Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3523
I skrivende stund er det 7 dager til Westerdals slipper årets opptaksprøve. Jeg har lenge sett meg selv som grafisk designer i fremtiden, men jeg begynner å gå mer og mer over til AD.

Jeg vet at Grafiske designere fra Westerdals er ettertraktede i jobbmarkedet, men er det noen som vet hvordan det er med ADer fra Westerdals? Er man ferdigutdannet AD, og godt kvalifisert til bra jobber etter å ha gått 3 år Art Direction på Westerdals?
Hvis du sender en PM eller får atomet hit, har nok han masse info om AD, siden han har gått der.

Utdanningen på Westerdals er veldig yrkesrettet, og jeg velger å tro at det er kort vei fra tredjeåret på AD til arbeidslivet. Går selv på Grafisk Design der.
Det er omtrent like lett å lande jobb med fullført AD og GD-utdanning, men noen reel sammenligning forøvrig er jo litt vanskelig å bevise. Dagens jobbmarked er slapt på begge sider, da svært få steder utlyser nye stillinger i disse tider. Jeg tror ikke du skal bekymre det så mye for om du får jobb eller ikke, og heller fokusere på forskjellen i studietilbudet da jobbmarkede er i konstant endring. Linjene er ganske langt fra hverandre, strengt talt. AD har ofte veldig åpene oppgaver, som kan løses på et utall forskjellige måter. Om du vil tegne, fotografere, designe, flashe, eller tisse oppgaven din i snøen er i stor grad opp til deg. AD sikter litt bredere, med litt film, foto, markedsføring, psykologi og sånn, hvorav GD er mye mer fokusert. Der vil man blandt annet designe egene fonter, noe man kan se langt etter på AD-linjen. GD har også en del tegning i første klasse og er senere veldig fokusert på mac-design.

Det som likevel skal sies, er at uansett hva du velger så er Westerdals en veldig fri skole. Du vil få hjelp til det du ønsker å gjøre nesten uansett hva det er, men kommer du inn uten andre intensjoner om å komme om morgenen, høre noen vise ord, og så komme deg hjem til PC´en/pilsen, så kommer du nok ikke til å få stort ut av utdanningen. Det er en slags tumleplass der du kan vokse, finne dine sterke sider og utvikle dem så langt du ønsker.

Det skal sies at jeg gikk ut av WSoC for ett år siden, og skolen er i enorme omveltninger. De sikter på å bli en høyskole, som medfører svært store endringer i både undervisningsopplegg og læreplan. Jeg syns personlig at dette er svært synd og at Westerdals har mistet mye å sjelen sin i prosessen, men det er fortsatt en god skole.
Takk for fint innlegg, poe.

Hvilke endringer mener du det vil medføre når Westerdals får høyskolestatus?
KanalW er verdt å sjekke ut, er vel fortsatt beta men.

Kan også nevne at det ikke er når Westerdals blir høyskole, men hvis Westerdals blir høyskole, er en søknadsprosess de holder på med. En endring er jo at man får bachelor så vidt jeg har forstått.
Det er stor forskjell på AD og Grafisk, jeg går AD og det er veldig idébasert. Vi trenes i strategi og i å koke ned en vid problemstilling (for eksempel hvordan selge noe for en kunde, eller valgdeltakelsen synker!) til en nytenkende kommunikasjonsløsning. ADen blir mer eller mindre grafikerens sjef i arbeidslivet og har et ansvar for helhet, overblikk og at ideen kommuniserer og løser kundens behov. Vi har brainstormprosesser og jobber nesten aller mest med tusj og store ark. Det er kjempegøy. Etterpå er det på en måte vår oppgave å håndplukke fotografer og designere til jobben i slutten av idéprosessen.

I større byråer er det den grafiske designerens oppgave å "ferdiggjøre" ADens tanker. Sånn sett byr en grafisk designutdanning på mer detaljarbeid og grundigere opplæring i programvare, men mindre idé, strategi og kanskje følelse av å få være med å "bestemme".

