Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvem hadde fått din stemme i dag?
Rødt 61 8,80%
SV 53 7,65%
AP 128 18,47%
SP 12 1,73%
Venstre 83 11,98%
KRF 9 1,30%
Høyre 68 9,81%
FRP 184 26,55%
Andre 30 4,33%
Ingen 65 9,38%
Stemmegivere: 693. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  244 25413
Det er 24 dager til valget og forholdsvis tidlig i valgkampen.
Jeg vil se hva brukerne her på forumet hadde stemt om det hadde vært valg i dag. Planen er å kjøre en lignende tråd etter valget for å se om man får noe fornuftig data ut av dere og for å se hvordan valgkampen har fungert.

Fint om dere som kommenterer legger ved hvilke saker som er viktigst for dere og evt. inntrykket av valgkampen og partiene hittil.

Hvem som har den beste skolepolitikken eller hvor mange innvandrer vi skal ta imot kan dere diskutere i en annen tråd.

Jeg vil se hvor forumet står rent politisk og hvordan valgkampen påvirker oss her på bruket.
Liker venstres rusmiddelpolitikk veldig godt. er stort sett noenlunde enig i resten av politikken deres, bortsett fra at de vil fjerne formueskatten... Er nå ikke helt sikkert at jeg stemmer venstre til valget fordet, finner nok garantert noe jeg er veldig uenig i hvis jeg leter godt nok..
Skattepolitikken til venstre er meget god, det med å fjerne formueskatt er en god ting fetter, siden Venstre vil gjøre det mer lønnsomt å investere i og eie norske bedrifter.
Derfor bør bunnfradraget i formuesskatten gradvis økes og verdifastsettelsen av aksjer reduseres (i formuesskatten).

De med lave eller vanlige arbeidsinntekter bør betale mindre gjennom økning av bunnfradrag og heving av innslagspunktet i toppskatt, trinn 1.

Det som skremmer meg er at det faktisk er folk her som ikke skal stemme.
Sist endret av DerComment; 20. august 2009 kl. 11:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DerComment Vis innlegg
Det som skremmer meg er at det faktisk er folk her som ikke skal stemme.
Vis hele sitatet...
Da er du lettskremt min venn Er aldri 100 % valgdeltakelse.

Idag hadde jeg nok stemt på noen av de mindre partiene. Hadde AP fjerna den jævla giske så kunne jeg kansje stemt på dem. Jeg blir kvalm av hele fyren.

Mer skremt av antal FRP'ere vi har her, trodde ikke det var så mange :P
Sist endret av murloc; 20. august 2009 kl. 11:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg kommer til å ta en kjapp runde gjennom partibodene (de fleste storbyer har dette på en eller annen offentlig samlingsplass) og ta opp et par punkt før jeg går til urnene:

1. Hvordan stiller partiet seg i forhold til personvern
2. Som følge av pkt. 1: Hvordan vil man behandle evt. software-, film- og musikk-piracy
3. Hva vil endres i forhold til dagens trygdeordning (deriblant tiltak for å få snyltere opp av ræva, hvorfor tannhelse ikke er del av de helseplaner vi har)
4. Ruslovgivning
5. Heving av tollgrensen (som har stått stille på 200kr siden 200kr var verdt en shitload mer enn den er i dag)
6. Kulturbevilninger og -tiltak
7. Lovgivning rundt gatekunst
8. Innvandringspolitikk (deriblant hvilke krav vi som nasjon bør kunne stille til integrering og oppfølging av folk som kommer til landet)
De som lider mest av formueskatt er eierne av de små bedriftene som sitter med stor formue og ikke nok inntekt.
Jeg kommer til å stemme venstre pga god miljøpolitikk. Da de satt i regjering sist åpnet de vindmølleparker, sv som sitter nå har lagt ned noen av disse.

Også pga god personvernpolitikk. Venstre vil legalisere fildeling (noe SV også ønsker).
Sitat av DerComment Vis innlegg
Skattepolitikken til venstre er meget god, det med å fjerne formueskatt er en god ting fetter, siden Venstre vil gjøre det mer lønnsomt å investere i og eie norske bedrifter.
Derfor bør bunnfradraget i formuesskatten gradvis økes og verdifastsettelsen av aksjer reduseres (i formuesskatten).
Vis hele sitatet...
Men målet mitt er ikke å gjøre det mer lønnsomt å investere i bedrifter. Om vi i det hele tatt skal gjør det enklere for bedrifter syns jeg heller vi skal fokusere på små og mellomstore. Å fjerne formueskatten gjør at folk med sinnsykt mye penger slipper unna skatt alt for enkelt! Vi betaler skatt etter evne i dette landet, og jeg syns det blir urettferdig at store bedrifter og privatpersoner skal kunne komme unna med skattetriks som gjør at de ikke betaler en dritt i forhold til hvor mye de har. Man kan sikkert argumentere med at de bidrar med mye annet, som arbeidsplasser osv, men syntes alikevel ikke det blir riktig at de skal ha et overtak når det gjelder skatt.

Det er fortsatt litt forskjell på penger og makt i dette landet, og det syns jeg vi skal holde på.
Hadde nok stemt AP av en grunn. Hindre FRP å komme til makten, og AP er den eneste reelle motstanderen til FRP.
Sist endret av Dvergen; 20. august 2009 kl. 11:49.
Ser at det alerede er mange som har stemt FRP, men ingen begrunner det.

