Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1939
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har i lengre tid tenkt å arrangere dette, og nå ser det ut til å passe ganske bra.

Et fototreff tenker jeg meg slik: Masse folk kommer sammen for å ha det hyggelig, og samlepunktet foruten det sosiale er fotografi. Folk kan utveksle erfaringer, lære av hverandre, prøve utstyr, bruke hverandre som modeller, diskutere komposisjon, lyssetting, vinkel og bildebehandling, og så mye mer.

Mange vil kanskje tro at de ikke har bra nok fotoutstyr, ikke er gode nok, ikke har drevet på med foto lenge nok, og at folk kommer til å le av dem for nettopp dette, men dette blir neppe tilfelle. Folk fra nFF er som jeg har erfart en utrolig hyggelig gjeng, og det er de andre jeg inviterer til dette (venner og folk fra årets TG-crew) også.

Utstyr jeg har mulighet for å ta med:

Kamera:
- Canon EOS 400D
- Olympus µ700
Kameravesker:
- Lowepro Rezo 120 AW
- Liten Case Logic sak
Objektiver:
- 18-55 mm. kit-objektiv
- Canon 50 mm. f/1.8 II
- Peleng 8mm fisheye
Stativ:
- Manfrotto 190 DB
- Original/liten gorillapod
- Monopod (fra japanphoto, med kompass)
Blits:
- Gammel Agfatronic 202 (fungerer fortsatt. Manuell blits ^^)
Laptop
Minnekortleser til de fleste minnekort

Jeg kommer ikke til å ta med meg alt dette, men et utvalg. Rop ut om det er noe spesielt du vil prøve.

Jeg innser absolutt at det kan være skummelt å liste opp hva for noe utstyr man vil ta med seg, så det får bli opp til den enkelte å avgjøre.

For de som kommer til å låne kamera av andre kan det være lurt å ha med seg minnepinne for å overføre bilder man har tatt fra minnekort -> PC -> minnepinne.

Dato: Søndag 3. mai 2009
Tid: 15:00
Sted: Trondheim - Solsiden (den rekka med restauranter og havnebasseng and stuff. Flott å ta bilder ved havet. Vi kan selvfølgelig flytte på oss.)

Aldersgrense: er bare tulleri
Vær: Ser ut til å bli bra, til dels overskyet ifølge yr.no, hvilket er bra. Direkte sollys er ikke gunstig til fotografi.

Ha gjerne med mat, drikke, venner, kjærester og andre. Folk som ikke fotograferer kan brukes som modeller, nye venner, og medhjelpere (holde reflektorer f.eks.).

Første gang jeg prøver noe slikt, men jeg håper det lykkes.

Om det er noe jeg har glemt så rop ut så fort som mulig.
Jonta

Edit: Alle respekterer selvfølgelig rettighetene som modeller og denslags har i forbindelse med posting av bilder på nett og diverse. Avtaler gjøres på stedet mellom fotograf og modell.

Edit 2: Jeg kommer til å være iført russeklær, forhåpentligvis med Tux på russefrakken, og med mørkegrønn hanekam på hodet.
Sist endret av Jonta; 25. april 2009 kl. 15:34.
Jonta kjempeflott tiltak, akkurat nå skulle jeg ønske jeg bodde i Trondheim.. Er det vel bare å få startet noe i Drammen da
Kult Jonta, skulle gjærne ha vært med hadde det ikke vært for at jeg må kjøre da i 8 timer med bil for å komme frem, fly er jo en mulighet men datoen passer ikke helt med mitt tidskjema :S.. men håper du får til et treff og kan poste noen bilder og inof om hvordan dette gikk. Lykke til
Får se om jeg kommer - er jo midt i eksamenslesinga, men ikke helt usannsynlig
Veldig bra opplegg dette!

Jeg bor i trondheim, går media, er passe uerfaren, så jeg tror nok jeg vil kunne hente litt nyttige tips og lærdom der : )
Tror det er stor sjanse for at jeg kommer ja! :- )


*ThumbsUp*
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Aww, så flott! Begynte å bli skeptisk nå, av typen "har jeg skrevet for langt? Passer ikke datoen? Er de skeptiske til de andre som er invitert? Har hele verden vendt seg mot meg? Vil universet kollapse før den tid?"

Vil gjerne komme med en liten veldig hyggelig formulert forespørsel:

Jeg har veldig lyst til å få fotografert mer makro, så om noen har makroobjektiv de kunne tatt med hadde jeg blitt veldig glad. Sikter selv på anskaffelse av Canon EF 100 mm f/2.8 USM.

Heh, kommer på at jeg fortsatt har gavekort hos japanphoto fra jula, kanskje det ender opp med at hele hurven shopper fotoutstyr etter at vi er ferdig med å fotografere ^^

Er forresten ingenting i veien for at vi beveger oss til andre plasser, men jeg tror at solsiden kan være et flott utgangspunkt.
Kjempebra tiltak, Jonta.

Hadde det ikke vært for at det er en smule langt å dra så skulle jeg møtt opp.

Og det er så sant som du sier, det er ikke utstyret det kommer an på, men personen som står bak kamera. Det er ikke kameraet som tar gode bilder, vet du....

Jeg ville anbefale deg å lage en TFP kontrakt slik at det ikke blir noen misforståelser mellom fotograf og evt. modeller når det gjelder bruk av bilder i ettertid.

Og til Parkett: Jeg er klar for et slikt treff i Drammen, så vi kan kanskje lage noe sammen?
Her kommer en TFP kontrakt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Her kommer en TFP kontrakt.
Vis hele sitatet...
Har du endret noe på denne?

Jeg kom med et forslag som nissefanten synes var bra: Ha med avkrysningsmulighet for Creative Commons-lisens. Kva synast folk? Alle står såklart fritt til å gjøre akkurat slik de vil.
Er vel ikke så veldig ulik vil jeg tro, og ganske standarisert.
Har et Nikon D60, og er ganske uerfaren, dukker kanskje opp! Hadde vært morsomt
Eksamensnervene mine har tatt overhånd, så jeg tror jeg må droppe det..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ble dette noe av, og ble det i så fall bra/moro/interessant?

Hadde jeg bodd i Trondheim (og lest dette litt tidligere), så hadde jeg kanskje tatt meg en tur.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Joda, kom meg nedover og var der til ganske så rett tid. Litt ensomt fototreff tho. Jeg fikk tatt noen bilder av både solsiden og noen fine gamle biler i midtbyen. Men lærte ikke så veldig mye av de andre.

Det jeg lurer på: Hvorfor kom ingen? For langt førsteinnlegg? Løfte om å invitere folk fra TG-crew? Tidspunkt? Dato? Prestasjonsangst?
Folk er redd de med hanekam..
Jeg fikk ikke med meg denne tråden, eller så skulle jeg lånt kamera og kommet meg med.
Jeg skulle ønske jeg hadde fått med meg denne tråden litt tidligere, for da hadde jeg helt klart møtt opp.. Håper noe lignende kan arrangeres igjen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Jeg fikk ikke med meg denne tråden, eller så skulle jeg lånt kamera og kommet meg med.
Vis hele sitatet...
Sitat av greenfeber Vis innlegg
Jeg skulle ønske jeg hadde fått med meg denne tråden litt tidligere, for da hadde jeg helt klart møtt opp.. Håper noe lignende kan arrangeres igjen.
Vis hele sitatet...
Da får jeg prøve igjen. Får se om forslaget mitt blir vedtatt.
bilde fra treffet:
http://blogs.dailyrecord.com/photojournalist/files/2009/02/socks1.jpg





tehehe.