På bar bakke har kanskje den grafiske designeren større sjanse som freelance illustratør o.l. enn et AD-hue som bare er vant til å tenke konseptuelt, men jeg tenker på AD-utdannelsen som en bra grunnmur til hva jeg nå enn skal drive med. Uansett er Westerdals et utrooolig spennende utdanningsmiljø, og du BURDE søke.

Sjekk ut Kanal W ja..Det er helt helt ferskt, så det er ikke så mye innhold ennå, men når opptaksprøvene er ute kommer siden til å endres noe for å ta imot dere som lurer på ting.

Håper det hjalp litt
Sist endret av Loud; 9. januar 2009 kl. 17:40.
Takk skal du ha, Loud. Det hjalp . Om ikke annet, så bekreftet du i hvert fall mye av det jeg har gått og tenkt på i det siste.

Opptaksprøvens utforming sier vel en del, men hva mener dere kreves av forhåndskunnskaper og "anlegg" for å få godt utbytte av AD-linja?
Takket være den mongoloide edit-policyen her på forumet så kom jeg på litt for sent at jeg tror jeg hadde trivdes VELDIG VELDIG GODT på grafisk, men at jeg er veldig glad jeg går på AD. Fordi: På AD-linjen får du prøvd deg på veldig mange ulike teknikker første året, og jeg fikk en helt ny sans for masse ting jeg hadde glemt at jeg kunne og likte, f.eks. tegning og klipping og liming, mørkeromsfremkalling osv, før vi begynte å lære om idéprosess.

Jeg er ganske god i Photoshop, så jeg synes det var befriende å få prøve meg på ting som var litt nytt for meg, men som kunne linkes opp til det jeg kunne på dataen. Du blir ikke kjempegod i noe, men du får prøvd mye rart, og det tror jeg er fin erfaring om du kan mye data fra før

På Grafisk har jeg litt mer inntrykk av at de sitter i 3 år og bare blir idiotgode i Photoshop.
Det kan hende jeg tar feil.

PS! Nå som jeg har fornærmet grafisk ordentlig... Viva la opium, kan du ikke plis få med deg noen grafisk-kompiser og skrive litt på kanal w, det er litt tomt der på GD-seksjonen synes jeg, og jeg har kjempelyst til å se hva dere driver med!

Jeg vil ikke si det kreves så mye annet enn en evne til å leke. Hvis du er klin gal eller mer strukturert så er det rom for deg uansett egentlig. I opptaksprøvene er det lurt om du viser en evne til å tenke litt annerledes, og det er lurt at du viser bredde i talentene dine. Og så må det synes at du har hatt det gøy mens du har holdt på.

Du får garantert jobb som AD hvis du er flink. Det er ikke så viktig hva du kan rent teknisk på forhånd - du er der jo for å lære - men jo mer du kan på forhånd, jo mer kan du teste ut ting du IKKE kan mens du er på skolen og bli en spennende AD å ansette
Sist endret av Loud; 9. januar 2009 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hæpp, her har det kommet masse bra svar ser jeg

GD og AD har absolutt mye til felles, men er allikevel forskjellige. Hvis vi f.ex. sier at AD er... 80% ide og 20% teknikk, så er det vel omtrent motsatt på GD. Sikkert noen GD-folk her som vil motsi meg, og det må de jo gjerne, men det er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett mye arbeider fra begge hold. Samtidig så er det jo absolutt unntak fra regelen, med AD'er som er veldig flinke på teknikk, og GD'er som har masse gode ideer, men da er det i større grad ting man har med seg fra før, eller lærer helt utenom. Arbeidsområdene er tross alt ment å utfylle hverandre.

Jeg vet også om GD'er som har prøvd å påstå at de lærer alt man lærer på AD, pluss grafisk-delen i tillegg, men... tja... de kan jo gjerne prøve å få seg jobb som AD i et reklamebyrå, så får vi se hvor mange som kommer så veldig langt. Det er mye av det samme, men fokuset er veldig forskjellig.