Dette er noe jeg syns går igjen ellers også, når jeg møter folk som sier de vil stemme FRP begrunner de aldri! De kommer bare med strofer om at rødgrønt er møkk, og at jeg er kommunist som ikke stemmer FRP.

Kan noen som faktisk har tenkt seg litt om begrunne hvorfor de vil ha FRP til makten?
Stemmer ikke.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg forhåndsstemte i går!

Sitat av Cadex Vis innlegg
5. Heving av tollgrensen (som har stått stille på 200kr siden 200kr var verdt en shitload mer enn den er i dag)
Vis hele sitatet...
Husk å spørre SVerene hva det var som kom i veien for at de skulle heve grensen når de ble stemt inn sist. Dette var den første saken de droppet, og det med deres leder som finansminister!
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Jeg kommer nok til å stemmer Rødt.
Å få inn folk til venstre for SV ser jeg på som veldig positivt, både som vaktbikkje og som ett parti på vippen. Inntrykket jeg sitter med i dag er at arbeiderpartiet danner en mindretallsregjering etter valget og da vil de røde mandatene få en god del å si.
Hadde jeg stemt sv er sjansen større for at det blir en rød/grønn flertallsregjering og da får fort rødt mindre de skulle sagt.
Rødt kunne godt ha styrt alene, men skal jeg være realistisk så håper jeg på en mindretalls ap-regjering som må gå til rødt og sv i enkeltsaker for å få flertall.

Ideologisk sett er det også det partiet jeg har helt klart mest til felles med.
Få soldatene hjem og stopp kapitalistene.
På nåværende tidspunkt er det DLF som stiller sterkest, i mine øyne. Hvis ikke de får min stemme, går den til Venstre (pga. narkotikapolitikken) eller jeg stemmer blankt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kommer nok til å stemmer Rødt.
Å få inn folk til venstre for SV ser jeg på som veldig positivt, både som vaktbikkje og som ett parti på vippen. Inntrykket jeg sitter med i dag er at arbeiderpartiet danner en mindretallsregjering etter valget og da vil de røde mandatene få en god del å si.
Hadde jeg stemt sv er sjansen større for at det blir en rød/grønn flertallsregjering og da får fort rødt mindre de skulle sagt.
Rødt kunne godt ha styrt alene, men skal jeg være realistisk så håper jeg på en mindretalls ap-regjering som må gå til rødt og sv i enkeltsaker for å få flertall.

Ideologisk sett er det også det partiet jeg har helt klart mest til felles med.
Få soldatene hjem og stopp kapitalistene.
Vis hele sitatet...
Jeg er mye enig med deg, men dette er mitt første valg, og jeg er litt usikker på mange ting. Jeg føler at det lureste jeg kan gjøre er å bruke min stemme for å hindre Frp så mye som mulig, siden jeg stortsett er uenig i alt de kommer med. Slik jeg har forstått det burde jeg da stemme AP, selv om jeg kanskje føler meg litt mer "hjemme" hos Rødt.

Hvor mye vil min stemme kunne hindre Frp om den havner hos Rødt fremfor AP? Skulle jeg stemt i dag ville stemmen gått til AP, men den har nok mer lyst til å havne hos Rødt, jeg liker tanken om en rød vaktbikkje som du sier.

Flott initiativ til tråd forresten! Har gått å ventet på denne.
jeg stemmer ikke fordi jeg vet ingen ting om de forskellige "lagene" eller hva de er. politikk intereserer meg 0.
fikk noe stemmer greier i posten som jeg ikke har lest engang
En god regel om man ikke vet hva man skal stemme er: Gi en stemme til partiet eller den siden som står motsatt i forhold til partiet du misliker.

Noe som i praksis vil bety at du ikke nødvendigvis stemmer riktig, men du lar hvertfall ikke et parti du misliker få en gratis stemme ved at du selv lar være å stemme.

Forøvrig så skremmer det meg at det 3. største partiet på pollen her er "ingen".. Det skremmer meg mer enn at FRP er det største...
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
gulunderstrek:
Dette blir selvfølgelig bare synsing, men dette er det jeg har plukket opp og bearbeidet i løpet av valgkampen.

For at FRP skal få makta så må en rekke kriterier oppfylles.
Litt enkelt forklart så må de borgerlig partiene (FRP, Høyre, KRF og Venstre) få mer enn 50% av stemmene og de må bli enige om en regjering som kan erstatte den gamle.

Venstre har sagt at de ikke kommer til å støtte en borgerlig regjering med FRP. KRF er også usikre på om de vil ha FRP med på laget så det vil si at Høyre og FRP står litt alene uten noen å samarbeide med.
At FRP og Høyre skal få flertall alene er rimelig usannsynlig siden meningsmålingene viser at de stjeler velgere fra hverandre. Når Høyre blir større blir heldigvis FRP mindre.

Siden Arbeiderpartiet antagelig kommer til å bli det største partiet så kan de velge å regjere alene i mindretall. Den situasjonen har jeg beskrevet lenger opp her så jeg går ikke mer inn på det, men da vil det lønne seg for deg å ha stemt Rødt.

Stemmer du derimot AP så er det ingen sjans for at FRP får noe nytte av stemmen din, det er det heller ikke om du stemmer SP, SV, Venstre (skal vi tro Sponheim) eller Rødt. MEN det er en større sjans for at vi får 4 nye år med rød/grøn regjering der AP turer fram og SV og SP svelger kameler for å sikre seg en plass rundt bordet.
Sist endret av Mith; 20. august 2009 kl. 13:02.
Jeg har stemt AP, fordi Jonas Gahr Støre er så kjekk, også twitrer han også!

