Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1318
Hvis dette stemmer føler jeg meg lurt. Kort sagt ser det ikke ut til at den fornyede regjeringen vil gjøre slik at studenter får 11 måneders studiestøtte i stedet for dagens 10 måneders studiestøtte.

Før valget var dette noe av det som var viktigst for meg, og jeg sjekket hva alle partiene mente om dette. Det startet med at SV og Venstre var for dette, deretter viste det seg at stort sett _samtlige_ partier støttet dette. Hvorfor i alle dager skal de plutselig snu på hæla når alle de tre partiene i den nye regjeringa støttet dette?

Aftenposten hadde til og med en artikkel som pekte på at samtlige partier før valget gikk inn for at studiestøtten skulle utvides til 11 måneder (uten at jeg finner den igjen nå...) Det er usselt gjort hvis det fortsatt kun skal være 10 måneders studiestøtte...
Dette er vel ikke et ukjent fenomen.
Et slikt system som vi har, legger opp til at den som prater best for seg vinner. Det betyr ikke nødvendigvis at vinneren er best skikket til å faktisk gjøre jobben.
Alle partier lover gull og grønne skoger, dette er hva vi vil høre, og dette er hva vi stemmer for.

Edit: Det ble vel bestemt at det skulle være slutt på mobbing innen år xxxx, og at alle skulle ha tilgang til bredbånd innen år xxxx.
Såvidt jeg vet, eksisterer enda mobbing, og langt ifra alle har bredbånd. Dog har de vel endret på det løfte å nå sagt at X% skal ha bredbånd.
Sist endret av møkk; 12. oktober 2009 kl. 11:11.
Må si meg dybt skuffet over mitt eget moder parti.
Jeg slår meg sammen med Mali og vil ikke gi meg enda, vi må da få slått dette igjennom.
En viktig sak som dette, må ikke bli glemt så lett!
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Da prøvde de til en viss grad hvert fall å gjøre noe, når alle partiene er enige om en ting finner jeg det rart at de bare sier «neh.» når de får makten. Å utrydde mobbing er forresten altfor ambisiøst, og ble vel fremmet av KRF hvis jeg ikke husker feil? For min var det et fint mål, men umulig å gjennomføre i praksis.

Fant forresten Aftenposten-artikkelen som sier følgende i sin ingress: «Studentene er sikret utvidet studiestøtte i neste stortingsperiode, uansett regjering. Det viser svarene fra de politiske partiene på sentrale jobb- og studiespørsmål.» Artikkelen i sin helhet ligger her.

Her er hva regjeringspartiene sa om studiefinansieringen:

SV: «Prioriterer å utvide studiestøtten til 11 måneder. Langsiktig mål er å få studiefinansiering på to ganger grunnbeløpet i folketrygden (155.762 kroner). 1000 nye studentboliger pr. år i kommende periode.»

AP: «Regulere studielån og stipend minst i takt med prisstigningen. Legge om studielån slik at studiefinansiering betales ut over 11 måneder.»

SP: «Øke stipend- og lånesatsene vesentlig. Utbetaling over 11 måneder. Utvide ordning med ettergivelse av lån. Oppheve regelen om at foreldres formue og inntekt avgjør studiestøtten til elever.»

Når de er konkrete burde det være umulig å vike unna, hadde de bare sagt at de ville «øke» støtten hadde det vært en litt annen sak...
Sist endret av Viva la Opium; 12. oktober 2009 kl. 11:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av møkk Vis innlegg
Edit: Det ble vel bestemt at det skulle være slutt på mobbing innen år xxxx, og at alle skulle ha tilgang til bredbånd innen år xxxx.
Såvidt jeg vet, eksisterer enda mobbing, og langt ifra alle har bredbånd. Dog har de vel endret på det løfte å nå sagt at X% skal ha bredbånd.
Vis hele sitatet...
Det er vesentleg skilnad på 11 månaders studiestøtte og det å ha ein visjon om null mobbing. 11 månaders studiestøtte er eit vedtak frå stortinget si side; det kan gjerast fra og med neste uke om det er politisk vilje til det.

Å bli kvitt mobbing er haldningsarbeid, og tar tid - og du vil aldri få eliminert det heilt. Det er ein VISJON. Samme gjeld breibandsdekning; det tar tid å få det på plass fordi det ikkje bare er spørsmål om penger.
De lyver til oss! Erger meg over dette!

Burde nesten vært noen straffereaksjoner når partiene bryter det de lover. Ser for meg tvangsforing av Erna (tilfeldig) som en av de straffene!

At det går an!
Selv om det ikke dukka opp i årets forslag til statsbudsjett, så tror jeg nok dette er noe som kommer til å komme relativt snart, er bortimot uunngåelig når alle tre regjeringspartiene er enige om det.

Bredbånds- og barnehagedekning er eksempler på to ting der det ikke holder å bare være enige om det, og der man MÅ ha et visst slingringsmonn.

La oss si at norge hadde klart å få til 100% dekning for alle husstander med skikkelig bredbånd. Så bestemmer jeg meg plutselig for å bygge et hus midt ute i ødemarka, evig langt fra alt. SELVSAGT vil det i utgangspunktet ikke være tilgjengelig feit nettlinje der fra dag 1, og om det i det hele tatt ville være meningsfylt å legge linje ut dit, for ikke å glemme spørsmålet om hvor kraftig linje jeg skulle ha "krav på"? holder det med telefonlinje og ADSL, eller må det være skikkelig feit fiber?

Barnehagedekning blir på samme måte - man er nødt til å godta noe slingringsmonn, hvis man ikke skal være nødt til å ha en enorm overskuddskapasitet overalt konstant. Si at en bydel i Oslo (f.ex.) har 100% barnehagedekning, men bare noen få plasser til overs. Så flytter det plutselig inn en drøss med barnefamilier, som trenger flere plasser enn det som er tilgjengelig. Disse plassene kan ikke trylles fram, og hvis man ikke skal bruke enormt mye mer ressursser enn det som er "nødvendig", så er man nødt til å ha et system der barnefamiliene melder fra litt på forhånd, at de f.ex. fra høsten ønsker seg barnehageplass. Da får barnehagene i området varsel litt på forhånd om hvor mange plasser de kommer til å trenge, og har tid til å skaffe nye ansatte/et.c.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Leste forresten noe interessant nå nettopp: «Statens Institutt for Forbruksforskning - SIFO - anslår at en voksen person bør klare seg på drøyt 7199 kroner i måneden for å leve på et rimelig forbruksnivå. Da er ikke boutgifter medregnet.»

Da er det jo merkelig at studenter kun får (delvis låne) 6800 kr i måneden, som også skal dekke boutgifter...
Ja jeg veit, det er helt på trynet. Jeg regner ikke med noe mer skole nå for min del, men håper virkelig det der blir økt ganske kraftig. Ihvertfall i Oslo, og sikkert de fleste andre litt større byene er det ikke mulig å klare seg bare på studielånet, man er nødt til å jobbe ved siden av, og da er det klart at det går utover skolen.