Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4810
Hei, leste nettop en tråd, der det blir konstantert at det går greit å lever inn sedler som mangler små biter.

Hva da, om jeg klipper av 1% av hver seddel jeg får tak i, av la oss si 100 lapper. Hver gang en forskjellig bit.

Til slutt limer jeg alt sammen.

Vil jeg da ha tjent opp en 100 lapp?

Dette virker for simpelt til å ikke ha blit prøvd ut fra før altså, så hvor ble man stoppet da?

Jeg tenkte etter hvert på serie nummeret; men om man river av et tall på hver seddel, og sier " åå STeike, må ha vært hundn som va forbanna" eller noe slikt; tenker jeg at i mange tilfeller vil butikker gå med på det om du leverer den bretta og de i noen tilfeller ikke engang ser riften.

Noen som har noe inspill?
Sist endret av blueshift; 19. juni 2009 kl. 00:36.
Hvordan får du det til å gå i pluss dersom du må levere inn over 50% av hver seddel for å få betalt? Da får du ikke betalt for en seddel mer enn en gang uansett hvordan du klipper den opp...
Og hvordan har du tenkt til at den hundrelappen du har satt sammen av hundre deler skal se ut?
Skal du teipe sammen 100 små deler, for så å tro at noen faktisk er dumme nok til å tro at det en gang var en hundrelapp?
Og serienummeret; det må jo være komplett, altså, du må klippe det ut av en hundrelapp, og dermed taper du en og sitter igjen med en "ny".

Nei, denne logikken din er faktisk for dum til å være sann
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvordan får du det til å gå i pluss dersom du må levere inn over 50% av hver seddel for å få betalt? Da får du ikke betalt for en seddel mer enn en gang uansett hvordan du klipper den opp...
Vis hele sitatet...
Si at du har en tusenlapp.
Så river du av en liten del og leverer den brettet til butikken, spør om å veksle i 2 femhundrelapper.
Du sparer på den lille delen, og når du har gjort det nok ganger så har du nok deler til å gå til banken; "Hei hunden min rev i stykker tusenlappen min".
Etc.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvordan får du det til å gå i pluss dersom du må levere inn over 50% av hver seddel for å få betalt? Da får du ikke betalt for en seddel mer enn en gang uansett hvordan du klipper den opp...
Vis hele sitatet...
ok, du har totalt missforstått.

Jeg betaler for varene mine på daglig vare butikken med en 100 lapp der jeg har revet av en lite bit. Butikken tar den som godt betalings middel, og jeg går ut derfra med eventuelle vekslepenger på 100 lappen + varene mine.

I tillet har jeg nå den lille biten jeg rev av lappen.

Dette gjør jeg 100 ganger til jeg har revet nok biter til å samle sammen en ny lappe av alle de små bitene.

Dvs. jeg har fått 100 kroner av bugs i systemet (?) .
Hvordan kan logikken være dum; når jeg personlig har vært uheldig å mista et hørne på en seddel i ny og ne; og det har ikke vært noe problem...

Jeg tar ofc ikke hele serie nummeret fra en lapp, men et og et siffer fra lapper, slik at jeg til slutt har bygd opp en seddel med det satte antall siffre som trengs.
Skjønn konseptet hans først da. Det er en idé, men veldig merkelig.

- Det er konstatert at man ikke trenger serienummer, men mer enn 55% av seddelen, altså 56%.

Det vil jo egentlig si at 44% av en seddel kan klippes bort. Klipper man da ulike deler fra ulike sedler, kan man f.eks få 11 sedler med mer enn 56% igjen av et utgangspunkt på 10 sedler.

Jeg tror dette ikke fungerer pga:
Fra gammelt av har man brukt den regelen at f.eks en konnesement revet i to har kun verdi når de to delene passer sammen i riften. Du kan umulig rive mange hundrelapper til å få en fin passform som ser ut som å passe med de andre bitene. I såfall må du i tillegg kjøre gjennom vaskemaskinen og krølleeldorado.
Så du skal gå til banken med 100 avrevne hjørner, og be om en ny hundrelapp?
Og serienummeret skal du klippe ut fra mange forskjellige lapper, og deretter sette det sammen?

