oslo er blant de raskest voksende byene i Europa med ca.5% vekst i året. Det skal sies at 24% av befolkningen i Oslo er immigranter tho.
Sist endret av Kalakov; 1. november 2009 kl. 00:04.
Et fint "sky"-tall som brukes ofte i slike sammenhenger er at det koster mellom 1-1.5millioner å oppfostre _ett_ barn til de fyller 19.

Jeg ser ikke for meg at det blir billigere å ha barn nå uansett, virker jo som drittungene ikke klarer å flytte fra mamma før de er minst 24år uansett.

Hadde skatten min gått ned med 15% ville jeg jo bare betalt 15% skatt, det er jo en drømmesituasjon i norge dog, men f.eks i irland ville jeg betalt 12-15% skatt på min lønn idag uansett, så da kunne jeg liksågreit flyttet dit hvis det var lave skatter som jeg traktet etter.
Sist endret av AtXbYeA; 1. november 2009 kl. 00:03.
man regner vel med at det koster ca hunde tusen verdt år per barn i norge(tar jeg feil her...? mener å ha hørt det ett sted.)


Ja det kunne sikkert vært fint ,men tviler på at det kommer til å fungere, etter som vi lever i demokrati.
hvis jeg skal stille en liten hypotese som vil jeg tippe at de invandrerne som allerede bor her kommer til å lage 10-20 barn slik at staten tilslutt skylder dem penger ( ikke ta dette alf for seriøst
Sitat av noobpower Vis innlegg
man regner vel med at det koster ca hunde tusen verdt år per barn i norge(tar jeg feil her...? mener å ha hørt det ett sted.)


Ja det kunne sikkert vært fint ,men tviler på at det kommer til å fungere, etter som vi lever i demokrati.
hvis jeg skal stille en liten hypotese som vil jeg tippe at de invandrerne som allerede bor her kommer til å lage 10-20 barn slik at staten tilslutt skylder dem penger ( ikke ta dette alf for seriøst
Vis hele sitatet...

haha. de må nok tenke opp et system på det da alstå du kan ikke bare mekke 10 barn. men maks grensa er feks 4. da er vi på god vei vettu. og dagens samfunn og kvinner og menn ikke vill leve ett familie liv er vel på grunn av økonomien. vis ikke mannen tjener fett med penger kan jo ikke kona være hjemme og lage mat og passe på familien. men vis % går ned såpass mye vill kansje folk med normal inntekt ha råd til og ha en medlem av familien hjemme for og passe barn og stelle litt. Nå er ikke jeg no kvinne hater, for all del så kan mannen være hjemme og passe barna
Tror du bommer på en del vesentlige ting her, for det første ser jeg ikke for meg at de fleste som du sier er så i mot innvandrere. Det må jo være helt topp med et flerkulturelt samfunn tror jeg heller flertallet vil si.

Utover dette så er det nok ikke av økonomiske årsaker vi ikke får så mange barn som vi gjorde før. Mer pga sosiale og kulturelle forandringer. Norge er forresten det landet i verden som gir mest i støtte om du velger å få barn(1 år fri med lønn, skole, barnetryg, gratis lege, tannlege for barn, osv osv. Så det er mye mer lønnsomt å få barn i Norge enn i andre land.

Det som derimot er en stor forskjell på Norge og andre land er at jenter har også en sjanse for utdanning og selvrealisering og har derfor i stor grad valgt å fokusere på dette kontra å være husmor. Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan anta at de fleste egentlig vil leve som vi gjorde for 100 år siden, med en hjemmeværende mor og far i arbeid om de kunne økonomisk? tviler på at dette er noe flertallet vil, få jenter jeg har hørt virkelig ha lyst til å gå hjemme dag ut å dag inn å lage mat, vaske, stelle barn osv. De fleste vil nok i arbeid.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av noobpower Vis innlegg
haha 699,- for en pakke med kondomer
Vis hele sitatet...
Narkotikasmugling hadde blitt noe vi ikke enset. Det er den jævla kondom og p-pille smuglingen som oversvømmer tollerne. Njaaa. Kanskje om det hadde vært gjeldene for hele EU. Menneh, jeg liker å pule uten og måtte bli far for det om!
hehe en mulighet... Selv om jeg tviler på at det ville skjedd, med det tallet av mennesker vi er idag + at vi har etablert oss ganske bra med tallet, God nok balanse mener da jeg :P Selv om vi sakte men sikkert siger oss oppover
Det vi trenger en en politikk som gjør at folk av lavere utdanning og "klasse" får færre barn enn i dag, mens resten godt kan få flere. Vi har plass til flere folk her i Norge, men det hadde vært en fordel om de hovedsakelig kom fra ressurssterke familier. Ikke for å rakke ned på svakere stilte, men et godt eksempel er jo hvordan trygd ofte går i arv... Har ingen god oppskrift på hvordan slik politikk bør utformes, men jeg synes ikke det er politisk ukorrekt å ta det opp som en visjon.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Tviler på at folk ville ha pult mere for at skatteprosenten skal gå ned.
Vis hele sitatet...
Om skatteprosenten hadde gått ned hver gang man hadde pult, tror jeg nok de fleste arbeidsfolk hadde vært i høyet mesteparten av fritiden.

