Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 10563
Hei. Så dum som jeg var i dag mistet jeg sertifikatet da jeg ble målt til 84km/t i en 50km/t sone. Politimannen kunne ikke si noe om hvor lenge jeg mistet sertifikatet, men har lest på nettet at det er 6-9 måneder. Så lurer jeg på; Siden jeg er under prøvetid, vil jeg miste førerretten lengre da? Hvis jeg mister den lenge nok kan det være nok til at jeg mister jobben og må flytte hjem igjen, der min bror som sliter med psyken bor, og som jeg ikke kan bo med (har lege erklering på det). Kan det være nok til og få noe formilding på straffen?
jeg synes dette høres ut til at det kan bli en formidling på straffen, selv ble jeg også tatt i 137 i 80 det ble 13måneder uten kort og jeg fikk ikke noen formilding selv om jeg mistet jobben og alle planene for fremtiden i 1år.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
er ikke grensen for å måtte ta opp lappen under prøvetid 6 mnd og hvis du er ferdig med prøvetiden er det 12 mnd?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Litt av meningen med straff er at du skal skremmes til å ikke bryte loven igjen. At du mister jobben om du mister lappen er ditt problem, og hvis det virkelig er så viktig for deg burde du kanskje ikke brutt loven i utgangspunktet. Du har vært med på leken så nå må du tåle steken.

Og hva mener du egentlig skulle vært grunnen til at du skulle fått mildere straff? Det finnes mange som sliter med å finne arbeid, men det betyr ikke at de ikke straffes like hardt som alle andre.
Trådstarter
21 3
Sitat av sengetøv Vis innlegg
er ikke grensen for å måtte ta opp lappen under prøvetid 6 mnd og hvis du er ferdig med prøvetiden er det 12 mnd?
Vis hele sitatet...

Å måtte ta oppkjøring og diverse om igjen, skal jeg alltids klare. Er heller det at jeg er redd for og miste jobben, noe det er en god sjanse for at jeg gjør dersom jeg blir værende uten førerkort for lenge.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
åja, trudde du mente hva som var med at du hadde mista lappen jeg

hvorfor ikke legge alle kortene på bordet for bedriften?
hva går jobben ut på egentlig da?
Sist endret av sengetøv; 30. oktober 2009 kl. 17:48.
Trådstarter
21 3
Sitat av Graapho Vis innlegg
Litt av meningen med straff er at du skal skremmes til å ikke bryte loven igjen. At du mister jobben om du mister lappen er ditt problem, og hvis det virkelig er så viktig for deg burde du kanskje ikke brutt loven i utgangspunktet. Du har vært med på leken så nå må du tåle steken.

Og hva mener du egentlig skulle vært grunnen til at du skulle fått mildere straff? Det finnes mange som sliter med å finne arbeid, men det betyr ikke at de ikke straffes like hardt som alle andre.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er fullt klar over det, og i den farta fortjener jeg jo også å miste lappen. Men jeg lurte på om jeg kunne få sertifikatet igjen raskere pga jobb og problemer hvis jeg må flytte hjem igjen (noe jeg må om jobben ryker).

Sitat av sengetøv Vis innlegg
åja, trudde du mente hva som var med at du hadde mista lappen jeg

hvorfor ikke legge alle kortene på bordet for bedriften?
hva går jobben ut på egentlig da?
Vis hele sitatet...
Jo jeg skal prate med jobben til Mandag og forklare situasjonen. Jeg kjører gravemaskin, og da varierer arbeidsplassen min fra sted til sted ganske ofte.
Sitat av Laffuz Vis innlegg
Ja jeg er fullt klar over det, og i den farta fortjener jeg jo også å miste lappen. Men jeg lurte på om jeg kunne få sertifikatet igjen raskere pga jobb og problemer hvis jeg må flytte hjem igjen (noe jeg må om jobben ryker).



