Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1049
Jeg bruker Vuze en del, noen ganger, andre ganger lite.

Inntil for 2-3 uker siden abonnerte jeg på ADSL fra Telenor og opplevede ingen NAT-problemer og bare grønne fjes over hele Vuze-fjøla.

Men etter overgangen til fiber og Altiboks fra EB opplever jeg omtrent bare blå, gule eller røde fjes ved siden av opplastninger og nedlastinger. NAT-indikatoren lyser grønt innimellom men det er jaggu ikke ofte gitt.

Jeg har ikke endret innstillingene på antivirus/brannvegg-programener på datamaskinen hos meg. Da antar jeg at det er noe ved brannmuren som følger med Altiboksen eller det de kaller for hjemmesentralen.

Hjemmesentralens brannmurinnstillingene kan endres ved å gå inn på egen side hos EBs nettside. Jeg har tatt screenshot av innstillingssiden som er vedlagt dette (eller kan lastes ned her hvis det ikke vises: http://rapidshare.com/files/197732354/Hjemmesentral.jpg)

Jeg har spurt EB to ganger om hvordan jeg skal gå helt konkret frem for å forbedre situasjonen (hvilke endringene jeg skal/kan gjøre, og hvilke alternativer jeg skal ikke røre), men får ikke svar på det jeg spør om.

Derfor spør jeg oppegående folk her. Skal jeg legge tall inn i disse rutene/vinduene, og så fall hvor finner jeg disse tallene? Eller skal jeg bare klikke 'lagre' og la de innstillingene være slik de står?

Bare til opplysning: Altiboksen er koblet datamaskin via en fysisk kabel. Det er ingen videre nettverk i huset, og ingen trådløse forbindelser - litt steinalderaktig på den måten

Takker for evt. innspill. Bare spør etter mer info om nødvendig.

PS - jeg har lett flere ganger gjennom spørsmål og svar her på forumet, uten egentlig å finne det jeg trenger.

hilsen
Hundeliv
det du må gjøre er å legge til de portene som vuze bruker i tabellen på bildet.
dette fungerer altså som en helt vanlig router.

Eller du kan som jeg postet i den andre posten legge til din lokale ip i DMZ.
når dette er gjort skal du trykke lagre og ta strømmen på hjemmesentralen forså å se om det hjalp
Trådstarter
11 1
Det var kjemperaskt svar - takk for det!

Men bare for å presisere (jeg er dessverre dum som en naut på dette!):

Ifølge Vuze har innkommende TCP og UDP lytteporter nummer 52027 - det er vel disse portene du sikter til antar jeg.

Men hvor skal jeg putte disse tallene?

Det er 3 hovedinndelinger.

Den første heter 'Avansert' og har et par vinduer for intern IP hvor '192.168.' er gitt allerede.

Den neste som heter DHCP og ber om første og siste IP (også der er 192.168.10. gitt på forhånd, med 100 og 199 i hhv første og siste ip-vinduet).

Eller bør jeg ta sikte mot den tredje avdelingen for 'Portviderekobling' og klikke på 'ny rute' og legge navn og verdier inn i vinduene for 'navn', 'type', 'fra', 'til'?

Det er alle disse forbaskede alternativene jeg ikke begriper meg på.

Nå skal jeg krype til køys - men ser likevel frem til oppklarende svar hvis du gidder! Jeg må nok leies med hånden dessverre.

hilsen
Hundeliv
side du sikkert plages senere med dette.
finn ut hvilken ip du selv har ved å trykke wintast+r , skriv inn cmd og trykk enter, skriv inn i den sorte ruta ipconfig og trykk enter, ipv4 addressen du får der skal du skrive inn det står DMZ på hjemmesiden til EB. trykk så lagre og så restarter du CPL/HS
Trådstarter
11 1
Du er en knupp! Takk.

Vuze trengte noen minutter før det skjønte at brannmurproblemet tilhørte fortiden, men nå stirrer fornøyde grønne fjes utover alt igjen.

ha en god lørdag!

Hundeliv