Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2417
Noen som vet hvilke lover osv som setter kravene som skal til for og kunne produsere pyro lovlig?
Niss sine kurs gir ikke tillatelse til og Produsere.
Jeg har begge to, og de gjør at man kan kjøpe og bruke effektene.

For og være ærlig så tviler jeg på at Niss sine kurs faktisk er påkrevd.
Jeg har hvertfall ikke lykkes i og finne ut hva som kreves for og kunne drive med produksjon og bruk av større effekter i norge.

Snakket med SVEA norge, de har et kl IV light kurs, som gjør at man kan benytte DERES produkter...
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det er ikke enkelt å få til lovlig produksjon av fyrverkeri i Norge.
Det er et hav av regler som må følges, og det stilles strenge krav til lokalene, lagring osv.

Såvidt meg bekjent er det ingen som produserer lovlig i Norge i dag. Vi er rettogslett ikke konkurransedyktige på pris i forhold til kinesere og spanjoler.

Jeg sitter med et høringsutkast til nye direktiver rundt utdannelse innen pyroteknikk.
Dette er kun forslag, og altså ikke vedtatt, så det kan komme endringer.

Uansett, der står det at spesialeffektpyroteknikere kan erverve og tilvirke effekter til bruk under filminnspilling o.l. herunder også sivile sprengstoffer som detonatorer og detonerende lunter.

Så vidt jeg skjønner, kan man dermed lage sine egne ladninger for dertil egnet bruk...

Spesialeffektpyrotekniker blir man ved gjennomført kurs (NISS 2) og etter å ha deltatt ved minst fem oppdrag der bruk av spesialeffekter har skjedd.
Interesant. Har du en URL til utkastet?
Det med spessial effekter er jo fo


http://www.engelsrudnfi.no/ har vel produsert i norge frem til 2004. De tillbyr forøverig kl IV Light kurs.
(hva er det man ikke kan med et light kurs?)

Såvidt jeg har forstått er det ikke andre krav til personen som skal fremstille en at man er 18 og plettfri vandel.
Lokalene er en annen historie...

Men hvor står det? Mange som sier masse, men er det noen som vet hvor det står skrevet ned?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
I tillegg til vandel og aldersgrense må du være kyndig. Det er en annen sak.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Unnskyld for at jeg tar opp en gammel post, men jeg har også lurt på dette lenge og jeg må bare klarne opp.

Er det riktig at hvis man har tatt kurs en og to, kan man søke tilatelse til politiet om å fyre opp og da vil vel ikke politiet kunne se forskjell på om du har laget selv, eller om de er kjøpt? Kan man bare ringe en gang i uka, og si "hei, kan jeg fyre opp i dag?" eller må man ha en lang, skriftlig, dokumentert søknad osv.
Men produksjon er strengt tatt ulovlig uansett eller vansklig å få til pga. spessielle forhold osv. sant?

Det må være utrolig digg for folk som bor på landet når det gjelder dette ass, fyre opp når man vil og slikt
Ja og nei...
Vist du tar kurs så kan du søke politiet og brannvesen om å fyre fyrverkeri, men det vil ikke nødvendigvis bety at du får tilatelse til å fyre av.
Hvor lang tid søknaden tar varierer fra sted til sted og når på året, fyrverkeri utendørs med mye nedfall på sommerstid når det er tørt er brått vanskelig å få til.
Man kan da ikke ringe å si at idag kommer jeg til å skyte opp litt fyrverkeri, det må være skriftelig søknad, og i søknaden skal det fremgå hvilke varer som skal benytes. Skal man være veldig pirkete så skal det egentlig være med vare nr, navn osv på hvert enkelt produkt man bruker.
Vist du skulle få en inspeksjon og du har varer som er hjemmelaget så kan det avsløres ved at di spør etter type nr, altså godkjennings nr på varen du bruker. Har du ikke den eller at det ikke er godkjent merking av produkte så kan di rett og slett nekte deg å skyte det, og di kan også ta deg for bruk av ulovlig varer ettersom di mangler godkjent merking.

Produksjon krever noe mer, godkjente lokaler som oppfyller spesielle krav, ex godkjente el instalasjoner og utstyr, avstand til offentlig vei&byggninger, avstand til bebyggelse gennerelt, avstand mellom oppbevarings områder, containere, godkjente lagrings områder.
Også må du jo ha tilvirking og oppbevarings tilatelse av varene og kjemikaliene som brukes........
Og vist du skal lage varer så må disse godkjennes av SINTEF (mener det er di som har testing av fyrverkeri), så du får godkjennings nr. Og det koster jo litt, det må du ha for hvert produkt, du må også kunne legge fram paprirer på at varene du lager blir laget på samme måte hver gang og at du har ett kvalitets sikkrings system...
Så det er ikke så lett å få lovlig produksjon av fyrverkeri...

Selv om du bor på landet så kan det jo hende at det er noen naboer med dyr som ikke er spes glad i at dyra blir helt gale hver kveld for di naboen lager fyverker....