Jo jeg skal prate med jobben til Mandag og forklare situasjonen. Jeg kjører gravemaskin, og da varierer arbeidsplassen min fra sted til sted ganske ofte.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å prøve. Jeg vet om tilfeller der folk har fått tilbake sertifikatet grunnet jobbsituasjon, men også folk som ikke har fått tilbake førerkortet som var i samme situasjon. Mister man lappen før "prøvetiden", må man ta oppkjøring og teori(?) om igjen. Snakk med jobben og få de til å spørre om du kan få sertifikatet tilbake grunnet jobbsituasjon.
Jeg kjenner en mekaniker som mistet lappen på grunn av brudd på fartsgrense. Men han fikk tillatelse til å prøvekjøre biler og slik der på verkstedet (på verkstedets eiendom), på grunn av at det var jobbrelatert. Jeg vil tro du vil ha en sjanse til å få lov til det samme dersom du kun skal kjøre gravemaskin.
Trådstarter
21 3
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg kjenner en mekaniker som mistet lappen på grunn av brudd på fartsgrense. Men han fikk tillatelse til å prøvekjøre biler og slik der på verkstedet (på verkstedets eiendom), på grunn av at det var jobbrelatert. Jeg vil tro du vil ha en sjanse til å få lov til det samme dersom du kun skal kjøre gravemaskin.
Vis hele sitatet...
Gravemaskin kan jeg kjøre uansett, ettersom det ikke har noe med førerkort å gjøre, er det at jeg ikke kommer meg til jobb som blir problemet mitt.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
søk jobb på en bensinstasjon eller noe istedet
Som trafikklærer kan jeg først og fremst takke deg for at du skaffer oss mer gryn i kassa...

Som medmenneske og "venn" må jeg si at jeg ikke synes det grann synd på deg... (Det jeg derimot digger er at du har selvinnsikt nok til å innse at du har vært tjukk i hue... Dette vokser du på og forhåpentligvis blir du en bedre sjåfør i fremtiden.)

Som fagmenneske kan jeg fortelle deg at du riktignok må kjøre opp på nytt. Men nok salt i såret... hehe

Hadde jeg vært deg hadde jeg først og fremst tatt det opp med arbeidsgiver. Jeg ville også skaffet meg en advokat, en flink advokat kan utrette mirakler. Snakk med en politijurist også, legg frem historien din. Legg deg totalt flat og innrøm at du har vært idiot, men at du er livredd for at arbeidssituasjonen din går i oppløsning (kanskje et skriv fra arbeidsgiver vil være til hjelp?). Ta gjerne med lege-erklæringen du nevnte, alle slike ting kan være til din fordel.

Avlsutningsvis vil jeg si at om du kjører på et menneske i 50 km/t så er det 80% sjans for at dette mennesket dør... Kjører du på et menneske i 30 km/t er det 80% sjans for at mennesket overlever.

I den farten du har holdt tør jeg ikke tenke på utfallet. 84 km/t er summen etter at alle sikkerhetsmarginer er trukket fra. Din reelle fart var nok høyere...

Håper du har lært!

Lykke til
Sitat av Laffuz Vis innlegg
Gravemaskin kan jeg kjøre uansett, ettersom det ikke har noe med førerkort å gjøre, er det at jeg ikke kommer meg til jobb som blir problemet mitt.
Vis hele sitatet...
Mulig det har sine grunner, men jeg spør likevel. Kollektiv transport?
Trådstarter
21 3
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Som trafikklærer kan jeg først og fremst takke deg for at du skaffer oss mer gryn i kassa...

Som medmenneske og "venn" må jeg si at jeg ikke synes det grann synd på deg... (Det jeg derimot digger er at du har selvinnsikt nok til å innse at du har vært tjukk i hue... Dette vokser du på og forhåpentligvis blir du en bedre sjåfør i fremtiden.)

Som fagmenneske kan jeg fortelle deg at du riktignok må kjøre opp på nytt. Men nok salt i såret... hehe

Hadde jeg vært deg hadde jeg først og fremst tatt det opp med arbeidsgiver. Jeg ville også skaffet meg en advokat, en flink advokat kan utrette mirakler. Snakk med en politijurist også, legg frem historien din. Legg deg totalt flat og innrøm at du har vært idiot, men at du er livredd for at arbeidssituasjonen din går i oppløsning (kanskje et skriv fra arbeidsgiver vil være til hjelp?). Ta gjerne med lege-erklæringen du nevnte, alle slike ting kan være til din fordel.

Avlsutningsvis vil jeg si at om du kjører på et menneske i 50 km/t så er det 80% sjans for at dette mennesket dør... Kjører du på et menneske i 30 km/t er det 80% sjans for at mennesket overlever.

I den farten du har holdt tør jeg ikke tenke på utfallet. 84 km/t er summen etter at alle sikkerhetsmarginer er trukket fra. Din reelle fart var nok høyere...

Håper du har lært!