Eller fordi, som mange andre; jeg ikke vil ha FRP til makta, noe som faktisk er relativt sannsynlig. Dog er jeg også enig i mye av APs politikk, men også uenig i noe. Sånn føler jeg det er med nesten alle partiene, de er flinke på noen punkter, men helt bak mål på noen, det blir som å velge en seksuellt overførbar sykdom. Jeg vil jo ikke ha HIV (FRP), så da velger jeg heller blant de mindre farlige, herpes, gonore og klamydia, alt ettersom hvilke sykdom som er minst ille for meg.

Edit: så nå at Mith har et veldig godt poeng...
Sist endret av Viva la Opium; 20. august 2009 kl. 13:05.
Takker for svar Mith!

Det var en annen ting jeg fort kom til å lure på her også. Hvordan fungerer det å stemme i en annen kommune enn der man bor (postadresse)?

Sitat av Regjeringen.no
Alle velgere får tilsendt valgkort i posten fra sin kommune. Valgkortet blir utarbeidet på grunnlag av folkeregisterets opplysninger om velgernes bostedsadresse pr. 30. juni i valgåret. Det er altså denne adressen som avgjør hvilken kommune du har stemmerett i.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at jeg ikke har stemmerett, altså at jeg ikke kan stemme, i andre kommuner?

Jeg har nettopp flytta, hvordan arter dette seg da?
Sist endret av gulunderstrek; 20. august 2009 kl. 13:17.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Da må du enten møte opp i hjemkommunen din på valgdagen eller forhåndsstemme.
Sitat av Mith Vis innlegg
Da må du enten møte opp i hjemkommunen din på valgdagen eller forhåndsstemme.
Vis hele sitatet...
Ok, å møte opp hjemme er nærmest umulig. Får ta meg en tur opp til kommuna der jeg oppholder meg nå, og høre om jeg ikke får lov til å forhåndsstemme litt.
Hadde ikke tenkt FRP skulle få såpass stor oppslutning (atm har de 27.5%).
27.5% er faktisk akkurat det samme som NRK sitt valgbarometer sier.
Lurer bare på hvor AP folket har gjort av seg ? - på nrk har de nesten 33% oppslutning.

Er ikke overrasket at rødt har såpass mange % her. 11%! Nrk sier 0.3%
Er ikke overrasket siden det er ganske mange blodrøde på forumet her.

Litt gøy å se hvordan nFF`ere stemmer da. God post!

Linken til NRK sitt valgbarometer:
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/...2009/1.6723136
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Ok, å møte opp hjemme er nærmest umulig. Får ta meg en tur opp til kommuna der jeg oppholder meg nå, og høre om jeg ikke får lov til å forhåndsstemme litt.
Vis hele sitatet...
Du kan forhåndstemme i alle kommuner i Norge. Valgstyret i den kommunen der du avgir din stemmen vil sende din stemme til valgstyret i "din hjemkommune" der den vil bli talt opp sammen med de andre stemmene.

kilde: min kommunes valginformasjon.
Arbeiderpartiet.

Jeg liker best Venstre - men Venstre har ingen regjeringsalternativer som gir god smak i munnen. Jeg er litt sånn "up in the air" om jeg vil ha en flertallsregjering med SV og SP eller en ren mindretallsregjering med AP som er litt mer avhengig av støtte i Stortinget. SV og SP har en del utspill og politikker som jeg ikke helt liker alltid, men en mindretallsregjering er jo sårbar.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Hadde ikke tenkt FRP skulle få såpass stor oppslutning (atm har de 27.5%).
27.5% er faktisk akkurat det samme som NRK sitt valgbarometer sier.
Lurer bare på hvor AP folket har gjort av seg ? - på nrk har de nesten 33% oppslutning.

Er ikke overrasket at rødt har såpass mange % her. 11%! Nrk sier 0.3%
Er ikke overrasket siden det er ganske mange blodrøde på forumet her.

Litt gøy å se hvordan nFF`ere stemmer da. God post!

Linken til NRK sitt valgbarometer:
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/...2009/1.6723136
Vis hele sitatet...
Hvis man skal kalle de som stemmer rødt, blodrøde, syns du da det er greit at vi omtaler freppere som bæsjebrune?

Forøvrig vipper jeg litt mellom SV og Ap.
Sist endret av atomet; 20. august 2009 kl. 16:58.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis man skal kalle de som stemmer rødt, blodrøde, syns du da det er greit at vi omtaler freppere som bæsjebrune?
Vis hele sitatet...
"Blodrøde" er ikke i mitt vokabular noe negativt. Men heller en betegnelse på at de er partiet lengs til venstre.
Om valget var idag ville jeg stemt høyre. Frp blir altfor ekstrem for min del, selvom jeg liker Siv Jensen. Dame med bein i nesa.

Dog skjønner jeg ikke helt de som absolutt skal stemme rødt. Jeg forstår rett å slett ikke hvordan folk vil ha det sånn som det er nå med tanke på skatter og avgifter. Får Kristin Halvorsen styre finanspolitikken i 4 nye år så kjører hun hele økonomien til det norske folk til helvete.
Sist endret av margido; 20. august 2009 kl. 19:36.
Sitat av margido Vis innlegg
Får Kristin Halvorsen styre finanspolitikken i 4 nye år så kjører hun hele økonomien til det norske folk til helvete.
Vis hele sitatet...
Jeg følger ikke så mye med i partipolitikken. Kan du fortelle meg litt om hvilke tiltak Kristin Halvorsen har gjort de siste fire åra som skiller seg vesentlig fra det som den forrige Høyre/Krf/V-regjeringa gjorde?
Sitat av margido Vis innlegg
Dog skjønner jeg ikke helt de som absolutt skal stemme rødt. Jeg forstår rett å slett ikke hvordan folk vil ha det sånn som det er nå med tanke på skatter og avgifter. Får Kristin Halvorsen styre finanspolitikken i 4 nye år så kjører hun hele økonomien til det norske folk til helvete.
Vis hele sitatet...

