Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3457
Kom over traileren til District 9, og bestemte meg for å laste ned å se filmen, noe som jeg ikke angrer et sekund på.

Filmen er bygd opp for å være en blanding mellom en dokumentar og en film. Det høres kanskje kjedelig ut, men tro meg, oppbyggingen av filmen er genial. Tankegangen blant forfatterne av denne filmen er unik, og er som ingen andre Alien-filmer. Man tenker som regel at når man hører om alien-filmer, så ser man for seg filmer som Aliens, Aliens vs. predator osv. Dette er ikke en slik film. Uten at jeg spolerer for mye, så anbefaler jeg heller at dere ser filmen. et av årets høydepunkter blant film er det ingen tvil om.

Denne filmen får en 9/10 fra meg, og går blant en av de fem til ti beste filmene jeg har sett i hele mitt liv.
Sist endret av Neutralizer; 7. september 2009 kl. 08:00.
så også traileren for denne igår og vurderte å laste denne ned.

men fant liksom ikke helt den "spenningsfaktoren" i filmen som jeg håpet på?
Utrolig fet film basert på ekte hendeleser under apertheid i Sør-Afrika, men gjort med en utrolig gjennomført vri.
Ser lett at hadde romvesner kommet til planeten vår, så hadde vi høyst sansynlig bomba dritten ut av dem eller gjort som i denne filmen.
Denne filmen har den feteste markedsføringa på lenge
http://blogs.thetimes.co.za/stompies/files/2009/01/d9.jpg

Filmen tar tittelen sin fra District six, et tidligere eksisterte sted med lignende hendelser.
Tro meg, filmen er spennende nok! En av de bedre filmene jeg har sett i år, men ikke forvent for mye realisme. Det er temmelig mye i handligen som er far-fetched, men dette hører til sjangeren.

Anbefaler alle å ta turen til kinosalen for å se den. Det blir ikke helt det samme å se en nedlastet R5 med laber lydkvalitet hjemme i stua.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Så filmen for et par dager siden, ble imponert. Jeg hatet de romvesnene i starten, men etter hvert fikk jeg mer og mer sympati for dem. Filmen beskriver rasisme godt, der menneskene bare er ute etter å utnytte ressursene og behandler opphavsromvesnene bak teknologien som dritt.

Hovedpersonen er forøvrig en utrolig dyktig skuespiller.

Jeg gir den en sekser..
Såg filmen selv nå nylig og jeg likte den utrolig godt.

Enkelt og greit så var Cappy spot on!

Gikk fra våres synspunkt til demmes synspunkt fordelt bra utover filmen.
Men må sies jeg er litt nyskjerrig 3 år fra dagen.
Første tenkt jeg " shit " en dårlig dokumentar. Men BOOM så starta spenningen etter at han " ble det og det " Utrolig morsom film, og jeg fikk en medfølelse med aliens :P
En film som jeg anbefaler de fleste sci-fi fans å se. Den starter lett som en dokumentar, med kun små doser action før den bygger seg opp i en herlig splatter i Bad Taste stil. På et mer subtilt nivå selvfølgelig, men en så absolutt tilfredstillende mengde action mot slutten. Filmen har flere undertoner den kan bygge på, andre litt mindre utviklede enn andre, men realistisk i forhold til forholdene satt. Uten å spoile for mye må jeg si den ungen var veldig søt .
Og hovedskuespilleren gjorde en glimrende jobb fra å gå til en hyggelig og nesten naiv leder for teamet, til en jaktet og hysterisk mann.

