Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 16154
Om folk vil ha objektiv, saklig og god fakta angående rusmidler er helsesøsters mini brosjyrer med flittige illustrasjoner, skremselspropoganda og typiske setninger som "Ikke røyk hasj!" neppe stedet å lete.
Det finnes ikke forskning som sier konkret at f.eks cannabis øker risikoen, ikke direkte.
Statistikken viser bare til at et litt høyere antall har psykiske problemer som schizofreni.
Dette med at hasj øker faren risikoen for schizofreni er nødvendigvis ikke sannheten, men mange har valgt å tolke det slik, spesielt personer eller forskning som målrettet leter etter grunner for å rettferdiggjøre et forbud.

Man kan dra andre konklusjoner ut ifra mange av disse forskningsresultatene.
F.eks kanskje personer som er utsatt for slike psykiske lidelser lettere misbruker stoffer som hasj. Hasj demper symptomene man får viss man er utsatt for schizofreni, så folk som er utsatt bruker dette til selvmedisinering.
Dette er en annen konklusjon man kan komme med ut ifra de samme kildene som tilsier at risikoen øker.
Eneste man ser er at en andel som bruker rusmidler som hasj har psykiske problemer, man kan ikke komme med en 100% sikker konklusjon om hvorfor det akkurat er slik.
Om stoffene alene kan ta skylden, eller om flere faktorer spiller inn...

Men man kommer med bastante påstander om at hasj øker risikoen for psykoser med 40% "stort tall for å lure da risikoen er svært liten fra før" i forhold til en som ikke røyker.
Men man har jo dem som er utsatt, men det gidder jeg ikke å gå inn på... :P
Sist endret av sneipen; 17. september 2008 kl. 15:35.
Ang dette med scizofreni kan det også sies at mange med scizofreni røyker tobakk (opptil 75% tror jeg en svensk undersøkelse vist, men arrester meg gjerne).
http://www.mydr.com.au/default.asp?article=3076

Sitat fra linken:
"The feedback is that it helps to temporarily relieve emotional and physical stress and facilitates feelings of well-being. Smoking may also be used to ‘self-medicate’ as nicotine releases dopamine in the brain—thereby reducing some of the negative symptoms of schizophrenia"
(Og så vidt jeg vet kan også Cananbis virke inn på dopaminsystemet.)
Selv tror jeg faktisk ikke at cannabis og psykedeliske stoffer har så mye til felles når det gjelder mentale skader/depresjoner osv.
Folk som får psykiske problemer av å fyre marijuana røyker gjerne ofte. Hver dag fks.

Det sier seg selv at det ikke er godt for psyken å røyke så ofte, samt så har marijuana en tendens til å skape "noia" i folk.

Psykedelia derimot er ikke noe et vanlig menneske vil ta hver dag eller for ofte. Altså man blir mindre eksponert for stoffet over tid. Det er dog klart at disse stoffene virker sterkere, så visst en har psykiske problemer fra før av kan sikkert disse problemene øke.
når THC blir aktivert i cannabinoidreseptorer, stopper tilførselen av inhibitore nevrotransmittere, uten inhibitorer kan dopamin slippes ut i synapsen...med andre ord, ja cannabis virker inn på dopamin systemet..
Ompa86:
Hvorfor sier det seg selv at det ikke er godt for psyken å røyke ofte? Jeg mener det absolutt er godt for psyken min å røyke ofte. Jeg har aldri noe "noia" utenom når jeg kommer i unormale høyder. Og det kan du ikke gi cannabis skylda for.
Selvfølgelig har det noe å si å røyke, men av forskjellig grad og hvor lenge man har røyka og noe og si.
Men personen som røyker bestemmer mest om det skal gå bra eller ikke..
Lurer på om de som røyker daglig ville taklet å spise daglig i stedet. Jeg merker jeg kan bli sliten av alle sanseinntrykkene som blir forsterket ved bruk av cannabis, på en slik måte at jeg neppe ville orket å bruke det på daglig basis - og derfor sparer det til visse anledninger.
Jeg tviler svært sterkt at det er gagnelig - på de fleste måter - å røyke hver dag. Klart man finner en hyggelig avslappende effekt ved å sette seg slike rutiner, men hasj er et psykoaktivt droge; noe slikt er ikke ment å bli brukt hver dag. Hjernen må finne sin egen rytme, utenom for sterke stimuli.