Lykke til
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett og skrive at jeg har lært og at jeg skal skjerpe meg i fremtiden, men det er noe jeg definitivt vil. Ganske vanskelig situasjon jeg har stilt meg selv i, og det er noe jeg aldri vil opp i igjen.
Advokat blir nok kanskje litt dyrt for lærling lønnen min, men det er noe jeg skal tenke på
Jeg skal ta en prat med jobben og høre hva de mener, takk for hjelpen.

Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Mulig det har sine grunner, men jeg spør likevel. Kollektiv transport?
Vis hele sitatet...
Jeg må være på jobb kl 7. om morgenen, så det er ikke mulig med de bussene jeg kan ta.
Jeg håper inderlig at de fratar deg førerretten for alltid. Hva tenker du på ? 84 i 50 sone ? Er du klar over at 50sone er tett bebodd ? Synes du skal slutte å være så patetisk og tenke litt på andres liv. Pøbler som deg i trafikken er så verdiløse. Håper de sender deg til broren din og jeg håper du blir spist opp av din bror, levende, sakte og smertefullt.
Sist endret av i mac; 30. oktober 2009 kl. 23:11.
I mac: er vel allerede sagt flere ganger i tråden og det var ærlig talt ikke slike svar han var ute etter.
Sitat av blåhval Vis innlegg
jeg synes dette høres ut til at det kan bli en formidling på straffen, selv ble jeg også tatt i 137 i 80 det ble 13måneder uten kort og jeg fikk ikke noen formilding selv om jeg mistet jobben og alle planene for fremtiden i 1år.
Vis hele sitatet...
litt off-topic, men jeg ble nysgjerrig, hva var dine planer for fremtiden?
"Øko-Terrorist"
Min mor har vært rettsvitne en god del ganger, og jeg har hørt om mange saker som er omtrent idensike med din, og desverre ender det somregel opp med ingen formildning.
Sitat av Laffuz Vis innlegg
Jeg må være på jobb kl 7. om morgenen, så det er ikke mulig med de bussene jeg kan ta.
Vis hele sitatet...
Det kan jo hende noen du jobber sammen med kan kjøre innom deg på vei til jobb og plukke deg opp? Eller om det ikke er for langt så kan du sykle. Det blir uansett litt mer tungvindt uten bil, men det er ikke nødvendigvis verdens undergang. Du overlever helt sikkert 9 måneder uten lappen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av commie Vis innlegg
Det kan jo hende noen du jobber sammen med kan kjøre innom deg på vei til jobb og plukke deg opp? Eller om det ikke er for langt så kan du sykle. Det blir uansett litt mer tungvindt uten bil, men det er ikke nødvendigvis verdens undergang. Du overlever helt sikkert 9 måneder uten lappen.
Vis hele sitatet...
Kanskje han mente at han ikke for transportere gravemaskinen til de forskjellige lokasjonene den skal brukes?
Wild guess, kanskje trådstarter svarer.
Er sjeldent man får redusert indragelsestiden pga jobb. Isåfall så bør det være noe som er viktig for samfunnet, som hvis du feks er den eneste legen/politimannen eller ambulansesjåføren i bygda. Ellers skal man passe ekstra på å ikke miste lappen om man er avhengig av den i jobben.

Da det å miste lappen ikke er regnet som straff så må det isåfall veies opp for hva som er viktigst for samfunnet; at du kan utføre jobben din, eller risikoen for at du fronter med noen/kjører over en person i 70 kmt.

Som andre skriver, er det å kjøre så fort at man mister lappen i 50 soner vanligvis såpass risikabelt at man fortjener å miste lappen. De fartsgrensene over dette mener jeg man kan behandle med litt mer skjønn.
Sist endret av legalize_it; 1. november 2009 kl. 04:52.
Tviler ikke på at trådstarter allerede har begynt å lære av sin feil, men har lyst å se på dette fra en litt annen vinkel... var jeg trådstarter ville jeg lest arbeidskontrakten min... står det spesifisert i arbeidsavtalen at du selv må komme deg dit gravemaskinen er plassert (altså at et privat framkomstmiddel er et krav for stillingen) så sliter du jo litt.. men om dette ikke står spesifisert så er det vel arbeidsgivers ansvar å få deg dit gravemaskinen er?.. dette vil skape en dårlig stemning på jobben.. men vil du beholde den så må du kanskje kjempe med nebb og klør..
Sitat av Sio Vis innlegg
Kanskje han mente at han ikke for transportere gravemaskinen til de forskjellige lokasjonene den skal brukes?
Wild guess, kanskje trådstarter svarer.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å transportere meg sjøl til arbeidsplass, men det kunne jo misforstås, skal gjøre ting litt klarere fremover

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er sjeldent man får redusert indragelsestiden pga jobb. Isåfall så bør det være noe som er viktig for samfunnet, som hvis du feks er den eneste legen/politimannen eller ambulansesjåføren i bygda. Ellers skal man passe ekstra på å ikke miste lappen om man er avhengig av den i jobben.

