Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1755
Hei

Har noen tanker som jeg ønsker å dele med dere.

Er det slik at Samfunn, etikk og politikk går hånd i hånd eller går disse stikk i strid?

Hvis dere ser for dere følgende episode som Donquijote prøvde å fortelle som sann. Har hørt flere slike historier som faktisk er ekte. Hvor jenter blir voldtatt og forfulgt og truet. Politiet klarer ikke å ta alle. pga manglende beviser.
På grunn av dette vet vi at det går alt for mange voldtekts forbrytere i frie sko.

Vi har også andre eksempler som f.eks loven mot hasj som for det meste bare bidrar til å kriminalisere Norge. Samtidig som alkohol er lovlig.

Er også lei av å høre "..var utilregnelig i gjerningsøyeblikket". Er det lovene som er på trynet? eller at de ikke praktiseres i samfunnet. Fordi en hver som har brutt loven som har sneket seg unna straff ved å benytte den retten de uskyldige skal ha, bidrar til at lovene ikke fungerer.

Mitt synspunkt er forøvrig at alle burde tenke på hverandre og seg selv. Jeg mener jo at i en gitt situasjon som er vanskelig å løse så skal følelser holdes utenfor og man skal dra en konklusjon. I mitt hode burde man finne dette i det som behager mennesket som enhet best. Ikke bare i øyeblikket, men også fremover i tid.

Hva tenker folk? Hva skal man gå etter? Lover og regler og passe seg inn under hva folk med makt bestemmer? etikk? hva samfunnet mener er akseptabelt? Frihet kommer jo ikke av seg selv. Hvor skal man hente retningslinjer for livet til deg og dine neste? Bare en tankevekker.
Sist endret av nso; 31. oktober 2009 kl. 00:20. Grunn: fixet url
Hva mener du? At du heller vil at anarkismen skal råde?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hei

Har noen tanker som jeg ønsker å dele med dere.

Er det slik at Samfunn, etikk og politikk går hånd i hånd eller går disse stikk i strid?

Hvis dere ser for dere følgende episode som Donquijote prøvde å fortelle som sann. Har hørt flere slike historier som faktisk er ekte. Hvor jenter blir voldtatt og forfulgt og truet. Politiet klarer ikke å ta alle. pga manglende beviser.
På grunn av dette vet vi at det går alt for mange voldtekts forbrytere i frie sko.

Vi har også andre eksempler som f.eks loven mot hasj som for det meste bare bidrar til å kriminalisere Norge. Samtidig som alkohol er lovlig.

Er også lei av å høre "..var utilregnelig i gjerningsøyeblikket". Er det lovene som er på trynet? eller at de ikke praktiseres i samfunnet. Fordi en hver som har brutt loven som har sneket seg unna straff ved å benytte den retten de uskyldige skal ha, bidrar til at lovene ikke fungerer.

Mitt synspunkt er forøvrig at alle burde tenke på hverandre og seg selv. Jeg mener jo at i en gitt situasjon som er vanskelig å løse så skal følelser holdes utenfor og man skal dra en konklusjon. I mitt hode burde man finne dette i det som behager mennesket som enhet best. Ikke bare i øyeblikket, men også fremover i tid.

Hva tenker folk? Hva skal man gå etter? Lover og regler og passe seg inn under hva folk med makt bestemmer? etikk? hva samfunnet mener er akseptabelt? Frihet kommer jo ikke av seg selv. Hvor skal man hente retningslinjer for livet til deg og dine neste? Bare en tankevekker.
Vis hele sitatet...
Selv om samfunn, etikk og politikk noen ganger kan virke stridende, er det en gang slik at alle tre er avhengige av hverandre. Vi som er endel av samfunnet er heldige nok til å få velge selv hvem som skal styre den politiske skuten her til lands, og dermed er samfunnet og samfunsbevegelser med på å bestemme utfallet av den politiske biten.

Ja, det går frie forbrytere rundt i Norge, akkurat som i alle andre land. Men hva ville du foretrukket? Ville du heller dømt noen som du egentlig ikke var helt sikker på hadde begått forbrytelsen bare fordi det virker sannsynlig? Tenk hvor mange som hadde blitt uskyldig dømt da?