Selv har jeg opplevd begge deler: røyking på daglig basis, og røyking en gang i mellom (hver helg, eller sjeldnere). Forskjellen er vanvittig! Det kan sikkert de fleste hasjbrukere her på forumet bevitne. Jeg har røyket siden jeg var seksten, sytten (er nå 22). Mitt lengste opphold var på ca. fire, fem måneder vil jeg tro. Grunnen til dette er en lang historie i seg selv, noe jeg får poste senere. I alle fall, etter disse månedene, den dagen jeg bestemte meg for å røyke igjen, opphøyde jeg den kommende opplevelsen på forhånd. Jeg bestemte meg for å gjøre mer ut av det, enn bare å fyre av en joint og sitte passivt i sofaen og se på apatiserende tv.

Jeg tok ca. 0.1 gram i en pipe, fyrte av, det tok noen sekunder, før alt ble INTENSIVT. Akkurat som i høydepunktet på en introvert sopptur; jeg så fantastiske indre bilder. Meg og noen kamerater, navnga dette fenomenet etter hvert Ferden, når man reiste fra sted til sted i sitt eget hode. Uansett; turen fortsatte og ekspanderte, og jeg kom dit kun svært få bevitner ved bruk av tyngre psykedelia - jeg smeltet sammen med Alt & Ingenting; jeg overvant alle dualistiske tankebaner og ble i ett med Gud. Jeg forstod at absolutt alt var mulig i denne tilstanden, og ville bevise det ovenfor meg selv.

Jeg fokuserte på et sted jeg hadde vært tidligere på kvelden. Det var hos en kamerat, som hadde besøk av to andre kamerater. Disse hadde også røyket, og det var dette jeg hadde blitt inspirert av - de hadde en fantastisk effekt som avgjorde saken for min del. Vel, jeg begynner å visualisere stedet i mitt indre. Først ser jeg noen vage, vage rammer av et rom, så etterhvert trer det hele tydeligere frem og jeg kan se en skikkelse sitte i sofaen, en annen gå rundt omkring, og en annen sitte fremfor en datamaskin.

Jeg bestemmer meg for å prøve å kontakte en av disse (husk nå at jeg satt flere kilometer unna, i mitt eget hus). Jeg føler den personen fremfor dataen er mest tilgjengelig for kontakt, så jeg begynner å si et mantra inni meg selv: først navnet til den aktuelle personen og så: "ring meg nå, ring meg nå, ring meg nå". Slik holdt jeg på i kanskje ti til fem minutter, skjønt tidsansen må ha vært rimelig morphet så det kan likegjerne være snakk om sekunder.

Jeg føler meg ferdig, og bestemmer meg for å åpne øyne. Problemet er bare at jeg ikke ser en dritt! Jeg er totalt blind, totalt! Jeg gnir meg i øyne i sånn ca. 30 sekunder, før jeg får tilbake blikket... og det jeg ser er som tatt ut fra en syreopplevelse; skrivebordet fremfor meg danser i vanvittige mønstre, bølger som om det hele var i fysisk bevegelse. Jeg forstår imidlertid at dette ikke er noen vits å fokusere på; det er bare en morsom detalj ved opplevelsen.

Det går ti minutter, så ringer min kamerat... og jeg hører på ham at noe er helt spesielt, han skjelver i stemmen, helt lamslått: "... øyh, jeg satt å skreiv ikke sant, så plutselig skrev jeg, helt ut av det blå: ... står Jokke (mitt kallenavn) bak meg nå!?

Han forteller videre at i det han hadde skrevet dette, hadde han følt at jeg stod bak ham fysisk.