Da det å miste lappen ikke er regnet som straff så må det isåfall veies opp for hva som er viktigst for samfunnet; at du kan utføre jobben din, eller risikoen for at du fronter med noen/kjører over en person i 70 kmt.

Som andre skriver, er det å kjøre så fort at man mister lappen i 50 soner vanligvis såpass risikabelt at man fortjener å miste lappen. De fartsgrensene over dette mener jeg man kan behandle med litt mer skjønn.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte tidligere så selvfølgelig forjener jeg og miste lappen i den farten jeg hadde, ingen tvil om det.
Jeg har fått hyrt meg en advokat og skal inn til avhør etterhvert, så kan jeg i hvertfall prøve og få noe form for straffeformildning, men tipper jeg ender opp 6-9 måneder uten lappen.
FRYKT IKKE, skriv brev til juristen/dommern som behandler din sak og forklar saken din (det med broren din osv) så får du GARANTERT en mindre straff. En kompis av meg fikk forkortet sin straff da hans bror måtte ha noen til å kjøre han til sykehuset hvis stingene hans spratt opp.

Send brev
Sitat av GoodGod Vis innlegg
Tviler ikke på at trådstarter allerede har begynt å lære av sin feil, men har lyst å se på dette fra en litt annen vinkel... var jeg trådstarter ville jeg lest arbeidskontrakten min... står det spesifisert i arbeidsavtalen at du selv må komme deg dit gravemaskinen er plassert (altså at et privat framkomstmiddel er et krav for stillingen) så sliter du jo litt.. men om dette ikke står spesifisert så er det vel arbeidsgivers ansvar å få deg dit gravemaskinen er?.. dette vil skape en dårlig stemning på jobben.. men vil du beholde den så må du kanskje kjempe med nebb og klør..
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke 100% sikker på hva som står om det i arbeidskontrakten, men det skal jeg sjekke opp så fort jeg kan. Det har vært noen andre i firmaet også som har måttet klare seg uten sertifikat i en periode, men de har bodd på steder der det har vært veldig lett og fått de transportert til jobb. (altså ca 30 kollegaer som bor innenfor en 5km radius).
Det er dårlig med kollegaer ved mitt bosted.
Men nå skal jeg i hvertfall inn og prate med de høye sjefene på Mandag så får jeg håpe det ordner seg.
Hvis jeg ikke tar feil, kan du fortsatt kjøre moped når du mister billappen?
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar feil, kan du fortsatt kjøre moped når du mister billappen?
Vis hele sitatet...
Litt usikker på det ettersom jeg aldri har tatt moped lappen, bare fått den når jeg fikk billappen
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar feil, kan du fortsatt kjøre moped når du mister billappen?
Vis hele sitatet...
Skal ikke si det 100% sikkert.. men føler meg ganske sikker på at dette ikke stemmer... har du førerkort klasse B.. altså personbil.. så kan du også kjøre moped opptil 50 kubikk.
Heh, mista nettopp lappen sjøl, 143 i 80 sonen i en tunell (Lofast). Har politiet lov til å ta folk i tuneller?, onkel-blå hoppa jo utti veien rett forran bilen..
Har erkjent alt og mista lappen, men fikk lov av jourhavende å kjøre videre til plassen jeg bor (Narvik).

anng. det med moped, når du først mister lappen har du vell i teorien forbud mot å kjøre alle motorkjøretøy, inkludert moped, (og gressklipper?)

en annen ting, er det muligheter for å få utsatt straffen, og/eller boten? har ikke så mye penger som fattig student.
dem sa at jeg mista mest sannsynlig lappen i minst ett år.. , hvor mye må jeg ta opp igjen når sperretiden er over? (har hatt lappen siden 2006) (teorieksamen osv?) vet jeg må ta opp oppkjøringen.. Er det slik som det er vanligvis at man kan ta teorien et halvt år før, om jeg må ta den opp?

og noen som har noen pailing på ca. hvor mye jeg må ut med?
Sist endret av PAO87; 2. november 2009 kl. 13:46.
Sitat av i mac Vis innlegg
Jeg håper inderlig at de fratar deg førerretten for alltid. Hva tenker du på ? 84 i 50 sone ? Er du klar over at 50sone er tett bebodd ? S
Vis hele sitatet...
Synes du skal holde godt kjeft jeg. Du har ingenting i diskusjonen å gjøre når du kun skriker ut om ting du ikke vet sikkert.