Ontopic, jeg må si meg enig med nso. Du sier " vi trenger dem til arbeidskraft" - Sist jeg gadd høre på noe debatt om arbeid/skatt, var det ikke slik at det ikke var nok job, at vi måtte bygge blabla bare for å skaffe jobb til folk?
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Det er ikke snakk om at folk i vestlige land ikke vil/har muligheten til å få flere barn. Det er bare sånn trenden er i den fasen Norge og andre vestlige land er. Det har med statlige helsetilbud, økonomi og utdanning å gjøre. Kvinners posisjon i samfunnet har også mye å si. Syns jeg kan huske å ha lest at gjennomsnitt for første fødte barn for kvinner var godt over 30 i Bærum, og sånn blir det når veldig mange prioriterer høyere utdanning fremfor familieliv.

Jeg tror ikke man kan lokke folk med småpenger når alternativet er å ta seg en skikkelig utdannelse og tjene +100.000 i året.

Edit:

Når det gjelder befolkningsvekst i Norge tror jeg ikke du trenger være redd. Oslo er blant de raskest voksende byene i Europa med ca.5% vekst i året. Det skal sies at 24% av befolkningen i Oslo er immigranter tho.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i denne... for 100 år siden var ikke utdannelse og karriere et større tema, og da var det heller ikke uvanlig at norske ektefeller fikk 10-15 unger. Ungene skulle samtidig hjelpe til hjemme/på gården.. nesten så jeg har et inntrykk av "jo flere jo bedre"... Samfunnets forventninger til deg som norsk statsborger i dag tilsier ikke at det skal plumpe ut 10 unger av ei dame... Utdanning og karriære er vanskelig nok om du bare har 1-2 unger å ta vare på. Har faktisk snakket med jenter om akkurat dette, og de aller fleste sier at utdanning og karriere skal være i boks før de starter på en familie.. og det er i mine øyne sunn fornuft. Det finnes jo allerede skattelette for foreldre... og er du enslig forelder kan du nesten klare deg uten jobb de første årene... Norge er ett av de bedre landene med tanke på statlig støtte til småbarnsforeldre, ifølge Michael Moore iallefall

Et annet tema er babyboomen som var for 50-60 år siden.. altså generasjonen som består av våre foreldre... de kommer til å få et helvette om 20-30 år når de skal på pleiehjem.. det vil ikke være nok utdannede omsorgsarbeidere i dette landet til å ta vare på dem.. og vi vil selv være for opptatt med karrierer til å ta vare på våre egne foreldre.. Selv om jeg personlig ikke liker i større grad at Oslo faktisk består av 1/4 innvandrere.. så vil vi i framtiden bli avhengige av dem...
good god har jo rett i alt det han sier og er helt enig.

Det virker som sunn fornuft for damen å sikre seg jobb og karriere først.

Enste ulempen til de er jo at desto gamlere de blir, desto mindre attraktive er de.
Og de har jo og den biologiske klokka, fruktbarheten går jo og nedover.

Men, jeg tror og det har mye med likestillings kampen, som er blitt mere en kjønnskamp.

De flese norske damer kan være sjefte, vi hører alltid at mannen skal ta sin del i hjemmet.
Men, hva med utearbeider, snømåking, bilskruing og opppussing av hjemmet.
Nei, dette er mannens område, og kan ikke damene noe med.

Har flere ganger, sett om vinteren at mannen, starter opp bilden, dama står enten å ser på eller setter seg inne fordi det er kaldt, og hans står ute, skraper is og graver frem bilden.

Samtidig som de vet at, får de et barn med en fyr, og han ikke inretter seg etter henne, vell da kan hun med lov og rett skille/splitte opp med fyren, og får i 90% sjanse omsorgsrett over barnet + en god slump penger de neste 18 åra. Og fyren, vell er dama virkelig vanskelig av seg, så får han kunne barne bidraget i posten og ingen kontakt med barnet sitt.