- - - -

Moralen i denne lille historien er, at hasj er mye mer verdifult og magisk enn det man skulle tro, og det man ser ut til å benytte den til. Begrenser man seg til bare helgebruk, eller sjeldenere, og samtidig bygger opp stemningen på forhånd, kan man vente seg at opplevelsene blir mye sterkere og samtidig mer betydningsfulle - da har både kroppen og hjernen rukket å lagre masse overskuddsenergi, som kommer godt med.

For all del, jeg mener ikke at alle skal sjelereise av den grunn, men ved historien ønsker jeg å vise til hva slags fantastiske muligheter som ligger i denne nydelige planten, om man bare bruker den sjeldent nok og med fornuft.
Bra tjall du røyka da?
Ja, forsåvidt, det var noe grønt og glitrende poenget er hvor sinnsykt det kan være om man bruker det under riktige omstendigheter! Jeg skalv over hele kroppen etter den opplevelsen. For en som studerer sjamanisme var det stort å oppleve en slik sjelereise!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Denne her er til alle som prøver å få fram at hasj er et sinnsykt farlig stoff.
Blant annet jeg og de 1000 andre stoners på dette forumet tenker ikke på hasj på samme måte som dere som ikke røyker/har røyka det. For meg er hasj et "mildere" stoff enn alkohol. Grunnen til at dere stiller hasj på samme hylle som alle andre stoffer er fordi det har blir stappa inn i hodene deres fra dere var født av skole, foreldre osv. Skal jeg si hvor de har fått det fra? Jo, nemlig, den norske staten. Eneste grunnen til at den norske befolkningen tenker på hasj som narkotika er fordi det er ulovlig. Jeg kan love at personer i blant annet tyskland, nederland, spania o.l i Europa ikke tenker på hasj på denne måten.

Ja, jeg er enig med at det er bivirkninger med hasj. Bl. annet at kortidshukommelsen blir kraftig svekket, læringsevnen blir svekket og det kan skape psykiske problemer for personer som har svakt sinn fra før.

Noe annet som jeg ikke helt vet åssen jeg skal få skrevet ned, noe som jeg så vidt greier å forklare i hodet mitt kommer nå:P. Mange sier at hasj er åpningen til andre stoffer, men det mener jeg er sånn halveis feil i alle fall. Det er ikke hasj som åpner veien for sterkere stoffer, det kommer an på hvordan personen er. Personen har jo tydeligvis lyst til å prøve stoffer og er i stand til å få skaffet det så er hasj bare det han begynner med, men han har allerede tenkt på sterkere stoffer fra før.. Vet ikke helt om dere forstår tankegangen min, men jeg håper på det^^.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det finnes stoffer i de fleste hallusinogen som skaper hull i arvestoffet.

"Most people on the shortbus have parents that smoked pot or droped acid."

Hmm, lurer på om TV har de samme bivirkningene? TV er jo tross alt et kollektivt hallusinogen.
Vis hele sitatet...
Nope, hallusinogen skaper IKKE hull i "arvestoffet" aka DNA. Man trudde før i tiden at mennesker som tok LSD fikk misdannede barn, men nå har 60 og 70+talls generasjonen fått barn, og det viser seg at det er overhode INGEN sammenheng mellom inntak av LSD, og deformert/DNA skadede barn...

Dette gjelder forøvrig andre hallusinogener og!
Sitat av sneipen Vis innlegg
Det finnes ikke forskning som sier konkret at f.eks cannabis øker risikoen, ikke direkte.
Statistikken viser bare til at et litt høyere antall har psykiske problemer som schizofreni.
Dette med at hasj øker faren risikoen for schizofreni er nødvendigvis ikke sannheten, men mange har valgt å tolke det slik, spesielt personer eller forskning som målrettet leter etter grunner for å rettferdiggjøre et forbud.

