Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 15510
Har sittet lenge og googlet og søkt alt mellom himmel og jord i forumet, men jeg vet at det er en tråd jeg leste et sted i et norsk forum der noen snakker om et middel mot nervøsitet.

Kan huske at middelet var noe studenter i utlandet noen ganger tok før eksamen o.l. Mener at det var flytende i en liten flaske. Ikke ginseng, rosenrot eller sånne urtesaker.

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av dette?
Sitat av plohg Vis innlegg
Cannabis ?
Vis hele sitatet...
Tror han var ute etter noe lovlig.
Alkohol fungerer jo utmerket mot nervøsitet..
Tror du er ute etter såkalte beta-blockers. Vet ikke om noen spesifikke medikamenter though.
Bare spør legen din om han kan skrive ut en respet på en boks med beta-blockere.
Takk for fine forslag, men nei, det jeg leter etter har et helt annet navn. Det er verken dyrt eller reseptbelagt.
Sikkert ikke Kava selv om det kanskje kunne vært en løsning ? Vet ikke..
Poppers vil dempe nervøsitet, iallfall for en stakket stund. Det er også flytende og kommer i små flasker.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Sikkert ikke Kava selv om det kanskje kunne vært en løsning ? Vet ikke..
Vis hele sitatet...
Kava er på legemiddel-listen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Propranolol

tror det er det du er ute etter, men er ikke sikker på legemidler som inneholder det, mener å huske at jeg fant noe på google ang. det
Sitat av somnium Vis innlegg
Kava er på legemiddel-listen.
Vis hele sitatet...
Det var leit, men greit at man fikk vite det. Hadde tenkt å bestille jeg, men det rerjo klassifisert som reseptpliktig legemiddel. Ja ja - legen min har aldri hørt om det.//går en tur.-
Jeg fant endelig det jeg hadde lest om for en god stund siden, men desverre var den ikke helt det jeg trodde. Den inneholder diverse blomster og plommer..

http://cgi.ebay.co.uk/Bach-Rescue-Re...1%7C240%3A1318

Sålangt er betablockers, midler med propranolol og kava nevnt, er det noen av dere som har personlig erfaring med noen av disse? Eller vet om noe annet som kan fungere mot nervøsitet? Takk.
Har erfaringer med diverse benzoer. De hjelper bra mot nervøsitet/angst, men er ikke direkte bra for en ung student som bare skal komme seg gjennom skolen(?).

Men serriøst mann; spør legen din. Alt som fungerer er enten reseptbelagt eller ulovelig.
Det finnes -garantert- naturlige medisiner som kan hjelpe mot nervøsitet på en eller annen måte. Men legen din er en kynisk kar som bare vil gi deg farmakologiske midler fordi han blir sponsa ferier og tjener penger på og skrive ut medisiner fra de store selskapene.

Prøv deg heller med noen naturlige medisiner før du går på de kjemisk framstilte medisinene med 90 bivirkninger.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg har endel erfaring med Kava, både i "pulver"-form og tabletter..
ingen tvil om at en te av pulveret får en til å slappe av, problemet er mer den ufattelige stygge og beske smaken.

den kan selvsagt "overdøves" av mye sukker og honning, men det får man igjen energi av, så.. blir en vurderingssak.

alternativet er tablettform som jeg og har, men har ikke testet dem nok til at jeg kan komme med noen konklusjon der.
Nervøsitet er et symptom. Behandle årsaken, ikke symptomene!

Hvis man, som trådstarter nevner, er nervøs før eksamen, er det som oftest fordi man
ikke føler seg sikker på at man kan stoffet, altså; sørg for å tilegne deg nødvendig kunnskap.
Det hjelper fint lite å drukne nervøsiteten i alkohol/benzoer etc. da dette også påvirker
deg på en slik måte at du sansynligvis vil stryke på eksamen. Ikke at det bryr deg noe
særlig... (før du kommer ned igjen)

Hvis man er nervøs av andre grunner (sosial angst, generell angst) så hjelper det ofte å snakke
om problemene med familie, venn(er) eller liknende. Er det snakk om alvorlige problemer, kan man
alltids oppsøke en psykolog.

Jeg sier ikke at medikamentell behandling av nervøsitet/angst aldri er nødvendig, men jeg
vil gå så langt som til å si at det aldri er en permanent løsning.

Gå til roten av problemet!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
joda, det er vel ingen her inne som mener medikamenter mot nervøsitet er en permanent løsning, men det han i bunn og grunn spurte om var navnet på et middel som kunne hjelpe litt, ikke hvordan han kunne kurere nervøsitet
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nervøsitet er et symptom. Behandle årsaken, ikke symptomene!