Hvem her kan med hånden på hjertet si at en ALDRI har kjørt i 80 i en 50-sone? Hva med midt på natten? Hva med en øde landevei som har sone 50, selv om den skulle hatt 80 på mange deler av veien?

Den som er uten synd kan gjerne få kaste den første steinen her....
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Den som er uten synd kan gjerne få kaste den første steinen her....
Vis hele sitatet...
det blir ikke meg, jeg har mistet lappen mer enn en gang.

ser tråden selvsagt fylles med folk som aldri har gjort noe galt, aldri noe uforsvarlig, og aldri noe ulovlig, og de har derfor sin fulle rett til å komme med moralprekener.



men ja, 50sone er det for en grunn, det kan være mennesker langs veien, så vær nå mer forsiktig neste gang. noe jeg tror du vil være, ettersom å miste lappen svir. hardt.

men nei, du har ikke lov å kjøre noe motorisert kjøretøy når du mister førerretten, ikke moped heller.
du kan søke om dette, men det er de aller, aller færreste som får anledning til dette.

det er nok bare å bite i seg.

lykke til.
hvis man mister lappen før prøvetiden, må man ta teorien igjen også? og når kan man evt. ta den?
Dersom du kan få frem viktigheten av at du kan kjøre motorisert kjøretøy, så er det lettere å få politiet med på at du kan få innvilget kjørerett kun til moped selv om du har mistet alle rettigheter. Og det er jo naturlig da det er ganske mye mer begrenset hvilke skader du kan utrette på en moped i 50 km/t enn i en bil i 84 km/t i ditt eksempel.
Tja, tror det skal mye til for å få forkortet inndragelsestid. Det er lettere å få senket forelegget og evt. betinget fengsel. Ut fra farten du hadde så skal du ikke se bort fra at det blir lagt ned påstand om betinget fengsel i tillegg.

I 2006 ble jeg tatt i 127 i 80sone i tunnel på gjennomsnittsmåling, og benektet tilfellet samt at jeg ikke samtykket i inndragelsen av førerkortet. Havnet i forhørsretten hvor en dommer skulle avgjøre om det ble midlertidig inndragelse eller ikke. Til tross for at jeg hadde gode argumenter for hvorfor målingen ikke skulle vært reell ble jeg bokstavlig talt avfeid av dommeren. Videre ble saken sendt til retten med påstand om 20(?) dager betinget fengsel, forelegg på 11500kr og 7mnd inndragelse av førerrett.
Var desperat etter å unngå betinget fengsel, da jeg satset på ing.utd. i forsvaret, og ved hjelp av en god advokat fikk jeg ordnet det slik at jeg droppet å gå til retten om jeg slapp bet.fengsel.

Videre trengte jeg virkelig førerkortet ifm. jobbsituasjon, men ifølge advokaten, som hadde hatt utallige trafikksaker, så var det bare å glemme med mindre man var samfunnsmessig viktig og førerkort var en nødvendighet.

Fort gjort å klemme på gassen, men gud bedre hvor man lærer av en sånn smekk! Lykke til!
Sitat av Laffuz Vis innlegg
Hei. Så dum som jeg var i dag mistet jeg sertifikatet da jeg ble målt til 84km/t i en 50km/t sone. Politimannen kunne ikke si noe om hvor lenge jeg mistet sertifikatet, men har lest på nettet at det er 6-9 måneder. Så lurer jeg på; Siden jeg er under prøvetid, vil jeg miste førerretten lengre da? Hvis jeg mister den lenge nok kan det være nok til at jeg mister jobben og må flytte hjem igjen, der min bror som sliter med psyken bor, og som jeg ikke kan bo med (har lege erklering på det). Kan det være nok til og få noe formilding på straffen?
Vis hele sitatet...
Dårlig tid til å lese innleggene akkurat nå, men du sier du har prøvetid? Mener du da på førerkortet, eller fra før av? Om fra før av, betyr jo det at du må i fengsel x antall dager..