Du kommer kanskje fra et resurssterkt hjem, men jeg tror at flertallet i Norge får like mye, om ikke mer, ut av skattene, som de må betale inn. Det er fort å glemme hvor mye det koster å holde en vellfersstat gående, like fort glemmer man alle småtingene som er en del av vellferdspakken som kanskje har vært med på å plassere deg der du er idag.

Jeg er for øyeblikket tilbake i hjemlige trakter, og da jeg satt på bussen og nærmet hjembygda, så kom jeg til å tenke på at her kjørte det en buss fem ganger om dagen på en helt øde strekkning på førti kilometer. Hvem var hovedyterne av denne tjenesten? Skoleelver på VGS med busskort. Bussselskapet må jo å levd ene og alene på statligstøtte, sett bort i fra en og annen pensjonist som var på heisatur til blomsterbutikken en onsdag her, og en mandag der, og la igjen noen femtilapper i budsjettet.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg følger ikke så mye med i partipolitikken. Kan du fortelle meg litt om hvilke tiltak Kristin Halvorsen har gjort de siste fire åra som skiller seg vesentlig fra det som den forrige Høyre/Krf/V-regjeringa gjorde?
Vis hele sitatet...
Har ikke allverdens av peiling på politikk generelt, men vet at FRP/Høyre "lover" at de skal skjerpe inn skatter og avgifter. INGEN her inne kan si at det er en liten logikk i både formueskatten, eiendomskatten og arveskatten. Det er avgifter som ene og alene er for å melke befolkningen i Norge. Selvom jeg ikke liker skattepolitikken til de røde, så skjønner jo jeg at skatter må til for at velferdstaten skal fungere, men mye av avgiftene henger ikke på greip.

Kan ikke støtte opp mine meninger mer enn det jeg kan og mener selv, men folk har forskjellige meninger om hva de synes er viktige å få igjennom og endret. Jeg synes skatter og avgifter i Norge er på et nivå som ikke henger på greip i mange tilfeller.

Hva Høyre og Venstre gjorde før vet jeg ikke da det er mange år siden, og jeg interesserte svært lite på politikk på den tiden. (Men jeg lærer, og er begynt å lese endel om politikk for å få mer viten før valget)

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Du kommer kanskje fra et resurssterkt hjem, men jeg tror at flertallet i Norge får like mye, om ikke mer, ut av skattene, som de må betale inn. Det er fort å glemme hvor mye det koster å holde en vellfersstat gående, like fort glemmer man alle småtingene som er en del av vellferdspakken som kanskje har vært med på å plassere deg der du er idag.

Jeg er for øyeblikket tilbake i hjemlige trakter, og da jeg satt på bussen og nærmet hjembygda, så kom jeg til å tenke på at her kjørte det en buss fem ganger om dagen på en helt øde strekkning på førti kilometer. Hvem var hovedyterne av denne tjenesten? Skoleelver på VGS med busskort. Bussselskapet må jo å levd ene og alene på statligstøtte, sett bort i fra en og annen pensjonist som var på heisatur til blomsterbutikken en onsdag her, og en mandag der, og la igjen noen femtilapper i budsjettet.
Vis hele sitatet...

Vil si jeg er fra et normalt hjem, med normal økonomi. Tilhører ikke den "rike" delen av befolkningen, eller den fattige. Selvfølgelig går mye av skatter og avgifter til felles for oss som bor i Norge, men mye av det som går inn kommer neppe ut. Husker ikke hvor jeg så statistikken, men av de milliardene som går inn i kassa kommer bare en brøkdel ut igjen.
Sist endret av margido; 20. august 2009 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kommer til å stemme Frp ene og alene grunnet de enorme summene som blir tatt fra meg hvert år.
Blir kvalm over at jeg skal finansiere så mye her til lands bare fordi jeg er smartere og gidder jobbe hardere enn andre.

Ikke får jeg noe igjen for det heller.
Sitat av margido Vis innlegg
[...] Jeg forstår rett å slett ikke hvordan folk vil ha det sånn som det er nå med tanke på skatter og avgifter..
Vis hele sitatet...
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg kommer til å stemme Frp ene og alene grunnet de enorme summene som blir tatt fra meg hvert år.
Blir kvalm over at jeg skal finansiere så mye her til lands bare fordi jeg er smartere og gidder jobbe hardere enn andre.

Ikke får jeg noe igjen for det heller.
Vis hele sitatet...

Skattene og avgiftene er helt forferdelig og urimelig mener du?
La oss se på litt tall.
Man annslår at Norge vil få inn 255 milliarder kroner på skatter og avgifter iløpet av 2009.

Dette er noen av de viktigeste utgiftene til staten:
* Sosialbeskyttelse. (Sykdom, alderspensjon, barn og familie) 350,1 mrd.
* Helse. 152,5 mrd.
* Utdanning og forskning. 120,2 mrd.
* Næringsøkonomiske forhold. 72,6 mrd.
* Forsvar. 34,9 mrd.
* Fritid/kultur. 22,8 mrd.

