Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1523
Hei.
Detter er altsa mitt første innlegg på NFF. *kjepe stolt*
Jeg er ikke helt kjent her enda,but here goes:

Jeg jobber som lystekekkniker og er på utkikk etter:

kunskap
kjøp og salg av lysteknisk utstyr.
Erfaringer (både for meg og dere)

i tilleg har jeg et spørsmål om noen har erfaring med Behringer lc2412 lysmiksen eller om noen har noen som helst anbefaling innen for dimmere (512 dmx)
Jeg er ikke lystekniker selv, men har jobbet som lydtekniker endel år. Regner med at Dodecha dukker over tråden etter hvert.
Men...
Kunnskap:
Du kan jo ta utdannelse. Niss har dette her i Norge. Ellers så kan du gjøre det på samme måte som de fleste lysteknikere gjør. Ut og jobb. Få kontakt med et firma som driver med dette. Heng deg på. Jobb gratis om det så skal være og bevis for dem at du er en person det er verdt å satse på. Et annet alternativ er kulturhus, men samme oppskrift for å få innpass. Er du først inne i miljøet har man kommet langt.

Ellers er elektronikk essensielt om man vil drive med lys.

Kjøp og salg:
Er du interresert i å kjøpe utstyr kan det være lurt å ringe rundt til forskjellige firmaer og spørre om de har ting som de ønsker å selge. Dette blir nok mest aktuelt om du ønsker å starte helt for deg selv. Hvis det er det du ønsker så husk at det i Norge ikke finnes så alt for mange selvstendige "lysfirmaer", da det som oftest er slått sammen i et firma som driver med både lyd og lys.

Når det gjelder Behringermixen så har jeg ikke erfaringer. Den er sikkert ok, men man får ofte (!) det man betaler for.
Dimmere? Tja... DDE-dimmeren til AVAB-CAC er ok i følge mine kolleger...
Trådstarter
Har nå jobbet som lysteknikker i 3 år har lagt tilbake over 100 rigger med mange timers arbeid dog Gratis

jeg bruker scene setter 48 til dpx-610s dimmer med en snerten dmx kabel.

Har tatt et par kurs innen for dette og tenker meg 3 årlig utdanning på musikklinja før jeg går NISS (har dere noen tanker om det?).

Ellers så synest jeg det er flott at det er noen man kan diskutere og dele erfaringer med innen for lysteknikk
>Jeg er så og si teknikker på ett kulturhus. sammen med andre vel og merke.
men jeg hang der ofte, det spilles en konsert i måneden der å jeg sa fra at om de trengte noe hjelp så fikk de si fra. og de dro meg med opp på scena og viste hvordan og hvor ting skulle og alt.
Idag kan jeg alt i hue typ.. De ringer stadig(i og med at jeg ikke bor i byen lenger) og vil vite om jeg kommer på neste gig pga jeg kjenner huset der ut og inn:P
Trådstarter
Har selv laget kontrakt med komunen jeg bor i.
Jeg er den eneste så det blir mye arbeid på meg.
skal kjøpe/har bestilt lysutstyr.
tenkte å ta betalt for jobbene.
noen som vet om brevkurs eller lignende som det går ann å ta?
Det hadde i allefall vert veldig fint å ha noe på papiret og stille opp med
et lite tips til alle lydteknikkere der ute er at NISS sine hjemmesider tilbur denne type kurs dog det koster litt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når det kommer til lysutstyr er dette en smule smak og behag, jeg vet mange sverger til compulite dimmere og vector bordene deres, mens andre elsker grand ma (som forøvrig kommer ut med en ny serie nå snart) og andre bruker hog.

Jeg har en finger i hver pai for å si det slik, for i det kulturhuset jeg jobber har vi avolites og compulite, samt kommer folk inn med eget utstyr: grand ma etc.
Endel unge lysteknikere (25 år etc) jeg møter på er såpass allsidig at de retter seg etter artisten/managerens ønske om hvilket utstyr de skal ha med på turnè. For kan du utrykkene som brukes innen programmering av lys, kan du raskt skjønne hvordan et nytt bord fungerer etter litt smuglesing i manualen og noe trykking. (De bedre lysmikserene har ofte pc emulatorer av bordet som man kan leke seg med).

Det gjelder vel å ha mer erfaring i selve lyssettings delen, hvilke farger som passer etc. Fantasien er ofte en god kilde her, da det ikke akkurat er noe fasitsvar på alt.