Filmen er verdt å se på kino, så bruk heller de 100 spenna der enn å laste den ned.
Jeg tror damene kommer til å besvime på grunn av den ungen, ja : )
Så filmen på kino for tre uker siden. Bra vri å lage den som en dokumentarfilm. Første film som har fått meg til å få sympati for aliens. Fantastisk film! Anbefales av meg og.
Veldig bra film. Storkoste meg. Det var to sci-fi filmer jeg spesielt så fram til i år. Det var District 9 og Moon. Begge to har bygget opp en stor fanbase og medfølgende hype i lang tid. Moon skulle være veldig revolusjonerende. Etter å ha sett den ble jeg litt "skuffet". Jeg synes det var en kjempekulfilm, for all del, men det var ikke så "nytt" som jeg forventet. District 9 derimot vil jeg karakterisere som noe helt nytt. For det første synes jeg det var en dritkul setting. Kan ikke huske å ha hørt om eller sett noe lignende før. Utover det så likte jeg stilen på filmen. Hvordan de blandet forskjellige sjangere. Likte spesielt doku-vinklingen man så til tider. Har en soft-spot for dokumentarer, men andre jeg har pratet med har også synes det var kult. Som nevnt er det en fin balansering mellom forskjellige elementer. Spenning, drama(til tider) og en sykt kule actionscener.

Satte spesielt pris på noen av scenene hvor folk blir drept. Ikke at jeg er noen voldsfantast, men jeg kan le godt når folk dør og morsomme måter(på film vel og merke). Uten å røpe noe for de som ikke har sett filmen, kan jeg bare nevne at de utenomjordiske våpnene har noen høyst unike egenskaper.

Må si at Neil Blomkamp gjorde en solid jobb med denne filmen. For de som ikke vet så er filmen basert på en kortfilm av samme regissør som heter Alive in Joburg. Det morsomme der er at alle intervjuene(som ikke nevner utenomjordiske) er med sør-afrikanere som prater om innvandrere fra Zimbabwe.
Jeg synes det var en god film, ble enda bedre når jeg leste om district six.Jeg gir den en 7.5/10.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Må si at Neil Blomkamp gjorde en solid jobb med denne filmen. For de som ikke vet så er filmen basert på en kortfilm av samme regissør som heter Alive in Joburg. Det morsomme der er at alle intervjuene(som ikke nevner utenomjordiske) er med sør-afrikanere som prater om innvandrere fra Zimbabwe.
Vis hele sitatet...
Alive in Joburg
Det er lenge siden en film har underholdt meg på ett så høyt nivå. Helt utrolig bra!
hvordan er kvaliteten på det man får lasta ned? kinofilma?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
hvordan er kvaliteten på det man får lasta ned? kinofilma?
Vis hele sitatet...
R5en som ligger på nettet nå er overraskende bra. Lyden er heller ikke å klage på
Hadde egentlig ikke noen store forventninger til denne filmen, men når jeg leste en anmeldelse på vg:
http://www1.vg.no/film/film.php?id=10703
For 20 år siden stoppet en UFO plutselig opp over Johannesburg i Sør-Afrika. Noe var galt med det, det var ikke til å rikke. To tiår senere bor det 1.8 milllioner utenomjordinger - foraktfullt kalt «reker» - i en ghetto i byen. Kriminaliteten florerer. En svak og opportunistisk mann, Wikus Van De Merwe (Copley), får i oppgave å flytte utenomjordingene til en interneringscamp, praktisk talt en konsentrasjonsleir. Et opprør er i emning. Samtidig har de besøkende utviklet en væske som skal gjøre forfølgeren til den forfulgte, og som også er drivstoffet som kan få utenomjordingene hjem igjen.
DOM: Tenk deg den deilig smakløse energien fra Peter Jacksons (han er produsent her) tidlige filmer, parret med den unge, inspirerte David Cronenbergs intelligens og sans for det ekle. Tenk deg en science fiction-fabel som både er morsom, skummel, drit spennende og genuint rørende. Tenk deg en nesten to timer lang film som er så full av tempo og yr fortellerglede at den føles som om den varer i rundt tre kvarter. Så kan du slutte og tenke og løpe av sted til kino for å se denne umiddelbare kultklassikeren. Som er alle de tingene.
Denne humanistiske, anti-rasistiske science fiction-fortellingen har en apartheidanalogi i bunnen, og fungerer som en studie av hvordan elendige sosiale forhold fører til enda elendigere sosiale forhold, og deretter til katastrofe. Den advarer mot farene ved å ydmyke folkegrupper, men blir aldri i et sekund så selvhøytidelig at den glemmer å underholde underveis. Filmens kinetiske, kvasidokumentariske fortellerspråk spruter av energi; «District 9» har flere ideer enn de 25 siste filmene jeg har sett, og mer underholdningsverdi enn alle sommerens «blockbustere» fra Hollywood til sammen. Shartlo Copleys innsats som den patetiske, akk så menneskelige Van De Merwe er av Oscar-verdig kaliber (han kommer selvsagt ikke til å få den - dette er jo science fiction, og således «noe for ungdommen»), og filmen er bevegende på en måte man i denne genren kanskje må helt til Steven Spielbergs «Nærkontakt av tredje grad» (1977) for å finne maken til.
«Transfomers»? Schmansformers! «District 9» tar sikte på Hollywoods oppblåste ingenting, skyter, treffer der det gjør vondt og ler mens den ser gørra renne ut av kadaveret. Oppfinnsomheten har herved utklasset pengemakten. En fryd av en filmopplevels
Vis hele sitatet...
og en anmeldelse på imdb så må jeg si at jeg gleder meg.
Blir nok et kinobesøk snart.
Jeg så den i sammen med noen kompiser, og en venninne av meg. Og etter filmen så synes de begge at filmen var utrolig dårlig i begynnelsen, men den hentet seg tilbake de siste 40 minuttene.