Hvis man, som trådstarter nevner, er nervøs før eksamen, er det som oftest fordi man
ikke føler seg sikker på at man kan stoffet, altså; sørg for å tilegne deg nødvendig kunnskap.
Vis hele sitatet...
Jeg dro over 5 i snitt på videregående og gjør det greit nå og, i tillegg dukker jeg aldri uforberedt opp til en eksamen.

Min type nervøsitet er ikke knyttet til noe som helst, den dukker opp like tilfeldig som når det klør i nesen. Grunnen til at jeg trenger et sånt middel er for å helgardere meg mot at noe sånt kan skje. Dette er ikke et problem i dagliglivet som jeg vil bli kvitt.

@appel
Legen min er sinnsykt gnien på å skrive ut resept på ting som kan være "farlig" for meg. Eneste grunnen til at jeg ikke har byttet fastlege er fordi hun er en sinnsykt digg dame (i tillegg til at jeg aldri er hos legen). Hvis det ikke hadde vært for dette hadde jeg byttet på dagen.

@somnium
Kava tabletter hørtes interessant ut, fortell meg åssen det går videre da .
Sist endret av Melodrama; 17. februar 2009 kl. 19:50.
Du er aldri hos legen, men beholder din nåværende fordi hun er deilig? Bytt lege, damer kan du se på over alt.
Sitat av Melodrama Vis innlegg
Min type nervøsitet er ikke knyttet til noe som helst, den dukker opp like tilfeldig som når det klør i nesen. Grunnen til at jeg trenger et sånt middel er for å helgardere meg mot at noe sånt kan skje.
Vis hele sitatet...
Vel, om du ønsker å fortsette med å prestere like bra i fremtiden som du sier du har gjort inntil nå, bør
du være klar over at disse stoffene som nevnes i tråden (benzoer, kava, alkohol) alle sammen virker
inn på ditt intelekt, og kan bidra til at du scorer dårligere på prøver. Jeg har enda tilgode å høre om
et effektivt, rasktvirkende preparat mot akutt nervøsitet, som ikke virker sløvende på andre måter.
Desverre.

Remedier som Bachs blomstermedisiner derimot, har ikke den samme sløvende effekten, men heller
ikke en like markant beroligende effekt på akutt nervøsitet.
Har du erfaring med Bachs blomstermedisin? Leser rundt omkring at noen har effekter av det, men er vel mest placebo-effekt?
Jeg vil anbefale å prøve Kanna (Sceletium Tortuosum, se http://en.wikipedia.org/wiki/Sceletium_tortuosum ). Virkningene er beskrevet av mange som ganske like Kava, men det har jeg selv ingen erfaring med.

Jeg kjøpte for en tid tilbake 20g med Kanna-pulver men var igrunn skeptisk til hele greia, til tross for den tradisjonelle bruken og det faktum at det er en serotonin-hemmer. Det første jeg prøvde var å røyke dette sammen med cannabis, da jeg var nysgjerrig på den positive synergieffekten folk har meldt om, men merket ikke stort til noen nevneverdig effekt. Prøvde ytterligere en gang, med mer pulver, mulig jeg følte meg litt mer oppe denne gangen, men fortsatt igrunn ikke noe nevneverdig. Prøvde ved en senere anledning å legge litt under tunga, men heller ikke her noen nevneverdig effekt.

Først i dag, for omtrent 1,5 time siden, fant jeg ut at jeg skulle lage meg en kopp te, og tilsette litt av pulveret. Nå tror jeg at jeg har overdosert noe, for jeg sitter her rimelig euforisk, som en mild cannabisrus kanskje, men jeg må si at effekten utover det er meget bra (eufori er bra det og, men ikke det jeg er ute etter nå)! Bortsett fra euforien så føler jeg meg rett og slett vel, hvilket jeg i mye mindre grad gjør til vanlig. Pulsen har gått ned, og den kontinuerlige nervøsiteten jeg vanligvis går rundt med er kraftig redusert.

Ingen tvil om at Kanna, etter alle rapporter på nett, varierer kraftig fra person til person hvorvidt det har noen effekt eller ikke, men jeg kan ikke si annet enn at det fungerer på meg, og at jeg definitivt har tenkt til å ta meg en kopp te før jeg går på jobb i morgen (med en noe lavere mengde).