De fleste lysteknikere jeg kjenner har ingen utdannelse innen feltet, foruten lift og truckførerbevis, noen har kanskje pyroserfikat og. Av de 6 jeg kjenner/vet om er det et par som er tidligere elektrikere, og bare en av de har gått lysdesign i utlandet (new zealand). Norge har ikke så utrolig mange konserter der det pøses på med penger til lys, så en tekniker vil finne mye arbeid i mindre arrangement.

Behringer lysbordet du spør om har jeg ingen erfaring med, men det ser ut som et helt greit bord for mindre oppsett.
Det sier at det har to kanaler for multifunksjonsfiksturer: røykmaskiner, fargeskiftere etc, men jeg tror ikke dette inkluderer støtte for bevegelige hoder (Martin Mac, Varilite, etc), men det trenger du kanskje ikke.

Ellers er vel det beste tipset jeg kan gi deg å slenge deg på større arrangement som bærehjelp,
Det står at du bor i molde på profilen din: Ta kontakt med Molde Forum,
teknikere på større arrangement setter pris på bærehjelp med en smule mer peiling enn hvermansen, og du vil lære mye mer om hvordan større rigger faktisk fungerer. Det er slik jeg startet og kom dit jeg er nå, og jeg lærer fremdeles nye ting.
Det er klart at å ha noe på papiret hjelper i den proffesjonelle verdenen, men erfaringsmessig fnyser folk i bransjen av de som kaller seg "utdannet lystekniker", det går heller på hva som sies på jungeltelegrafen: De fleste teknikere kjenner/vet om hverandre, langs hele landet vårt.
hva heter sånne simulator?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kommer an på hvilket bord du skal lære deg å bruke.

Her er Ma lighting sitt:
http://www.malighting.com/support.html - Du er ute etter onPC og 3d programmet.

Her er Avolites:
Pearl
Diamond 4
Visualizer
Sistnevnte er selve 3d visualizeren.

Compulite:
http://www.compulite.com/index.php?page_id=14 (Se etter PC software, ikke alle bordene har emulatorsoftware til pc)

Compulite har ingen egen visualizer, du må bruke wysiwyg, og da mener jeg selvfølgelig ikke et websideprogram, men Vivien wysiwyg, som koster skjorta, men man finner en gammel versjon på en eller annen torrenttracker om man leter.
Trådstarter
Behringer miksen har ingen mulighet for moving heads men den støtter mange andre alternativer som foreksempel fargeskiftere ol...
Har som nemnt,lagt bak meg mange lysrigger og jeg vil uten og virke for høy på pæra (den var djup:P) påstå at jeg er erfaren.

en ting som mange kanskje har problemer med under rigger er støy fra monitorer under dimming.
dette er et problem jeg ikke har løst men nesten.
kursen som lyden er koblet på burde du holde deg langt unna i tilleg til at du ikke burde krysse kabler med strømen din (tenker mest på strøm til dimmer).

en annen ting jeg vil nemne er treg dimming.
dette kan skyldes for lange forlengere til dimmer (vist du bruker dette)
fikk bygd meg en 25 m lang kabel i 3 fas. fra ovnskontakt (gamle typen) til nyere blå fase.
og resultatet ble for lang og mye motstand i denne kabelen som forsinket dimmingen. (surt vist du prøver og holde takten:P)

husk også at du må lese på disse blåe stikkene om amperen.

surt og få utlevert en 32 ampers dimmer mens du har 64 i veggen da ryker ikke sikkringene men utstyret ditt blir ødelagt.

detter er ting som mange glemmer av i tilleg til meg:P

any how så er det ikke forbudt og spøre meg om noe dere lurer på,jeg skal i såfall svare så godt jeg kan^^.
Sist endret av Azure; 20. mars 2009 kl. 14:59.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Azure Vis innlegg
en ting som mange kanskje har problemer med under rigger er støy fra monitorer under dimming.
dette er et problem jeg ikke har løst men nesten.
kursen som lyden er koblet på burde du holde deg langt unna i tilleg til at du ikke burde krysse kabler med strømen din (tenker mest på strøm til dimmer).
Vis hele sitatet...
Syntes stort sett det er bassamper og gamle gitaramper som oftest blir påvirket av dimmestøy, men det er kanskje bare meg?