Er jo blitt mere og mere vanlig at norske menn, "inmporterer" seg damer fra utlander, thailand, sør-amerika.
Nettopp fordi disse er litt "gammeldagse" av seg, steller hus og hjem og går til og med på jobb.

Og det er en ting innvandrere er mye flinkere en oss nordmenn til, det er og ta seg av de gamle og familien.
I Norge så samles vi kunn familien og slekta, når det er jul, komfirmasjon eller begravelse.

At det er 1/4 av oslo sin befolkning er utleninger jo skremmende, men det er jo klart "like barn leker best" heter det.

Om det er en posetiv ting er noe helt annet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
Det virker som sunn fornuft for damen å sikre seg jobb og karriere først.
Vis hele sitatet...
Ikke bare virker det som sunn fornuft, det er kjempesmart!
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
Enste ulempen til de er jo at desto gamlere de blir, desto mindre attraktive er de.
Og de har jo og den biologiske klokka, fruktbarheten går jo og nedover.
Vis hele sitatet...
De fleste 30åringer skal nok klare å få barn du. Jeg kjenner mange som ble gravide etter at de fylte 30. Og hva vel attraktivitet med dette å gjøre? Gamlinger er også seksuelt aktive.
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
Men, jeg tror og det har mye med likestillings kampen, som er blitt mere en kjønnskamp.
Vis hele sitatet...
Det er nok heller din mening. Likestillingskampen går begge veier. Men vi har fremdeles flere problemer på kvinnefronten enn mannefronten. Spesielt med objektivifisering og lønn. Kvinner og menn er ikke to poler som er mot hverandre, det er ett samarbeid. Eller det skal ihvertfall være slik.
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
De flese norske damer kan være sjefte, vi hører alltid at mannen skal ta sin del i hjemmet.
Men, hva med utearbeider, snømåking, bilskruing og opppussing av hjemmet.
Nei, dette er mannens område, og kan ikke damene noe med.
Vis hele sitatet...
Hva inni? VIL kvinner kjefte? Det er nok veldig individuelt. Du har et poeng i at kjønnsroller fra gammelt av henger enda igjen. Men jeg syntes ikke det er rett slik som du sier, mannen tar del i hjemmet, således gjør kvinnen.
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
Har flere ganger, sett om vinteren at mannen, starter opp bilden, dama står enten å ser på eller setter seg inne fordi det er kaldt, og hans står ute, skraper is og graver frem bilden.
Vis hele sitatet...
For en snill mann. Noen sinne tenkt på at damen kanskje har tilbudt seg men mannen insisterte på at hun ikke skulle fryse?
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
Samtidig som de vet at, får de et barn med en fyr, og han ikke innretter seg etter henne, vell da kan hun med lov og rett skille/splitte opp med fyren, og får i 90% sjanse omsorgsrett over barnet + en god slump penger de neste 18 åra. Og fyren, vell er dama virkelig vanskelig av seg, så får han kunne barne bidraget i posten og ingen kontakt med barnet sitt.
Vis hele sitatet...
Farspermisjon og fars rettigheter ved skilsmisse ved barn er det største problemet vi har på mannssiden i likestillingssaken. Allikevel har kvinner det generelt verre enn menn. Spesielt med lønn.
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
Er jo blitt mere og mere vanlig at norske menn, "inmporterer" seg damer fra utlander, thailand, sør-amerika.
Nettopp fordi disse er litt "gammeldagse" av seg, steller hus og hjem og går til og med på jobb.
Vis hele sitatet...
Det syntes jeg er negativt. Kvinner burde ikke innrette seg etter menn som henger igjen etter gamle kjønnsroller.
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
Og det er en ting innvandrere er mye flinkere en oss nordmenn til, det er og ta seg av de gamle og familien.
Vis hele sitatet...
Prøve å besøke besteforeldrene mine hver lørdag. Har du kilder på dette?
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
I Norge så samles vi kunn familien og slekta, når det er jul, komfirmasjon eller begravelse.
Vis hele sitatet...
Tullball. Dessuten, om noen familier ikke kommer overens så burde de heller ikke tilbringe tid sammen.
Sitat av RamboJohn Vis innlegg
At det er 1/4 av oslo sin befolkning er utledninger jo skremmende, men det er jo klart "like barn leker best" heter det.
Om det er en posetiv ting er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Det skremmer ikke meg. Og jeg har gått på en skole hvor innvandrere var i flertall. Ikke at det er veldig relevant, men i løpet av alle slåsskampene jeg har havnet i gjennom mitt liv har aldri en eneste innvandrer lagt hånd på meg.

