Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1560
Hello!
Jeg jobber for øyeblikket i forsikringsbransjen, og har rimelig kontroll på alle forsikringer som finnes. hva som er bra, hva man bør styre unna osv.

Jeg tenkte bare å bruke anledningen til å anbefale noe til mine med-forums folk her inne. Dette er ikke reklame, eller et forsøk på å få kunder. (det har jeg mer enn nok av)

Til alle dere som har en verdifull Mac, eller en iPhone her inne, kjøp "verdisaksforsikring!" Det eneste kravet for å få en slik forsikring, er at du har enten innboforsikring eller bilforsikring hos det gjellende selskapet.

Dette forsikrer din mac for alle skade utenom innsekt og råte, samt skader gjort med overlegg, med en egenandel på kun 500kr. Avskrivingene på det forsikrede objekt er 10% pr år.

Da er din Mac/iPhone e.l forsikret uansett årsak. Etter et par år, kan du smashe mac'n i bakken, og si at det var ungen til naboen som rev den ned.

Pris? jeg forsikret min mac for 10 000kr, og betaler 400 kr pr år.

Grunnen til at jeg legger denne tråden her inne, er at jeg er smertelig klar over hvor dyr en mac er, og hvor det suger om den skulle gå i stykker.
Tror prisene varierer ganske mye, det er ihvertfall helt andre priser der jeg har min, men ja, dette er absolutt noe man burde skaffe seg hvis man har dyr maskin, spesielt hvis man er avhengig av den til jobb/et.c.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For min del følger forsikring ein veldig enkel regel: Det er kun aktuelt om det er veldig dyr _og_ sjelden skade. På billige skader kan eg like godt betale det kontant. Om det er en dyr _og_ vanlig skade er forsikringa ekstremt dyr - ergo er det kun dyre og sjeldne skader som lønner seg å forsikre.

Eg har etter fire års rimelig hardhendt behandling ikkje greid å drepe laptopen nok til at eg har brukt forsikringa eg har gjennom Gjensidige og NITO-studentene - egenandelen har komt på meir enn reprasjonen. I tillegg veit eg at eg har slik økonomi at eg uten videre kunne kjøpt meg ny laptop på dagen om eg hadde behov for det.

Kort sagt trur eg ikkje det er *veldig* mange som har behov for å forsikre gjenstander som koster 10-20k. Dei aller fleste som har jobb kan trekke på skuldrene av det, og gå i butikken og kjøpe nytt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hva er fordelene ved dette fremfor "idiotforsikringene" som diverse butikker tilbyr?
I hovedsak er forskjellen at verdisaksforsikringen reduserer verdien på objektet pr. år (avskriving), og at du betaler pr. år. De fleste idiotforsikringer har en fast pris for et visst antall år (f.eks 700,- for 4 år), og at du da får samme eller tilsvarende som du fikk ødelagt. Du får med andre ord ikke _pengene_ igjen, men heller et nytt produkt. Det vil jeg si er ulempen (og den største forskjellen) da du etter 3. år kanskje kunne tenkt deg en annen modell. Løsningen her er da å betale et mellomlegg om forretningen aksepterer det.

Fordelene kan derfor like gjerne være ulempene. Jeg liker å få pengene utbetalt, slik at jeg kan skaffe meg utstyr selv. Binder jeg meg til en forretnings forsikring er det nok billigere, men jeg kan da ikke ta pengene mine andre steder og må bruke de på f.eks et tilsvarende kamera.

Jeg har også forsikret mye av mitt fotoutstyr, og liker at jeg kan bruke det uten å måtte tenke meg om alt for mange ganger.
Sist endret av Keyser Söze; 20. juni 2009 kl. 16:55.
Sitat av slashdot Vis innlegg
For min del følger forsikring ein veldig enkel regel: Det er kun aktuelt om det er veldig dyr _og_ sjelden skade. På billige skader kan eg like godt betale det kontant. Om det er en dyr _og_ vanlig skade er forsikringa ekstremt dyr - ergo er det kun dyre og sjeldne skader som lønner seg å forsikre.

Eg har etter fire års rimelig hardhendt behandling ikkje greid å drepe laptopen nok til at eg har brukt forsikringa eg har gjennom Gjensidige og NITO-studentene - egenandelen har komt på meir enn reprasjonen. I tillegg veit eg at eg har slik økonomi at eg uten videre kunne kjøpt meg ny laptop på dagen om eg hadde behov for det.

Kort sagt trur eg ikkje det er *veldig* mange som har behov for å forsikre gjenstander som koster 10-20k. Dei aller fleste som har jobb kan trekke på skuldrene av det, og gå i butikken og kjøpe nytt.
Vis hele sitatet...
Regnestykket er jo egentlig veldig enkelt. Del summen som utbetales ved total ødeleggelse, på årlig premie. Dvs i mitt tilfelle 18000-10%/250=64 ÅR (ca).

Det vil si at - hvis vi ser bort fra renter osv - jeg kan ha forsikringen min i 64 år, og bare bruke den EN gang, for at det skal gå i null for min del. Selv om man tar hensyn til renter og rentersrente osv, så skal det ikke mye til for at en slik forsikring kan bli VELDIG lur å ha. Selvsagt er dette lurere jo dyrere maskin man har, siden det da vil være værre å erstatte den, og jo mer avhengig man er av gjenstanden for å opprettholde inntekten.

Hvor stor er sjansen for at jeg i løpet av f.ex. 40 år kommer til å ha et uhell som ødelegger laptopen min totalt, at den blir stjålet e.l? Relativt stor.

For meg, så vil denne forsikringen da si, at jeg kan kjøpe en ny på kreditt med en gang, ha et minimalt inntektstap pga forsinkelser, og betale ned kreditten når forsikringspengene kommer.

Hadde jeg IKKE hatt denne forsikringa, så ville tap av maskina bety at jeg ENTEN måtte ha nok penger tilgjengelig tilenhver tid til å kjøpe ny maskin pronto, ELLER at jeg hadde måttet vente til jeg fikk inn nok penger på konto, og dermed tape masse penger pga tapt arbeidstid, ELLER jeg hadde måttet betale ned på en mastercard-regning veldig mye lenger enn det jeg må når jeg får pengene raskt fra forsikringsselskapet.

Det er klart at forsikringsselskapet har regnet ut dette slik at de totalt sett skal tjene på det, men når man tenker på at dette ikke bare er selve maskinen som er kostnaden her, så lønner det seg absolutt, ihvertfall for meg.