Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 15405
Helvete. Leste litt om Datura, og det skal gi en sinnsyk kraftig tripp som kan vare i flere dager, så fant jeg ut at denne planten vokser i norge.

Noen som har prøvd dette her?
Ph33r this! Datura, også kjent som piggeple er i familie med Brugmanisa(Engletrompet). Begge er veldig giftige. Om man spiser litt rå er vanlig behandling medisinsk kull og store mengder vann. På sykehuset får man vel en pumping og må ligge på intravenøs i noen dager.

Plantene er ganske så vanlige og du får kjøpt frø på de fleste gartneri

edit:
En annen ting. Finn ut hvilken datura du skal røyke. Det er mellom 20 - 25 arter av datura og jeg tviler på alle gir rett effekt.
Sist endret av TipeX; 2. januar 2003 kl. 18:47.
Mitt råd til alle som tenker på å prøve piggeple eller bulmeurt er følgende: LIGG UNNA! Dette er MEGET skumle saker. Jeg har ikke selv prøvd det (har aldri turt, og jeg har turt mye innen rusens verden), men kjenner noen som har. Det er tre døgn i kraftig psykose. Det kalles ikke hallusinogen, men delirium eller liknende. Man er ikke klar over at man er hallusinert, man bare er det, og er således til fare for seg selv og muligens også andre.

Den hallusinatoriske verden man havner i er også ganske truende. Mye demoner, onde ånder osv. Disse urtene ble (og blir til dels i dag) brukt i ymse hekseritualer.

Igjen, dette er SVÆRT SKUMLE SAKER! Hvis du går til Erowid så finner du rikelig med stoff. Du kan også¨prøve Lycaeum .

Jeg anbefaler det ikke, og heller ingen av dem jeg kjenner som har prøvd det vil anbefale det!
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Til tross for at dette er noe helt sinnsyke greier, så har er det noe som kribler inni meg når jeg tenker på det. Har lest "The teaching of don juan" av carlos castaneda. Der de holder på med dette.
Men hvis jeg bestemmer meg for å teste dette her vil jeg gjøre det med noen som har erfaring med planten.
Husk at Castaneda skriver fiksjon og ikke fakta! Igjen! SKUMLE SAKER! Det sitter en del folk og vagger på ymse institusjoner etter inntak!
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Trådstarter
Er du sikker på det? Det er mange som har sagt det ja. Men det er PGA en professor sa at det virket merkelig og at det ikke stemte noe av det han skrev om!
▼ ... over et år senere ... ▼
Mamma har nettopp gått til anskaffelse av en datura!

Engletrumpet eller hva den kalles. Ikke piggeple.

Tør ikke engang ta på den!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Datura er det samme som Engletrompet!
fås kjøpt hoss gartner, men edn er VELDIG falig!
hold deg lang unna!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Musters: Nei, felix_poker har rett, engletrompet er en type av mange daturaer.
Engletrompet = Brugmansia?
Utfra Erowid ser det ihvertfall sånn ut: http://www.erowid.org/plants/brugman...ugmansia.shtml

COMMON NAMES
Brugmansia, Angel's Trumpet, Tree Datura, Maikoa, Huanto, Floripondio
Vis hele sitatet...
Men hvis jeg bestemmer meg for å teste dette her vil jeg gjøre det med noen som har erfaring med planten.
Vis hele sitatet...
Folk som har prøvd piggeple eller bulmurt en gang vil neppe prøve det igjen. det er noe som normalt pleier å bli en engangs foreteelse.
Har spist datura tre ganger....ikke fordi jeg likte det så godt men det var særdeles sprøtt.....rusen kikker ikke inn før seks timer etter intak... da vil hals svelg og diverse være knusk tørt og delvis bedøvet....muli kapsler kan gjelpe for dette?? mat blir sand og vann renner rett igjennom...