edit: Forresten, en god advokat kan MEST sannsynlig hjelpe deg, i forhold til søknad om nedsettelse av straff. Har prøvd flere ganger selv, med knakende gode grunner, det er bare ikke enkelt;/
Sist endret av enanthate; 3. november 2009 kl. 21:23.
Bare vær takknemlig for at du ikke skadet noen, som oftest i 50 soner, så er det mye folk.
Aksepter boten du får og se videre i livet, mister du jobben, så finns det alltid fler jobb.
Et annet alternativ er å flytte nærmere jobben da slipper du eventuelt å tenke på at du kommer til å miste jobben.
Sitat av hybris Vis innlegg
Tja, tror det skal mye til for å få forkortet inndragelsestid. Det er lettere å få senket forelegget og evt. betinget fengsel. Ut fra farten du hadde så skal du ikke se bort fra at det blir lagt ned påstand om betinget fengsel i tillegg.
Vis hele sitatet...
Ser den, har ikke så veldig store forhåpninger heller, men så har jeg heller ingenting og tape på og gjøre et forsøk.

Sitat av Prophet. Vis innlegg
Dårlig tid til å lese innleggene akkurat nå, men du sier du har prøvetid? Mener du da på førerkortet, eller fra før av? Om fra før av, betyr jo det at du må i fengsel x antall dager../
Vis hele sitatet...
de 24 første månedene en har sertifikat, så har en sertifikatet på prøve.
Sitat av commie Vis innlegg
Det kan jo hende noen du jobber sammen med kan kjøre innom deg på vei til jobb og plukke deg opp? Eller om det ikke er for langt så kan du sykle. Det blir uansett litt mer tungvindt uten bil, men det er ikke nødvendigvis verdens undergang. Du overlever helt sikkert 9 måneder uten lappen.
Vis hele sitatet...

9 måneder blir raskt ett år når det er 3-4 måneder ventetid på oppkjøring
Ble selv tatt i 89 i 50-sonen klokken 2 på natten på en ødeveg. Fikk lov å kjøre til klokken 15 dagen etterpå. 30 minutter etter jeg mistet lappen så kjørte jeg forbi en fotoboks i 60km/t (50-sone dette også). Straffen ble 12 000kr (2000,- pga fotoboks) og 10mnd uten lapp. Jeg hadde prøvetid. Tiden uten lappen gikk relativt kjapp da jeg hadde mange hyggelige kompiser som kjørte meg hit og dit. Fikk igjen lappen for 2 år siden og siden har jeg kjørt fartsgrensen!

Lykke til, og ikke kjør fort i 50-soner mer! Det har jeg lært er ikke lurt!
Huff, du kunne lik så godt ha kjørt i en 60-sone å fortsatt mistet lappen..

Har lest x antall lignende saker som denne, er bl.a en god del på bilforumet om folk som har driti seg ut i akkurat samme situasjon som deg. Ingen av de jeg har lest om har fått mildere straff eller ligende pga at jobb er en god kjøretur unna.
Det skader naturligvis ikke å skaffe seg en advokat å søke med det som grunnlag i retten, det går jo en del penger i det, men det vil det jo uannsett gjøre her...

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvem her kan med hånden på hjertet si at en ALDRI har kjørt i 80 i en 50-sone? Hva med midt på natten? Hva med en øde landevei som har sone 50, selv om den skulle hatt 80 på mange deler av veien?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt kortet i 6 mnd nå å har aldri vært oppe i 80 i ei 50-sone. Er alt for redd for laserkontroller å bryr meg rett å slett ikke om de få minuttene du sparer på å kjøre over fartsgrensa.
Sitat av Christian Vis innlegg
Huff, du kunne lik så godt ha kjørt i en 60-sone å fortsatt mistet lappen..

Har lest x antall lignende saker som denne, er bl.a en god del på bilforumet om folk som har driti seg ut i akkurat samme situasjon som deg. Ingen av de jeg har lest om har fått mildere straff eller ligende pga at jobb er en god kjøretur unna.
Det skader naturligvis ikke å skaffe seg en advokat å søke med det som grunnlag i retten, det går jo en del penger i det, men det vil det jo uannsett gjøre her...
Vis hele sitatet...
i
Jeg har ordnet meg med advokat, faktisk en jeg kjente så får det ganske billig, selv om jeg tviler på at jeg kommer noe særlig vei med det, men skader ikke og prøve.