Håper dette er noe til hjelp, og vist det er noen som har noe å tilføye eller at jeg kanskje har skrevet noe feil så rett meg gjerne.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Mye bra info der, PyroSarp. Men er det noen som vet hva som egentlig hadde skjedd hvis man for eksempel hadde blitt tatt for å sende opp et par luftbomber hjemmeprodusert til eget bruk? Men når det gjelder lovlig produksjon så virker det som om det er oppbevaring av ferdigvare som er det største "problemet. Har vært mye snakk om oppbervaringsmagasiner o.l på Passfire opp i gjennom, men er det noen som vet hva kravene for dette er i Norge?
Jeg regner med at det ville blitt noe rund ulovlig bruk av eksplosiver og da også ulovlige eksplosiver...
En vanlig container, eller typen som brukes rund nyttårs tider er jo godkjent for 250 kg netto pyroteknisk vare, så uten at jeg har sjekket det noe mer så vil jeg jo tippe at ferdig varer også vil kunne oppbevares i en container...
Men er jo ikke bare ferdig varer som er problemet, kjemikaliene man bruker må jo også være adskilt, og forsvalig oppbevart.
Er jo veldig dumt å ha perklorat og pyro aluminium stående rett ved siden av hverandre vist uhellet først er ute...
Også produksjons området, og halv ferdige varer, og ting man skal ha i fyrverkeriet f.eks. Svartkrutt, stjerner, kometer og andre effekter. Skal man drive produksjon lager man jo ofte mer enn bare til en luft bombe, og da må man jo også ha steder å oppbevare stjerner og lignende..

Mye man må tenke på...
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Bob Vis innlegg
Er det riktig at hvis man har tatt kurs en og to, kan man søke tilatelse til politiet om å fyre opp og da vil vel ikke politiet kunne se forskjell på om du har laget selv, eller om de er kjøpt?
Vis hele sitatet...
Du behøver ikke ha noe kurs for å få lov å sende opp utenom nyttår. Det forutsetter riktignok at det er maks klasse 3 og at du tilfeldigvis skal gifte deg eller noe sånn samme dag...
Det gies i hovedsak bare tilatelser til nettopp bryllup og andre store selskaper, men det vil selvfølgelig variere fra kommune til kommune hvor strenge det er på det.
Hvis du googler: Fyrverkeri tilatelse bryllup -så finner du forskjellige linker til søknadssjemaer, diverse brev og forumtråder.
Uansett er det etter min mening så mye styr og oppmerksomhet rundt en slik prosess at jeg aldri ville gjennomført den med mindre det kun ble brukt legalt fyrverkeri til en stor feiring.

Det beste for oppskyting er rett og slett komme seg unna byene, ut på landet, gjerne opp i en dal som ikke er synlig fra hus eller vei. Det kan godt hende du må gå i et par timer, men det er bare god mosjon med ryggsekken full av shells
haha, takk for svar alle sammen. Jeg tror jeg skal begynne med månedslig oppskyting på hytta, der man ikke møter naboer flere mil unna, og når jeg vil teste div. motorer m.m ,så vil dette foregå i bakhagen.
Naboene har hitill bitt på at jeg hadde gamle raketter fra sist nyttårsaften som jeg hadde spart, men de kommer nok til å få mistanke etter hvært. Hværtfall når man hører den mølle duren, dag og natt, fra boden
Trådstarter
85 3
Det kreves PR. I DAG Ikke sertifiseringer (fks niss pyro 1 og 2) for og kunne fyre av klasse 1-3.
Det kreves at du søker om avfyring, hvor,når,hvilke produkter osv.. det tar gjerne litt tid..
At du har kurs fra fks Niss gjør nok at brannvesen etc. enklere sier ja, da det viser at du "vet hva du driver med".

det kreves heller ikke sertifiseringer for produksjon, men som nevnt tidligere er det veldig strenge krav til lokaler. I tillegg kommer krav om godkjenning som i skrivende stund ligger på 8000,- pr. produkt.

Ang oppbevaring osv så finnes det mer om det her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0626-0922.html
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ser at denne tråden begynner å bli litt gammel nå , men uansett så luter jeg på hva som skal til for å produsere fyrverkeri til KUN privat bruk .
Har lest veldig mye i forskrifter og lover om fyrverkeri og om krav om diverse ting , produksjonslokale , serfikat , søkader og mye mer ,

Men jeg finner ingen lover om produsering til kun privat bruk , noen som har noe kunnskap om det `?
Kunne altids tatt en telefon til dsb og spurt , men er ikke 18 helt enda selv og tror du stiller sterkere hvis du er myndig hvis du ringer .

Sånn som de har de i usa er at de bare melder seg inn i en "pyro klubb" og får lisens til å produsere selv da ,
tror dog ikke det er så enkelt her til lands uheldig vis ,
Men det hadde vært fint hvis noen som var litt dreven innen pyro hadde hatt lyst å ringt til dsb å hørt hva som skal til for å produsere til KUN privat bruk og IKKE noe salg av de du produserer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du kan jo snakke med noen du kjenner som er over 18 år så du kan låne falsk leg til når du ringer
Da burde det gå fint.
Men husk viss de catcher deg i og bruke fake leg så indrar vaktene det, så husk og låne fra noen du kansje ligner litt på.
Sist endret av Up; 15. februar 2009 kl. 01:23.
Jeg bare lurte på, hvordan kan man bli tatt med falsk leg over telefon?