Det er viktig å merke seg at dette faktisk er en serotonin-hemmer (http://no.wikipedia.org/wiki/SSRI) og at det ikke er lov å importere dette inn i norge.
Takk for godt og utfyllende post . Skal teste noe av midlene nevnt her i nærmeste fremtid.
Sitat av Teddy Vis innlegg
Det er viktig å merke seg at dette faktisk er en serotonin-hemmer (http://no.wikipedia.org/wiki/SSRI) og at det ikke er lov å importere dette inn i norge.
Vis hele sitatet...
Joda, man kan importere. Det er ikke reseptbelagt i f. eks. Danmark, og her kan det også bestilles
fra. Så, om man holder seg innenfor 3 månders forbruk er det lovlig. Jeg har selv bestillt 25 gram
Kanna fra Danmark for noen år siden. Dette gav dog ingen effekt, med unntak av en litt ekkel
nedtur (melankoli, mild depresjon).
De har det du trenger på butikken! Stikk på KIWI, gå bort til kassen, åpne skapet hvor det står "Snus" ta den svart/gull fargede boksen med navnet "general". Stikk hjem, bak en 4 grams prell, og voila!
Sentraldempende substanser som etanol og benzodiazepiner(Valium, Sobril osv.) som uten tvil vil gjøre deg mer avslappet - uansett situasjon,
bør man holde seg unna om det er snakk om å bli mer "skjerpet" i f.eks. en eksamenssituasjon pga. nedsatte kognitive funksjoner.

Medisiner, dog ulovlige uten resept, som kan hjelpe deg er β-blokkere og GHB.

Selektive adrenerge beta-reseptorantagonister hindrer bindingen av flere katekolaminer, adrenalin b.la. og vil senke både blodtrykk og puls.
Ved sporadisk og ikke langvarig bruk unngår du de verste bivirkningene. Absorpsjonen for betablokkere er generelt ganske hurtig så det holder
å ta medikamentet når du føler ubehaget, i ditt tilfelle, nervøsitet.

GHB har veldig høy affinitet for GHB-reseptoren og vil i lave doser hovedsaklig bare stimulere GHB-reseptoren som igjen frigjør glutamat
som er en eksitatorisk nevrotransmitter. Høyere doser av GHB vil aktivere GABAB reseptoren som medierer den sedative/avslappende effektene av GHB.
Sitat av Melodrama Vis innlegg
Har du erfaring med Bachs blomstermedisin? Leser rundt omkring at noen har effekter av det, men er vel mest placebo-effekt?
Vis hele sitatet...

Husker moren min gav meg dråper av denne på tunga når jeg var liten, slet mye med nervøsitet og angst da. Så vidt jeg husker fungerte det veldig fint på meg
▼ ... over et år senere ... ▼
Johannesurt?
Du kan jo også prøve amfetaminer. Ikke at det roer deg ned osv. Men har selv opplevd, at jeg kommer i en veldig "I don't give a fuck, and i'll tear your fucking head off!" rage mental state.

I tillegg så blir du jo heller ikke sløv, så det er da et pluss. (ser bort fra den hælvettes avhengigheten som kan komme ut av det. Men det kan vel jo også skje ved benzoer, nicotin, opiater osv.)

I verste fall så kan du jo alltids prøve å "Manne opp" å stoppe å syte.
Sitat av Duddy Vis innlegg
Du kan jo også prøve amfetaminer. Ikke at det roer deg ned osv. Men har selv opplevd, at jeg kommer i en veldig "I don't give a fuck, and i'll tear your fucking head off!" rage mental state.

I tillegg så blir du jo heller ikke sløv, så det er da et pluss. (ser bort fra den hælvettes avhengigheten som kan komme ut av det. Men det kan vel jo også skje ved benzoer, nicotin, opiater osv.)

I verste fall så kan du jo alltids prøve å "Manne opp" å stoppe å syte.
Vis hele sitatet...
Jævla lurt å dra seg noen linjer for så å sitte i ro og konsentrere seg på en eksamen, ihvertfall i en slik form du beskriver det som i dont give a fuck and i'll tear your fucking head off-mental state. Blir nok bra det
Tror kanskje jeg vet hva du mener. Rescue Remedy spray! Selger det på Helsekostbutikker! koster fra 100-200 kr avhengig av hvor stor flaske du vil ha. Det er foresten sprayflaske.

Rescue® Remedy has become every woman's emotional ally for its calming and centering energy and is now relied upon by people around the world to provide unconditional support during demanding times.
Sitat av Esther Vis innlegg
Tror kanskje jeg vet hva du mener. Rescue Remedy spray! Selger det på Helsekostbutikker! koster fra 100-200 kr avhengig av hvor stor flaske du vil ha. Det er foresten sprayflaske.