Og eksempelet ditt med at folk "slipper unna" straff fordi de er utilregnelig i gjerningsøyeblikket henger ikke på greip. Folk som gjør dumme ting, som samtidig er psykisk syke skal ikke bli dømt på samme grunnlag som en som voldtar noen for "nytelsens" skyld. Det ligger jo litt i uttrykket "psykisk syk". Dette kan naturligvis være noe vanskelig å bevise 100% hver gang, men hvis det viser seg at de faktisk ER syke, er det ikke da mer rimelig å gi de behandling for sykdommen de lider med? Eller mener du at siden de har stjelt noe/ødelagt noe/drept noen så skal de bøte for det selv om det er en sykdom som er en avgjørende faktor?

Til slutt vil jeg bare si at jeg er rimelig lei av slike poster som dette. Tråder som "Buhu, skatten er så høy" og "Ånei, det koster så mye å kjøpe 15 havllitere 3 ganger i uken" føler jeg kan beskrive mentaliteten her inne innimellom. Hvorfor lager ingen en tråd som hete "Shit, Norge er jo egentlig ikke et pissetrengt sted å bo"?
Angående kriminalitet burde ikke straffen være noe mildere for noen som for andre. Er man såpass syk at man ikke klarer å stå imot voldtekt / drap / tilsvarende faenskap hører man hjemme på sanatorium, permanent. Basta.

Det at man skal få mildere straff fordi man er "Utilregnelig i gjerningsøyeblikket" er reinspikket bullshit. Selv en person med kraftige forstyrrelser vet, til en viss grad, forskjell på rett og galt. Jeg sa "Til en viss grad", slik at alle flisespikkerene her inne skal få slippe å pirke på det. Så og si alle vet at det er galt å drepe. De absolutt aller fleste vet meget godt at voldtekt ikke er O.K. (De som faktisk ikke vet det, er heller ikke i stand til det).

Det samme gjelder forsåvidt vold. Skal man få lavere straff etter man har lemlestet et annet menneske fordi man var "utilregnelig i gjerningsøyeblikket", uansett grunn? Nei. Du visste altfor godt hva du gjorde, hvor mye du enn påstår å ha "blacket helt ut".

Du visste hvorfor du oppsøkte personen. Du visste godt hvorfor du slo / sparket / kvelte. Du var også FULLT klar over at det var nettopp det du gjorde.


Om du påstår at du var / er sinnsyk, burde du sendes på sanatorium umiddelbart. Der kan du få "den hjelpen du trenger, stakkar", som så altfor mange her inne er altfor glade i å si. Ved at dette gjøres, skjermes også vedkommede for resten av omverdenen, og er dermed ikke lenger en trussel. Og der blir h*n til en psykolog anser det som trygt å slippe deg løs. Deretter skal du i buret.

Gjør du deretter en tilsvarende handling sendes du rett inn igjen. Og der blir du på ubestemt tid.


Vi er altfor glade i å gjemme oss bak moral og etikk. Selv om det er det etisk riktige, er det i mange tilfeller langt fra det beste alternativet.
Sist endret av Lille Nikotin; 27. oktober 2009 kl. 06:13.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Angående kriminalitet burde ikke straffen være noe mildere for noen som for andre. Er man såpass syk at man ikke klarer å stå imot voldtekt / drap / tilsvarende faenskap hører man hjemme på sanatorium, permanent. Basta.
Vis hele sitatet...
Jepp, helt korrekt. Er man syk, hører man hjemme på en institusjon som kan helbrede denne sykdommen, ikke i et fengsel hvor man blir straffet for noe man i utgangspunktet ikke kunne noe for.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det at man skal få mildere straff fordi man er "Utilregnelig i gjerningsøyeblikket" er reinspikket bullshit.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke "reinspikket bullshit". Det er heller ikke snakk om man skal få mildere straff. Det er snakk om at hvis en person er syk (det være seg både fysisk og psykisk) så har den personen rett på behandling. Er sykdommen såpass alvorlig at den fører til sinnslidelser og ukontrollerte handlinger, så skal man ikke straffes for det man gjør på grunn av sykdommen.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Selv en person med kraftige forstyrrelser vet, til en viss grad, forskjell på rett og galt. Jeg sa "Til en viss grad", slik at alle flisespikkerene her inne skal få slippe å pirke på det. Så og si alle vet at det er galt å drepe. De absolutt aller fleste vet meget godt at voldtekt ikke er O.K. (De som faktisk ikke vet det, er heller ikke i stand til det).
Vis hele sitatet...
Noen kilder på dette? Jeg har selv jobbet innen psykisk helsesektor, og kjenner til utallige mennesker som er fullstendig kapable (fysisk) til å voldta noen, og heller ikke er klar over at dette er noe som er ulovlig.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det samme gjelder forsåvidt vold. Skal man få lavere straff etter man har lemlestet et annet menneske fordi man var "utilregnelig i gjerningsøyeblikket", uansett grunn? Nei. Du visste altfor godt hva du gjorde, hvor mye du enn påstår å ha "blacket helt ut".