Et samfunn vil ikke fungere uten skatter og avgifter.
Jeg husker ikke/finner ikke prosenter på ca. hvor mye man fikk igjen, iforhold til hva man betalte nå. Men, kan konstantere med at man får utrolig mye mer igjen!

Er du elev, kan du alltids tenke på at plassen ræva di okkuperer i minimum 10 år, koster staten omlag 100.000 i året.

Samtidig er det alltid morsomt å nevne dette med frp sin skattepoltikk. De vil som alltid fjerne skatter og avgifter. Samtidig vil de gi mer penger til skole, helse etc. Hvor de skal ta de fra? Vel, ved å pumpe opp de siste literene med olje? Ødlegge turist næringen, siste fødestua til storlaksen og knuse ugjennstatterlige korallrev utenfor Lofoten og Vesterålen?

Vi har gått fra å være en nasjon som baserer seg på vannkraft til olje. Ikke la Siv Jensen og co levere et utpumpa og forrurenset Norge til vår generasjon. Vi klarer nok å omstille oss igjen å til å satse på fornybar energi!
Sist endret av oom; 20. august 2009 kl. 23:06.
Jeg kommer nok til å støtte Rødt, men må undersøke litt hvor flinke de er i valgkampen.

Viktige saker for meg er menneskeverd, god og rettferdig skattepolitikk, like rettigheter, mer innvandring og skikkelig likestilling mellom menn og kvinner, for jeg mener at det fortsatt er en enorm forskjell.
Rødt er også det partiet som jeg føler gir mest for å bekjempe rasisme og diskriminering. Rødt er det partiet som fokuserer på at alle mennesker skal ha det bra, og alle skal få støtte av staten hvis det glipper for noen.

Syns det er trist å lese at folk ikke tror de får noe igjen av staten. Nå skal ikke jeg ta debatter som det fins tråder om fra før av på forumet, men å sutre som en jævla unge fordi en sixpack med øl koster noen kroner mer her i Norge enn i andre land, og at vi skatter littegrann for mye gjør meg direkte kvalm.

Og nå som jeg snakker om det. Dere kommer sansynligvis til å se mindre til meg hvis FrP kommer til makta, for da fordufter jeg til et annet land.
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg husker ikke/finner ikke prosenter på ca. hvor mye man fikk igjen, iforhold til hva man betalte nå. Men, kan konstantere med at man får utrolig mye mer igjen!
Vis hele sitatet...
Jeg ble nektet stipend og studielån da jeg studerte, jeg har blitt nødt til å betale full pris for 7 operasjoner fra egen lomme, jeg har ikke gått grunnskolen i Norge, jeg må betale tannlege selv, pensjon selv, grusomme avgifter på alt jeg kjøper og jeg gikk i minus da arven fra familiemedlemmer gikk igjennom papirmølla.

Hvorfor skal jeg betale en drøy million til Norge årlig for det..? Hva får jeg igjen?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Og nå som jeg snakker om det. Dere kommer sansynligvis til å se mindre til meg hvis FrP kommer til makta, for da fordufter jeg til et annet land.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si jeg fordufter, men, kan si dette faktisk er første gang jeg som student er redd for at de kommer til makta.
De vil jo f.eks legge ned lånekassen, no som vil føre til at jeg ikke får stipendet mitt mer. Jeg får dog et lån i en privat bank som kan trikse med pengene mine.

Skolen min kan bli privat og om de ikke klarer å finansiere seg så veldig godt selv, kan de bli slått konkurs og jeg mister et år. Pengene jeg har betalt inn, kan bli trikset litt med (se John Bauer) og tatt ut som ren profitt.

Elever på videregående skole må igjenn betale for sin egene bøker. Og de vil ihvertfall ikke ha muligheten til noe gratis skolemåltid.

Om jeg får unger må nok disse slite med karakterer fra 1. klasse og muligens gå oppigjen 7. klasse om gym karakteren (eksempel) er for dårlig. Da kommer de seg rett å slett ikke inn på ungdomsskolen.

Ja, Bendikfa. Jeg føler med deg og blir minst like kvalm av å høre på desse latterlige forslagene som visstnok er best for "folk flest".

Noen taper på venstresidas politikk. Og det er overklassen. De rike pappaguttene og Stein Eirik Hagen (Rimi-Hagen) å hans kompani.
27 av norges 33 milliardærer vil slippe å betale skatt i det hele om det blir opp til Frp eller Høyre.
Skulle ønske høyresida var såpass ærlige at de kunne si at noen taper på dems poltikk også. Nemmelig arbeidsfolk, studenter, fattige, narkomane og alenemødre. (etc)
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg ble nektet stipend og studielån da jeg studerte, jeg har blitt nødt til å betale full pris for 7 operasjoner fra egen lomme, jeg har ikke gått grunnskolen i Norge, jeg må betale tannlege selv, pensjon selv, grusomme avgifter på alt jeg kjøper og jeg gikk i minus da arven fra familiemedlemmer gikk igjennom papirmølla.

Hvorfor skal jeg betale en drøy million til Norge årlig for det..? Hva får jeg igjen?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er litt feil å tenke på hva som er mest lønnsomt for MEG selv når man stemmer. Selvfølgelig faller alltid noen utenfor for velfersstaten i den formen at de betaler skatt men får lite eller tilnærmet ingenting igjen. Man vet aldri hva som skjer, og mange nytter godt av det å gå på gratis grunnskole og videregående opplæring. Tror ikke det er mulig å leve i Norge en mannsalder uten å bruke godene vi får fra skatt.