Rescue® Remedy has become every woman's emotional ally for its calming and centering energy and is now relied upon by people around the world to provide unconditional support during demanding times.
Vis hele sitatet...

funker virkelig den greia der og har noen prøvd ? Høres bullshit ut men men

1. Frykt.
2. Usikkerhet.
3. Utilstrekkelig interesse for de nåværende forhold.
4. Ensomhet.
5. Overfølsomhet for påvirkninger og ideer.
6. Motløshet og fortvilelse.
7. Overbekymring for andres velferd.
[quote=Srbija;1837832]funker virkelig den greia der og har noen prøvd ? Høres bullshit ut men men

Har ikke prøv den selv, men har en del kunder som kommer innom å kjøper den før eksamner, fotballkamper osv osv.
Fikk høre at det har blitt en del av ambulansepersonellets rutiner i Danmark å ha den med seg i ambulansen for at de skadde skal "holde seg våkne" ved ekstreme tilfeller der det trengs.
Dette ble innført etter at en ambulansesjåfør hadde den på seg ved ren flaks og brukte den på ei lita jente som var hardt skadd og hvor det var nødvendig at jenta holdt seg våken under hele turen til sykehuset. Han hadde sprayet henne jevnlig med denne i løpet av turen og det skapte selvfølgelig interesse blandt de andre, og etter det har den blitt brukt!

OM den virker, eller hvordan kan jeg ikke svare på, jeg følte bare at jeg burde nevne den, når beskrivelsene fra trådstarteren passet perfekt..
Jeg ser at folk her er veldig kjappe med å anbefale diverse drugs. Det er jo i og for seg greit det siden det var det du lurte på. Vil bare legge til at om man har psykiske problemer så vær forsiktig med selvmmediisinering. Ta heller en prat med noen og fortell hva det er som gjør deg nervøs. Det hjelper ofte å lette litt på trykket. Vist ikke det hjelper så ta en prat med legen.
Sto ikke nødvendigvis at han skulle på eksamen da, så jeg tenkte mer i Hverdags situasjoner. Hvor det er fint med en "Don't give a fuck" attitude. På eksamen er lesing, lesing og atter lesing, den beste medisin
▼ ... flere år senere ... ▼
Salat... SALAT...! Salat! Hvis du vil være kjempesmart, så spiser du noe med magnesium også, og hvorfor ikke kylling, som har iodine, blant annet? Aldri bland det med kålfamilien eller brokkoli (tror jeg), eh, for de stagger thryoid-aktivitet, som kylling er helt bombe for. Legg til K2, som du finner i alle disse krydderiene, så har du det du spiser en uke etter en måned i psykose. D3 g kalsium, er også viktige å holde øye med. Drikk sitronvann hver dag. Varm litt vann og putt brunt sukker oppi, så går det lettere ned i førsten.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Salat... SALAT...! Salat! Hvis du vil være kjempesmart, så spiser du noe med magnesium også, og hvorfor ikke kylling, som har iodine, blant annet? Aldri bland det med kålfamilien eller brokkoli (tror jeg), eh, for de stagger thryoid-aktivitet, som kylling er helt bombe for. Legg til K2, som du finner i alle disse krydderiene, så har du det du spiser en uke etter en måned i psykose. D3 g kalsium, er også viktige å holde øye med. Drikk sitronvann hver dag. Varm litt vann og putt brunt sukker oppi, så går det lettere ned i førsten.
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke har løst problemet på 6 år tror jeg det er for seint.
Sitat av Aaatcho Vis innlegg
Jævla lurt å dra seg noen linjer for så å sitte i ro og konsentrere seg på en eksamen, ihvertfall i en slik form du beskriver det som i dont give a fuck and i'll tear your fucking head off-mental state. Blir nok bra det
Vis hele sitatet...
Støtter den, ta noen feite linjer før du starter så kommer du til å ace prøven.
Sitat av Aaatcho Vis innlegg
Jævla lurt å dra seg noen linjer for så å sitte i ro og konsentrere seg på en eksamen, ihvertfall i en slik form du beskriver det som i dont give a fuck and i'll tear your fucking head off-mental state. Blir nok bra det
Vis hele sitatet...
Noen blir rolig og konsentrert av amfetaminer og andre stimulanter. Det beste er nok at TS prøver ut slike stoffer for å se hvordan han reagerer på disse.