Jeg må innrømme at jeg synes filmen bra gjevnt over de to timene, så det er vel smak og behag på hva folk kommer til å synes om denne filmen.
Etter at denne fikk tommelen ned og det som er av min favoritt anmelder, Arild Abrahamsen som er anmelder for Stavanger Aftenblad.
Les f.eks hans anmeldelse av Bruno.
Så nei, kommer ikke til å se den.
(Hans anmeldelse av D9 stod i papiravisen i dag, så artikkelen kommer sikkert ikke på trykk før i morgen

atlef.
Sist endret av atlef; 10. september 2009 kl. 16:42.
Sitat av atlef Vis innlegg
Etter at denne fikk tommelen ned og det som er av min favoritt anmelder, Arild Abrahamsen som er anmelder for Stavanger Aftenblad.
Les f.eks hans anmeldelse av Bruno.
Så nei, kommer ikke til å se den.
(Hans anmeldelse av D9 stod i papiravisen i dag, så artikkelen kommer sikkert ikke på trykk før i morgen

atlef.
Vis hele sitatet...
En fyr fra lokalavisa i Stavanger som ga sekser til GI Joe og femmer til Transformers og nyeste Terminator har gitt filmen dårlig kritikk? Personlig tar jeg det som et kvalitetsstempel.
Haha årets film dette. Genial ironisk humor blandet med en dose action. I luw it!

IS THIS YOUR FOKKING LITTLE BRAT HERE?
STOP FOKKING POINT YOUR TENTACLES AT ME!
Sist endret av margido; 10. september 2009 kl. 22:11.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Dette er den beste filmen jeg har sett i år, eller kanskje i det hele tatt. Kjempebra gjennomført fra start til slutt!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
En fyr fra lokalavisa i Stavanger som ga sekser til GI Joe og femmer til Transformers og nyeste Terminator har gitt filmen dårlig kritikk? Personlig tar jeg det som et kvalitetsstempel.
Vis hele sitatet...
DETTE. Går man i direkte motsatt retning av denne mannen vil jeg tro man havner på et mer fornuftig plan.

District 9 imponerte meg faktisk. Det var en veldig down to earth sci-fi film med en fantastisk skuespiller i hovedrollen. Personlig hadde jeg aldri hørt navnet Sharlto Copley i forkant av denne filmen, og det var herlig å slippe å se Christian Bale eller Brad Pitt dukke opp i denne filmen. Her lukter jeg Oskar-nominasjon.

Det var en god handling og en fin oppbygging til et helsike av en punch line på slutten. Likte veldig godt at selve sci-fi delen ikke var for oppblåst. At romvesenene faktisk var svakere eller like sterke som oss var faktisk et friskt pust. Er svært takknemlig for at de ikke skapte enda en "first encounter"-film med romvesener som knuser alt og dreper alle for å ta over jorden, bare for at USA skal redde verden, og den regla der.

