Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1262
Åååååjodda!

Jeg har lest gjennom samtlige tidligere tråder (både de som omhandler "headset" og de med korrekt betegnelse), og enda har jeg ikke helt svar på de tingene jeg lurer på ift. kjøp av nye hodetelefoner. Etter diverse research i ymse fora og nettbutikker sitter jeg igjen med et inntrykk av at det er jævlig mye å velge i, men basert på egen smak er det likevel ikke så altfor mange alternativ.
Uansett, here goes.


Etter tre år- (!!!) med et sammenteipa og ihjelslitt Skullcandy TI er jeg klar for noe "litt" bedre. Jeg skal først og fremst bruke hodetelefonene til bærbart utstyr, altså enten Creative Zen eller en iPod 160gb, alt ettersom... men det kan nok også hende at jeg benytter dem til diverse datarelaterte aktiviteter.
Jeg hører på ganske variert musikk, men det blir mye elektro (EBM; synth, TBM osv, IKKE techno/trance/house) og rock, og lite jazz og opera, sånn jevnt over. Bass er viktig, men ikke avgjørende.

Videre må jeg si at jeg ser etter solide hodetelefoner som kan tåle en støyt, helst med lite billigplast og uten de der tynne (og lett-knekkelige) bitene der man kan "forlenge" bøyla. De må være behagelige å bruke over lang tid, og de må dessuten kunne romme ørene mine, som er litt større enn normalt nå som jeg har strukket flippene til 24mm. Tror jeg foretrekker klokker som ligger rundt, og ikke PÅ øret.
I tillegg er det en stor fordel om klokkene er vridbare, ettersom jeg liker å ha mulighet til å bare høre på det ene øret.

Skal vi se, det blir jævlig mye her nå, men det siste jeg kan si om spesifike krav er at det helst ikke skal sive ut så mye lyd, samt at jeg foretrekker å ikke høre ALT rundt meg.


Alt i alt vil jeg jo helst ha high end hodetelefoner á la AKG 701 eller Denon DENON AH-D2000/D5000/D7000, men det blir litt i overkant dyrt pluss at de vel uansett er ment for stereobruk.
De telefonene jeg dermed vurderer per i dag (basert først og fremst på reviews og utseende) er Pioneer HDJ-1000, Technics RP-DJ1210 og Technics RP-DH1200. Av de siste to er ved nærmere ettertanke DH1200 mest aktuell ettersom den andre ser ut til å ligge mer _på_ ørene, noe som jeg som tidligere nevnt vil unngå.
Har noen av dere kommentarer og/eller anbefalinger på disse?
Jeg har prøvd å forstå litt mer om hva Ohm egentlig er, og selv om jeg har fått med meg den tekniske definisjonen er jeg ikke helt sikker på hva det vil si rent hva lyden angår. Dessuten ser jeg ikke helt hvor den magiske grensa mellom telefoner som fint kan drives av en iPod, og de som trenger en forsterker går. Anyone?
En annen ting jeg har tenkt over etter å ha lest om de dyrere telefonene er dette med at de helst skal spilles inn litt før lyden er optimal, gjelder dette alle hodetelefoner, eller bare high end varianter, og isåfall: hvorfor?

Til slutt lurer jeg på hva de største forskjellene på plugger og telefoner er rent lydmessig. Har litt lyst på AKG K319, ettersom det ikke alltid vil være fordelsaktig med store klokker.. Men det blir antakelig på sikt.


Sånn, da var hodetelefonavhandlingen ferdig.. -for denne gang. På forhånd takk for all hjelp!
Orker rett og slett ikke å skrive et langt innlegg om hodetelefoner da jeg har gjort det så altfor mange ganger tidligere...

Men noen tips skal du da få. Jeg kan anbefale deg Beyerdyamic DT 770 Pro 80ohm. Dette er solide hodetlf. som også stenger lyden relativt godt ute. Lydkvaliteten er meget god, og passer også godt til elektronisk musikk.

Ellers har man Grado SR 60, meget velkjent og med en aktiv/rocka grado-lyd. Disse sitter kun utenpå ørene, men det er vel til syvende og sist lyden som teller. Så absolutt verdt å høre på...

Monster Beat by Dr. Dre er også flotte saker. Disse har i tillegg egen hodetlf. forsterker/aktiv lyddempning, og lyden er lett å like samt meget god. Dessverre er de litt dyre.

Visst du skal kjøpe over nett, ville jeg nok valgt Beyerdynamic. Dette er et bunnsolid kjøp på alle måter. Et tips når det gjelder mp3 spiller, visst du bryr deg om lydkvalitet, så ta en eksta kikk på sony sine modeller. Disse har meget god lyd, godt med krefter og er i tillegg meget gode å bruke.
Jeg har denon ad 2000 som du nevner, og jeg er utrolig fornøyd med dem. Men om du vil ha hodetelefoner til å bruke med ipod eller mp3 spiller så passer ikke disse i det hele tatt. av en enkel grunn: de veier utrolig mye.

