Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 7681
Noen som vet om et godt gratisprogram til konvertering av raw(cr2) til jpg?

Programmet bør ha en funksjon der en kan konvertere fler bilder (hel mappe) på en gang. Har funnet noen program, men enten kan en konvertere bare ett og ett bilde, eller så legger de igjen vannmerker på bildene.

mvh
vann
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.insflug.org/raw/

dcraw er det ultimate. Gir bedre kvalitet enn levrandøren sitt produkt stort sett, og kan greit ta batch-jobber.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.insflug.org/raw/

dcraw er det ultimate. Gir bedre kvalitet enn levrandøren sitt produkt stort sett, og kan greit ta batch-jobber.
Vis hele sitatet...
Takker Men fant akkurat et program selv Beklager bryderiet.
Mvh
Vann
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ofte er jo dog hensikten med å ta bilder i RAW at du ønsker å kunne endre på paramterere i ettertid, så en batchjobb-konvertering av disse er jo sånn sett lite vits.
Da kunne man jo liksågreit tatt bildene direkte i JPG.
Sitat av vann Vis innlegg
Takker Men fant akkurat et program selv Beklager bryderiet.
Mvh
Vann
Vis hele sitatet...
Hadde vært greit om du postet nanvet på det prog. du fant slik at andre som lurer på det samme slipper å starte enda en tråd
Trådstarter
Selvsagt PhotoScape. Ser nå at bildene ble mye mørkere etter konverteringen. Får se om jeg kan gjøre noe med dette, eller om jeg prøver meg med Slashdot sitt forslag.

AtXbYeA: kunne godt gjort det. Men har ikke tatt bildene selv, og i det programmet jeg skal bruke bildene støttes ikke raw format.

Takk igjen
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ofte er jo dog hensikten med å ta bilder i RAW at du ønsker å kunne endre på paramterere i ettertid, så en batchjobb-konvertering av disse er jo sånn sett lite vits.
Da kunne man jo liksågreit tatt bildene direkte i JPG.
Vis hele sitatet...
Njaaaa... Tar du f.ex. en serie med bilder av samme/tilsvarende motiv under samme lysforhold så funker det ofte fint med samme innstillingene.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ofte er jo dog hensikten med å ta bilder i RAW at du ønsker å kunne endre på paramterere i ettertid, så en batchjobb-konvertering av disse er jo sånn sett lite vits.
Da kunne man jo liksågreit tatt bildene direkte i JPG.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende du skal dele bildene med en random venn uten å gå gjennom hvert bilde? Eller legge de ut på facebook uten å bale for mye med lysnivåene og fargemetningen? Han er nok klar over at han kan ta de direkte i JPG. Er jo en grunn til at batch-convertering finnes også.

Jeg bruker samme programmet som jeg bruker til gjennomtitting av råformatfiler uten å måtte åpne hvert bilde i CamerRaw; IrfanView.

Med IrfanView kan du se gjennom bildene i et lettkjørt program som går raskt og smertefritt gjennom rå-filene dine (ihvertfall mine .cr2-filer). Som sagt kan du også batche hele mapper med råfiler i dette programmet, og spesifisere kvalitet/størrelse på output-JPGene.

Om du skulle redigere råfilen din knytter dog ikke programmet opp .xmp-filen, og du vil kun få framvist den originale råfilen. Da må du inn i PS for å få opp det du har mekket i råfilen.

Det som er viktig når du installerer IrfanView er at du bruker plugins-pakken til å lese råfilene, og ikke laster ned Canon sin råfildekoder og instiller programmet til å bruke den. Med pluginen vil det å bla mellom bildene gå like fort som jpgs i vanlig bildeframvisning i windows, mens med canondekoder går det... ikke fullt så fort.

Verdt en titt! Det er også andre hendige funksjoner, som at du kan trykke shift+e for å åpne råfilen du har framme direkte i PS. Super arbeidskompis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Njaaaa... Tar du f.ex. en serie med bilder av samme/tilsvarende motiv under samme lysforhold så funker det ofte fint med samme innstillingene.
Vis hele sitatet...
Dessuten så finst det forskjellige måter å gjette på. For lysmetering og slikt blir delvis gjetting, og forskjellige algoritmer gjer forskjellig arbeid på det. Eg har funne ut at dcraw stortsett gjer betre arbeid på det by default, altså utan å bry seg i heile tatt, enn det canon sine kamera greier.