Karakterutvikling er forsåvidt ikke noe man ser ofte i film, og iallfall ikke så godt utført som i District 9. Jeg syns hovedpersonen hadde en svært glatt og naturlig utvikling (nok en gang kudos til Sharlto Copley), noe som var utført på en (tilsynelatende) detaljert og delikat måte. Alt for ofte ser man skoleelever og mekanikere bli om til elitesoldater når situasjonen krever det.

Jeg har egentlig ikke så mye annet å tilføye, og heller ikke noe å utsette på filmen. Den får en sterk 8/10 av meg (ikke sci-fi fan).
*SPOILERE**SPOILERE**SPOILERE**SPOILERE**SPOILERE*

Tanker rundt D-9

Jeg vil gjerne begynne med å si at D-9 var en fantastisk film.
Fire ting var utrolig imponerende: Oppbyggingen av historien, Sharlto Copley og Neill Blomkamp, og spesial effektene.

Etter de 10 første minuttene skjønte jeg ikke helt retningen filmen skulle, men i retroperspektiv er det egentlig en meget smart måte å begynne fortellingen med. En forsiktig oppbygning, med grundig introduksjon av hovedpersonen, blandet med en subtil introduksjon av personene rundt hovedpersonen og mnu og arbeiderne der. Samtidig begynner den på slutten av filmen, uten å avsløre noe av selve plottet. Prawnsene blir fremstilt som underlige vesener, uten noe særlig mening virker det som. Historien blir derimot tatt til et meget høyere nivå når selve plottet til filmen kommer frem og når du blir introdusert til Christoper Johnson. Christopher gir prawnsene et "ansikt" og virker å være mer våken og fokusert enn alle de andre. Nå beveger historien seg raskt, og flere underplott dukker opp. Gjennom hurtig action blandet med fantastisek visuelle effekter klarer faktisk filmen også å fortsette en kjapp utviklingen av historien. Slutten er også genial. Samtidig som den går tilbake til begynnelsen av filmen, åpner den også for en fortsettelse og lar deg sitte igjen med spørsmål.

Copley gjorde inntrykk på meg fordi han var så naturlig. Jeg tenkte egentlig ikke på hvor god skuespiller han er før en annen kommenterte det. Jeg leste også et sted at han ikke hadde noe håndfast manus. At han improviserte nesten hele tida.
Blomkamp er det vel ikke så mye å si om. Jeg er helt målløs.

Spesialeffektene derimot.
Jeg synes det er helt utrolig hvor naturlig dialogen og relasjonen mellom menneskene og de animert karakterene var. Aldri før har jeg i løpet av en spillefilm med animerte karakterer ikke lagt merke til en scene hvor skuespillerne ikke ser ut til å fokusere på den animerte. Hele greia virket helt naturlig. I tillegg har du alle actionscenene, alle scenene rundt moderskipet og JHB og i tillegg transformasjonen av hovedpersonen. Det er utrolig imponerende av en ikke-amerikansk film.

Det er derimot visse ting ved historien jeg ikke har fått helt taket på. Jeg så filmen i går og disse tingene har gnagd med meg i hele dag mens jeg har sittet på skolen.

Christopher Johnson har ikke bare et menneskelig navn, men han er også mer fokusert. Det er tydelig at han har følelser og ikke minst er han smart. En annen ting er at det virker som om han har uniform? Han har en gul bleieaktig ting rundt skrittet og en rød bluse som er teipet rund brystet. Han har også MNU nesten tatovert i svart over hvitt på både skallen og handa. På hjemmesida til filmen fant jeg et dokument som etterlyser CJ og påstår at han er en ex-MNU employee. Var han en av lederne eller ingeniørene på moderskipet som senere prøvde å samarbeide med MNU? Siden han er så smart, burde han vært en av de første til å lære seg engelsk. Eller er det mulig at CJ var en gang menneskelig?

Noe som bringer meg videre til den neste tingen jeg har fundert på. Viss denne væsken som hovedpersonen bare inntok et par dråper av og muligens innhalerte, er det ikke mulig at det som gikk galt på moderskipet lakk store mengder av denne væsken på besetningen. Etter 74 timer var hovedpersonen allerede ganske forandret, så det tar tydeligvis ikke lang tid før prosessen er ferdig. Det blir også nevnt i filmen at forandringen akselerer.
En annen teori er at prawnsene er en samling av masse forskjellige raser av aliens som lar seg forandre til en prawn for å reise. Dette forenkler mange praktiske ting, du kan bl.a laste hele moderskipet med kattemat.