Du er klar over at serienummerne er lagret i en database og kan sjekkes? Altså blir ikke x antall siffer et gyldig serienummer, dog det er jo ikke vanskelig å få tak i ett.

Nei, som sagt; dette er for dumt

Edit: Matthiesen: Teorien kan kanskje stemme, men det vil jo aldri funke i praksis.
Sist endret av hedningen; 19. juni 2009 kl. 00:48.
Sitat av blueshift Vis innlegg
ok, du har totalt missforstått.

Jeg betaler for varene mine på daglig vare butikken med en 100 lapp der jeg har revet av en lite bit. Butikken tar den som godt betalings middel, og jeg går ut derfra med eventuelle vekslepenger på 100 lappen + varene mine.

I tillet har jeg nå den lille biten jeg rev av lappen.

Dette gjør jeg 100 ganger til jeg har revet nok biter til å samle sammen en ny lappe av alle de små bitene.

Dvs. jeg har fått 100 kroner av bugs i systemet (?) .
Vis hele sitatet...
Du klarer aldri å lime sammen seddelen på en slik måte at det ser ut som samme seddelen. Og skulle du likevel klarer dette vil det kreve så mye tid at du ville tjene mer penger fortere ved å ta deg jobb som dassvasker på ditt lokale kjøpesenter.

Nei, ideen din er dødfødt og var jeg deg ville jeg spart energien min til langt mer produktive ting.
Du kan jo alltids prøve, men tror nok ikke banken tar imot mange småbiter av en hundrelapp. Det må nesten se ut som det har vært en hundrelapp før. Ja, jeg vet at du har tenkt å lime sammen igjen, men allikevel.

Det er også høyst unødvendig å lage en ny tråd om dette når det allerede er en tråd som tar opp nøyaktig samme tema - http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=133424
Dette er jo bare et forslag da, et ganske bra et også egentlig
Blir bare litt vanskelig når man kommer til midten, og skal bruke den i butikken .. "Hvorfor er det et hull i 100lappen din"?

Men fortsatt en god idê, men hvorfor 100 biter? når du bare trenger 56% av en seddel for å bruke den?
Og hvorfor vil Ekspedetøren gå så langt som å sjekke opp serienr. på en hundre lapp i databasen for å finne ut om den er ekte? haha, har aldri jeg opplevd hvertfall.. Når man tenker så langt, tenker man litt for "sikkert", og "innvikla"..

Om man jobber litt med det, kan det jo faktisk funke
Om det godtas at det er revet ganske nøyaktig rektangulært av, så kan du på denne måten under lage 5000kr av 4 tusenlapper.

Click image for larger version

Name:	gratis 1000 kr.png
Views:	366
Size:	70,5 KB
ID:	6251
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Men fortsatt en god idê, men hvorfor 100 biter? når du bare trenger 56% av en seddel for å bruke den?
Og hvorfor vil Ekspedetøren gå så langt som å sjekke opp serienr. på en hundre lapp i databasen for å finne ut om den er ekte? haha, har aldri jeg opplevd hvertfall.. Når man tenker så langt, tenker man litt for "sikkert", og "innvikla"..
Vis hele sitatet...
Hadde jeg jobbet som eksepditør i en bank, og fått inn en sammenlimt hundrelapp av jævlig mange biter, med et suspicious-looking serienummer på hadde ikke jeg veksla den før jeg visste at den var ekte.

I praksis er det hele bare for dumt.
Timelønnen ved å stresse med å rive i stykker en tusenlapp på så mange måter at du får utløst alle og deler til en siste seddel og deretter besøke 11 banker heller laber. Langt flere penger forsvinner ved at de går i stykker eller mistes så dette er nok ingen trussel mot rikets sikkerhet
Hah genialt tenkt, noen av dere skulle ønske dere hadde like kreativ hjerne men problem blir at en lapp har en sølv aktig tråd som avgjør veldig mye når du skal levere pengen til en bank. Alt i en lapp må stemme , orker ikke engang forklare hva du må se på når du ser på en lapp imot et lys.
Sitat av hedningen Vis innlegg
Hadde jeg jobbet som eksepditør i en bank, og fått inn en sammenlimt hundrelapp av jævlig mange biter, med et suspicious-looking serienummer på hadde ikke jeg veksla den før jeg visste at den var ekte.