Jeg betaler selv ikke skatt enda, men når den tid kommer betaler jeg gledelig skatt. Det er fordi jeg allerede har benytter meg av mange av de goder det gir meg. Jeg er og 100% sikker på at jeg kommer til å benytte noen av de godene i framtiden en gang.

Selv hadde jeg stemt AP vist jeg hadde vært myndig. Det er pga jeg misliker FRP og er enig med en del av sakene de har, jeg syntes også Jens har gjort en god jobb som statsminister denne perioden. Jeg må også nevne at jeg er uenig med AP sin trygdepolitikk.
Sitat av OoM Vis innlegg
De vil jo f.eks legge ned lånekassen, no som vil føre til at jeg ikke får stipendet mitt mer.
Elever på videregående skole må igjenn betale for sin egene bøker. Og de vil ihvertfall ikke ha muligheten til noe gratis skolemåltid.
Vis hele sitatet...
Stakkars deg, må du klare å leve som andre før deg har gjort?
Ungdom i videregående opplæring og studenter har svært godt av å få seg en deltidsjobb, ikke få servert alt på sølvfat.

Synderen, jeg stemmer ene og alene for meg og de godene jeg vil få.
Etter det behandlingen jeg har fått i dette landet de årene jeg har bodd her synes jeg det er helt smakløst at de tør ta såpass mye penger fra meg.

Det er ikke rettferdig at jeg skal betale 10x mer i skatt enn den gjennomsnittlige nordmann når jeg blir nedprioritert eller nektet når det gjelder absolutt alt.
Sist endret av Goophy; 20. august 2009 kl. 23:27.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Jeg mener det er litt feil å tenke på hva som er mest lønnsomt for MEG selv når man stemmer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man ikke tenke på seg selv når man stemmer? Jeg går ikke å stemmer uten å tenke på meg først. Og hvem tenker du på når du ikke stemmer til fordel for deg selv? Husk at du ikke kan stemme på alle sammen nå da, så noen må uansett stå alene....og må det nødvendigvis være deg?
Sist endret av tafsern; 20. august 2009 kl. 23:29.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg ble nektet stipend og studielån da jeg studerte, jeg har blitt nødt til å betale full pris for 7 operasjoner fra egen lomme, jeg har ikke gått grunnskolen i Norge, jeg må betale tannlege selv, pensjon selv, grusomme avgifter på alt jeg kjøper og jeg gikk i minus da arven fra familiemedlemmer gikk igjennom papirmølla.

Hvorfor skal jeg betale en drøy million til Norge årlig for det..? Hva får jeg igjen?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer litt på hva du studerte og hvor du bodde da?
Bor man et stykke hjemmefra er man garantert borteboer stipend.
Alle som bor hjemme, kan også søke om stipend, samtidig som alle får utstyrsstipend fra staten. Beløpet på dette avhenger selvsagt av hvilken linje du går på.
Det er fullpris på noen operasjoner ja. Og det er operasjoner du selv velger. Som f.eks plastisk kirugi. Om du har gått grunnskole i Norge eller ikke, spiller da ingen rolle for denne diskusjonen? Hundretusner gjør dette akuratt nå! Tannlegen betaler staten for deg til du er 18 og det er 50% avslag(?) fra du er 18 til 23. Dette er noe venstresida vil heve også, mens de borgelige ikke har noen særlig politikk på dette.

Og grusomme avgifter? 95% av formueskatten i Norge blir betalt av folk med over 1 million i inntekt. Partiet du vurderer vil gi de rikeste "skattelette", eller riktigsagt dumpe skattegaver på døra dems, ved å gjøre 27 av 33 milliardærer til nullskatteytere. Og, hvor har dere tenkt å ta de penga fra? Olje som jeg nevnte i sist innlegg? Eller folk flest som mye kan tyde på?

Morsomt at jeg med en gang tenker på Robin Hood, når jeg tenker Frp og Høyre. Ikke at dere tar fra de rike og gir til de fattige, slik systemet burde fungere. Men, dere vil faktisk ta fra de fattige og gi til de rike.

Jeg synes det er rettferdig og ikke bak mål i det heletatt at Goophy, Rimi-Hagen og kompaniet betaler mer i skatt en vanlige arbeidere som blir undertrykt av dresskledde direktører som har fått makt fra pengene sine, av verdier skapt av arbeiderklassen.
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg lurer litt på hva du studerte og hvor du bodde da?
Bor man et stykke hjemmefra er man garantert borteboer stipend.
Alle som bor hjemme, kan også søke om stipend, samtidig som alle får utstyrsstipend fra staten. Beløpet på dette avhenger selvsagt av hvilken linje du går på.
Det er fullpris på noen operasjoner ja. Og det er operasjoner du selv velger. Som f.eks plastisk kirugi. Om du har gått grunnskole i Norge eller ikke, spiller da ingen rolle for denne diskusjonen? Hundretusner gjør dette akuratt nå! Tannlegen betaler staten for deg til du er 18 og det er 50% avslag(?) fra du er 18 til 23. Dette er noe venstresida vil heve også, mens de borgelige ikke har noen særlig politikk på dette.
Vis hele sitatet...
Jeg studerte ved Universitetet i Oslo og bodde langt nok hjemmefra.
Men siden jeg var "dum" nok til å gjøre et par investeringer hadde jeg for stor inntekt til å få studielån i det hele tatt.

Det var nødvendige operasjoner som burde ha vært dekket av staten.

