Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1553
Hei,

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder jeg har tatt, og som jeg ble ganske fornøyd med.

Bilde 1:

I januar var jeg ute med båten for å se hvordan det stod til med hytten, og jeg knipset dette bildet ved bryggen. Tok det i forbifarten så det er ikke spesielt komponert og jeg brukte auto-modus på kameraet.

EXIF:
Camera Model: Canon EOS 450D
Exposure Time: 0.010 s (1/100)
Aperture: f/7.1
ISO equiv: 200



Bilde 2:

Jeg tok dette bildet en kveld av en random katt. Jeg vet bildet er uskarpt, så det trenger dere ikke legge så mye trykk på. Jeg måtte ha litt lukkertid pga. mørke, og jeg var uten stativ.
Forresten så vil dere se at jeg har fucket opp bakgrunnen, hvis dere drar litt i exposure elns, men det er fordi det var noe stygt gjennskinn i den greien katten satt på som jeg måtte få vekk. Jeg gadd ikke å gjøre meg flid siden det skulle være mørkt der uansett.

EXIF:

Camera Model: Canon EOS 450D
Exposure Time: 0.400 s (1/3)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 400



Bilde 3:

Jeg likte lyset utenfor hytten og tok dette. Jeg syntes fjellet mot hytten og snøen passet bra. Litt misfornøyd med skyggene, men synes ikke det ødelagte helt.

EXIF:

Camera Model: Canon EOS 450D
Exposure Time: 0.0040 s (1/250)
Aperture: f/10.0
ISO equiv: 200




Så hvis noen av dere har noe å si så kom med det
Sist endret av shalabais; 11. mars 2009 kl. 22:29.
Kan ikke si jeg syntes det var noe spesielt med noen av bildene.
Jeg føler det er vanelige bilder som en hver person kan ta.

Issues, spar deg.
Bilde nr.1 er uskarpt. Motivet er egentlig litt kjedelig, og hvis du hadde vinklet det annerledes så kunne det blitt bedre. Begynt i enten baugen eller akter og fått med deg dybdeskarpheten.

Bilde nr. 2 Her kunne du heller gått nærmere katten og heller brukt en blender på f/3.5 og kunne skutt med kortere lukkertid. ISO på 400 gir kornete bilder i tillegg. (Går ut ifra at du har kitobjektivet)

Bilde nr.3 Uskarpt, men god dybdeskarphet selv om jeg finner motivet litt kjedelig.


Edit: som spelley sier, fargene i bilde nr.1 var behagelige å se på.
Sist endret av Wipeout; 11. mars 2009 kl. 23:04.
Jeg har ikke så mye å komme med her . Jeg ville bare si at jeg likte bilde nr 2. Kontrasten var fin sammen med alt det svarte. Var noe spesielt, men klarer ikke å sette ord på det.

3. Bildet var kjedelig, men helt greit.

1. Syntes kombinasjonen med farger var stilig, men var noe feil.
shalabais's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

1: Enig med skarpheten, men jeg la mest vekt på teksturen/mønstrene i rimen, og fargene på dette bildet.

2: Hehe, jeg prøvde å gå nærmere, men da løp den sin vei. Jeg fikk bare to forsøk og dette ble det beste (sier litt).

3: Uenig med at dette er spesielt uskarpt... Fokuset ligger bra på huset og fjellet, som er motivet, og der synes jeg skarpheten er fin, men jeg er noob så hva kan jeg si.
Nr. 2 Vet hvordan det er med katter og fotografering, så vær glad du i det hele tatt fikk 2 sjanser.

Nr. 3. Ok da, det er ikke så aller verst, men ikke sylskarpt. Når man ser det i full størrelse så ser man at det kunne vært enda skarpere. Men det er skjevt så det ville jeg rettet opp i.
Nå skal man ikke bare henge seg opp i skarphet da motivet og komposisjon også teller.

Er det kitobjektivet du har brukt, og isåfall er det med eller uten IS?
shalabais's Avatar
Trådstarter
Det er med IS, men akkurat disse bildene har jeg vært litt uheldig med. Har nettopp kjøpt stativ så jeg forventer at det blir bedre nå
Ok, bare husk på å slå av IS når du setter kameraet på stativet. Det hender ofte at IS blir "forvirret" når den leter etter vibrasjoner som ikke er der og dermed lager uskarpe bilder.

