Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3802
Hei
Skal om en uke kjøre bil nordover, mest for å fotografere, men også for å oppleve nye plasser. Kjører fra Trondheim og regner med og bruke maks 2 uker. Det jeg lurer på er tips / linker, hva som helst, om spennende plasser vi kan bruke tid på når vi kjører oppover kartet. Er spesielt interessert i forlatte samfund, gamle fiskesamfund, gammel industri, men også andre ting som kan være spennende og utforske. Vil gjerne se småplasser med litt sjel og ikke bare plassene som drar mest turister.

Alle tips settes stor pris på.
Du burde stikke innom Sommarøya nord norges paradis!
http://sommarøy.no/

Også kanskje en tur innom Ramfjord ?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Mo i Rana:

Mofjellet - mye fin natur, spektakulære soldned/opp-ganger på natten
Gamle koksverktomten / Havneområdet

..er trøtt nå, men skal prøve å komme på flere..
natas's Avatar
Trådstarter
Takk skal dere ha. Har vært på sommerøya før, og det var forsåvidt fint der, men hadde tenkt meg en litt mindre turistdreven plass

Har gps så skal klare og finne fram både her og der
Når kjører du? Det kan være du når å få med deg Riddu Riđđu. Der får du ihvertfall en rekke interessante fotoobjekter. Det er en urfolkfestival som pågår mellom 14. Juli til 19. Juli, men det er nok Fredag 17. Juli til Søndag den 19. som er mest aktuell for voksne, med mindre du har barn med deg. Det bruker å være endel spesielle band som spiller og god stemning.
natas's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elemental Vis innlegg
Når kjører du? Det kan være du når å få med deg Riddu Riđđu. Der får du ihvertfall en rekke interessante fotoobjekter. Det er en urfolkfestival som pågår mellom 14. Juli til 19. Juli, men det er nok Fredag 17. Juli til Søndag den 19. som er mest aktuell for voksne, med mindre du har barn med deg. Det bruker å være endel spesielle band som spiller og god stemning.
Vis hele sitatet...

Drar fredag som kommer, så får nok ikke med meg det. Men takk for tips!
Sjekk ut skulpturlandskap Nordland. Det er tilnærmet umulig å ikke ta gode bilder av dette.
Jeg kom hjem fra 5 dagers tur fra Steinkjer til Lofoten i forrige uke med utbytte på over 1000 bilder.. Anbefales på det sterkeste hvis du skal nordover.
Dra innom Bodøsjøen å se på Bodøsjøen Friluftsmuseum som har endel gamle bygninger fra rundt om i Salten.
Et yndet fotoobjekt er Svolværgeita i Svolvær.
Hvis livet i sjøen er interessant anbefales en tur innom Lofotakvariet, men pass på å være der kl.12 eller kl.15 for da er det mating i ute akvariene.
Naturen forandrer seg rundt vær sving og midnattssola er vakker.
Forøvrig kan jeg anbefale å ta ferga fra Bodø til Moskenes i Lofoten, det er utrolig fin utseiling fra Bodø og hinsides fin innseiling til Moskenes.

Forøvrig: God tur og lykke til med været. (Vi hadde sol fra skyfri himmel hele tiden)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du er et naturmenneske er fjellene bakom narvik (bjørnefjell og omeng) fine plasser.

Ellers er jo tromsø i midnattsol alltid en klassiker.
Hvor langt nord har du tenkt deg?

Kommer du innom Leifjord så legg turen innom Fagervika, helt nydelig natur med mange fine motiver, det samme gjelder utover Tjøtta. Kan også anbefale å legge turen innom Tjøtta internasjonale kirkegård i Alstahaug kommune; Gravplassen til ca 7551 russiske krigsfanger og omlag 2500 krigsfanger fra Rigel tragedien. Flott plass, med mye fin natur på veien dit.
Sist endret av grudgE; 20. juni 2009 kl. 16:28.
Ta fergen fra nesna til øyene på helgelandskysten. Helt fantastisk natur og stemning, kan anbefale øyen Tomma. 30 min fra Nesna.
Trådstarter sier:


Sitat av natas Vis innlegg
Hei
Er spesielt interessert i forlatte samfund, gamle fiskesamfund, gammel industri, men også andre ting som kan være spennende og utforske. Vil gjerne se småplasser med litt sjel og ikke bare plassene som drar mest turister.