Du visste hvorfor du oppsøkte personen. Du visste godt hvorfor du slo / sparket / kvelte. Du var også FULLT klar over at det var nettopp det du gjorde.
Vis hele sitatet...

Hvordan vet du det? Hvis en kar som er meget psykisk syk rømmer fra en helsebolig, møter på folk og utagerer slik at han skaller ned en uskyldig person, skal han da kastes i fengsel?

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Om du påstår at du var / er sinnsyk, burde du sendes på sanatorium umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Dessverre er systemet slik at enkelte individer faller mellom, og ender opp med å ikke få tilstrekkelig behandling. Dette er svært farlig, men det er ikke individenes "skyld".

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Der kan du få "den hjelpen du trenger, stakkar", som så altfor mange her inne er altfor glade i å si.
Vis hele sitatet...
Jepp, endel av oss bryr oss faktisk om andre mennesker, selv om de ikke alltid er like tilregnelige.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Ved at dette gjøres, skjermes også vedkommede for resten av omverdenen, og er dermed ikke lenger en trussel. Og der blir h*n til en psykolog anser det som trygt å slippe deg løs. Deretter skal du i buret.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvorfor skal du i "buret" etter du er erklært frisk fra en sykdom du hadde null kontroll over?

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Gjør du deretter en tilsvarende handling sendes du rett inn igjen. Og der blir du på ubestemt tid.
Vis hele sitatet...
Med mindre man fortsatt er syk.


Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Vi er altfor glade i å gjemme oss bak moral og etikk. Selv om det er det etisk riktige, er det i mange tilfeller langt fra det beste alternativet.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du konkludere med dette, når du tilsynelatende har null insikt når det kommer til (psykisk) helse?
Grunnlaget for mine meninger er personlige erfaringer, kjennskap, faglig interesse og et ønske om å holde folk trygge.


"Loven er like for alle" er det noe som heter. Uheldigvis, er den tydeligvis ikke det. Skal man gjennomføre det jeg foreslår, er det en selvfølge at vi må ruste opp den psykiske sektoren. Det skal ikke slippe igjennom folk. Jeg medgir at dagens system er altfor dårlig, på flere punkter.

Er man så syk at man, helt ærlig, ikke vet forskjellen på rett og galt så skal du kontrolleres, 24/7


Det er ikke det at jeg ikke har et ønske om å hjelpe, men mitt ønske om å beskytte står sterkere.
Hva vil du helst, hjelpe den utøvende, eller beskytte sammfunnet mot utøvende? Vi kan selvsagt gjøre begge deler, ved å følge dette systemet. Om jeg bare kunne ha valgt en av to, hadde jeg uten tvil valgt å beskytte resten av menneskeheten mot utøvende.

I et av eksemplene dine, sier du følgende: Hva om en som er meget psykisk syk rømmer fra pleiehjem, sanatorium, younameit. Dette skal enkelt og greit ikke skje! Om dette skjer, er personalet altfor dårlige til å kontrollere "Pasientene". Sikkerheten er altfor lav, og dermed er hele institusjoenen en tikkende bombe.


Grunnen til at jeg sier at du skal i buret er enkel, syk eller ei, du har foretatt deg en så djevelsk handling at det burde straffes. Om personen er erklert frisk, burde h*n selv være i stand til å forstå at h*n må gjøre opp for seg. Enten det er sammfunnstraff, fengsel eller andre ting. Straffes skal du.

Man kan ikke gå til pårørende å si: Beklager, vi kan ikke straffe Geir for handlingen, han er ikke frisk stakkar. Man må jo også passe på at man ikke straffer som hevn. Men, lover er og blir lover, de skal følges av alle og enhver.
Er du ikke selv i stand til å følge dem, burde du strengt talt være under konstant oppsikt.