Jeg betaler for noe jeg ikke fikk nyte godt av? Er ikke det hva diskusjonen handler om..?

Jeg er over 23 år.
Sist endret av Goophy; 20. august 2009 kl. 23:39.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hvorfor skal man ikke tenke på seg selv når man stemmer? Jeg går ikke å stemmer uten å tenke på meg først. Og hvem tenker du på når du ikke stemmer til fordel for deg selv? Husk at du ikke kan stemme på alle sammen nå da, så noen må uansett stå alene....og må det nødvendigvis være deg?
Vis hele sitatet...
Når sier andre enn meg selv er det folk som er i dårligere situasjoner enn meg. Jeg kunne klart meg bra uten stipend og mye av de gratis tingene jeg får på skolen, men det er ikke alle som hadde klart seg like bra uten. Men vist du er i en situasjon der det går dårlig for deg, at du sliter økonomisk eller lignende så er jo det langt i fra gale å stemme på et parti som er en fordel for deg selv. Stemmer du da på et parti som bedrer situasjonen din hjelper du samtidig andre som er likestilte. Jeg tror også skatter som forumavgift og arveavgift bør fjernes. De er i mine øyne unødvendige, men jeg prioritere heller andre saker når jeg velger et parti. Som feks innvandring og kultur.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Stakkars deg, må du klare å leve som andre før deg har gjort?
Ungdom i videregående opplæring og studenter har svært godt av å få seg en deltidsjobb, ikke få servert alt på sølvfat.

Synderen, jeg stemmer ene og alene for meg og de godene jeg vil få.
Etter det behandlingen jeg har fått i dette landet de årene jeg har bodd her synes jeg det er helt smakløst at de tør ta såpass mye penger fra meg.

Det er ikke rettferdig at jeg skal betale 10x mer i skatt enn den gjennomsnittlige nordmann når jeg blir nedprioritert eller nektet når det gjelder absolutt alt.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, for å holde diksusjonen mest mulig ryddig, ber jeg deg slutte å bruke herseteknikker for å oppnå troverdighet.

Du synes jeg burde klare meg slik de gjorde før? Du vil altså ta skatte systemet og skolesystemet et par tiår tilbake i tid, til før man kunne få stipend?

Idag bruker mange studenter 8-9 timer på skolen, før de drar hjem å bruker 1-2 timer på lesing. Om man skulle måtte jobbe deltid i tilleg, forstår jeg ikke hvordan jeg skulle klart å komme igjennom året ihvertfall.

Er det ikke viktigere at staten bruker penger på utdanning av kommende genereasjoner, istedet for skatteletter som egentlig bare ganger de rikeste? Med min inntekt ville jeg fått rundt 30 kr mer å rutte med i uka, med frp/høyres skattepolitikk. Det er faktisk mindre en jeg fikk i lommepenger da jeg var 12.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg studerte ved Universitetet i Oslo og bodde langt nok hjemmefra.
Men siden jeg var "dum" nok til å gjøre et par investeringer hadde jeg for stor inntekt til å få studielån i det hele tatt.

Det var nødvendige operasjoner som burde ha vært dekket av staten.

Jeg betaler for noe jeg ikke fikk nyte godt av? Er ikke det hva diskusjonen handler om..?

Jeg er over 23 år.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle det dumme invisteringer om det var slik at du tjente på de?
Jeg vil gi deg et klapp på skuldra og et lykke til videre!
Om det faktisk har seg slik at du fikk en hel del penger på den tida, har du jo mer en nok penger til å betale
for studien din selv? Og trenger dermed ikke penger fra staten for å klare det?
Det er jo det det handler om. At de fattige skal få hjelp fra det staten. Ikke de rike.

Jeg skal ikke si at det ikke var nødvendige operasjoner, men, at det nok var en litt spessiel sak,
tipper jeg. Dette er dog ikke noe vi vil komme til buns i uansett.

Og nei, du har missforstått om du tror at alle skattepenge går direkte tilbake til deg i form av hard cash og andre goder.
De blir fordelt. Slik at samtidig som du vokser opp og blir direktør en plass, finnes det faktisk folk der ute som har kompetanse til å arbeide for deg.
Sist endret av oom; 20. august 2009 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Men siden jeg var "dum" nok til å gjøre et par investeringer hadde jeg for stor inntekt til å få studielån i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hadde du da behov for et stipend? Du må huske at kansje ikke alle har kunnskapen til å gjøre en invitering som du gjorde. hadde invisteringen din skjært seg kunne du endt opp med ingenting, og da er det greit med litt hjelp fra staten vist du ikke har andre som kan hjelpe.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Det var nødvendige operasjoner som burde ha vært dekket av staten.
Vis hele sitatet...
Helsesystemet er langt fra perfekt, og perfekt blir det aldri uansett, men det hjelper ikke å stemme FRP da.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg betaler for noe jeg ikke fikk nyte godt av? Er ikke det hva diskusjonen handler om..?
Vis hele sitatet...
Vist du ikke har brukt noen form for gratis tjenester eller noe til redusert pris som faller inn i noen av disse kategoriene så mener jeg det er merkelig.

Sitat av OoM
* Sosialbeskyttelse. (Sykdom, alderspensjon, barn og familie) 350,1 mrd.
* Helse. 152,5 mrd.
* Utdanning og forskning. 120,2 mrd.
* Næringsøkonomiske forhold. 72,6 mrd.
* Forsvar. 34,9 mrd.
* Fritid/kultur. 22,8 mrd.
Vis hele sitatet...
Det er mulig du ikke har fått full valuta for skattepengen dine, men du har fått noe.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Hadde du da behov for et stipend?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg mener det er urettferdig at jeg skal måtte gå glipp av flere titalls tusener i renteinntekter kun fordi jeg er smartere enn andre.