Rusen i seg selv er utroli intens og blir bare dystrere for hver dag som går....hatt diverse hallise...spesielt morro var det når jeg gikk rundt midt i byen og snakka med en kompis....hver gang det kom folk....forsvant han. jeg ville seff ha opskriften på usynlighets medisinen. og det ble ganske høylydt krangling der ja....ellers blir du så pumpa med antropiner at hjerte slår trippel hasighet. tror jeg labba flere mil på en tur.....håper jeg ikke tok bussen. hadde et par kompisere å labbe med da, men da vi kom fram la han ene seg ned og ble til gress(meget realistiskt)da jeg snudde meg var han andre og vekk....snufs

Anbefales for erfarne og folk som er glad i alt naturen har å by på ikke for den skvetne..
Lucif3r: Haha, genialt. Hvor lenge varer egentlig rusen? Har hørt mye rart, alt fra en dag til en uke...
Den varer vel i tre døgn regna med seks timer med venting... ganske dyster afære... en kompis av en kompis spiste og viste ikke hvordan det funka venta et par timer så gikk han hjem.... ble sittans ei god stund på mentalen da ja....i India synes beduina? det er veldi morro å røyke frøa....ikke å anbefale..hørt..
Lucif3r: Hvor mange frø spiste du da?
Jeg har spist ca 80 to ganger,fikk heldigvis ingen rusopplevelse,noe jeg er veldig glad for i retroperspektiv.
Hvor mange hva??? spiser en blomst kansje fire fem blader...? lover at det holder i massevis... ikke vært borti frø.... har du spist åtti frø har du enten fått feil frø ellers må de røykes for effekt, men kommer ikke til å prøve detta da jeg har en kompis som er på loker'n etter en trip i India...han viste ikke hva han røykte da...

Du sier du er gla for at det ikke har kicka inn tror kansje du ville angra når det gjør det har angra nesten hver gang...

Noen som vet om norske dyrkere som har salvia, peyote eller andre ikke ennå ulovlige stoffer som duger.....

Love the drugs of nature
Lucif3r: peyote er da ulovlig?
Vet om en som selger salvia,skal prøve å finne fram url.
K felix: Planten Peyote (Lophophora williamsii) er fullt lovlig å dyrke og selge i Norge; selv om frøene står på Mattilsynets liste over såvarer det ikke er lovlig å importere. Du kan heller ikke (lovlig) importere levende planter pr. post; disse trenger importtillatelse og sunnhetssertifikat. Tørkede plantedeler (buttons) kan importeres fritt per post; og du kan ta med deg inntil 5 planter hvis du selv bærer dem gjennom tolla.

Mantus: Takk for linken; skal få den usynlige kjemikeren min til å bestille.
Lucif3r: Dette er litt OT kanskje, men Peyote er vel gjerne en kaktus, ikke en plante.

http://www.erowid.org/plants/show_im...a_diffusa1.jpg
Opprinnelig postet av rune420
Lucif3r: Dette er litt OT kanskje, men Peyote er vel gjerne en kaktus, ikke en plante.

http://www.erowid.org/plants/show_im...a_diffusa1.jpg
Vis hele sitatet...
LOL! Skulle ikke forundre meg om Linné vrir seg i graven... Hva er kaktus hvis ikke de er planter?
Peyote er en kaktus. Om en kaktus er en plante derimot, det vet jeg ikke.
Heh, du har vel kanskje rett. Biologi er ihvertfall ikke min sterke side. Men når du sa plante tenkte jeg med en gang på noe med stilk og blader.
Og blomst? for blomster er vel planter... kansje fordi peyote er den planten som vokser senest i verden at folk kansje ikke tenker på dette? blader stilker og buds er vi og fan av
Her er en link til en kar som selger salviaplanter.... dvs stiklinger.

http://salviaplante.50megs.com/
▼ ... over et år senere ... ▼
Sikkert bare teit å live opp igjen denne tråden, men gidder ikke lage en ny en.

Oppdaget for en uke siden en rar type plante i hagen min, som jeg aldri hadde sett før. Etterhvert får jeg store "frukter" med masse pigger på, og oppdager (etter litt googling) at dette må være piggeple.
Hva skal jeg gjøre med planta? er det ulovelig å ha den? Har ingen interesse av å gjøre noe som innvolverer å "ta" det, men lurer bare på om jeg bare skal la den vokse eller om jeg skal slå den ned og brenne den?

//Lars Erik
Den er fullt lovelig.
Den regnes ikke som et rusmiddel men som en giftig plante på samme måte som revebjelle og gullregn.
...som ogs[ er kjempesmart [ ruse seg p[ om du har livet kj'rt.
Stemmer. Men jeg tror ikke gullregn har noe ruseffekt. Revebjelle er mulig da et av virkestoffene brukes i hjertemedisin.