Er man virkelig så syk at man gjør sånt, så burde man aldri ha sluppet ut av kista in the first place. Ser du hva jeg mener?
Sist endret av Lille Nikotin; 27. oktober 2009 kl. 07:02.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av minigolf Vis innlegg
Til slutt vil jeg bare si at jeg er rimelig lei av slike poster som dette. Tråder som "Buhu, skatten er så høy" og "Ånei, det koster så mye å kjøpe 15 havllitere 3 ganger i uken" føler jeg kan beskrive mentaliteten her inne innimellom. Hvorfor lager ingen en tråd som hete "Shit, Norge er jo egentlig ikke et pissetrengt sted å bo"?
Vis hele sitatet...
Dette er på ingen måte en "buhu-tråd". Jeg sa aldri at dette var et dårlig land og bo i. Kunne aldri tenkt meg og flytte. Tråden er ment som et litt mer dyptgående emne. Saken er jo den at veldig mange av oss har brutt loven og slippet unna med det. Som f.eks kjørt for fort. Om alle hadde tilpasset seg de lover som er gitt så hadde kanskje dette blitt verdens beste samfunn. Men hvem sier at de lovene vi har idag er de beste? er jo en evig dårlig loop.

Bare for å gi et idiotisk eksempel så er det jo tåpelig å kjøre for fort. Dersom jeg blir stoppet får jeg bot etter hvor fort jeg kjørte. Om en kjører i 120 i en 80 sone og en annen kjører i 81 så har de jo begge brutt loven. IRL så var det bare han som kjørte i 120 som vil få bot. Om du koker dette ned så ser vi jo at selv ikke politiet følger reglene til punkt og prikke. Men så gjør de da heller ikke noe feil i en slik situasjon. Eller?

Jeg sier ikke at dette er et dårlig land. Men noen lover burde vi kanskje vært foruten. Og det er vel her hele mitt spørsmål ligger. Hvor skal vi hente retningslinjene fra? Om vi skal hente de fra følelser,regler,etikk, egen sunn fornuft og relgion i et f.eks så VIL jo dette krasje.

Jeg satt ting litt på spissen med det første innlegget litt med vilje for at folk skal se hva jeg snakker uten å måtte bruke for mange ord.

Jeg går jo utifra at alle ønsker det beste for alle og seg selv. Men hvis dette hadde vært sant og at mennesket har tenkt de tanker siden tidenes morning så burde det jo ikke ha vært så mange lovbrudd som vi har idag.( Jada satt det på spissen litt nå og)

Jeg er forøvrig enig i at dersom en "psykisk syk" person begår en kriminell handling så burde vi være på stedet for å hjelpe så fort som mulig. Men når vedkommende da er frisk så burde den person ta straffen for det han hadde gjort. Allerede her skiller jo det etiske og moralske og lovgivningen seg.
Jeg tenker egentlig at lover bør dempes ned litt. Og at samfunnet spiller mer på hva som er riktig og galt der og da.
Det er ikke riktig å kjøre i 120 i 80-sonen. Men visst gjør jeg det om jeg må av spesielle grunner.
Men hvis en kjører for fort fordi det er "kult", så mener jeg at denne personen skal bli "mindre akseptert" om dere forstår meg. I hver situasjon er det riktig og galt og jeg synes ikke det går å sette faste generelle regler som skal følges til punkt og prikke.

Det er selvfølgelig aldri greit med voldtekt, men da er man tilbake til etikken. Vil antakelig ikke funke i et stort samfunn, men i mindre doser tror jeg det kan være reelt.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av DagPetter Vis innlegg
Jeg tenker egentlig at lover bør dempes ned litt. Og at samfunnet spiller mer på hva som er riktig og galt der og da.
Det er ikke riktig å kjøre i 120 i 80-sonen. Men visst gjør jeg det om jeg må av spesielle grunner.
Men hvis en kjører for fort fordi det er "kult", så mener jeg at denne personen skal bli "mindre akseptert" om dere forstår meg. I hver situasjon er det riktig og galt og jeg synes ikke det går å sette faste generelle regler som skal følges til punkt og prikke.

