Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2114
Hei
Jeg fikk den nye routeren og det nye modemet i dag. Også det nye abonnomentet fra Eidsiva.
Jeg bestillte abonnomentet "ADSL Maks - Så mye linjen klarer. Inntil 16000/700Kbs".

Før lastet jeg max ned på 370kb/s, men nå laster jeg ned på max 320kb/s.

Hvorfor?

Router: 3Com 3CRWER200-75
Modem: Allied Telesis AT-iMg634
Nettverkskort: RaLink RT61 Turbo Wireless LAN Card (Det er uansett like tregt på alle pcer i huset, så det har vel ikke så mye å si?)

Takker for alle svar
Prøv og mål linja di, http://www.dinside.no/data/bredband-.../art94158.html
Skru av alt av nedlastninger og ha kun på en PC.
Sitat av jorossv Vis innlegg
Prøv og mål linja di, http://www.dinside.no/data/bredband-.../art94158.html
Skru av alt av nedlastninger og ha kun på en PC.
Vis hele sitatet...
Vennligst link til en SKIKKELIG hastighetstester når du først skal ta deg bryet.

Bruk http://www.speedtest.net eller http://www.tptest.se

Disse laster ned større pakker så du får en mye mer nøyaktig test.

Forøvrig kan det være lurt å høre med leverandøren din for å se om modemet ditt syncer på riktig hastighet.
Jeg laster ned på rundt 320kb/s uansett om jeg bruker Firefox, IE eller laster ned via Torrent.

Er det noen porter jeg må åpne i brannmuren som gjør at det går fortere kanskje?

Prøvde å koble meg rett på modemet. Får bare 320kb/s
På alle speedtester så får jeg 2.5mbit

Men det er jo litt rart om Eidsiva sendte med et modem som max kan gå til 2.5mbit
vis du laster ned pakker og torrents fra steder langt vekke er det ikke rart det går treigt. vis du er regga på nordiske Torrent sider går det veldig fort. fra Offentlige torrents laster jeg gjennomsnittslig 20-40 kbs mens linja mi er 15mb
men private torrent sider laster jeg fra 1 mb til 1.7mb max.
Modemet ditt skal støtte ADSL2, så det skulle ikke være noe i veien der.

Enten så har de ikke satt riktig hastighet i sine systemer, hvis ikke så har du ikke mulighet til å få den hastigheten der du bor.

Du kan søke på adressen din her for å se tilgjengelige hastigheter i ADSL nettet der du bor :
https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/
Sitat av fjernkontroll Vis innlegg
Jeg laster ned på rundt 320kb/s uansett om jeg bruker Firefox, IE eller laster ned via Torrent.

Er det noen porter jeg må åpne i brannmuren som gjør at det går fortere kanskje?

Prøvde å koble meg rett på modemet. Får bare 320kb/s
På alle speedtester så får jeg 2.5mbit

Men det er jo litt rart om Eidsiva sendte med et modem som max kan gå til 2.5mbit
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke modem som går maks til 2,5mbit. Du har ADSL-modemer som maks går til 8mbit og ADSL2+ som går maks til 24mbit, såvidt jeg vet.

Det som kan ha skjedd er at hastighetsprofilen fra deres side ikke er blitt satt til den nye hastigheten enda, eller at modemet ditt syncer med elendig hastighet.

Forøvrig, for å få det ut av veien. Logg deg inn på Kapaks med følgende info:
https://metro.telenor.no/metro2-appl...-web/kapaksweb
Bruker ID: skapaksprovider
Passord: prov

Gå under adressesøk og søk fram din linje på ADSL Basic. Se her hva som står som "maks mulig produktklasse". Ikke bry deg så altfor mye om den er lav, den er bare en indikasjon og har i 90% av tilfellene feil.

Søk så på samme adresse på "Digital Ethernet" og finn hva som står på "Total linjelengde inkludert inntak:".

Dette burde kunne gi en god indikasjon på hvilke hastigheter man burde kunne forvente på sambandet.
Bor du langt unna sentralen?
Gjør du det så synker modemet på det linjen klarer.
Det står opptil 16000.