Sitat av Christian Vis innlegg
Jeg har hatt kortet i 6 mnd nå å har aldri vært oppe i 80 i ei 50-sone. Er alt for redd for laserkontroller å bryr meg rett å slett ikke om de få minuttene du sparer på å kjøre over fartsgrensa.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører faktisk aldri så fort at jeg risikerer og miste lappen, bortsett fra dette unntaket. Det er veldig lett og være etterpåklok, og det har jeg vært. Dette er aldri noe jeg vil risikere ved en senere anledning. Men kanskje var det inndragelse av førerkortet som gir meg den lærepengen jeg trengte.
Sitat av Laffuz Vis innlegg
i
Jeg kjører faktisk aldri så fort at jeg risikerer og miste lappen, bortsett fra dette unntaket. Det er veldig lett og være etterpåklok, og det har jeg vært. Dette er aldri noe jeg vil risikere ved en senere anledning. Men kanskje var det inndragelse av førerkortet som gir meg den lærepengen jeg trengte.
Vis hele sitatet...
Skal man miste lappen i en 50 sone så regner jeg med at du hadde minst 90 på nåla? 90 - 5-10 i feilvisning +4-5 i sikkerhetsmargin.

Selv så pleier jeg ofte å gasse litt på selv over mistelappengrensa, men aldri i 30-50 sona da det ofte er/kan være folk som krysser veien osv der.

I 100 soner feks så holder jeg gjerne mellom 120-140

Dog så finnes det noen "idiotiske" 50 soner å.
ifølge paragrafene så mister du lappen i 6 måneder viss du hold 84 i 50 sonen http://www.paragrafen.no/?id=171

men kan fort bli mer viss du har/Gjort en:
* Uaktsom forbikjøring
* Unnlatt overholdelse av vikeplikt
* Utforkjøring
* Kjøring mot rødt lys
* Unnlatelse av å stanse ved fotgjengerfelt
* For kort avstand til forankjørende
* Bruk av mobiltelefon under kjøring
* Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring
* Person som har sovnet under kjøring
* Unnlatt overholdelse av kjøre- og hviletidsbestemmelser
* Unnlatt eller dårlig sikring av gods
* Tekniske mangler ved kjøretøyet som innebærer vesentlig fare for trafikksikkerheten
* Unnlatt stopp for trafikkontroll
* Piratdrosjekjøring


Jeg ble tatt i 141,9 i 90 sonen, og av alle mulige måter så ble jeg tatt av sivilpurk som komm i møte med meg, alt de gjore var å ta 2 punkter ut av videoen deres å regne ett snitt jeg brukte på 120 meter elns... etter å ha vært i retten osv.osv.. så fikk jeg 10000 i bot, 2500 i no avgift for advokat og rettsting.. og 7 måneder..

litt usikker på denne, men viss du for 6 måneder så slipper du vell å ta ny oppkjøring?!?
lite løft i denne tråden fra meg her.
Ser det er masse meninger med diverse spørsmålstegn bak.


Mister du lappen så mister du lappen. Alle klassene dine forsvinner. Med andre ord, du kan ikke kjøre moped heller.

Er du under prøvetid å mister lappen får du vanlig straff, men i tillegg må du avlegge full førerprøve (Teori og Oppkjøring) Er prøvetia de ferdig, slepper du å avlegge full førerprøve med mindre du får en straff på over 6 mnd.

En søknad er verdt å prøve.
Jeg ble tatt i snittfart på 90,5 i 60 sone (snittmålinga ble tatt gjennom en rundkjøring oxo faktisk, så nei, ikke feilfri jeg heller..) Jeg mistet kortet i 3-6 mnd ifølge polti. Endte med 3 mnd uten kort, avlegge full førerprøve å 8000 i bot. Jeg jobber på bilverksted, så litt kjekt med kort da ja. Sendte da søknad å spurte om å få lov til å ta teori`en i sperretia (Du må faktisk vente til etter sperretiden til du kan ta teorien å i det hele tatt begynne på noe som helst). Fikk positivt svar tilbake. Er alltid kø på oppkjøring så si, så regn med å pluss på litt. Jeg fikk 3 mnd egentlig, men grunent kø hos biltilsynet og at polti var litt trege med å svare var jeg uten i 5 mnd,...

angående søknad, så tror jeg at med en liten søknad med et lite skriv fra din arbeidsgiver som vedlegg, så får du sikkert lov til å kjøre moped (grunnet situasjonen med jobben å at du ikke kan hjem). Har en kompis som fikk dette til da han mistet lappen å første buss ikke rakk fram i tide.