Oom, det er ingen studieløp i Norge som er lagt opp til den arbeidsmengden. Vi bruker ECTS-systemet med 60sp pr. år.

Det eneste jeg prøver å få frem er at det ikke finne noen grunn til å ikke innføre flat skatt. At de som er smartere og jobber hardere enn andre skal måtte betale en høyere prosentdel av inntekten i tillegg til en stor del av pengene de ikke har sløst vekk er rett og slett urettferdig.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Nei, men jeg mener det er urettferdig at jeg skal måtte gå glipp av flere titalls tusener i renteinntekter kun fordi jeg er smartere enn andre.

Oom, det er ingen studieløp i Norge som er lagt opp til den arbeidsmengden. Vi bruker ECTS-systemet med 60sp pr. år.

Det eneste jeg prøver å få frem er at det ikke finne noen grunn til å ikke innføre flat skatt. At de som er smartere og jobber hardere enn andre skal måtte betale en høyere prosentdel av inntekten i tillegg til en stor del av pengene de ikke har sløst vekk er rett og slett urettferdig.
Vis hele sitatet...
Ingen studieløp er lagt opp slik nei. Men, jeg forteller deg om praksis og ikke teori. Tror du det holder å gjøre bare det som det er lagt opp til for å bli best i klassen?

Og på det siste punktet ditt er vi svært uenige.
Jeg synes det aboslutt er rettferdig at de rikeste i norge skal betale mer en de fattige i Norge. Dette er den eneste måten for å få en rettferdig skattepoltikk på. 100.000,- spiller ingen rolle for Rimi-Hagen, men for f.eks min mor hadde dette vært en stor påskjenning.
De rike får jo i bunn og grunn bare pengene fra verdiene arbeiderklassen skaper? Skulle arbeiderklassen fått det de fortjente, måtte overskuddet gått til de. Og ikke til en kakse på toppen av næringsskjeden som ikke har gjort annet en å spekulere på børsen.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Vil bli kvitt formueskatt, samt dobbelskatt for bedrifter, så jeg stemmer FRP. Og fordi min mor stemmer FRP, og hun er en klok kvinne.
Sitat av OoM Vis innlegg
Ingen studieløp er lagt opp slik nei. Men, jeg forteller deg om praksis og ikke teori. Tror du det holder å gjøre bare det som det er lagt opp til for å bli best i klassen?
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke noe problem å få et snitt oppimot A uten å jobbe 9-10 timer med skole om dagen.
Sist endret av Goophy; 21. august 2009 kl. 00:08.
I motsetning til de aller fleste tar jeg ikke hovedfokus i hva politikerne sier de vil gjøre og hva det står i valgprogrammet deres, men heller hva jeg tror de faktisk vil gjøre. Hvilken retning de vil ta med tiden, hvilke partier jeg tror en gang i tiden vil tørre fronte mine hjertesaker, hvem som jeg ser er mest rettferdig (i tråd med mitt verdisyn), hvordan de har utnyttet makten sist gang de satt i regjering og ikke minst hvilken ideologi partiet ligger nærmest.

Jeg kommer forsåvidt til å stemme Høyre, for de som måtte lure. Jeg er uenig i mange av sakene deres, men de er et standhaftig parti som tør å argumentere for meningene sine når de møter motstand. Erna er vel muligens Norges minst fargerike politiker, men dama er smart og har betydelig bedre oversikt enn diverse andre partiledere. FrP hadde definitivt vært et alternativ, hvis jeg visste hvor jeg hadde dem. Den ene dagen slår de et slag for liberalisme, den andre dagen priser kristen-Norge dem for noe kristen-konservativt oppgulp.
Et noe moderert DLF hadde vært en sikker vinner for min stemme, hadde de bare hatt en oppslutning på over 400 stemmer.

En ting som slår meg er forresten at den borgelige fløyen i partilandskapet i Norge er en ganske soleklar leder i denne avstemningen, som kom som et sjokk på meg, med tanke på alle de palestinaskjerfene jeg har sett flagrende i diverse avatarer i år.

En annen ting jeg syns er litt morsomt, men som ikke kom som et sjokk for meg, er at Rødt nesten har 10% oppslutning her inne.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det er absolutt ikke noe problem å få et snitt oppimot A uten å jobbe 9-10 timer med skole om dagen.
Vis hele sitatet...
Nei ikke for alle, alle er ikke født med de evner. Ja det finnes folk som faktisk må jobbe store deler av dagen med skole for å komme fullføre. Det er vel ikke studentens skyld at han ble født med dysleksi, eller rett å slett er litt mindre smart enn gjennomsnittet. Skal han da ha en deltids jobb samtidig som han faktisk bruker over 8 timer på skole hver dag ihvertfall 5 ganger i uken?
9-10 timer tror jeg ikke er så overdrevet mye skolearbeid hver dag. (selvsagt medregnet tida du er på skolen)
Folk er svært forskjellige. Kanskje du har såkallet "klisterhjerne"? Selv trenger jeg å lese en tekst fler ganger for å huske det. Dette er som sagt utrolig forskjellig fra person til person. Så å føye det under matta og si det ikke er noe problem, synes jeg er betenkelig. Spessielt ettersom du har såpass mye erfaring ved universitetet.