Det største hullet i historien er dette derimot:
Hva er egentlig poenget med 1.7 (tror det var tallet) millioner arbeider prawns ombord på et gigantisk romskip, når det bare trengs 1 (og en halv) prawn til å fly det ? Var dette et lasteskip av ubrukelige prawns?

Ble litt langt dette. God natt

Lurer også på viss prawnsene er så latterlig sterke at de kan plukke opp folk og kaste de, hvorfor er de relativt treige til å løpe? kan ha noe med at de er på en "liten" planet som jorda
Sist endret av dritern3; 11. september 2009 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lastet ned filmen. Var ikke tekster. Skulle det alle aliensa sa i filmen tekstet?

Filmen var forsåvidt fet. Men tror nok den hadde vært fetere på kino.
Lazysunday, jau, alt utenom Engelsk skal være tekstet.

Forøvrig en fantastisk film. Sier meg enig med mange andre her, Sharlto Copley fortjener Oscar for denne rollen.
Absolutt en av de beste filmene jeg har sett i år, får deg til å tenke og den har ikke den 'vanlige' aliens sjanger.
Så nedlastet versjon, men jeg skal av prinsipp se den på kino for det fortjener den.
Terningkast 6!
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av dritern3;
Christopher Johnson har ikke bare et menneskelig navn, men han er også mer fokusert. Det er tydelig at han har følelser og ikke minst er han smart. En annen ting er at det virker som om han har uniform? Han har en gul bleieaktig ting rundt skrittet og en rød bluse som er teipet rund brystet. Han har også MNU nesten tatovert i svart over hvitt på både skallen og handa. På hjemmesida til filmen fant jeg et dokument som etterlyser CJ og påstår at han er en ex-MNU employee. Var han en av lederne eller ingeniørene på moderskipet som senere prøvde å samarbeide med MNU? Siden han er så smart, burde han vært en av de første til å lære seg engelsk. Eller er det mulig at CJ var en gang menneskelig?
Vis hele sitatet...
Christopher har på seg det antrekket fordi vi seere skal kunne se forskjellen på han og alle de andre romvesnene. MNU er et selskap som er eid av menneskene, Multi-National United. MNU kaller romvesene for employee (ansatt) fordi det høres mer humant ut, sannheten er at de er fanger på jorden fordi menneskene ønsker å utnytte teknologien deres. Nazistene kalte gjerne konsentrasjonsleirene sine for arbeidsleierer. Stempelet i ansiktet til romvesnene kan sammenliknes med de tatoverte nummerene jødene hadde på hånda under andre verdenskrig.

Filmen er full av symboler og hentydninger til historiske hendelser. Du har nok overanalysert og misforstått litt.
Sist endret av Cappy; 11. september 2009 kl. 21:07.
Utrolig bra film. Noe av det jeg likte best var at aliensa, for første gang i filmhistorien, ikke var overlegne menneskene (tvert imot). Storyen er ogrå utrolig bra. Jeg mener: 1.5 mill (!) aliens har bodd midt i en svær by i 20 år. Nå skal de flyttes. Veldig bra utgangspunkt. Og utførelsen er minst like bra. Som ung og håpefull skuespiller må jeg bare si: all ære til Sharlto Copley. Forskjellen på han som sjef for utflyttingsprosjektet og jaget mann, er fantastisk.
Utviklinga i filmen er også utrolig bra, og det kvasi-dokumentariske er gjort på en veldig bra måte. Kult at filmen går fra å være relativt rolig og uten mye action- til å ha endel jævlig fete voldsscener.