I praksis er det hele bare for dumt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men serienummeret har ingenting å si
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hadde du brukt 1/5 av hjernekapasiteten som du har brukt til å tenke ut dette, til å faktisk gjøre en betalt jobb, så hadde du allerede tjent 1000 kr.

How's that for an investment?
Husk at om det ser ut som at lappen er tuklet alt for mye med, så blir den sendt inn til personer som undersøker den nøye og sjekker om alle bitene faktisk er ifra samme seddel (ekstremt lett å finne ut av for de rette personene).

Stemmer det ikke, vil du i værste fall få fengselsstraff....
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Hah genialt tenkt, noen av dere skulle ønske dere hadde like kreativ hjerne men problem blir at en lapp har en sølv aktig tråd som avgjør veldig mye når du skal levere pengen til en bank. Alt i en lapp må stemme , orker ikke engang forklare hva du må se på når du ser på en lapp imot et lys.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du ikke at dette blir utført av personer som lever av å svindle andre?

Enkelt og grett:
- Fordi det er meget stor risiko.
- Det tar lang tid å tjene store penger.
- Det krever at man bor på en plass med mange banker.

Å utføre noe slikt 1-2 ganger, vil nok ikke by på de største problemene..
Men skal man tjene penger på det over tid, så vil man få problemer
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Husk at om det ser ut som at lappen er tuklet alt for mye med, så blir den sendt inn til personer som undersøker den nøye og sjekker om alle bitene faktisk er ifra samme seddel (ekstremt lett å finne ut av for de rette personene).

Stemmer det ikke, vil du i værste fall få fengselsstraff....
Vis hele sitatet...
Sikker på det med fengselsstraff? Hvis jeg hadde fått en tusenlapp som var teipet, og hadde gått i banken med den for å få en ny, hadde jeg da gjort noe ulovelig? Jeg har da ingen anelse om den er ekte eller ikke, og jeg har heller ingen kompetanse til å avgjøre det heller..
Sikker? Nei... Men er ganske så trolig..
Har ikke oversikten over hva forsøk på svindel (Er vell det dette går under) har som straff i Norge. Men en fin bot er det nå i allefall...
Skrev uansett "i værste fall".
Klarer man å prate seg bort ifra det, så kan det være at man bare slipper unna med en advarsel...
Teorien er flott den, kravene konstaterer at 56% av lappen må være intakt, den krever ikke noe serienummer. Er interessert i å høre noen som tar morgendagen til å putte dette til verks! Resultater mottas med varm velkomst!

Til alle som spekulerer i fengselstraffer etc. "Jeg fant den på bakken, den så ganske mishandlet ut så jeg tenkte jeg skulle levere den hit og få den byttet."
Sist endret av NijO; 19. juni 2009 kl. 01:21.
Sitat av A-H Vis innlegg
Sikker på det med fengselsstraff? Hvis jeg hadde fått en tusenlapp som var teipet, og hadde gått i banken med den for å få en ny, hadde jeg da gjort noe ulovelig? Jeg har da ingen anelse om den er ekte eller ikke, og jeg har heller ingen kompetanse til å avgjøre det heller..
Vis hele sitatet...
Jeg aner ingenting om strafferammen for slik svindel som dette, men grov uforstand er som regel straffbart. Og du må være rimelig tett for å tro at du kommer unna med at "jeg viste ikke" dersom du gjør dette gjenntatte ganger, eller gjør det med store kvanta sedler få ganger.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Om det godtas at det er revet ganske nøyaktig rektangulært av, så kan du på denne måten under lage 5000kr av 4 tusenlapper.

Vedlegg 6251
Vis hele sitatet...
kan også hende at du har mistet 4000.
Dette har jeg tenkt på mange ganger. Da jeg leverte tusenlappen min i stad, så spørte jeg hvordan det funket. Ho sa bare at ho måtte se om alle delene passet sammen, og at jeg hadde mer en ca. 50 % av pengen.
Å jeg fikk beskjed om å bare pusle den sammen så hun kunne se at alle bitene tilhørte tusenlappen.

