Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1227
Heisann, har søkt litt rundt, men fant ingen ting..

Sitter med et doa Radeon HD 4850-skjermkort som jeg ikke har giddi å sendt inn igjen til amentio, for da jeg sendte inn hovedkortet (det var dødt og mest sannsynelig årsaken til at skjermkortet døde) kom frakten på 900kr. Det var delvis fordi posten hadde prøvd å levere pakken på døra 12.30 på en mandag og da kom det 300kr ekstra siden den ble sendt i retur.

Det ble så dyrt at jeg ikke har sendt inn skjermkortet fordi det ikke lønner seg, men nå har jeg hørt at butikken skal betale frakt hvis det går på reklamasjonen?

Sikkert noen som vet det her, fant ingen ting etter å ha søkt en god stund og sjekka forbrukerkjøpsloven. Hadde vært greit med noen paragrafer osv. hvis det er butikken som betaler portoen, for da sender jeg inn kortet.

Takk
Sist endret av drittunge; 10. mars 2009 kl. 20:20.
Det er mange ulike betingelser; noen sier de vil dekke det, andre ikke. Foreslår du tar kontakt med respektiv butikk, for å få dette ordnet. Dersom det er mangel på produktet, eller det ikke ble levert som lovet (defekt), skal sender dekke alle returutgifter.

Skjekk:
http://forbrukerportalen.no/temaer/varekjop
http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html
▼ ... over en måned senere ... ▼
Om jeg forstår situasjonen din slik at du først mottok skjermkortet. Deretter forsøkte du å sende skjermkortet tilbake til amentio på grunnlag av at det forelå en mangel ved skjermkortet. Deretter fikk du det i retur på grunn av at posten ikke kunne levere skjermkortet til amentio? Dermed fikk du utgifter på frakten frem til amentio, deretter tilbake til deg.

I dette tilfellet hvor du er forbruker og amentio opptrer i næringsvirksomhet er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse. Forbrukerkjøpsloven § 33 stiller opp at du kan kreve erstatning på grunnlag av at tingen eller gjenstanden har en mangel. I dette tilfellet er det en nær og påregnelig utgift som kommer i forbindelse med sendingen av skjermkortet. Det vanskelige i denne problemstillingen er at siden skjermkortet ikke faktisk ble levert til amentio er spørsmålet om du har krav på erstatning i dette tilfellet.
Man kan videre få en viss veiledning for løsning av dette spørsmålet i § 52. Ordlyden i denne bestemmelsen drar i den retning at man kan kreve erstatning for denne sendingen. Det virker som at amentio ikke medvirket til leveringen. Dette kan ses hen mot lojalitetsplikt ikke er imøtekommet fra amentios side. Videre taler reelle hensyn som også er en rettskildefaktor at dette kravet fra deg bør imøtekommes. Hensynene bak forbrukerkjøpsloven vil også i dette tilfellet tale for din sak. Forbrukerkjøpsloven baserer seg på i stor grad å ivareta forbrukeren mot den profesjonelle parten jf. § 3 1 ledd