Man kan dra andre konklusjoner ut ifra mange av disse forskningsresultatene.
F.eks kanskje personer som er utsatt for slike psykiske lidelser lettere misbruker stoffer som hasj. Hasj demper symptomene man får viss man er utsatt for schizofreni, så folk som er utsatt bruker dette til selvmedisinering.
Dette er en annen konklusjon man kan komme med ut ifra de samme kildene som tilsier at risikoen øker.
Eneste man ser er at en andel som bruker rusmidler som hasj har psykiske problemer, man kan ikke komme med en 100% sikker konklusjon om hvorfor det akkurat er slik.
Om stoffene alene kan ta skylden, eller om flere faktorer spiller inn...

Men man kommer med bastante påstander om at hasj øker risikoen for psykoser med 40% "stort tall for å lure da risikoen er svært liten fra før" i forhold til en som ikke røyker.
Men man har jo dem som er utsatt, men det gidder jeg ikke å gå inn på... :P
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at hasj benyttes som selvmedisinering for schizofrene. Tvert imot demper ikke hasj symptomene som påstått men forverrer de. Det er derfor det advares for schizofrene rusmisbrukere å fortsette med bruken av cannabis, fordi av alle rusmidler er hasj den som lettest gir noe kalt psykoser. Psykose er et anfall av psykotiske opplevelser, en fellesbetegnelse på det å bli psykotisk.

Rusrelaterte psykoser eksisterer for hasj like mye som for amfetamin, og for de som er latent for schizofreni kan dette utløse symptomene. Hvor du har fått det for deg at hasj demper schizofrene symptomer er et mysterium, for faglig sett er det stikk motsatt. Har du lest dette i en forsknings-artikkel er det motstridelser blant de lærde ihvertfall.
Husker ikke hvor jeg har det ifra, men har hørt det flere ganger.

Det jeg skulle frem til er at det er en annen måte å tyde tallene statistikk kan gi, istedenfor å si at cannabis alene fremkaller psykoser hoss alle individer samme om de er friske eller har anlegg for psykoser.

Slik jeg forstod det så har det noe med måten cannabis påvirker dopamin systemet "eller hva det heter" og schizofreni og dopamin henger sammen på en eller annen måte.
Er en stund siden jeg har leste om dette.

En ting jeg har forstått. Du kan finne det "forskningresultatet" du vil på nettet, ikke langt ifra ihvertfall. Så jeg vet ikke jeg, men hørtes nå ikke så utenkelig ut?

Skal heller poster kilder viss jeg kommer over, orker ikke å lete da jeg ikke husker spesifikk hvor jeg har lest og hørt det.
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine#Links_to_psychosis
Main article: Dopamine hypothesis of psychosis
Abnormally high dopamine action has also been strongly linked to psychosis and schizophrenia,[35] Dopamine neurons in the mesolimbic pathway are particularly associated with these conditions. Evidence comes partly from the discovery of a class of drugs called the phenothiazines (which block D2 dopamine receptors) that can reduce psychotic symptoms, and partly from the finding that drugs such as amphetamine and cocaine (which are known to greatly increase dopamine levels) can cause psychosis.[36] Because of this, most modern antipsychotic medications, for example, Risperidone, are designed to block dopamine function to varying degrees.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt dette, sneipen. Det er vel også derfor det gjerne ikke er så lurt å kombinere f.eks speed og cannabis.
Rottegift:

Artiklen din støtter oppom at hasj, som sneipen sier, øker sjansen for psykoser og tvilsomt om den demper enkelte negative symptomer som hypotesen med røyk angivelig gjør.

Et normalt menneske har innebygde filterfunksjoner i hjernens som gjør at de kan skille eller fokusere på bestemte oppgaver, for eksempel en samtale, og kun konsentrere seg om det. En som opplever psykose mister denne filter-funksjonen og mengden inntrykk som rammer personen er overveldende, slik at de mister konsentrasjon eller fokus på samtalen og får med alt annet som skjer rundt seg like godt som samtalen. Dette gir et mas, eller stress-symptom som oppleves som uutholdelig eller svært ubehagelig for den psykotiske.