Men ikke la deg skremme av kritikken her inne, men gå ut og ta masse bilder.
shalabais's Avatar
Trådstarter
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Ok, bare husk på å slå av IS når du setter kameraet på stativet. Det hender ofte at IS blir "forvirret" når den leter etter vibrasjoner som ikke er der og dermed lager uskarpe bilder.
Vis hele sitatet...
Hm. Det visste jeg ikke. Takk for tipset
Likte katta, jeg. Enkelt, fine farger.
Uten å ha noen fasit, ville jeg eksperimentert med forskjellige utsnitt for å se hvordan ulike fordelinger av katt og svart vil innvirke på balansen i bildet.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
likte bilde nr.3 =) Kansje litt uskarpt men syns det er ett "postkort" bilde =)
god Norsk natur
shalabais's Avatar
Trådstarter
Slenger på noen til jeg:

Bilde 1:

Frost/rim på ruten på båten. Knipset det uten å planlegge.

EXIF:

Camera Model: Canon EOS 450D
Exposure Time: 0.0080 s (1/125)
Aperture: f/9.0
ISO equiv: 200



Bilde 2:

Solnedgang utenfor huset. Tok det før jeg fikk stativ så jeg skylder på det hvis det er uskarpt dette også. Jeg digget solstrålene mellom trærne.

EXIF:

Camera Model: Canon EOS 450D
Exposure Time: 0.0040 s (1/250)
Aperture: f/11.0
ISO equiv: 200


Sist endret av shalabais; 13. mars 2009 kl. 23:58.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Ok, bare husk på å slå av IS når du setter kameraet på stativet. Det hender ofte at IS blir "forvirret" når den leter etter vibrasjoner som ikke er der og dermed lager uskarpe bilder.

Men ikke la deg skremme av kritikken her inne, men gå ut og ta masse bilder.
Vis hele sitatet...
dette har jeg aldri hørt om. har du dokumentasjon på det?
Sitat av galningen Vis innlegg
dette har jeg aldri hørt om. har du dokumentasjon på det?
Vis hele sitatet...

Ikke på meg. Men har vært endel snakk om dette på andre forumer og har erfart det selv. Bl.a. på akamforumet så har dette vært diskutert i endel tråder.

Har vært diskutert i denne tråden også http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?p=1358279

Noen nyere objektiver med IS/VR/OS klarer å detektere at kameraet står å stativ, mens endel eldre ikke klarer det.
Sist endret av Wipeout; 14. mars 2009 kl. 15:58.
shalabais's Avatar
Trådstarter
Spørsmål: Hvilken katteversjon synes dere så best ut av denne (B/W) og den originale? Personlig likte jeg ikke så godt fargene på den første så jeg synes denne var best, men katten forsvinner kanskje litt mye?

Sist endret av shalabais; 15. mars 2009 kl. 23:31.
Katten er litt vel mye borte på begge synes jeg....når det er slike bilder synes jeg veldig ofte at det å se øynene relativt skarpt og klart (om ikke annet er meningen) er et "minimumskrav"...
Katten var søt
Sitat av Blanko Vis innlegg
Katten var søt
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du nettopp fram til at en katt som såvidt er synlig er søt?
shalabais's Avatar
Trådstarter
Sitat av tafsern Vis innlegg
Katten er litt vel mye borte på begge synes jeg....når det er slike bilder synes jeg veldig ofte at det å se øynene relativt skarpt og klart (om ikke annet er meningen) er et "minimumskrav"...
Vis hele sitatet...
Angående det at katten forsvinner så mye, så var det meningen. Jeg har tont det ned slik at man ser at det er en katt, men at det skal være natt.
Bilde 1 var skjevt.
Bilde 2 var helt vanlig.
Bilde 3 likte jeg. Jeg gadd ikke se det fullsize, så jeg kan ikke kommentere noe med fokus og slik. Vil bare si at det var kjempefint satt sammen med vinkler og slikt med tanke på hus, trør og fjell. Bakken ble fin fargemessig, men lyset ble flatt og ikke så fargerikt oppe mot fjellet og himmelen. Det skulle vært tatt på en skyfri dag.
Uansett ser det ut som et bilde som kan representere vinter-Norge veldig bra. Eller som reklamebilde for Kvikk Lunsj.