Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3763
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hei, jeg leste på et bilde fra en avis fra 1936 om at man kan lage hydrogenperoksid (H2O2) av å blande bariumdioksid og svovelsyre:
http://bildr.no/thumb/292379.jpeg
Klikk for større bilde.

Leste videre på Wikipedia, hvor det sto dette:
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_peroxide
Hydrogen peroxide was first isolated in 1818 by Louis Jacques Thénard by reacting barium peroxide with nitric acid. An improved version of this process used hydrochloric acid, followed by sulfuric acid to precipitate the barium sulfate byproduct. Thénard's process was used from the end of the 19th century until the middle of the 20th century.
100% pure hydrogen peroxide was first obtained through vacuum distillation by Richard Wolffenstein in 1894. At the end of 19th century, Petre Melikishvili and his pupil L.
Vis hele sitatet...
Altså kan man også lage hydrogenperoksid ved å la bariumperoksid reagere med salpetersyre. Noe som også fungerte med saltsyre og svovelsyre.

Noen som vet noe mer om noen av disse metodene eller har testet de ut?

Bariumdioksid + svovelsyre
Bariumperoksid + salpetersyre
Bariumperoksid + saltsyre
Bariumperoksid + svovelsyre

Eller har noen andre metoder, noen ideer eller noe?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Først og fremst: Bariumdioksid = bariumperoksid
Reaksjonsligningen for den første reaksjonen du nevner:

BaO2 + H2SO4 --> H2O2 + BaSO4

Grunnen til at akkurat bariumperoksid er nevnt som eksempel er at bariumsulfat, som er avfallsproduktet, ikke er løselig i vann og at BaO2 er et av de vanligste inorganiske peroksidene, men jeg antar at man kan bruke nesten hvilket som helst inorganisk peroksid i teorien.

Jeg vil tro at det vil fungere med både saltsyre og salpetersyre (dog en nogenlunde hissig reaksjon med sistnevnte, vil jeg anta). Reaksjonene blir:

2 HCl + BaO2 --> H2O2 + BaCl2

2 HNO3 + BaO2 --> H2O2 + Ba(NO3)2

Så kommer det store spørsmålet.. Hvorfor i all verden vil du lage hydrogenperoksid i utgangspunktet? Det kan man enkelt få kjøpt nesten hvor som helst i motsetning til de to stoffene som man bruker for å lage det.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Tusen takk

Haha, ja enig med deg i det… har jo også hydrogeperoksid ståenes.
Men tenkte det kunne vært morosomt å vite litt om noen synteser rundt det, og kanskje teste det en dag for moro skyld! Kjemi eksperimeter vet du! Alltids like morosomt å blande kjemikalier og sluttproduktet fungerer slikt du hadde tenkt, eller ikke, slik at man må finne ut hvorfor det ikke fungerte
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hmf, ser at jeg gjorde en feil i den forrige posten min. Formelen for bariumnitrat er Ba(NO3)2, men jeg skjønner ikke bæret av alle de parentesene og greiene, så jeg greier ikke å rette opp ligninga. Jeg liker ikke disse sære stoffene med parenteser i navnene sine!

Edit: BaO2 + 2 HNO3 --> H2O2 + Ba(NO3)2

*facepalm*
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hmf, ser at jeg gjorde en feil i den forrige posten min. Formelen for bariumnitrat er Ba(NO3)2, men jeg skjønner ikke bæret av alle de parentesene og greiene, så jeg greier ikke å rette opp ligninga. Jeg liker ikke disse sære stoffene med parenteser i navnene sine!

Edit: BaO2 + 2 HNO3 --> H2O2 + Ba(NO3)2

*facepalm*
Vis hele sitatet...

parantesen har som funksjon og vise at det er to av det fleratomige ionet, i dette tilfellet NO3-, i hver formelenhet av stoffet. Dette fordi barium er et jordalkalimetall og jordalkalimetallene danner alltid ioner med 2+ ladning. Siden NO3- ionet bare har 1- ladning vil
Ba2+ ionet ha to NO3- ioner og derfor blir formelen for bariumnitrat Ba(NO3)2.

Jeg tror Keten kan ta inn bariumperoksid hvis det var noen som lurte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg kom på en ting: >90% H2O2 er latterlig ustabilt, og vil oksydere nesten hvilket som helst organisk materiale ganske hissig.

Hvis man utfører syntesen med bariumperoksid og svovelsyre vil man jo teoretisk sett få 100% H2O2 hvis man bruker konsentrert svovelsyre, men jeg vil tro at veldig mye av hydrogenperoksidet vil dekomponere idét det dannes. Det kan vel forhindres ved å holde reaksjonsbeholderen veldig kald samt å bruke veldig rene kjemikalier.
Metallioner, spesielt Fe++ og Cu+, hvis jeg ikke tar feil, er kraftige katalysatorer når det gjelder dekomponering av H2O2.
Frister nesten å gjøre dette selv for å se hvor konsentrert hydrogenperoksid man kan lage på denne måten. Må få se og skaffa meg noe BaO2 og dugelige mengder svovelsyre!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
nå begynner det og bli interesant.... hehe ska prøve og få testet denne reaksjonen. men den kan være farlig (advarsel) hvis H2O2 får en akselerert dekomp så kan det resultere i en jævlig syre eksplosjon
▼ ... over et år senere ... ▼
hvor får man tak i Bariumperoksid?
Det er nok vanskeligere å skaffe bariumperoksid enn hydrogenperoksid hvis det er det du har tenkt å lage.
Eller kjøpe 35% H202 på apoteket:L
får man h2O2 på apoteket i 35 % konstentrasjon ?

hvor mye koster dt for litern??
Ja!
Det er jeg usikker på, men du må nok minst belage deg på noen hundrelapper.
Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe på ebay, da dette er billigere.
Tror ikke du får kjøpt som privat person uten resept el. -Men om du kjenner noen der så er det alltids muligheter:P
Sist endret av Cal.12; 5. mai 2010 kl. 22:43.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
I "gammledager" kostet det 260,- på Apotek 1.
Reinert med beine !
griped's Avatar
trur det koster ca 350 ,- literen for 30% nå
Kjøpte en 1\2l 35% på ebay for under 100kr
Sist endret av PyroMann; 6. mai 2010 kl. 18:14.