Det er selvfølgelig aldri greit med voldtekt, men da er man tilbake til etikken. Vil antakelig ikke funke i et stort samfunn, men i mindre doser tror jeg det kan være reelt.
Vis hele sitatet...
Nemlig. Og jeg må nesten si meg enig med deg i dette. Noen regler kan rett og slett ikke skrives på et A4ark. Men dersom de ikke skrives ned så vil det jo bli misbrukt.

Mening med denne tråden er at jeg tviler på at jeg har svaret på verdens problemer, men jeg tror så absolutt at slik vi lever nå ikke er det beste for menneskeheten og dets individer. Dermed er det greit å kunne høre fra andre synsvinkler. Jeg tror også fult og helt at gode råd ikke nødvendigvis kommer fra folk med mye makt og innflytelse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det at man skal få mildere straff fordi man er "Utilregnelig i gjerningsøyeblikket" er reinspikket bullshit. Selv en person med kraftige forstyrrelser vet, til en viss grad, forskjell på rett og galt. Jeg sa "Til en viss grad", slik at alle flisespikkerene her inne skal få slippe å pirke på det. Så og si alle vet at det er galt å drepe. De absolutt aller fleste vet meget godt at voldtekt ikke er O.K. (De som faktisk ikke vet det, er heller ikke i stand til det).

Det samme gjelder forsåvidt vold. Skal man få lavere straff etter man har lemlestet et annet menneske fordi man var "utilregnelig i gjerningsøyeblikket", uansett grunn? Nei. Du visste altfor godt hva du gjorde, hvor mye du enn påstår å ha "blacket helt ut".

Du visste hvorfor du oppsøkte personen. Du visste godt hvorfor du slo / sparket / kvelte. Du var også FULLT klar over at det var nettopp det du gjorde.

Vis hele sitatet...
Har du aldri hatt black-out etter å ha drukket alkohol f.eks.? Våknet dagen derpå, med skallebank, tørr i kjeften og lurer på "HVA skjedde"? Det som skjedd var att du; Rusla rundt å snakka med folk, kyssa ei dame, fikk ørefik, snøvla litt om pripne damer, kjøpte deg en burger og tok taxi hjem. Og dette HUSKER du ikke! Det kunne like godt IKKE ha skjedd. Egentlig er det bare flaks att det ikke gikk verre. Att du ikke slo ned noen som syntes du var trå, e.l.

Hjernen kan også kødde det til for deg. Heeelt uten stoffer innabords. Når man da "våkner" og ikke aner hvorfor det ligger en død mann ved siden av deg så er det jo en MULIGHET for att du var sinnsyk i gjerningsøyeblikket!
Sist endret av Fancy; 8. november 2009 kl. 14:35. Grunn: trykkleif
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
godt poeng der Fancy, men.. Om du inntar alkohol (eller andre typer rusmidler) så burde man jo på forhånd være klar over at slike ting kan skje. Og dermed ikke drikke for mye, eller la være og drikke. Den som svelger den velger!

Om du mot formoding skulle være helt frisk og nyktern og plutselig "våkne" og ser at du har drept en mann, er det ikke best da og behandle pasienten slik at han blir frisk. Når han blir frisk vil han forstå at det han gjorde var galt og at han må sone. Og jeg kjenner ikke til noen historier om hvor folk har vært helt normale og nyktern til enhver tid hvor de plutselig har fått ett såkalt black-out. Har du noen eksempler?
De som ikke kan stå på egne ben søker tilflukt i samfunnet.......
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vandringsmann: Det er vel svært sjelden att NOEN av oss er HELT normale å nykter HELE tiden! Det sies (av forskere, nei ingen kilde akkurat NÅ) att når man er forelsket så er man i en mild psykose. Det skal godt gjøres å gå gjennom ett langt liv og være "flat" og aldri være litt psykisk "ustabil". Graden av dette vil derimot være forskellig fra person til person.

Når dette er sagt, så har nok de som har hatt en reell black-out og utført kriminelle handlinger opplevd psykisk ustabilitet på ette eller annet tidspunkt i livet. Det er ikke alle som løper til legen når de oppdager att de ikke kan redegjøre for deler av dagen sin, for da kan man jo bli stemplet som GAL. Bedre å være det enn att andre skal finne det ut vet du Derfor kan folk tildynelatende ha vært psykisk friske hele sitt liv, men der er ikke dermed sagt att de faktisk har vært det!