Offtopic: Få norsk tastaturoppsett, og bytt signatur.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av adrian nor
...som ogs[ er kjempesmart [ ruse seg p[ om du har livet kj'rt.
Vis hele sitatet...
Hvor er det du får info om at datura er dødelig? Har søkt opp og ned på netteet og finner ingen artikler eller sider som sier at den er dødelig. Har lest at folk har knaska opptil 300 frø og de har bare trippa i en ukes tid ell noe sånt. Jeg ser gjerne at dere kommer med noen form dokumentasjon på dette.
Du skal ikke se bort ifra at han mente at livskvaliteten vil forverre seg, og hvis du har livet du lever nå kjært...
Sitat av L0rdMeL
Du skal ikke se bort ifra at han mente at livskvaliteten vil forverre seg, og hvis du har livet du lever nå kjært...
Vis hele sitatet...
Ok, men det virker som om han sier at man dør hvis man tar det, men så er det jo også vanskelig og tyde ting du leser istenden for å bli fortalt

Edit: Men jeg har lest på forumet at flere sier man kan dø av det, men jeg tenker "Vilket russmidel kan man ikke dø av?" Men jeg har ikke lest om noen datura dødsfall i det hele tatt

Edit 2: Ok fant ut at det står på nettet at noen har død av datura, men finner ikke noe annet enn
hildren havo been poisoned by sucking nectar from the large trumpet-like flowers, and from eating the leaves or seeds. The seeds are particularly dangerous and are often purposefully used for their narcotic effect. Deaths have occurred from direct poisoning from delirium and hallucinations accompanying their use.
Vis hele sitatet...
Men finner ikke noen kilder til det som står på sidene. hvis det er så mange som har død av det, hvorfor står det ikke i noen aviser på nettet?
Sist endret av Dr.Gonzo; 12. november 2005 kl. 11:34.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Her er en kid som angivelig spiste datura og døde. Lang artikkel om letingen etter fyren.

Det er ikke så veldig mange som dør av Datura, men noen er det alltids. Det er vel heller mer vanlig at folk dør som følge av idiotiske handlinger påvirket av datura. Timothy Leary sa en gang at han aldri hadde hørt om en god daturatripp, og selv om jeg heller ikke har hørt om dette så anser jeg Leary som litt mer erfaren og kjent innen den psykedeliske undergrunnen :P.

As a general rule, Erowid neither recommends nor discourages the use of any psychoactive, however, in the case of tropane alkaloid-containing Solanaceae plants, we think it is important to note that an overwhelming majority of those who describe to us their use of Datura (and to a lesser extent, Belladonna, Brugmansia and Brunfelsia) find their experiences extremely mentally and physically unpleasant and not infrequently physically dangerous.

There is no way to guess a reasonable dose, because potency of the plant material itself and appropriate dose for an individual appear to vary so much. The question of what "reasonable" means for something that so often leads to such ridiculously negative effects is hard to say.

As an admixture plant in some traditional ayahuasca brews, smoking blends, or other preparations, parts of these plants are generally used in very low doses. Because of the serious adverse consequences associated with tropane alkaloids (scopolamine, atropine, hyoscyamine) intoxication and the wide variation in doses used, we are unwilling to even speculate about specific dosages for the leaves, flowers, and seeds of these plants.

If you are considering ingesting Datura-group plants, please read extensively from the collected experience reports and never take them without a reliable, sober sitter who understands the likely health issues and who can stop you from walking in front of traffic. Please note that fatalities from ingesting Datura do occur and hospitalizations seem to be quite common, in spite of the relatively low rates of psychoactive use of these plants.
Vis hele sitatet...
Dette er hva Erowid.org har å si om dosering for Datura.

Her finner dere råd mtp. antidoter mot daturaforgiftning. Veldig godt lesestoff.
▼ ... over et år senere ... ▼
Lucif3r du sier du spiste4-5 blader av planta,å det varte i ca 3 døgn. mken hvis du spiser 2-3 blader åssen blir det da. varer det kortere da? hørtes ikke kult ut men som en spennede opplevelse
Sitat av NoFeaR
Lucif3r du sier du spiste4-5 blader av planta,å det varte i ca 3 døgn. mken hvis du spiser 2-3 blader åssen blir det da. varer det kortere da? hørtes ikke kult ut men som en spennede opplevelse
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese tråden, og spesielt Tias sin post, hadde du sett at dosering er ca. umulig. Så, i teorien kunne han ved annen anledning tatt to blader, og endt opp med å ikke merke noe. Eller å få det dobbelt så heftig. Virkestoffene er ikke helt likt fordelt fra plante til plante / blad til blad.
▼ ... flere år senere ... ▼
Nå er jo denne tråden eldgammel, men bare for å tilføye litt om dosering.