Sjekk om du bor langt unna og hva Telenor mener linjen din klarer:

https://metro.telenor.no/metro2-appl...-web/kapaksweb
Bruker: skapaksprovider
Passord: prov
Sist endret av ZyPreXa; 10. januar 2009 kl. 13:37. Grunn: For sein... DOH
hmm, telenor's 16 MBit linje (turbo heter den) har ihvertfall i betingelsene at hastigheten kan variere fra 5-16 MBit, jeg vet ikke om det kan være dette som er problemet her?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hmm, telenor's 16 MBit linje (turbo heter den) har ihvertfall i betingelsene at hastigheten kan variere fra 5-16 MBit, jeg vet ikke om det kan være dette som er problemet her?
Vis hele sitatet...
Er fortsatt drøyt dersom man betaler for 5-16mbit og kun får 2,5. Da burde kunden aldri ha blitt oppgradert til det høyeste abonementet
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hmm, telenor's 16 MBit linje (turbo heter den) har ihvertfall i betingelsene at hastigheten kan variere fra 5-16 MBit, jeg vet ikke om det kan være dette som er problemet her?
Vis hele sitatet...
Høres også ut som en potensiell forklaring, Eidsiva reklamerer trossalt med "ADSL Maks - Så mye linjen klarer. Inntil 16000/700Kbs". Selv om jeg skal si meg enig i at det hadde vært rimelig drøyt om Eidsiva selger dette ut til kunde om linjen ikke klarer raskere enn et av de sine billigere abonnement.

Han får ta et søk i kapaks og se hva linjen skal klare ;-)
Sist endret av Zendelum; 10. januar 2009 kl. 13:47.
Mulig produktklasse på ADSL Basis: ADSL 14432/800

Total linjelengde inkludert inntak: 909 meter

Burde vel egentlig klare å få mer enn 2.5MBit?
du burde ihvertfall kunne få 14 Mbit/s, etter det jeg ser der.
Har du ingen mulighet for å koble deg til routeren med vanlig nettverkskabel? skulle ikke forundre meg om det er trådløsskiten som er problemet.

Du han forresten prøve å koble deg rett til modemet også, så har du eliminert mange mulige problemer.

Mulig det kan hjelpe med en restart av modemet, ofte installerer de oppgraderinger/endringer (feks av hastighet) som krever at du manuelt restarter.
Har prøvd å koble meg rett på modemet. Får samme speed. Kan prøve å restarte
Sitat av fjernkontroll Vis innlegg
Mulig produktklasse på ADSL Basis: ADSL 14432/800

Total linjelengde inkludert inntak: 909 meter

Burde vel egentlig klare å få mer enn 2.5MBit?
Vis hele sitatet...
På linjen der skulle det fint være mulig å klare 16mbit med mindre VPen er overfull.

Uansett, prøv først og fremst å koble deg direkte på modemet ditt med ledning og mål hastigheten der med speedtest.net eller tptest.se. Sjekk hva du måler der.

Dersom modemet ditt har et webgrensesnitt, logg deg inn der og se om du finner ut hva den syncer på.

Anbefaler også å kjøre dette programmet dersom du har Windows XP: http://www.bredbandskollen.se/download/bbtrim.exe

Edit: Litt seint ute der...

Prøv å finn ut om modemet har ett webgrensesnitt, hvor du kan se hvilken hastighet modemet måler. Prøv også den bbtrim dersom du har XP, hjalp endel på min linje.
Sist endret av danielsk; 10. januar 2009 kl. 14:17.
Alt skulle ligge til rette for en høyere hastighet der ja.

