Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 654
Jeg søker herved assistanse for å bygge PC'en min.
Kjøpte akkurat et byggesett fra komplett, som jeg trenger hjelp med å sette sammen. Hovedkort og grafikkort har jeg selv fått på plass, men resten passer ikke.. ( gjør jo sikkert det )

Bor i Lillehammer/Storgata i ei leilighet atm. Noen i nærheten som vil komme oppom og hjelpe til?
Det hadde vært årleit

Her er byggesettet:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145
Sist endret av OracIe; 20. september 2009 kl. 23:24.
du kjøpte pc til 10k uten bruksanvisninger?

du kobler der ting skal, f.eks. løfter opp pluggen like ved der prossessoren hører til og setter denne riktig vei, skal gli ned, du skal ikke trykke alt for hardt.

vi tro du har ett eller to strømtilførsler på hket, det er to på strømforsyningen din som passer der, noen kan det hende du må dele, da ser du nærmere på ledningene dine på strømforsyningen din.

så er det hddkabelen. den er en spesiell form på på begge sider der du plasserer denne i en rød(?) slot på hket og i hdden, samme med cdrommen, kobler til strøm på cdrommen og hdden

osvosv
haha, uten bruksanvisninger ja! Problemet er alt kabelsurret som ikke passer! Den tykke kabelen som skal i DVD'en feks, passer jo ikke for alt i verden : )
http://i35.tinypic.com/1629mdy.jpg
Sist endret av OracIe; 20. september 2009 kl. 23:50.

linken din fungerer ikke
ser ut til å være samme inngang på hdd som på cdrom.

sikker på at du ikke har satt strømmen til cdrommen litt sjev?
det skjedde med min iallefall

banna som faen fordi den ikke gikk inn xD
Men såvidt jeg vet, så har jeg ikke kobla til noe på CDrommen enda. hehe.. den brede ledningen som engelig skal dit, passer jo ikke. Bor du close by? Kom innom og fiks! Du skal få bolle og kjeks
oka
prøvd å snu den?xD

sry, bor ved norefjell
litt langt å dra xD
Jaa, de er helt forskjellige! En av de orange ledningene passer på en av utganene i DVD spilleren da.. hmm, ingen i nærheten som har mulighet til å komme opp i løpet av uka da? Hadde vøri årleit
det ser jo faktisk ikke ut som du er så langt ifra.

det du ser ut til å mangle er å koble 1 SATA fra både DVD-rom og harddisken til hovedkortet. Etter det jeg ser på bildet så vil SATA kontaktene være helt ute, nede i høyre hjørne på hovedkortet ute på siden. Det er ikke så store kontakter. En SATA kable er sånn oransje kabel som du har liggende på siden der på bildet.

Det som som regel er det vanskeligste å gjøre er å sette på de små pins-ene for av/på knappen på PC-en. Det står i bruksanvisningen til hovedkortet hvor de skal settes, men det er som regel mye rare ekstra pins som stikker fram for forskjellige lyd inntak, usb, lys osv. Jeg ser dem ikke akkurat på bildet der, men hvis du graver litt så finner du dem nok til slutt inni bak harddiskene der et sted.

Du mangler og å sette i kontaktene fra strømforsyningen til DVD-rom og harddisk. Det som skal i DVD-rom er en kontakt med 4 pinner og i harddisken er det en mer "L" formet kontakt som ikke er så forskjellig fra SATA kontakten, bare litt lengre.
Sitat av JonasTT Vis innlegg
det ser jo faktisk ikke ut som du er så langt ifra.

det du ser ut til å mangle er å koble 1 SATA fra både DVD-rom og harddisken til hovedkortet. Etter det jeg ser på bildet så vil SATA kontaktene være helt ute, nede i høyre hjørne på hovedkortet ute på siden. Det er ikke så store kontakter. En SATA kable er sånn oransje kabel som du har liggende på siden der på bildet.
Vis hele sitatet...
Correct me if I'm wrong, men de oransje SATA-kablene som medfølger er gigabit-SATA, som passer helt nederst på hovedkortet, og ikke på de ordinere SATA-kontaktene.
Oppsummering: Les manualen til hovedkortet. Der står det forklart hvor alt skal.
Du har rett i at de er SATA2 kabler ja, som det kalles. Men det gamle SATA"1" er forså-vet gått ut av produksjon og på hovedkortet fins det 7xSATA2 kontakter og kun 1xSATA"1" kontakt så det burde ikke være noe problem å sette den riktig i så lenge han finner fram bruksanvisningen til hovedkortet.