De er faktisk så tunge, at de er ubehagelige å ha på seg hvis du ikke lener ryggen mot noe (Sitter i en stol/sofa, ligger i senga) Men til hjemmebruk på pcen og stereoanlegg er disse utrolig bra. lydkvaliteten er top-notch, og de er utrolig solide.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eclipse: takk for svar, selv om du i bunn og grunn ikke har svart på noe av det jeg spurte om.

Lonely Robot: ja, de er knallfete, men ikke helt egnet til mitt bruk. Det kan sikkert hende at jeg bruker hodetelefonene hjemme, men først og fremst kommer de til å være til mp3spilleren.. Også er det dette med økonomi da, per i dag kommer jeg neppe til å bruke mer enn 2k.
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Et headset er så vidt jeg vet hodetelefoner med mikrofon (nevner det bare siden trådstarter hinter til at det er feil betegnelse)
Jeg har et sett med Sennheiser CX-300, og selv om det er små ørepropper er det noe av det BESTE jeg har hørt.
De "fjerner" nesten all lyd rundt deg, perfekt bass til Rock, Metal, Techno, eller, nesten alle musikksjangrer jeg har opplevd, de er ganske lette, tåler en del, ser veldig bra ut etc.

Dessuten hører ingen rundt meg musikken før jeg skrur ganske så høyt opp mot fullt volum.
Jeg kan fortsette å skryte disse øreproppene langt opp i himmelen, men kort og godt:

PLUSS:
- God bass og lydkvalitet
- God lydisolasjon
- Små og lette, komfortable.
- Passer de fleste

MINUS:
- Kan ikke komme på noe spesielt nå.

LINKER:
Hvite (Pixmania)
Sølvfarget (Pixmania)
Svarte (Amazon.co.uk)

Ser ut som de har falt en del i pris siden jeg kjøpte dem for litt over ett og et halvt år siden da, da kostet de rundt ~400kr.

Og siden du har strukket flippene (Merk, jeg har ikke noen peiling på dette), kan da ørepropper være et mer komfortabelt valg, men det spørs egentlig på dine egne preferanser

Anbefalt av meg ihvertfall
Sist endret av Deadlock Radium; 25. september 2009 kl. 15:41.
Skal du bruke det til iPod ville jeg gått for plugger.
Jeg bruker AKG K340 til iPoden, de har sinnsykt bra lyd og stenger ute nesten all støy uten at du trenger å sprenge trommehinnene dine. Hvertfall jeg føler at det er håpløst å gå rundt med et digert headset i byen, ørepluggene kan du bare putte i lommen. I tillegg ser du ut som en tulling med et svært headset, det bryr hvertfall jeg meg om.

http://prisguide.hardware.no/product...1989&cat_id=51

Edit: Herlig bass, du kjenner det rister i hele hodet. Sykt digg å sitte og høre på drum and bass eller breakbeat med disse på morgenen, bedre 20-minutters busstur til skolen får du ikke.
Sist endret av drittunge; 25. september 2009 kl. 15:45.
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Jeg har denon ad 2000 som du nevner, og jeg er utrolig fornøyd med dem. Men om du vil ha hodetelefoner til å bruke med ipod eller mp3 spiller så passer ikke disse i det hele tatt. av en enkel grunn: de veier utrolig mye.

De er faktisk så tunge, at de er ubehagelige å ha på seg hvis du ikke lener ryggen mot noe (Sitter i en stol/sofa, ligger i senga) Men til hjemmebruk på pcen og stereoanlegg er disse utrolig bra. lydkvaliteten er top-notch, og de er utrolig solide.
Vis hele sitatet...
Har hørt på AD2000 og de er konge, men tunge som nevnes her ja. kanskje du kan se på lillebroren? http://www.hifiklubben.no/produkter/...efon_soelv.htm

180 gram iforhold til 350gram

Har ikke hørt dem, men lest test som sier at disse ikke er langt unna ad2000.

Stikker du til en hifiklubb butikk får du vel testa dem og.

edit:
testen: http://www.lydogbilde.no/hi-fi-paa-h...l#artid4560593
Sist endret av andis; 25. september 2009 kl. 18:17.
Nå som Denon kom opp:
Jeg bruker en av de billigere Denon-modellene til PC-bruk (AH-D301), og lyden i disse er bra, men detaljene og ikke minst bassen kan ikke måle seg med AKG-pluggene.

Kommer veldig an på hva slags musikk du hører på, men til elektronisk musikk ville jeg gått for AKG eller Beyerdynamic.
Denon er litt mer "sitte-i-godstolen-med-et-glass-rødvin-og-høre-på-klassisk-musikk-headset". Lyden er veldig bra, men bassen kunne vært litt bedre.
Sist endret av drittunge; 25. september 2009 kl. 20:26.