Om du missliker at politikere og feminister bruker mye tid på at kvinner skal likestilles med menn er det på tide med en virkelighetsjekk.
Dette er et veldig touchy tema, som bringer assosiasjoner til Nazi-Tyskland, som også premierte fødsler, men da på den betingelsen av at de var ariske.

Dette går vel ut på noe av det samme. Skal staten ta initiativ til å avle opp nordmenn, eller skal vi ta inn utlendinger for å hindre at folketallet synker?
Hva skjer med de som er sterile, de som ikke kan få barn? Må de betale 50% mer i skatt da, fordi "Får du 1 barn er skatten som normalt"
sio,
jeg sier jo at det er kjeme spart at damene , tar jobb og karriere først.

Det jeg mener med at de blir eldre og mindre fruktbare er jo sant.Står jo øverst på tråden her og.

her er link vist du ikke oppfatter helt hva prøver å si så henviser jeg til linken nedunder:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:5647:26:::0:0

sitat john rambo:
Har flere ganger, sett om vinteren at mannen, starter opp bilden, dama står enten å ser på eller setter seg inne fordi det er kaldt, og hans står ute, skraper is og graver frem bilden.

sitat sio
For en snill mann. Noen sinne tenkt på at damen kanskje har tilbudt seg men mannen insisterte på at hun ikke skulle fryse?

Greit du har et poeng der da. Men jeg prøver å si at, når det er dekkskifte, is skraping og snømåking om vinteren og andre div uteaktiviteter.
Så er det som regel manne som gjør dette. Du har din fulle rett til å overbevise meg at det er 50 / 50, f.eks mannen legger dekk om vitneren og dama om sommeren.


Sitat: Originalt skrevet av RamboJohn Vis innlegg
Samtidig som de vet at, får de et barn med en fyr, og han ikke innretter seg etter henne, vell da kan hun med lov og rett skille/splitte opp med fyren, og får i 90% sjanse omsorgsrett over barnet + en god slump penger de neste 18 åra. Og fyren, vell er dama virkelig vanskelig av seg, så får han kunne barne bidraget i posten og ingen kontakt med barnet sitt.

Farspermisjon og fars rettigheter ved skilsmisse ved barn er det største problemet vi har på mannssiden i likestillingssaken. Allikevel har kvinner det generelt verre enn menn. Spesielt med lønn.

Ja de har mindre lønn BRUTTO, men er du aleneforsørger, så blir du jo i en helt annen skatteklasse, + barnebidraget er ikke skattpliktig. Hva damene har i NETTO er jo no helt annet.

Sitat: Originalt skrevet av RamboJohn Vis innlegg
Er jo blitt mere og mere vanlig at norske menn, "inmporterer" seg damer fra utlander, thailand, sør-amerika.
Nettopp fordi disse er litt "gammeldagse" av seg, steller hus og hjem og går til og med på jobb.
sitat sio
Det syntes jeg er negativt. Kvinner burde ikke innrette seg etter menn som henger igjen etter gamle kjønnsroller.

Kansje jeg formulert meg slik at dette virket posetift, det jeg prøvde å si at det er en reaksjon på den stadige femniniseringen av Norge.

Du nevnte at feministene og politikerne , jobbet for likestilling.
Vell hvor er matchosistene, (mannegruppe) som jobber for likestilling?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
En regner perioden 15-49 år som kvinnens fruktbare periode. De fleste er ferdige med utdannelsen lenge før de er 50 år, 1,9 i fødselrate er også veldig bra faktisk.

Det du sier om dekkskifte og liknende er som du sier selv, noe du "føler". Jeg kan ta mine egne foreldre som eksempel, hvor jeg vet at datteren som er datter av en mekaniker er den som skifter dekk på bilen.

Du spørs også etter "machoistene" som kjemper for rettighetene til menn.
Jeg har sett en del av dem i aviser og liknende, men kan dessverre ikke lete opp en gruppe til deg nå. Siden problemene er størst på kvinnesiden er også engasjementet størst her. www.farogbarn.no er for øvrig en side som muligens er av interesse for deg.

For øvrig klager du også på den økende femininiseringen (det er ikke et ord?) i Norge. Jeg syntes dette er fantastisk! Feminisme drukner ikke menns kampsak såvidt jeg har observert. Jeg tør ikke påstå noe om det akkurat nå da jeg ikke har sjangs til å rote frem kilder, har noe greier jeg må skrive.

Men uansett, jeg syntes du bør se på feminisme utbredningen som en god ting. Og på kvinner som menn (dvs ikke tenk så mye på kjønnsroller, begge sider)