Tror det blir litt dumt å komme med fire forskjellige deler som ikke tilhører samme tusenlapp, å da få de delene til å passe helt sammen. Eneste muligheten til å få til dette er vel med å klippe eksakt helt likt på alle lappene. Å det blir da dumt å komme med en tusenlapp i mange biter som du lett kan se at den er klippet opp. Ingen som klarer å få ødelagt en peng, å samtidig klare å få helt rette kanter.
Hvis du skjønner hva jeg mener? Pluss at systemet er nok ikke så dumt. Men alikevel så er det sikkert mulig hvis den som sitter bak kassen er litt lost.
Loven sier:

Forskrift om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter

§ 2. Innløsning av skadde sedler

Skadde sedler innløses av Norges Bank etter gjeldende regler:

* Minst 55% av seddelen i behold - full erstatning
* 50 - 55% av seddelen i behold - halv erstatning
* Under 50% av seddelen i behold - ingen erstatning

Innløsning av en skadd seddel som består av flere deler, kan bare skje dersom delene påviselig stammer fra samme seddel.

Kilde: http://www.norges-bank.no/templates/...____13018.aspx
Gjør hjemmeleksen deres først folkens
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Om det godtas at det er revet ganske nøyaktig rektangulært av, så kan du på denne måten under lage 5000kr av 4 tusenlapper.

Vedlegg 6251
Vis hele sitatet...
Jeg vil faktisk påstå at dette i mange tilfeller vil funke. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke ville tenkt stort over det om noen kom å betalte med en slik en i den tiden da jeg gjorde karriere som kasserer på Rimi.

Jeg ville sikkert rynket på nesa og tenkt "Rofl", men ville nok latt den passere.

De ferreste ungdommer som jobber på type matbutikk vil nok ta seg bryet med å undersøke seddelen.
Sist endret av Gamgee; 19. juni 2009 kl. 02:57.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hadde du brukt 1/5 av hjernekapasiteten som du har brukt til å tenke ut dette, til å faktisk gjøre en betalt jobb, så hadde du allerede tjent 1000 kr.

How's that for an investment?
Vis hele sitatet...
Saken er den at jeg jobber faktisk, så penger får jeg; Dette var bare et tenkt scenario, der jeg ville se hva som var mulig, er på ingen mulig måte interesert i å ta jobb råd fra deg her altså, men heller få ideen vertifisert gjennom at freak forum brukere som har butikk jobber og bank jobber sier hvor dette ville gått galt henn..
hest er best
epledisco's Avatar
Tror dette blir lite penger ut av mye jobb...
Sist endret av epledisco; 19. juni 2009 kl. 11:42.
Sitat av Zohan Vis innlegg
Å det blir da dumt å komme med en tusenlapp i mange biter som du lett kan se at den er klippet opp. Ingen som klarer å få ødelagt en peng, å samtidig klare å få helt rette kanter.
Vis hele sitatet...
du må jo kjøre delene i tørketrommelen, sammen med pokerchips
Sitat av Zohan Vis innlegg
Ingen som klarer å få ødelagt en peng, å samtidig klare å få helt rette kanter.
Vis hele sitatet...
En peng

Dette kan sikkert funke en gang eller to, men vil tro det er altfor mye jobb og risiko til å drive med det på fast basis i forhold til hvor mye man kan svindle til seg.
Alle dere som så gjerne ønsker å rakke ned på trådstarter for å foreslå dette. Ro dere ned.

Dette er rett og slett bare et artig tankeeksperiment. Det er jo penger som kommer fra intet, om du faktisk bruker 4 timer på dette, så har du 250kr i timelønn. Kort oppsummert:
- Dette kan ikke gjentas
- Du kan bli oppdaget
- Det tar lang tid
- Skaff en jobb i stedet

Dette er altså ikke om å gjøre dette for å leve av dette, men faktisk som et lite forsøk om det i det hele tatt ville fungert.