Dette er relativt enkelt å teste seg frem til om man har litt tålmodighet.

Tørk f.eks. tre hele blomster. Vei et tørket kronblad. Lag pulver ved å kjøre de tørkede blomstene i en kaffekvern. Nå har man et homogent potensiert Datura-pulver.

Vei deretter opp en mengde tilsvarende et helt eller halvt tørket kronblad og lag te på dette. Ta det evt. i en gelatinkapsel. Skal man eksperimentere med så kraftige stoffer som dette så skal man være ytterst varsom. På denne måten kan man forsiktig teste seg frem og øke dosen.

Det er aldeles plausibelt at datura er dødelig, da atropin og de andre virkestoffene har en kraftig antikolinerg effekt.

Jeg tror de fleste som prøver dette lander igjen, men med hvilke fysiske eller psykiske skader? Erowid har også rapporter om folk som mener de ikke har blitt seg selv igjen.

En ting er å takle ekstreme visuals såfremt man er bevisst hva man har gjort. Ved delirium og hallusinasjoner er man derimot ikke bevisst hva som skjer, og er derfor potensielt flerfoldig ganger mer skremmende.
Sist endret av Fawkes; 20. november 2012 kl. 18:01.
Tenker på å prøve dette en gang i livet mitt. Kverne en stor mengde med piggeple-frø, og røyke litt og litt av pulveret. Altså bygge opp en rus. Har hørt at dette skal gå, hvis man vet hva man driver med. Finnes også motgift hvis det skulle gå for langt.

Har hørt man kan få en behagelig, euforisk rus av datura/scopolamin i små mengder, men uten delerium.
Ulempen ved å progressivt gradere opp en rus med stoffer med lang onset er jo nettop faren for å lure seg selv. Altså man tror at det ikke funker, så blir man utålmodig og fortsetter. Plutselig begynner det å funke, og så kommer resten etter. Blir litt som alkohol. Alle er vel kjent med tilstanden hvor "Nei, faen nå har jeg det artig, så må jeg ta tre fire drinker til for at dette ikke skal gå over", så smeller det.
Det smarteste er i grunn å skalere opp dosen litt etter litt over en lengre peiode.

Det er godt mulig at særdeles lave doser kan gi en behagelig effekt.

Jeg vet ikke hva som brukes som motgift, men atropin er motgift i seg selv ved spesielle tilfeller. Forsvaret er utstyrt med atropin-injektorer som skal brukes om soldater eksponeres for nervegass.

Nervegass blokkerer effekten av cholinesterase, et enzym som bryter ned den muskelaktiverende neurotransmitteren acetylcholin. Når dette hoper seg opp går alle muskler i krampe og stimulerer kjertler osv. Eksponeres man for de verste typene av nervegass har man kun sekunder på seg til å sette den fjærbelastede atropinnålen i låret. Rekker man det ikke dør man i ekstreme smerter ved at man til slutt ikke klarer å puste.

Så prise været Datura for denne motgiften. Jeg vil dog ikke anbefale å bruke VX-gass som motgift til Datura-overdose.
Sist endret av Fawkes; 21. november 2012 kl. 01:32.
Etter å ha lest en god mengde rapporter har jeg lagt merke til at de samme tingene går igjen, og det er gjerne for eksempel gamle minner som kommer tilbake i en eller annen form. Mennesker man ikke har hatt kontakt med på årevis, leting etter sigaretter selv om man har sluttet for flere måneder siden og så videre. Har også sett at det er veldig mange som ikke kan "se" menneskene som faktisk er tilstede. Men rett og slett ser tvers gjennom dem, og kun kan se omgivelsene rundt seg. Har også inntrykk av at de svært, svært realistiske hallusinasjonene ofte er veldig brutale og til tider groteske. Mange har kommet godt ut av det, men flertallet har hatt store problemer i ettertid. Ser også at mye av "bivirkningene" er å føle seg fysisk uvel. Tørr munn, vansker med å svelge, uklart syn, kvalme, ubehag i mageregionen og lignende. Ettersom dette er et så kraftig delirium bør man ha mange gode støttespillere som konstant følger deg i hælene. Å orientere seg på denne rusen virker ikke spesielt lett, for å si det mildt. Man kan rett og slett ikke skille hallusinasjonene fra det som faktisk er virkelig.