Alle tips settes stor pris på.
Vis hele sitatet...
Noen som vet om noe slikt noe?
I lofoten finnes det flere gammle fiskevær, f.eks nusfjord.

Ellers kan man få mye fine bilder på Adolf kanonen utenfor Harstad.
natas's Avatar
Trådstarter
Sitat av optimus111 Vis innlegg
I lofoten finnes det flere gammle fiskevær, f.eks nusfjord.

Ellers kan man få mye fine bilder på Adolf kanonen utenfor Harstad.
Vis hele sitatet...
Takk for tips.
Så en fotokunstner som laget noen bilder fra disse kanonene nå for litt siden. Mener han brukte blant annet olje og blod .. drev en del med refleksjoner og sånn. Hadde vært spennende og sett denne kanonen. skremmende stor!
Mo I Rana og Mofjellet er paradis. Vega og Rødøy er også to fantastiske steder dersom du vil ta bilder. Begge steder har også gode muligheter for overnatting ved sjøen.
Den nedlagte gruvedriften i bleikvasslia er intressant. (Bleikvasslia ligger ca. en times kjøring fra mo i rana)
Masse fine fjell er det også her... kjempeflott natur for en liten avkobling fra byen....

Edit: Ser at tjøtta er nevnt. kjempefin plass. Mange intressante steder hvis du tar ferje utover derfra.
Sist endret av bolla3; 20. juni 2009 kl. 23:24.
Bleikvasslia er ikke det beste stedet og ta bilder på akkurat. Kommer sterkt an på hvilke bilder fyren vil ha.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Bleikvasslia er ikke det beste stedet og ta bilder på akkurat. Kommer sterkt an på hvilke bilder fyren vil ha.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke bleikvasslia et bra sted å ta bilder?
Vet ikke helt hvor langt du har tenkt å kjøre, men Hamningberg... Ut Varangerfjorden, forbi Vadsø og Vardø.
Er en del forlatte bunkere fra andre verdenskrig i fjeldene nordvest for Lakselv...
Om du skal så langt nord så gjør du en tabbe om du ikke tar deg en tur utover lofoten, norges mest fantastiske natur etter min mening.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hvis du skal innom Meløy kommune, så kan du leie en båt og kjøre forbi Bolga (En øy), forbi der skal det være noen holmer med forlatte hus og brygger som ble brukt før i tiden.
Jeg vil også anbelafe en tur til hamningberg, et forlatt fiskevær i Øst-Finnmark. Det går vei dit, men den er bare åpen om sommeren, veldig fin og spesiell natur der. Ellers er jo Varangerhalvøya i seg selv et eldorado for flotte naturbilder, en kan f. eks støte på fjellrev inne på Varangervidda.
Jeg må også støtte opp om Lofoten. Også er det jo fin natur i Lyngen også med Lyngsalpene.

Ramfjord kan du stryke fra lista :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Junkerdalen i saltdal, unik fauna, Sulitjelma (Fauske Kommune) har mange flotte gammle hus som muligens kan være av interesse, Sulis er jo et nedlagt gruvesamfunn, der de har omvisninger i de gammle nedlagte gruvene.

Det var nevnt en krigskirkegård på Tjøtta. Du kan besøke en jugoslavisk og en Tysk krigskiregård i Botn (Saltdal kommune)

De stedene som jeg har nevt ligger langs E6 så de er lett tilgjengelig. Junkerdal er opp mot svenskegrensa.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
hvis du kjører igjennom noresund er det noen steder der det er fint og ta bilder av osv..


japsene som kjører igjennom her syns iallefall det xD
▼ ... noen uker senere ... ▼
natas's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar. Har vært nordover og det nærmeste jeg fant et forlatt samfunn var nok Nyksund. Uansett om det ikke var forlatt der lenger så var det en utrolig hyggelig og spesiell plass. Anbefales.
Var innom Sulitjelma uten at jeg fant noe særlig av interesse. Var også langs Helgelandskysten, Lofoten, Vesterålen (hvor Nyksund lå).. men de fleste stedene var gjort om til ferieplasser / turistplasser, så var ikke alt for mye interessant og se, bortsett fra fin natur selvsagt.

Igjen, takk for svar