Sitat av ivar669 Vis innlegg
Det går nok ikke. Hvis man skal levere en ødelagt seddel må man ha minst 50% av den, og de 50% må henge sammen. Før måtte man bare ha serienummeret, men det er annerledes nå.
Vis hele sitatet...
Og hva i svarte er det du driver med? Leste du overskriften, trykket på neste side for å så poste et svar uten å lese noe som helst?
Bortsett fra Snerk og Matthiesen sitt innlegg så er de eneste innleggene i tråden som har motatt KP hittil innlegg som rakker ned på ideen og peker i helt andre retninger. Føles som at folk har lest overskriften slik som du sier ja, Matthiesen, og så deretter bare posta det første som komm til tankene.

Riemlig åpenbart at dette ikke er gjennomførbart, men tenk dere dette på et høyere nivå; jeg gjør dette med sedler fra rundt hele verden, for deretter å sende dem via brev til alle verdens banker, for å spare posten ber jeg de sette pengene inn på en bank konto. Profit?

Og til de som ikke gadd lese de første innleggene; Jeg har allerede en jobb, dette var bare en morsom tanke jeg hadde..
Sist endret av blueshift; 19. juni 2009 kl. 16:08.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvorfor tror du ikke at dette blir utført av personer som lever av å svindle andre?

Enkelt og grett:
- Fordi det er meget stor risiko.
- Det tar lang tid å tjene store penger.
- Det krever at man bor på en plass med mange banker.

Å utføre noe slikt 1-2 ganger, vil nok ikke by på de største problemene..
Men skal man tjene penger på det over tid, så vil man få problemer
Vis hele sitatet...
Alt handler ikke om å tjene store penger, bare prinsippet av å gjøre en perfect crime. HUSK ET LITE STEG er 1000000000 større enn ikke noe steg mens et steg dobbelt så stort som det forriege er bare dobbelt så stort ikke noe mer.
Svindling handler om å tjene penger...
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av A-H Vis innlegg
Sikker på det med fengselsstraff? Hvis jeg hadde fått en tusenlapp som var teipet, og hadde gått i banken med den for å få en ny, hadde jeg da gjort noe ulovelig? Jeg har da ingen anelse om den er ekte eller ikke, og jeg har heller ingen kompetanse til å avgjøre det heller..
Vis hele sitatet...
"Jeg visste ikke at pengene var falske, selv om det ser uhyre mistenkelig ut"

Lykke til med argumentasjonen.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Alt handler ikke om å tjene store penger, bare prinsippet av å gjøre en perfect crime. HUSK ET LITE STEG er 1000000000 større enn ikke noe steg mens et steg dobbelt så stort som det forriege er bare dobbelt så stort ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Når "the perfect crime" har så liten profitt som dette, hva ville du kalt Nokas-ranet da?
I nokas ranet ble de busted fordi de spaserte av gårde med haugevis med $$, og offrent var oppmerksom på dette.

Min idè, "The Perfect Crime", er perfekt fordi offrent er alle store banker. Et underskudd på en 100 lapp på alle banker er ting som de kan se over, da det er lite økonomisk orientert å drive en manhunt etter hvor 100 lappen kom fra. Sett i det større perspektiv om man går over til "del 2" av min scam, der man poster alle banker i verden, vil man sitte igjen med samme sum som nokas ranerene hadde minst, men dem vi har stjålet fra har bare mistet 100 kroner.

Dette ble kansje litt for mye for deg å skjønne tydeligvis, men rent teoretisk er det jo nesten genialt.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Dette ble kansje litt for mye for deg å skjønne tydeligvis, men rent teoretisk er det jo nesten genialt.
Vis hele sitatet...
Ikke for mye. Men for rotete!
Skal du jobbe i alle verdens banker og gjøre underskudd på 100 kr?

Dette er teoretisk mulig som du sier, men ikke praktisk.

Teoretisk mulig, så kan jeg rane Bill Gates og slippe unna med det, men ikke i virkeligheten.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ikke for mye. Men for rotete!
Skal du jobbe i alle verdens banker og gjøre underskudd på 100 kr?