Har aldri vært noen Sci-Fi fan, men denne anbefales sterkt!
Så nettopp filmen, og jeg er stor starcraft fan. Og følte filmen var helt genial. En av de beste filmene i år. Håper egentlig ikke de lager en sequal, eller etterkommer av den grunn at det er enkelt å ødelegge en så genial film med en etterfølger.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Så denne filmen i dag (i går). Rent bortsett fra et hopetall apartheidreferanser, så gav den ikke meg så mye som jeg trodde. Helt brukbar action-flick dog
Er ikke filmen lagd på et helt latterlig lavt budsjett?

Synes filmen var rett og slett konge, et friskt pust i alt annet tull som lages for tiden. Synes det er spesielt at folk klager på at det var en "dokumentar"preg over filmen, som om det skulle være en utdanningsfilm de så på... Synes derimot det var kult. Noe helt utenom det vanlige. Å se filmer som ligner på hverandre gir meg fint lite, så dette var sjeft.
Sitat av atlef Vis innlegg
Etter at denne fikk tommelen ned og det som er av min favoritt anmelder, Arild Abrahamsen som er anmelder for Stavanger Aftenblad.
Les f.eks hans anmeldelse av Bruno.
Så nei, kommer ikke til å se den.
(Hans anmeldelse av D9 stod i papiravisen i dag, så artikkelen kommer sikkert ikke på trykk før i morgen

atlef.
Vis hele sitatet...
GRATULERER!!!

Jeg forøvrig syntes filmen var ekstremt intens. Sjelden har jeg sittet så spent og hatt en så rar følelse i hele kroppen etter å ha sett en film før. På både godt og ondt! Utrolig rørende film
▼ ... over en måned senere ... ▼
Uten hensikt i å vekke en forholdsvis gammel tråd til live, må jeg bare få lagt til at dette må være blandt topp 3 beste film jeg noen gang har sett i hele mitt liv. Filmen hadde flere vendepunkter som igjen bygde seg opp til et helvetes actionfylt klimaks. Etter jeg hadde sett filmen var det ingenting jeg irriterte meg over eller reagerte negativt på. Slutten kunne ikke blitt bedre, og jeg kan nesten ikke vente på etterfølgeren. Altså, det blir en to'er? Er nødt til å bli det, og jeg har en god følelse av at den også blir konge.

10/10 fra meg!
Synes filmen var ganske bra, og likte hvordan de bygden den opp med at utviklingen gikk "langsomt" i motsetning til en rekke andre filmer. Vi fikk virkelig se forandringene. Men kan virke som om det er ulike meninger om hvor bra den faktisk er, ettersom han jeg så den med sovnet under filmen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av dritern3 Vis innlegg
Det største hullet i historien er dette derimot:
Hva er egentlig poenget med 1.7 (tror det var tallet) millioner arbeider prawns ombord på et gigantisk romskip, når det bare trengs 1 (og en halv) prawn til å fly det ? Var dette et lasteskip av ubrukelige prawns?
Vis hele sitatet...
Er Color Magic et lasteskip med ubrukelige turister?
Hva som var greia kan være så mangt.
Sitat av Apu Vis innlegg
Håper egentlig ikke de lager en sequal, eller etterkommer av den grunn at det er enkelt å ødelegge en så genial film med en etterfølger.
Vis hele sitatet...
Ingen vits i og ødelegge en genial film med og lage en sequal hvor jorden blir ødelagt sønder og sammen.

I allefall! Lastet ned en "bra" torrent å så denne filmen for et par uker siden.
Etter ca 2 timer, så var jeg naturligvis ferdig.
Personlig så følte jeg ikke så sterke følelser for denne filmen. var bare noe som ikke apelerte til meg. Altså jeg synes det var verdt å se den, men jeg synes ikke det var blandt de filmene som gir meg mest av og se det.
Personlig vil jeg gi den en firer, men dette er meget subjektivt...

Så la meg kaste all subjektivitet til siden! Det er en utrolig bra film! Dynamikken er veldig bra, altså hvordan den bygger seg opp, og videreutvikler seg. Jeg kan ikke tilføye så mye mere enn så mange har sagt her, men det var en MEGET original film, med bra skuespill og en haug med interesange vrier fra de normale Alien-filmene man finner overalt.
Dette er en sekserfilm helt ærlig, forde om den ikke apelerte fullstendig til meg.

Gruer meg til de 3 årene har gått btw...