Andre utløsende faktorer kan vær traumatiske hendelser.

BTW; for å finne ut att man ikke tåler så mye alkohol, så er det vanlig å ha hatt i seg for høy mengde på ett eller annet tidspunkt, DA vet du att hva du tåler. Derfro vil veldig mange gå på en smell, muligens tidlig, i møte med alkohol. Siden vi ikke har vaske lapp i rumpa som sier "tåler 5 alkoenheter pr kveld"....

EDIT: Forresten Vandringsmann;

Så jeg synes det er helt feil å gi disse menneskene en like hard straff som de som gjør ting med vitende og vilje. Straff skal være preventivt for individet og samfunnet. Da mener jeg att individet får den preventive "straffen" det skal i behandling. Når h*n er frisk vil h*n måtte gå gjennom livet med det h*n har gjort, uten å ønske å gjøre det. Det viktigste er å beskytte individet og samfunnet mot att dette skal skje igjen, og da er behandling det mest preventive.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fancy Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir jo: hva er en normal? Alle av oss har jo noe som i andres øyne virker som unormal.

Grunnen til den påstanden ang. straff. Jeg vet jo at den var på kanten, men i et uperfekt samfunn er det kanskje det rette å gjøre slik at folk ikke utnytter regler som skal gjøre ting enklere. De som da har utført noe kriminelt under en "psykose" er jo etisk uskyldige, men politisk og samfunssmessig så har de fremdels gjort noe kriminelt og må derfor ta sin straff. I en perfekt verden så forstår jeg konseptet med "utilregnelig i gjerningsøyeblikket". Men denne verden er langt fra perfekt og innholder alt for mange som vil utnytte det de kan av lover som egentlig ikke er på dems side for å avkriminalisere seg selv

Problemet med de fleste lover er jo alle de som vil utnytte den. Derfor bruker man gjerne etikk i tillegg, men som igjen kan gå i strid med loven...
Sist endret av Vandringsmann; 18. november 2009 kl. 16:55.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
godt poeng der Fancy, men.. Om du inntar alkohol (eller andre typer rusmidler) så burde man jo på forhånd være klar over at slike ting kan skje. Og dermed ikke drikke for mye, eller la være og drikke. Den som svelger den velger!
Vis hele sitatet...
For å sitere straffeloven:

Sitat av Lovdata
strl § 44. Den som på handlingstiden var psykotisk eller bevisstløs straffes ikke.

Det samme gjelder den som på handlingstiden var psykisk utviklingshemmet i høy grad.


strl § 45. Bevisstløshet som er en følge av selvforskyldt rus (fremkalt ved alkohol eller andre midler), utelukker ikke straff.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sist endret av FuzzT; 18. november 2009 kl. 17:01.
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Trådstarter
FuzzT: selvforskyldt rus, mener de da også mediakmenter? I så tilfelle kan man jo etter å ha vært psykis syk fått behandling og tabeletter/piller/væske whatever mot dette som gir en effekt eller en psykose som gjør at man blacker out. Synes det ikke ville vært etisk riktig og gi en slik person straff..
Straffeloven er frå 1902, og den paragrafen var sist endra i 1929.
Trur medikament går som sjølvforskyldt rus, men ikkje skyt meg viss eg tar feil.

All form for alkohol og dop går som sjølvforskyldt rus er eg i alle fall sikker på.
Men trur at viss medikamenta var utskreven av legen og du har fulgt bruksanvisinga så er det nok ikkje sjølvforskyldt. Då går det nok under strl § 44.


EDIT: Skrivefeil.
Sist endret av FuzzT; 18. november 2009 kl. 17:10.
Det skal jo være GRUNDIGE psykologiske/psykiatriske undersøkelser som ligger til grunn for å erklære noen utilregnelig i gjerningsøyeblikket. DVS. man kan drepe noen og SI att man var utilregnelig, men du kommer til å bli sjekket i "hue og rævva" også enda litt mer. Så det er jo ikke enkelt å få det godkjent (eller hva de nå gjør....)

Men jeg er enig i att det finnes folk som HELT sikkert utnytter disse etiske linjene vi har i lovene. Vi er jo tross alt over 6 milliarder folk på jorda, så da vil det være ganske mange kyniske rasshøl der ute også!