Om ingenting av det som er foreslått her fungerer så vil jeg anbefale at du rett og slett bare tar kontakt med Eidsiva på mandag og hører om de har endret i systemet =)
Prøvde å restarte modemet. Ingen forskjell.
Skal prøve bbtrim
Sitat av fjernkontroll Vis innlegg
Prøvde å restarte modemet. Ingen forskjell.
Skal prøve bbtrim
Vis hele sitatet...
Har du telefoni koblet på samme modem? Vis du har dette så kan det være en Qos funksjon som ikke fungerer slik den skal og gir deg bare halv uthastighet.
bbtrim hjalp desverre ikke stort

Men en ting jeg ikke har sagt. Telefonen funker ikke. Tror den er koblet i riktig. Kan det være en sammenheng? (Nytt bredbåndstelefoni fra Eidsiva)
Sist endret av fjernkontroll; 10. januar 2009 kl. 14:40.
Sitat av fjernkontroll Vis innlegg
bbtrim hjalp desverre ikke stort

Men en ting jeg ikke har sagt. Telefonen funker ikke. Tror den er koblet i riktig. Kan det være en sammenheng? (Nytt bredbåndstelefoni fra Eidsiva)
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ikke. Har du fått aktivert telefonen? Vet iallefall at bredbåndstelefoner fra NextGenTel og Telio trenger å aktiveres før de kan brukes.

Sørg for at modemet ditt er koblet direkte i telefonuttaket med så kort ledning som mulig. Hvis du bruker splitter eller noe slikt, koble det vekk og test. Dersom du har mulighet kan det også være lurt å prøve å koble en annen PC direkte på modemet for å være sikker på at det ikke er din PC det er noe problem med.

Dersom ingen av disse hjelper så kan jeg ikke se noe annet enn at feilen må ligge på leverandøren sin side
Sitat av fjernkontroll Vis innlegg
bbtrim hjalp desverre ikke stort

Men en ting jeg ikke har sagt. Telefonen funker ikke. Tror den er koblet i riktig. Kan det være en sammenheng? (Nytt bredbåndstelefoni fra Eidsiva)
Vis hele sitatet...
tja, mest sannsynelig ikke en sammenheng, men ta kontakt med de for å eventuelt prøve å slå av qos funksjonen.
Er nok Eidsiva som er problemet. Ringer dem på mandag

Men hva mener du med å aktivere telefonen? Og hvor?
Sitat av my2lk Vis innlegg
tja, mest sannsynelig ikke en sammenheng, men ta kontakt med de for å eventuelt prøve å slå av qos funksjonen.
Vis hele sitatet...
Ettersom han faktisk har tenkt å bruke telefonen er det ikke å anbefale å skru av QoS-funksjonen. Tviler STERKT på at den har noe med saken å gjøre i heletatt. Hva slags QoS-funksjon dedikerer 10-14mbit nedhastighet til bredbåndstelefoni?
Sitat av danielsk Vis innlegg
Ettersom han faktisk har tenkt å bruke telefonen er det ikke å anbefale å skru av QoS-funksjonen. Tviler STERKT på at den har noe med saken å gjøre i heletatt. Hva slags QoS-funksjon dedikerer 10-14mbit nedhastighet til bredbåndstelefoni?
Vis hele sitatet...
Det jeg har sagt tidligere har med uthastigheten hans å gjøre som var lav. Qos har ingenting med nedhastighet å gjøre.
Sitat av fjernkontroll Vis innlegg
Er nok Eidsiva som er problemet. Ringer dem på mandag

Men hva mener du med å aktivere telefonen? Og hvor?
Vis hele sitatet...
Sjekk "MinSide" på eidsiva.net om det står noe der

Sitat av my2lk Vis innlegg
Det jeg har sagt tidligere har med uthastigheten hans å gjøre som var lav. Qos har ingenting med nedhastighet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at trådstarter har nevnt uthastigheten sin med et eneste ord.
Sist endret av danielsk; 10. januar 2009 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Brukernavn og passordet jeg fikk funker ikke
Undersøk følgende:
Om ditt lokale kobbernett er i god stand, hør med naboer og folk som bor i nærheten hvilke hastigheter de ligger på.

Sjekk om du bruker vanlige cat5 kabler hjemme fra router til pc og slikt.
Slikt kan begrense linja di.
Selv om linjen din kan klare over 320 kb/s, så kan de jo være at streamingen er dårlig. Jeg laster ned med allt i fra 50kb/s til 3mb/s
▼ ... mange måneder senere ... ▼
øh, kan jo være linja trenger å bli justert... kontakt ISP!
Laster du ned med 3 MB/s, vil jo det si at du har omtrent 50 Mbps,
og det får du nok ikke på ADSL2+.