Cannabis og hasj er et hallusinogen som etter egne erfarfinger er med å forsterker inntrykk rundt deg, det være seg lyd, lys, farger og bevegelser etc. Disse elementene fins normalt et filter-funksjon hos mennesket som får de til å skille inntrykkene fra hverandre, men under cannabis-rus har jeg opplevd at disse inntrykkene har en tendens å smelte sammen i hverandre. Sammen med rus-opplevelsen så har jeg opplevd psykotiske øyeblikk der jeg har hørt stemmer, sett ting som ikke skjedde, tidvis synsforstyrrelser på grensen til hallusinasjoner, lydforvrengninger etc.

Nevnte detaljer er blant de som inntreffer bl.a. på psykose, og de som selvmedisinerer seg på slikt spiller russisk rulett. Jeg var en gang glad i syre, men fant tilslutt ut at jeg måtte slutte med det fordi hjernen ikke tålte det. Hvis jeg fortsatte ville jeg kanskje aldri bli meg selv igjen tenkte jeg. En schizofren eller psykotisk person risikerer samme tingen når de røyker cannabis. Prognosene, eller fremtidsutsiktene minsker, og faren som er blitt meg fortalt er at en kan havne i en evigvarende psykose om en schizofren eller psykotisk tester cannabis.

Det er en risikabel selvmedisinering og faktisk er cannabis verre for en schizofren enn for eksempel amfetamin, som er ille nok, å selvmedisinere seg på. Cannabis er et hallusinogen og merkbart sådan, samtidig som det er bevist psykose-anfall relatert til cannabis-bruk for de som er latent for schizofreni. Bare en advarsel.
jeg har røyka omtrent hver dag fra jeg var 15-16, litt pussig at jeg ikke har fått noen bivirkninger?

ok seff er jeg sliten dagen derpå om jeg har røyka bong dagen før men ikke helt slakt liksom.. og man glemmer noen småting i blandt;P

men annet enn det så er hasj bra!
Sitat av Deal Vis innlegg
jeg har røyka omtrent hver dag fra jeg var 15-16, litt pussig at jeg ikke har fått noen bivirkninger?

ok seff er jeg sliten dagen derpå om jeg har røyka bong dagen før men ikke helt slakt liksom.. og man glemmer noen småting i blandt;P

men annet enn det så er hasj bra!
Vis hele sitatet...
..foruten elendig gramatikk?

Dersom profilen din stemmer, har du da røyka fast i 4-5 år? Vi kan heller snakkes om 20 år. Da er jeg rimelig sikker på at du har en skakk sjel, forutsatt at du fortsetter forbruket ditt med å røyke cannabis hver dag.

Jeg vil komme med den sterke påstanden at for mye av noe ikke er bra, uansett hva det måtte være
skjønner hva du mener, men når jeg sier fast så mener jeg på kveldstid, jeg jobber hver dag og røyker når jeg er ferdig

men seff, kan hende det er noe annet om 20 år, men det vil tiden vise
Sitat av Deal Vis innlegg
skjønner hva du mener, men når jeg sier fast så mener jeg på kveldstid, jeg jobber hver dag og røyker når jeg er ferdig

men seff, kan hende det er noe annet om 20 år, men det vil tiden vise
Vis hele sitatet...
Vel, Jeg kan garantere deg at du legger merke til Bivirkninger da du slutter å røyke hasj, eventuelt senere da du blir så sløv at du faktisk merker det.
Jeg røyka fast i 2 år - Konstant hverdag etter skolen, På skolen, Med venner, rett før jeg la meg. Altså livet mitt handla om å sitte i en sofa og trekke bong eller røyke haugevis med Jointer. Minus noen få dager hvor jeg bare loka.

Helt til 2 av Venninene mine døde av en overdose på Heroin (Hadde mange forskjellige venner) Men da gikk det liksom opp for meg hva som kan skje, og jeg hadde jo selv allerede begynt å ruse meg på Kokain, amfetamin osv.

Men men, Paranoiaen forsvant, Lokaheten (Jeg var til tider fjern tre dager etter siste joint) og i tilleg ble jeg smartere føler jeg, for når jeg røyka hasj, ble jeg så Ukonsentrert men samtidig veldig konsentrert, at det var umulig for meg å f.eks løse en oppgave på skolen.