Dette er teoretisk mulig som du sier, men ikke praktisk.

Teoretisk mulig, så kan jeg rane Bill Gates og slippe unna med det, men ikke i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Les tråden før du kaster kritikk i min retning!

JEg sender sedlene via posten til bankene, jeg trenger bare gå ned til post kassa på hjørnet, så er alt gjort.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Les tråden før du kaster kritikk i min retning!

JEg sender sedlene via posten til bankene, jeg trenger bare gå ned til post kassa på hjørnet, så er alt gjort.
Vis hele sitatet...
Åja. En hundrelapp til alle bankene i verden.. Via posten... Og disse har du limt sammen av X andre hundrelapper?

GENIALT...
Sist endret av Grimdoc; 24. juni 2009 kl. 01:35. Grunn: Fixed typo
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Åja. En hundrelapp til alle bankene i verden.. Via posten... Og disse har du limt sammen av X andre hundrelapper?

GENIALT...
Vis hele sitatet...
JA, fortsatt som sagt, limt samme sedler, men send dem for å få ny i alle banker.
Dette vil aldri bli noen suksess. Som sagt tidligere i tråden, de vil nok ikke godta en seddel laget av mange andre, det kommer de til å merke.

Ta heller å betal med en 100% strøken 100lapp til kassedama og si etterpå med høy troverdighet at at du er bra sikker på at du betalte med en 200 lapp.

Bruk litt tid på å kle deg pent, velg riktig kassedame, smil og øv inn en samtale som forstyrrer og samtidig får deg til å virke som en troverdig fyr.

Da tror jeg du vil få veksel for en 200lapp over halvparten av gangene.

Mye bedre timesbetalt enn "Lime 100 biter sammen og sende de til de som lager disse sedlene og si at hunden din tok den som dessert etter å ha spist opp alle leksene dine."
du forstod nok ikke ironien i min post over, blueshift.

Sitat av Thinktwice Vis innlegg
Ta heller å betal med en 100% strøken 100lapp til kassedama og si etterpå med høy troverdighet at at du er bra sikker på at du betalte med en 200 lapp.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en mer troverdig metode. Men det blir stadig flere butikker som har "cash-guard"-systemet. Der stikker de jo inn papirpengene i maskinen, og på denne måten vet man akkurat hva du betalte med.

Er dog usikker på om maskinen scanner for vannmerker/metalltråder i pengene. Noen som vet?
Med presisjon altså en automatiser maskin vil du kunne kutte slik at det ser troverdig ut, men keep in mind at dette bare var et tenkt scenario.

Veksle svindelen din, Thinktwice, baserer seg mye mer på menneskelig feil, noe som forsåvidt ikke er så dumt, men fler og fler går over til den der automaten man betaler hos, som jeg forresten tror veier pengene for sikkerhet.
Sitat av Marken Vis innlegg
"Jeg visste ikke at pengene var falske, selv om det ser uhyre mistenkelig ut"

Lykke til med argumentasjonen.
Vis hele sitatet...
Haha

"Jeg tok ut 1000 kr fra narvesen da jeg kjøpte meg en pølse, ungene skulle på kino ikveld. Så ikke at lappen var ødelagt før jeg kom hjem."

Den hadde nok funket litt bedre
Sist endret av A-H; 24. juni 2009 kl. 18:55.
Dette går ikke, grunnen er den at det står et unikt nummer på hver eneste hundrelapp og den må vises for at det er verdi.
Sist endret av Simplicity; 25. juni 2009 kl. 18:33.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Dette går ikke, grunnen er den at det står et unikt nummer på hver eneste hundrelapp og den må vises for at det er verdi.
Vis hele sitatet...
Simplicity............. du har jo faen ikke lest tråden engang

Referer til kilder som adresserer dette på måte du sier det da, er helt menings løst å bare komme her å si noe som kan være hentet fra luften..


Norske lover sier jo at 56% av seddelen må være "til stede", ikke noe om at serie nummeret må vær der, så norske banken er pålagt å bytte den inn for full verdi om mer enn 56% er der..
Sist endret av blueshift; 25. juni 2009 kl. 18:37.