Som litt salt i såret må jeg si meg enig med sjåførlæreren tidligere i tråden her...
Trådstarter
21 3
Hei
Jeg var i avhør i dag og forklarte meg. La meg flat og innrømmet alt.
Til og begynne med i avhøret skrev jeg under på en "uforbeholden tilståelse" (Tror det var det det het). Det kunne gi meg 15-20% straffe rabatt. Er dette noe jeg vil få? I så fall vil det bare gjelde forelegget, eller evt forkortning av tiden uten sertifikat?
Sitat av Laffuz Vis innlegg
Hei
Jeg var i avhør i dag og forklarte meg. La meg flat og innrømmet alt.
Til og begynne med i avhøret skrev jeg under på en "uforbeholden tilståelse" (Tror det var det det het). Det kunne gi meg 15-20% straffe rabatt. Er dette noe jeg vil få? I så fall vil det bare gjelde forelegget, eller evt forkortning av tiden uten sertifikat?
Vis hele sitatet...
Du skal, "etter rettens sjønn" få redusert straff opptil 33% for uforbeholden tilståelse. Strafferabatten gis på straffen. Inndragelsen av førerkortet er ikke regnet som straff.
Sist endret av Kaunda; 11. november 2009 kl. 11:03.
Trådstarter
21 3
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Du skal, "etter rettens sjønn" få redusert straff opptil 33% for uforbeholden tilståelse. Strafferabatten gis på straffen. Inndragelsen av førerkortet er ikke regnet som straff.
Vis hele sitatet...

Okei. Takk for svar. Jeg tviler på at saken må avgjøres i rett, da jeg tror den vil bli avgjort hos politi juristen som er påtaleansvarlig. Men gjelder vel samme regler for det om.
Sist endret av Laffuz; 11. november 2009 kl. 11:16.
Broren min ble tatt uten lappen i 120 i en 80 sone, og har enda ikke fått vite hvor lenge lappen er utsatt. Begynner og bli 1,5 måneder siden nå! Han var halvveis på lappen og.
Sitat av airec Vis innlegg
Broren min ble tatt uten lappen i 120 i en 80 sone, og har enda ikke fått vite hvor lenge lappen er utsatt. Begynner og bli 1,5 måneder siden nå! Han var halvveis på lappen og.
Vis hele sitatet...
Han har dårlig tolmodighet, det er statlig ansatte mennesker vi snakker om her.
Du kan si til broren din at han må vente i 6 mnd fra dagen det skjedde.

Hvis broren din ikke har fått svar når det nærmer seg 6 mnd bør han ta kontakt med dem. Sperrefristen går ikke vekk før saken er avgjort.

Er dette første gang han har blitt stoppet kan det være han er så heldig at han slipper sperrefristen. Det spørs helt hva politibetjentene skrev i anmeldelsen.

Har han blitt stoppet flere ganger tidligere uten sertifikat kan han vente seg lengre sperrefrist enn 6 mnd. 12 mnd.
Sitat av skolms Vis innlegg
Han har dårlig tolmodighet, det er statlig ansatte mennesker vi snakker om her.
Du kan si til broren din at han må vente i 6 mnd fra dagen det skjedde.

Hvis broren din ikke har fått svar når det nærmer seg 6 mnd bør han ta kontakt med dem. Sperrefristen går ikke vekk før saken er avgjort.

Er dette første gang han har blitt stoppet kan det være han er så heldig at han slipper sperrefristen. Det spørs helt hva politibetjentene skrev i anmeldelsen.

Har han blitt stoppet flere ganger tidligere uten sertifikat kan han vente seg lengre sperrefrist enn 6 mnd. 12 mnd.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke med hvordan jeg ble behandlet, Jeg mistet førerkort for uaktsom kjøring. Fikk igjenn kortet en stund etterpå i avente av straffen som da kunne ta fra meg lappen igjenn. Dette var etter jeg hadde anket på dommen vell og merke. og det hadde godt 3uker siden jeg anket.