Ang. jobb - vel, jeg tror det er en, kanskje to fra gamleklassen min som ikke har funnet seg en relevant jobb, det er ihvertfall ikke mange. Selv kjører jeg frilans, og trives veldig godt med det, siden jeg liker å gjøre veldig mye forskjellig, og liker å ha litt tid til egne prosjekter også.

Men - westerdals (og AD/txt kanskje i enda større grad enn GD) er hva du gjør det til. Jeg så en sammenlikning her om dagen som var veldig bra - tenk på det som et treningsstudio - det hjelper fint lite å henge der, men hvis du faktisk gidder å gjøre en innsats, så er det veldig nyttig.
Sist endret av atomet; 9. januar 2009 kl. 18:22.
Bare for å være nysgjerrig, sånn ca. hva er vanlig årslønn for en GD som har gått Westerdals?
Det er sannsynligvis _veldig_ individuelt, men du kan bruke mininntekt.no til å finne ut et snitt for grafiske designere generelt.
Takk for glimrende svar
Da føler jeg at jeg vet litt mer om hva jeg begir meg ut på her.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Vedr. GD-utdanningen kan jeg vel både bekrefte og avkrefte noen av påstandene her.

Vi blir (dessverre?) ikke mongogode i Photoshop. Noen i klassen min er fortsatt etter et og et halvt år på linjen totalt udugelige i Adobe-produktene. All programvare er helt opp til enhver å mestre, og det blir fort tre–fire–fem programmer man må kunne. For selv om mye handler om et visuelt tilfredsstillende produkt, handler kanskje mer om rett vei å nå uttrykket på, og vi oppfordres ofte til å gå vekk fra Mac og programvare for heller å gå dit for et siste touch på verket. Første året har man både kalligrafi, frihåndstegning og andre analoge illustrative uttrykksformer bakt inn i undervisningopplegget, mens programvare kun dekkes gjennom ukeskurs for de som er helt grønn.

Når det kommer til hva vi lærer av strategi så vil jeg ikke si vi har så lav prosentandel strategisk tenkning, men vi har nok en annen innfallsvinkel til det strategiske. Vi jobber designstrategi, som grovt sett omhandler hvilke design-virkemidler som kommuniserer hva, og hvordan vi best mulig kan visualisere følelser, verdier etc, mens AD kanskje jobber mer kommunikasjonsstrategisk (mer overordnede kommunikasjonsvirkemidler).

Selv erfarer jeg at graden av idé og strategisk gjennomføring i hvert prosjekt ofte avhenger av hva slags person som veileder prosjektet. Vi har bl.a. en lærer på grafisk som er mer AD enn GD selv, og han terper MYE på konseptutvikling og idé i alt vi gjør. Vi har også ei nyansatt som i stor grad har jobbet med designstrategi og merkevarebygging hos både store og små designbyrå i Norge. Også hun er veldig låst til at alt vi gjør, valg av farger, former og uttrykk skal være i tråd med en visjon; ikke bare kunstnerisk frihet med andre ord. Andre veiledere har kanskje mer kunstneriske innfallsvinkler, som ønsker provokasjon og estetikk framfor idé, men de er faktisk i mindre grad representert blant de som veileder hos oss på GD.

Ikke dermed sagt at jeg er klar for å ta en AD-jobb, det er nok mye å lære om konseptutvikling som vi ikke lærer i utgangspunktet. Heller ikke dermed sagt jeg ikke er klar for å ta en AD-jobb, det er meg bekjent svært ofte grafiske designere som blir AD etter noen års jobberfaring i mange designbyråer. Selv ønsker jeg å jobbe i et landskap mellom AD og GD, hvor jeg får være delaktig i prosessen og ikke bare kommer til en ferdig bruksanvisning på hvordan det grafiske skal se ut, men dette er meg som person (og den bakgrunnen jeg hadde før jeg kom på Westerdals) framfor utdanningen.